85D blir 60
Moderator: Redaktion
85D blir 60
Jag tog emot en S60 idag. Pano, silver och vinterpaket. Bytte in min 85D efter knappt 5000 mil över 20 månader. Märkligt kan tyckas, men nytt hus och nytt barn gör att kostnaden behöver hållas nere lite ett tag.
Det blir lite intressant och se om AWD-ångesten lägger sig och prestanda, laddhastighet och räckvidd räcker till. Har blivit en del trippar till Åre, Hemsedal, Sälen, Mora, Wien, Innsbruck och lite sånt blandat med 85:an, så det blir upp till bevis för 60:an.
Första intrycket är att en del har hänt sen juli 2015, men ingen dramatik. Lite dovare ljud i kupén, bättre interiör kvalitet, elektrisk laddlucka och lite sånt märks utöver uppenbara faceliftskillnader. Stolarna är de gamla vanliga, så jag missade nog brytpunkten där. Det blir till att kitta med nya fötter till takräcket antar jag, eller funkar det på nåt sätt med de "gamla"? (Thule).
Ska ladda fullt i afton och se var typical landar. Ett snabbt överslag givet nuvarande SOC säger ungefär 312km. Känns ok!
Bland märkligheter ovan kan kanske vinterpaketet höra. Jag valde till det för att få stolsvärme bak. Tycker det kostar så jäkla mycket range när det sitter folk där bak och muttrar över att det är kallt. Med lite watt i röven bör de siffrorna kunna hållas lite snyggare. Och jag slipper JULA-dynan som jag kör med idag...
Det blir lite intressant och se om AWD-ångesten lägger sig och prestanda, laddhastighet och räckvidd räcker till. Har blivit en del trippar till Åre, Hemsedal, Sälen, Mora, Wien, Innsbruck och lite sånt blandat med 85:an, så det blir upp till bevis för 60:an.
Första intrycket är att en del har hänt sen juli 2015, men ingen dramatik. Lite dovare ljud i kupén, bättre interiör kvalitet, elektrisk laddlucka och lite sånt märks utöver uppenbara faceliftskillnader. Stolarna är de gamla vanliga, så jag missade nog brytpunkten där. Det blir till att kitta med nya fötter till takräcket antar jag, eller funkar det på nåt sätt med de "gamla"? (Thule).
Ska ladda fullt i afton och se var typical landar. Ett snabbt överslag givet nuvarande SOC säger ungefär 312km. Känns ok!
Bland märkligheter ovan kan kanske vinterpaketet höra. Jag valde till det för att få stolsvärme bak. Tycker det kostar så jäkla mycket range när det sitter folk där bak och muttrar över att det är kallt. Med lite watt i röven bör de siffrorna kunna hållas lite snyggare. Och jag slipper JULA-dynan som jag kör med idag...
Senast redigerad av MSO, redigerad totalt 1 gånger.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 85D blir 60
Vem lägger bra stenskottsskydd i Göteborgstrakten? Lackade fronten ger ju mardrömmar...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 85D blir 60
Lycka till och grattis till ett smart köp. Körde från Skåne till Åre i julas under värsta möjliga väglag med vår S 60 utan några som helst problem. Valde att köra via Norge hem, vilket jag rekommenderar alla att göra.MSO skrev:Jag tog emot en S60 idag. Pano, silver och vinterpaket. Bytte in min 85D efter knappt 5000 mil över 20 månader. Märkligt kan tyckas, men nytt hus och nytt barn gör att kostnaden behöver hållas nere lite ett tag.
Det blir lite intressant och se om AWD-ångesten lägger sig och prestanda, laddhastighet och räckvidd räcker till. Har blivit en del trippar till Åre, Hemsedal, Sälen, Mora, Wien, Innsbruck och lite sånt blandat med 85:an, så det blir upp till bevis för 60:an.
Första intrycket är att en del har hänt sen juli 2015, men ingen dramatik. Lite dovare ljud i kupén, bättre interiör kvalitet, elektrisk laddlucka och lite sånt märks utöver uppenbara faceliftskillnader. Stolarna är de gamla vanliga, så jag missade nog brytpunkten där. Det blir till att kitta med nya fötter till takräcket antar jag, eller funkar det på nåt sätt med de "gamla"? (Thule).
Ska ladda fullt i afton och se var typical landar. Ett snabbt överslag givet nuvarande SOC säger ungefär 312km. Känns ok!
Bland märkligheter ovan kan kanske vinterpaketet höra. Jag valde till det för att få stolsvärme bak. Tycker det kostar så jäkla mycket range när det sitter folk där bak och muttrar över att det är kallt. Med lite watt i röven bör de siffrorna kunna hållas lite snyggare. Och jag slipper JULA-dynan som jag kör med idag...
Typical för vår bil vid 100% ligger på 320-325 sedan september.
Re: 85D blir 60
Bra val för att fortsätta köra Tesla! Vad har du för stolar i den, är det nya premium i tyg (delskinn)? Vad tycker du om dem?
Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.
Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.
2016 Model S 75
Re: 85D blir 60
Gen1-stolarna. Hade hoppats på de nya, men nope.Jensa skrev:Bra val för att fortsätta köra Tesla! Vad har du för stolar i den, är det nya premium i tyg (delskinn)? Vad tycker du om dem?
Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.
Jag gillar dem skarpt dock ska sägas, så har inga problem med det. Platta och fina. Gillar att flytta runt lite när jag kör långt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 85D blir 60
Varför anses det märkligt med köldpaketet? Det är det första tillvalet jag skulle kryssa i. Rattvärme is the shit.
Re: 85D blir 60
Jag får hoppas på lite mer än 312 givet era uppgifter. Vi får se!Jensa skrev:Bra val för att fortsätta köra Tesla! Vad har du för stolar i den, är det nya premium i tyg (delskinn)? Vad tycker du om dem?
Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.
85:an visade 404km vid första 100%-laddningen och toppade runt 414 efter ett tag. Nere på 406-408 nånstans efter 4500 mil eller när jag nu laddade fullt senast.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 85D blir 60
För oss snikspecare har jag en känsla av att det är lite ovanligt.Verdi skrev:Varför anses det märkligt med köldpaketet? Det är det första tillvalet jag skulle kryssa i. Rattvärme is the shit.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 85D blir 60
Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.Verdi skrev:Varför anses det märkligt med köldpaketet? Det är det första tillvalet jag skulle kryssa i. Rattvärme is the shit.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 85D blir 60
Jag tycker att 312 låter ganska bra. Min P85 ligger på 305km eller så vid 80% soc. Om man utgår ifrån att man ändå sällan laddar fullt så har din nya S60 samma räckvidd.MSO skrev:Jag får hoppas på lite mer än 312 givet era uppgifter. Vi får se!Jensa skrev:Bra val för att fortsätta köra Tesla! Vad har du för stolar i den, är det nya premium i tyg (delskinn)? Vad tycker du om dem?
Har själv gamla standard och brukar inte vara några klaganden på att det blir kallt där bak. Tygsätena ger ju värme i sig jämfört med skinn. Har typical 320-326 km på min sedan december, 600 mil nu.
85:an visade 404km vid första 100%-laddningen och toppade runt 414 efter ett tag. Nere på 406-408 nånstans efter 4500 mil eller när jag nu laddade fullt senast.
Grattis till nya bilen förresten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 85D blir 60
Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.danni skrev:Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 85D blir 60
Hade mina kids varit äldre hade jag säkert beställt köldpaketet.mati skrev:Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.danni skrev:Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 85D blir 60
För rumpgrillens skull antar jag. Jag hade behov av den en enda gång.danni skrev:Hade mina kids varit äldre hade jag säkert beställt köldpaketet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 85D blir 60
Spammar egen tråd:
Vad är det typical beräknas på i S60:n? 190? Eller ff 188-189 nånstans som i 85D?
Vad är det typical beräknas på i S60:n? 190? Eller ff 188-189 nånstans som i 85D?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 85D blir 60
Det var min upplevelse också innan och hade aldrig lagt till det om det inte vore för att det redan fanns på en lagerbil som i övrigt stämde. Nu är jag helt omvänd. Enda felet är att den inte minns att den var på senast man använde bilen. Borde vara standard att den är på oktober-mars.mati skrev:Nä, jag har gamla vinterpaketet utan rattvärme. Det är ingenting jag saknar öht. Enda gången jag testade rattvärme i en bil var när jag provkörde Ioniq. Det blev varmt, för varmt, jag stängde av rattvärmen och så var det bra med det.danni skrev:Rattvärme må vara the shit, men det är långt ifrån alla som tycker det är värt 10000 kr... Själv funderade jag inte ens på att ta köldpaketet.
Men om man behöver rumpgrill i baksätet så får man väl lägga 10k på det.
Re: 85D blir 60
Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 85D blir 60
Grattis till nya bilen!
Jag ligger med min S60 efter 700mil på 323km vid 100%SOC.
Har varit samma siffra varje gång jag laddat till 100% sen bilen var ny.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag ligger med min S60 efter 700mil på 323km vid 100%SOC.
Har varit samma siffra varje gång jag laddat till 100% sen bilen var ny.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Re: 85D blir 60
Grattis till nya bilen och grattis till att ha blivit förälder!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: 85D blir 60
HelectriC skrev:Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?
Undrar också det. Borde vara billigare att behålla den gamla. Han kanske hade planerat in ett byte ändå och så blev det ej en 90D
Kör själv 60 (75) modellen och med tanke på att jag körde Nissan Leaf innan så är ju räckvidden rena drömmen..
(Ser ut som Mölndal?, hämtade ut min andra s60 där idag också)
Re: 85D blir 60
Blixten skrev:Grattis till nya bilen!
Jag ligger med min S60 efter 700mil....
Too much information.....
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: 85D blir 60
HelectriC skrev:Blixten skrev:Grattis till nya bilen!
Jag ligger med min S60 efter 700mil....
Too much information.....
Tesla Model Y
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 85D blir 60
Vadå? Han glömde ju bara komma...HelectriC skrev:Blixten skrev:Grattis till nya bilen!
Jag ligger med min S60 efter 700mil....
Too much information.....
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: 85D blir 60
Sett till löpande månadskostnad här och nu kliver jag genom manövern ner lite drygt 2000kr. Zoomar man ut är det såklart aldrig en bra affär att köpa en ny bil, men i det här fallet var alternativet att behålla den gamla och låta befintlig leasing löpa på 16 månader till. Under de 16 månaderna lättar läget helt klart upp. Leasingkostnaden på den gamla var 7200kr efter supermiljöbilspremie och på den här blir det nu 4400kr före premien. Efter landar det ju rimligen då under 4k. Allt ex moms.HelectriC skrev:Av rent intresse: hur sparar man pengar på att byta in en 20mån gammal bil och köpa en ny? Även om 60 är billigare så gör väl prisstegringen på nya samt värdefall på gamla att det borde bli dyrare? Eller har det nåt med förmånsvärde att göra?
Sen är förmånsvärdet också lägre på den nya.
Det som kan stjälper den kalkylen fullständigt är ju förstås scenariot där 85D:n fortsatt skulle hållit värdet genom hela dess 36 månader långa leasing. Men det vet jag inte idag, och framförallt skulle det då vara skördetid om 16 månader och inte nu.
Och så fint att nolla milmätaren, få facelift + ap2-hårdvara, så ny som möjligt med fri laddning och allmänt uppdaterad kärra.
Jag gjorde helt enkelt valet att inte räkna ihjäl mig på längre sikt utan nöja mig med att konstatera att löpande månadskostnad blir kraftigt lägre om jag trycker beställ relativt om jag inte gör det.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: 85D blir 60
Bra val. Jag gillar det synsättet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14