Knappast negativt iafTesla 60 skrev:Skall hämta min första s60 denna vecka!!
Hur tror ni andrahandsvärdet kommer att påverkas av detta?
Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Ursäkten till varför man tar bort denna modell är ju bara under all kritik men kan de vara så att man vill få loss kapacitet i fabriken.
Om vi tänker på starten av produktionen av modell 3 till sommaren så vill man kanske tömma ut lite i orderböckerna innan dess och koncentrerar sig på att bygga de modeller som man får in mer pengar på samtidigt som man vill få utrymme att producera så många modell 3 som möjligt.
Med tanke på att modell 3 ska vara enklare att producera så kanske man bygger två st modell 3 med samma "kapacitet" som en modell S/X
Detta förutsätter såklart att man använder gemensamma verktyg för modell S/X och modell 3.
Om vi tänker på starten av produktionen av modell 3 till sommaren så vill man kanske tömma ut lite i orderböckerna innan dess och koncentrerar sig på att bygga de modeller som man får in mer pengar på samtidigt som man vill få utrymme att producera så många modell 3 som möjligt.
Med tanke på att modell 3 ska vara enklare att producera så kanske man bygger två st modell 3 med samma "kapacitet" som en modell S/X
Detta förutsätter såklart att man använder gemensamma verktyg för modell S/X och modell 3.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Modell 60 leder överlägset över 75 i vår undersökning på ägardelen av forumet.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Tycker det är synd då 60 modellen var den mest rimliga. Den hade alla fördelar 75 kWh hade och ingen av dess nackdelar. Med ett strypt 75 batteri hade man om man ville räckvidden, men laddning går mycket snabbare och risken för degradering är minimal. Det hade inte gjort något om de behållt priset och skjutit ned alla modellerna ett steg så att instegs 75 modellen var ett strypt 90. Men det kommer inte hända, för det är uppenbart att det är ekonomerna som styr och att de nu försöker vinstmaximera och fylla på i ladorna. Tycker att konkurrenterna bör komma in i matchen så det bli större prispress. Annars kommer prisnivån hållas på ohyggliga nivåer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Tack! Nu var det bara det att jag inte begränsar mig till vårt lilla land med några få Tesla-ägare utan funderar globalt...Bjelke skrev:I en tråd på ägardelen här såklartlator skrev:Jag skulle vilja hitta statistik för Teslas totala försäljning uppdelat på modell. Var finns det?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Kanske blir det följande nya modeller:Mickep skrev:Tycker det är synd då 60 modellen var den mest rimliga. Den hade alla fördelar 75 kWh hade och ingen av dess nackdelar. Med ett strypt 75 batteri hade man om man ville räckvidden, men laddning går mycket snabbare och risken för degradering är minimal. Det hade inte gjort något om de behållt priset och skjutit ned alla modellerna ett steg så att instegs 75 modellen var ett strypt 90. Men det kommer inte hända, för det är uppenbart att det är ekonomerna som styr och att de nu försöker vinstmaximera och fylla på i ladorna. Tycker att konkurrenterna bör komma in i matchen så det bli större prispress. Annars kommer prisnivån hållas på ohyggliga nivåer.
S75(100)kWh
S100(125)kWh
S125 kWh
Trots tidigare uttalanden att inte direkt använda 2170 batterier i S och X modellen, och att inte lansera större batterier
än 100kWh så kanske tillverkningen av 2170 batterier är så billiga och bra att man vill använda dessa snarast.
Detta skulle ju dessutom passa bra om modell 3 har 50-75kWh batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Vad jag vet har det sagt att de ska använda 2170 i Model S och Model X fast först efter att ptroduktionen överstiger behovet för Model 3 men de planerar inte att maximera så att de får i mer än 100 kWh.Zalman3 skrev:Kanske blir det följande nya modeller:Mickep skrev:Tycker det är synd då 60 modellen var den mest rimliga. Den hade alla fördelar 75 kWh hade och ingen av dess nackdelar. Med ett strypt 75 batteri hade man om man ville räckvidden, men laddning går mycket snabbare och risken för degradering är minimal. Det hade inte gjort något om de behållt priset och skjutit ned alla modellerna ett steg så att instegs 75 modellen var ett strypt 90. Men det kommer inte hända, för det är uppenbart att det är ekonomerna som styr och att de nu försöker vinstmaximera och fylla på i ladorna. Tycker att konkurrenterna bör komma in i matchen så det bli större prispress. Annars kommer prisnivån hållas på ohyggliga nivåer.
S75(100)kWh
S100(125)kWh
S125 kWh
Trots tidigare uttalanden att inte direkt använda 2170 batterier i S och X modellen, och att inte lansera större batterier
än 100kWh så kanske tillverkningen av 2170 batterier är så billiga och bra att man vill använda dessa snarast.
Detta skulle ju dessutom passa bra om modell 3 har 50-75kWh batterier.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Om man ska vara snäll i tolkningen är sant det de skriver, att alla köpte 75-batteriet. Problemet för Tesla är ju att de bara betalar för 60.Jerker skrev:Fick mail från Tesla:
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.
Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlösuppdatering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
bylund skrev:Om man ska vara snäll i tolkningen är sant det de skriver, att alla köpte 75-batteriet. Problemet för Tesla är ju att de bara betalar för 60.Jerker skrev:Fick mail från Tesla:
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.
Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlösuppdatering.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Ja, allt handlar ju om hur man tolkar saker...bylund skrev:Om man ska vara snäll i tolkningen är sant det de skriver, att alla köpte 75-batteriet. Problemet för Tesla är ju att de bara betalar för 60.Jerker skrev:Fick mail från Tesla:
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.
Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlösuppdatering.
Någon som har läst originalet på Engelska?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Självklart vill dom ha fler beställningar på s60 och sen har dom nåt annat som fyller orderböckerna, jag gissar på dragkrok bara för nya bilar känns logist att ta bort 60 först så slipper man gnäll om kort räckvidd med släpvagn
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Jag får av någon anledning mailen på engelska:lator skrev:Ja, allt handlar ju om hur man tolkar saker...bylund skrev:Om man ska vara snäll i tolkningen är sant det de skriver, att alla köpte 75-batteriet. Problemet för Tesla är ju att de bara betalar för 60.Jerker skrev:Fick mail från Tesla:
För ett år sedan introducerade vi Model S 60 kWh batteriet som ett överkomligt alternativ till att accelerera antalet elbilar på vägarna. Vi såg dock att de flesta kunderna valde att köpa Model S 75 kWh batteriet istället. För att underlätta beställningsprocessen för våra kunder, har vi beslutat att ta bort 60 kWh-alternativet från vårt utbud.
Kunder som fortfarande vill ha möjligheten till att äga en 60 kWh Model S har tills den 16 april 2017 att lägga en beställning. Samtliga 60 kWh Model S som har beställts eller levererats sedan förra året har möjlighet att uppgradera till 75 kWh via en trådlösuppdatering.
Någon som har läst originalet på Engelska?
One year ago, we introduced the Model S 60 kWh battery as a more affordable option to accelerate the adoption of electric vehicles. However, most customers ended up buying an equivalent to the Model S 75 kWh. To simplify the ordering process for our customers, we will be removing the 60 kWh option from our lineup.Customers who still want the opportunity to own a 60 kWh Model S will have until April 16, 2017 to place their order. Any 60 kWh Model S will have the ability to upgrade their battery to 75 kWh via an over the air update.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Bullshit! Det var det enda som kom till mig... tyvärr. Det finns egentligen ingen anledning att ta bort S60 och definitivt inte före lanseríngen av Model 3.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Vad menar du med att det inte finns någon anledning? Visst, för kunderna finns det inte någon anledning men för Tesla är det inte ekonomiskt försvarbart att skicka med 75 kWh batteri om köparna bara betalar för 60 kWh. Kanske borde de börja tillverka 60 kWh batterier igen men då hade modellen nog inte vara lika bra och populär.lator skrev:Bullshit! Det var det enda som kom till mig... tyvärr. Det finns egentligen ingen anledning att ta bort S60 och definitivt inte före lanseríngen av Model 3.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Anledningen är att de kommer att få en rusch efter S60 nu i en månad men sen blir det ingenting innan M3 börjar levereras och det kan ta ett år här i Europa. De måste försöka ha bilar i ett prisspann mellan 400000 och 1200000 kr också...vigge50 skrev:Vad menar du med att det inte finns någon anledning? Visst, för kunderna finns det inte någon anledning men för Tesla är det inte ekonomiskt försvarbart att skicka med 75 kWh batteri om köparna bara betalar för 60 kWh. Kanske borde de börja tillverka 60 kWh batterier igen men då hade modellen nog inte vara lika bra och populär.lator skrev:Bullshit! Det var det enda som kom till mig... tyvärr. Det finns egentligen ingen anledning att ta bort S60 och definitivt inte före lanseríngen av Model 3.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Även om det vore sant att flest kunder väljer att uppgradera, vilket det inte verkar vara i Sverige i alla fall, så känns anledningen "för att underlätta beställningsprocessen för våra kunder" rent löjeväckande. Vad blir enklare av det liksom?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Kommer nog nåt annat inom kort !
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Tror du Sverige är Teslas viktigaste marknad? Visst har dollarn gått upp jämfört med euron också men inte alls lika mycket vilket är anledningen till att euron idag ligger på 9,50 istället för 9,10 som den brukade göra. Tror jag att alla Model 3 kommer kosta 400 000? Nä, den kan mycket väl spänna sig från 400 000 till 8-900 000 och därmed så blir det ett litet gap mellan Model 3 och Model S.lator skrev:Anledningen är att de kommer att få en rusch efter S60 nu i en månad men sen blir det ingenting innan M3 börjar levereras och det kan ta ett år här i Europa. De måste försöka ha bilar i ett prisspann mellan 400000 och 1200000 kr också...vigge50 skrev:Vad menar du med att det inte finns någon anledning? Visst, för kunderna finns det inte någon anledning men för Tesla är det inte ekonomiskt försvarbart att skicka med 75 kWh batteri om köparna bara betalar för 60 kWh. Kanske borde de börja tillverka 60 kWh batterier igen men då hade modellen nog inte vara lika bra och populär.lator skrev:Bullshit! Det var det enda som kom till mig... tyvärr. Det finns egentligen ingen anledning att ta bort S60 och definitivt inte före lanseríngen av Model 3.
Sen så varför sälja en bil om man knappt har någon vinstmarginal på den? De kanske tappar några köpare nu men de kanske är bättre för Tesla rent vinstmässigt att sälja en 75a än att sälja tre 60. Om tre stycken skulle köpt en 60 så gör detta kanske att två struntar i att köpa en Model S men den tredje väljer att köpa en 75 istället. Jag har ingen aning om hur det är för Tesla men detta kanske är bättre och därför väljer de att göra detta även om de leder till ett högre instegspris. Den stora frågan är helt enkelt om Tesla ska prioritera antalet köp eller vinst. Vad de bör välja enligt dig verkar vara rätt tydligt, skit i vad de kostar, försök sälja så många bilar som möjligt.
Självklart förstår jag också att om de inte säljer alls så kommer de gå utåt för Tesla men så mycket bättre är det inte om de väljer att sälja en produkt som de inte går med vinst på.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Kan det inte vara så att 60-modellen infördes bara för att få potentiella Model-3-kunder att köpa en Model S istället? Man hade redan 400k förbokningar och visste inte om alla dessa bilar kunde byggas inom en rimlig tidshorisont. Det var ju betydligt fler förbokningar än vad man hade räknat med.
Nu har förserieproduktionen av Model 3 kommit igång och man vet vad man klarar av att leverera. Model S 60 behövs helt enkelt inte längre.
Nu har förserieproduktionen av Model 3 kommit igång och man vet vad man klarar av att leverera. Model S 60 behövs helt enkelt inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Om det bara handlar om vinstmarginaler så skulle de ju sluta sälja allt utom de dyraste modellerna för det är ju där pengarna ligger.
Att S60 inte ger någon vinst? Nej, det tror jag inte på. Dessutom så kommer antagligen de flesta S60 att någon gång i framtiden inkassera mellanskillnaden då någon (antingen en ägare eller Tesla) väljer att uppgradera sitt batteri. De pengarna kommer visserligen senare men de kommer ändå...
Jag resonerar som så att det gäller att ha en bra kontakt men sina kunder för att överleva och om man tappar de rimligt prissatta instegsmodellerna så får man också en massa icke-kunder som inte sprider välvilja och tacksamhet utan ser Tesla som oförbätterliga vinstprioriterande översittare. Nä, annat blir det när Volvo släpper sin elbil!
Att man kommer att kunna köpa en Model 3 för mycket mer än 400000 kr det förstår ju till och med jag men dels så får vi (Europa) inte några leveranser än på länge, sen så blir det liksom med Model S en "sanning" att bilen kostar ett medianvärde och inte ett maxvärde. Model S får nu ett klart ökat medianvärde.
Varför har du (Vigge50) fått för dig att jag tror att Sverige är Teslas viktigaste marknad? Det vet ju alla att det Norge som är viktigast...
Att S60 inte ger någon vinst? Nej, det tror jag inte på. Dessutom så kommer antagligen de flesta S60 att någon gång i framtiden inkassera mellanskillnaden då någon (antingen en ägare eller Tesla) väljer att uppgradera sitt batteri. De pengarna kommer visserligen senare men de kommer ändå...
Jag resonerar som så att det gäller att ha en bra kontakt men sina kunder för att överleva och om man tappar de rimligt prissatta instegsmodellerna så får man också en massa icke-kunder som inte sprider välvilja och tacksamhet utan ser Tesla som oförbätterliga vinstprioriterande översittare. Nä, annat blir det när Volvo släpper sin elbil!
Att man kommer att kunna köpa en Model 3 för mycket mer än 400000 kr det förstår ju till och med jag men dels så får vi (Europa) inte några leveranser än på länge, sen så blir det liksom med Model S en "sanning" att bilen kostar ett medianvärde och inte ett maxvärde. Model S får nu ett klart ökat medianvärde.
Varför har du (Vigge50) fått för dig att jag tror att Sverige är Teslas viktigaste marknad? Det vet ju alla att det Norge som är viktigast...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
En logisk och vettig tanke men det är fortfarande alldeles för tidigt att ta bort S60 nu då det dröjer länge än innan de stora volymerna rullar ut.mati skrev:Kan det inte vara så att 60-modellen infördes bara för att få potentiella Model-3-kunder att köpa en Model S istället? Man hade redan 400k förbokningar och visste inte om alla dessa bilar kunde byggas inom en rimlig tidshorisont. Det var ju betydligt fler förbokningar än vad man hade räknat med.
Nu har förserieproduktionen av Model 3 kommit igång och man vet vad man klarar av att leverera. Model S 60 behövs helt enkelt inte längre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Om Tesla tror att 60-modellen kannibaliserar på den kommande 3:an så kan man ju fundera på vilken av dom som ger
mest vinst per bil, och då är jag ganska säker på att en såld 60:a idag ger bra mycket mera vinst än en framtida såld
3:a (det dröjer ju ett tag till sas), för inte fan går dom back på 60-bilarna iaf...
Däremot är det som flera varit inne på här att 60-modellen hittar kunder som inte skulle köpa en Tesla annars om den
inte fanns (pgav priset sas).
Känns bara som girighet att ta bort den (och det slår nog fel för priset för instegsmodeller är alltid intressant i olika
sammanhang ju)
mest vinst per bil, och då är jag ganska säker på att en såld 60:a idag ger bra mycket mera vinst än en framtida såld
3:a (det dröjer ju ett tag till sas), för inte fan går dom back på 60-bilarna iaf...
Däremot är det som flera varit inne på här att 60-modellen hittar kunder som inte skulle köpa en Tesla annars om den
inte fanns (pgav priset sas).
Känns bara som girighet att ta bort den (och det slår nog fel för priset för instegsmodeller är alltid intressant i olika
sammanhang ju)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
De skulle kunna fortsätta erbjuda S60 i Europa ett tag till kan man tycka då det lär gå minst ett halvår efter lansering innan 3:an dyker upp här.
Inte ovanligt att biltillverkare erbjuder olika motoralternativ på olika marknader. Finns väl en BMW 5-serie med 1,6 liters motor i Norge för att få låg straffskatt. Denna går inte att få någon annanstans. Att den inte klarar backar verkar ingen bry sig om
Inte ovanligt att biltillverkare erbjuder olika motoralternativ på olika marknader. Finns väl en BMW 5-serie med 1,6 liters motor i Norge för att få låg straffskatt. Denna går inte att få någon annanstans. Att den inte klarar backar verkar ingen bry sig om
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Nu sa du en sak där. I Tyskland har Tesla såld en extrem snikvariant av 60-versionen, utan navigator och så. Detta gjordes för att sänka baspriset på bilen, annars hade inte Tesla-köpare fått någon skattesubvention. I och med att baspriset låg under gränsen så fick alla Model S en skatterabatt.Bjelke skrev:Känns bara som girighet att ta bort den (och det slår nog fel för priset för instegsmodeller är alltid intressant i olika
sammanhang ju)
Nu finns inte den billiga versionen kvar vilket innebär Model S inte längre kvalar in som supermiljöbil i Tyskland, vilket är Europas största bilnation.
Har Tesla sålt så lite bilar i Tyskland att de kan strunta i att bli av med några kunder där?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Om man ska vara noga så kvalar den väl in som supermiljöbil oavsett, men tappar subventioner?mati skrev:Nu sa du en sak där. I Tyskland har Tesla såld en extrem snikvariant av 60-versionen, utan navigator och så. Detta gjordes för att sänka baspriset på bilen, annars hade inte Tesla-köpare fått någon skattesubvention. I och med att baspriset låg under gränsen så fick alla Model S en skatterabatt.Bjelke skrev:Känns bara som girighet att ta bort den (och det slår nog fel för priset för instegsmodeller är alltid intressant i olika
sammanhang ju)
Nu finns inte den billiga versionen kvar vilket innebär Model S inte längre kvalar in som supermiljöbil i Tyskland, vilket är Europas största bilnation.
Har Tesla sålt så lite bilar i Tyskland att de kan strunta i att bli av med några kunder där?
Vet vi att den försvinner i Tyskland också?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS