Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Moderator: Redaktion
Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Är det någon mer än jag som har gnälliga bromsar precis innan stopp och vid smygkörning?
Har isolerat problemet till 21" fälgarna. Med 19" är de knäpptysta men så fort jag byter till sommarhjulen börjar frambromsarna gnälla.
Grymt irriterande och en total deal-breaker för mig om det inte går att fixa.
Någon kunnig person som begriper vad detta kan bero på?
Bilen har rullat ca 900 mil.
//Beck
Har isolerat problemet till 21" fälgarna. Med 19" är de knäpptysta men så fort jag byter till sommarhjulen börjar frambromsarna gnälla.
Grymt irriterande och en total deal-breaker för mig om det inte går att fixa.
Någon kunnig person som begriper vad detta kan bero på?
Bilen har rullat ca 900 mil.
//Beck
Model S, P90DL 2016, all utr.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Vet inte, det är en P90DL 2016 så samma som dig antar jag?Gustafsson skrev:Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
Model S, P90DL 2016, all utr.
- SebastianP
- Teslaägare
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 feb 2017 08:37
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Torde vara ganska hårda belägg på en Tesla sett till vikt och effekt.
Hårda belägg tar ett bra tag att bromsa in. Men det brukar hjälpa med några långa inbromsningar där man "duttar" med bromspedalen, kort men hårt. På så sätt kan man putsa in dem utan att få glasyta på beläggen.
Hårda belägg tar ett bra tag att bromsa in. Men det brukar hjälpa med några långa inbromsningar där man "duttar" med bromspedalen, kort men hårt. På så sätt kan man putsa in dem utan att få glasyta på beläggen.
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Nejnej, ska inte behövas. Med 19" hjulen har de fungerat fläckfritt och ljudlöst. Detta är kopplat till fälgarna på något vis.SebastianP skrev:Torde vara ganska hårda belägg på en Tesla sett till vikt och effekt.
Hårda belägg tar ett bra tag att bromsa in. Men det brukar hjälpa med några långa inbromsningar där man "duttar" med bromspedalen, kort men hårt. På så sätt kan man putsa in dem utan att få glasyta på beläggen.
Model S, P90DL 2016, all utr.
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Jag har samma gnäll och gnissel på min P90D med 21" turbin. Pre-facelift bil.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- SebastianP
- Teslaägare
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 feb 2017 08:37
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Är vibrationer from beläggen som fortplantar sig. Dämpas olika beroende på fälg/däck.
Testa att ta bort mutterkåporna och provbromsa. De kan ha en förmåga att vibrera.
Testa att ta bort mutterkåporna och provbromsa. De kan ha en förmåga att vibrera.
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Jag får gnissel ofta under vinterhalvåret på min S 85 pre-facelift med 19".
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Jag får ofta skrap och gnäll från bromsarna när de varit blöta, men det går att bromsa bort rätt lätt så jag antar att det inte är samma du pratar om här...?
De gamla oken är fyrkolvs. Alla bilar har fortfarande samma fyrkolvsok fram. Nya P-modeller har även fyrkolvsok bak, övriga har numera flytande enkolvsok bak.Gustafsson skrev:Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Hur blir man av med vibrationer isf? (ska testa ta bort mutterkåporna)SebastianP skrev:Är vibrationer from beläggen som fortplantar sig. Dämpas olika beroende på fälg/däck.
Testa att ta bort mutterkåporna och provbromsa. De kan ha en förmåga att vibrera.
Verkar ju som att den ökade vikten av tyngre fälg, och/eller däckens "mjukhet" har en inverkat i detta?
Model S, P90DL 2016, all utr.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Visste det var nåt med okendanni skrev:Jag får ofta skrap och gnäll från bromsarna när de varit blöta, men det går att bromsa bort rätt lätt så jag antar att det inte är samma du pratar om här...?
De gamla oken är fyrkolvs. Alla bilar har fortfarande samma fyrkolvsok fram. Nya P-modeller har även fyrkolvsok bak, övriga har numera flytande enkolvsok bak.Gustafsson skrev:Nya (enkolvs) eller gamla (tvåkolvs) oken ?
Inet gnissel i min 2015, men rätt mycket skrap de första metrarna pga rost på skivan.@
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Hade också gnälliga bromsar på 21orna. Bad att få bytt beläggen till andra anpassade för kallt klimat, antar att de är mjukare. Efter det försvann gnället helt.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Ok spännande, ska prata med Tesla om detta. Just nu är de inte särskilt intresserade av att hjälpa till. Fick detta svaret av Tesla Stockholm:olarsson skrev:Hade också gnälliga bromsar på 21orna. Bad att få bytt beläggen till andra anpassade för kallt klimat, antar att de är mjukare. Efter det försvann gnället helt.
Hej.
Jag förstår dig.
Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.
Med vänlig hälsning
XXX
Model S, P90DL 2016, all utr.
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Min X med 19" gnisslar friskt. Men jag tycker de flesta prestandabilar gnisslar...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Hej.
Jag förstår dig.
Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.
Med vänlig hälsning
XXX
Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Större fälgar väger mer och har dessutom större del av vikten placerad längre ut från navet vilket borde ge mycket större rotationskrafter.olarsson skrev:Hej.
Jag förstår dig.
Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.
Med vänlig hälsning
XXX
Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gnälliga bromsar vid stopp och smygkörning
Funderar jag oxo på, ytterdiametern, dvs däcket, är ju fortfarande densamma och därmed krafterna hela vägen in till axelcentrum osv...olarsson skrev:Hej.
Jag förstår dig.
Du får gärna prova att bromsa till några ggr ändå.
Det är skillnad med 21”och kan låta mer i bromsarna eftersom det är större belastning på navet och bromsarna när du byter till större dimensioner.
Detta är tyvärr inget vi kan åtgärda i dagsläget.
Och jag är ledsen för det.
Med vänlig hälsning
XXX
Det där fattar jag inte. Hur påverkas belastning på naven av annan fälgdimension?
Det enda jag kommer på är att däcket får lägre profil vilket ger styvare totalt och mindre "flex" vilket påverkar en del (även vid gas/broms).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19