Material baklucka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Material baklucka

Inlägg av helix »

Absolut att bakluckan är aluminium. Förklaras en del kring konstruktion och material i den här gamla dokumentären:
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Material baklucka

Inlägg av DSV »

Legato skrev:
EnTraktor skrev:
Nån som vet vilken metall bakluckan på model S är gjord av?
Fram är det aluminium vad jag förstår och den är känslig för slag. Bakluckan kan man ju smälla med så vilket material är det?
Nu är vår bil äntligen inne för reparation annars hade du kunnat svänga förbi och kolla. Men med tanke på att de uppskattade kostnaden till 70.000:-(!!!) för bucklan på bakluckan så hade det varit en rejäl scam om det inte var aluminium :lol:

Är din bil fixad nu?

Edit: Jag pratar iofs om Model X. Hypotetiskt skulle ju Model S kunna ha annat material.
Byts hela bakluckan eller kan man laga den? Antar den byts med tanke på priset.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Material baklucka

Inlägg av gellerstam »

DSV skrev:
Legato skrev:
EnTraktor skrev:
Nån som vet vilken metall bakluckan på model S är gjord av?
Fram är det aluminium vad jag förstår och den är känslig för slag. Bakluckan kan man ju smälla med så vilket material är det?
Nu är vår bil äntligen inne för reparation annars hade du kunnat svänga förbi och kolla. Men med tanke på att de uppskattade kostnaden till 70.000:-(!!!) för bucklan på bakluckan så hade det varit en rejäl scam om det inte var aluminium :lol:

Är din bil fixad nu?

Edit: Jag pratar iofs om Model X. Hypotetiskt skulle ju Model S kunna ha annat material.
Byts hela bakluckan eller kan man laga den? Antar den byts med tanke på priset.
Jag tänkte snarare tvärt om!!! En ny kan ju omöjligt kosta detta belopp.... Men orimligt lång leveranstid kan motivera en orimligt hög reparationskostnad .... :) Se där vad vi alla tänker olika ... :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Material baklucka

Inlägg av Legato »

DSV skrev:
Legato skrev:
EnTraktor skrev:
Nån som vet vilken metall bakluckan på model S är gjord av?
Fram är det aluminium vad jag förstår och den är känslig för slag. Bakluckan kan man ju smälla med så vilket material är det?
Nu är vår bil äntligen inne för reparation annars hade du kunnat svänga förbi och kolla. Men med tanke på att de uppskattade kostnaden till 70.000:-(!!!) för bucklan på bakluckan så hade det varit en rejäl scam om det inte var aluminium :lol:

Är din bil fixad nu?

Edit: Jag pratar iofs om Model X. Hypotetiskt skulle ju Model S kunna ha annat material.
Byts hela bakluckan eller kan man laga den? Antar den byts med tanke på priset.
Sambon som orskade bucklan = sambon som fått deala med verkstad osv så jag vet inte helt säkert. Men som jag förstått det tidigare så är det nära nog omöjligt att "slå ut" bucklor i aluminium och få det bra, så jag har utgått ifrån att den byts. Så jag antar också att oavsett typ av plåtskada så blir det väldigt dyrt på en Tesla...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Material baklucka

Inlägg av Bjelke »

Alltså för dom pengarna kan man ju nästan få en firma att ta fram en kolfiber-variant för ju :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Material baklucka

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
Alltså för dom pengarna kan man ju nästan få en firma att ta fram en kolfiber-variant för ju :shock:
Eller köpa en ny/demo-körd Dacia .... :-D
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Material baklucka

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
Bjelke skrev:
Alltså för dom pengarna kan man ju nästan få en firma att ta fram en kolfiber-variant för ju :shock:
Eller köpa en ny/demo-körd Dacia .... :-D
Eller en skaplig Leaf 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Material baklucka

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Alltså för dom pengarna kan man ju nästan få en firma att ta fram en kolfiber-variant för ju :shock:
Hehe, mm. Är väl dock svårt att lacka kolfiber? Personligen gillar jag inte "blandat" med lackade karossdelar och kolfiberdelar (annat än små detaljer i kolfiber typ bakspeglar/vinge).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Material baklucka

Inlägg av e5m1r »

Min blev utbytt men det var ett hål :)
Aluminium går visst att laga problemet är att där det är dubbelplåt så är det svårt att laga och det byts då ut
Så för det mesta så byts både baklucka och även motorhuv även på andra bilar i plåt pga detta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Material baklucka

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
Lite on topic
Du ska inte smälla bakluckan heller den har soft close
Vi fattiglappar som inte hade råd med elbaklucka (läs: inte lider av patologisk aversion mot vita innertak) har minsann ingen soft close. Igen ska den och hårt om den ska förbli stängd!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Material baklucka

Inlägg av e5m1r »

danni skrev:
e5m1r skrev:
Lite on topic
Du ska inte smälla bakluckan heller den har soft close
Vi fattiglappar som inte hade råd med elbaklucka (läs: inte lider av patologisk aversion mot vita innertak) har minsann ingen soft close. Igen ska den och hårt om den ska förbli stängd!
Det var snålt av tesla trodde inte att de skulle snåla på soft close finns på alla premium bilar även utan el baklucka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Material baklucka

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Min blev utbytt men det var ett hål :)
Aluminium går visst att laga problemet är att där det är dubbelplåt så är det svårt att laga och det byts då ut
Så för det mesta så byts både baklucka och även motorhuv även på andra bilar i plåt pga detta
"Går" tror jag säkert att det gör, frågan är väl hur dyrt och tidskrävande det är. Men du menar alltså att det inte är någon större skillnad mot plåt? Har du egen erfarenhet av detta eller hört/läst någonstans?

Med tanke på prislappen för bytet känns det ju rätt galet att de ej lagar det om det överhuvudtaget är möjligt till rimlig tidsåtgång.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Material baklucka

Inlägg av danni »

e5m1r skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Lite on topic
Du ska inte smälla bakluckan heller den har soft close
Vi fattiglappar som inte hade råd med elbaklucka (läs: inte lider av patologisk aversion mot vita innertak) har minsann ingen soft close. Igen ska den och hårt om den ska förbli stängd!
Det var snålt av tesla trodde inte att de skulle snåla på soft close finns på alla premium bilar även utan el baklucka
Jag tycker det är dumt redan att inte elbakluckan är standard. Det borde den vara på en halvkombi i den prisklassen. Och framförallt att man lägger in den i paket som annars vore helt värdelösa (som det gamla premiumpaketet, pre-facelift).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Material baklucka

Inlägg av Lessmog »

danni skrev:
e5m1r skrev:
danni skrev:
e5m1r skrev:
Lite on topic
Du ska inte smälla bakluckan heller den har soft close
Vi fattiglappar som inte hade råd med elbaklucka (läs: inte lider av patologisk aversion mot vita innertak) har minsann ingen soft close. Igen ska den och hårt om den ska förbli stängd!
Det var snålt av tesla trodde inte att de skulle snåla på soft close finns på alla premium bilar även utan el baklucka
Jag tycker det är dumt redan att inte elbakluckan är standard. Det borde den vara på en halvkombi i den prisklassen. Och framförallt att man lägger in den i paket som annars vore helt värdelösa (som det gamla premiumpaketet, pre-facelift).
Ett varningens pekfinger där bak:

Har slutat smälla igen min manuella baklucka på S. Fick rådet att ta det varligt efter att ha bytt ut låsmekanismen två gånger (!) och försöker nu följa det. Dock krävs ett litet "eftertryck" för att få till det andra klicket, annars går bilen inte i lås alls.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Material baklucka

Inlägg av Smutt »

Det är är en av få saker jag är missnöjd med ,den är väldigt svårstängd slutar nog med att jag köper ett sånt där kitt för 5200kr trots att jag hatar elektrisk baklucka :twisted: ska bara hitta en verkstad som sätter in det åt mig
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar