Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
beckzar
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 maj 2016 19:59
Ort: Kalmar

Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av beckzar »

Är det någon mer än jag som har gnälliga bromsar precis innan stopp och vid smygkörning?
Har isolerat problemet till 21" fälgarna. Med 19" är de knäpptysta men så fort jag byter till sommarhjulen börjar frambromsarna gnälla.
Grymt irriterande och en total deal-breaker för mig om det inte går att fixa.

Någon kunnig person som begriper vad detta kan bero på?
Bilen har rullat ca 900 mil.

//Beck
Model S, P90DL 2016, all utr.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av Gustafsson »

Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
beckzar
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 maj 2016 19:59
Ort: Kalmar

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av beckzar »

Gustafsson skrev:
Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
Vet inte, det är en P90DL 2016 så samma som dig antar jag?
Model S, P90DL 2016, all utr.
Användarvisningsbild
SebastianP
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2017 08:37

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av SebastianP »

Torde vara ganska hårda belägg på en Tesla sett till vikt och effekt.

Hårda belägg tar ett bra tag att bromsa in. Men det brukar hjälpa med några långa inbromsningar där man "duttar" med bromspedalen, kort men hårt. På så sätt kan man putsa in dem utan att få glasyta på beläggen.
Användarvisningsbild
beckzar
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 maj 2016 19:59
Ort: Kalmar

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av beckzar »

SebastianP skrev:
Torde vara ganska hårda belägg på en Tesla sett till vikt och effekt.

Hårda belägg tar ett bra tag att bromsa in. Men det brukar hjälpa med några långa inbromsningar där man "duttar" med bromspedalen, kort men hårt. På så sätt kan man putsa in dem utan att få glasyta på beläggen.
Nejnej, ska inte behövas. Med 19" hjulen har de fungerat fläckfritt och ljudlöst. Detta är kopplat till fälgarna på något vis.
Model S, P90DL 2016, all utr.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2172
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av jpetters »

Jag har samma gnäll och gnissel på min P90D med 21" turbin. Pre-facelift bil.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
SebastianP
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 feb 2017 08:37

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av SebastianP »

Är vibrationer from beläggen som fortplantar sig. Dämpas olika beroende på fälg/däck.

Testa att ta bort mutterkåporna och provbromsa. De kan ha en förmåga att vibrera.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av Feddan »

Jag får gnissel ofta under vinterhalvåret på min S 85 pre-facelift med 19".
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av danni »

Jag får ofta skrap och gnäll från bromsarna när de varit blöta, men det går att bromsa bort rätt lätt så jag antar att det inte är samma du pratar om här...?
Gustafsson skrev:
Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
De gamla oken är fyrkolvs. Alla bilar har fortfarande samma fyrkolvsok fram. Nya P-modeller har även fyrkolvsok bak, övriga har numera flytande enkolvsok bak.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
beckzar
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 maj 2016 19:59
Ort: Kalmar

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av beckzar »

SebastianP skrev:
Är vibrationer from beläggen som fortplantar sig. Dämpas olika beroende på fälg/däck.

Testa att ta bort mutterkåporna och provbromsa. De kan ha en förmåga att vibrera.
Hur blir man av med vibrationer isf? (ska testa ta bort mutterkåporna)
Verkar ju som att den ökade vikten av tyngre fälg, och/eller däckens "mjukhet" har en inverkat i detta?
Model S, P90DL 2016, all utr.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av Gustafsson »

danni skrev:
Jag får ofta skrap och gnäll från bromsarna när de varit blöta, men det går att bromsa bort rätt lätt så jag antar att det inte är samma du pratar om här...?
Gustafsson skrev:
Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
De gamla oken är fyrkolvs. Alla bilar har fortfarande samma fyrkolvsok fram. Nya P-modeller har även fyrkolvsok bak, övriga har numera flytande enkolvsok bak.
Visste det var nåt med oken :roll:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av olarsson »

Hade också gnälliga bromsar på 21orna. Bad att få bytt beläggen till andra anpassade för kallt klimat, antar att de är mjukare. Efter det försvann gnället helt.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
beckzar
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 14 maj 2016 19:59
Ort: Kalmar

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av beckzar »

olarsson skrev:
Hade också gnälliga bromsar på 21orna. Bad att få bytt beläggen till andra anpassade för kallt klimat, antar att de är mjukare. Efter det försvann gnället helt.
Ok spännande, ska prata med Tesla om detta. Just nu är de inte särskilt intresserade av att hjälpa till. Fick detta svaret av Tesla Stockholm:
Hej.
Jag förstår dig.

Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.

Med vänlig hälsning
XXX
Model S, P90DL 2016, all utr.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av Legato »

Min X med 19" gnisslar friskt. Men jag tycker de flesta prestandabilar gnisslar...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av olarsson »

Hej.
Jag förstår dig.

Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.

Med vänlig hälsning
XXX

Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av danni »

olarsson skrev:
Hej.
Jag förstår dig.

Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.

Med vänlig hälsning
XXX

Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?
Större fälgar väger mer och har dessutom större del av vikten placerad längre ut från navet vilket borde ge mycket större rotationskrafter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning

Inlägg av Bjelke »

olarsson skrev:
Hej.
Jag förstår dig.

Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.

Med vänlig hälsning
XXX

Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?
Funderar jag oxo på, ytterdiametern, dvs däcket, är ju fortfarande densamma och därmed krafterna hela vägen in till axelcentrum osv...
Det enda jag kommer på är att däcket får lägre profil vilket ger styvare totalt och mindre "flex" vilket påverkar en del (även vid gas/broms).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar