Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!Bjelke skrev:Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutomfar1far2 skrev:Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.
12 voltsproblem
Moderator: Redaktion
Re: 12 voltsproblem
X100 lev.14/8-18.
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: 12 voltsproblem
Jag hade min på vanlig service samtidigt igår, så då tog det hela dagen... Men jag fick göra Gbg under dagen så jag kunde så att säga "skriva av mina 50 mil t.o.r" i tid, till skillnad från dina 70 mil t.o.r för 20 minuters arbete .far1far2 skrev:Bytte batteri idag i Mölndal. Hade tid bokad kl 1400. Kl 1415 tog de in bilen, kl 1435 kom den ut -färdig!!! Snacka om service. Men man fick inte vara med inne i verkstan!!Bjelke skrev:Näe det är nog inget man ska mecka med själv om man har garanti kvar på bilen iaf dessutomfar1far2 skrev:Tack alla för utomordentligt uttömmande info. Otroligt intressant med videona om service och byte av batteriet! men även om jag mer än gärna meckar med allt möjlig och omöjligt, så ser det onekligen lite för heavy ut för en gammal dum spakryckare. Bokat tid i Mölndal på onsdag. 70 mil t o r-tackar.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: 12 voltsproblem
Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: 12 voltsproblem
Min bil har vid några tillfällen också visat 12V-felmeddelandet i kombination med diverse andra roliga random-fel. Samt texten "unable to start". Svarta skärmar har jag också fått en gång. Trots allt gick det faktiskt att starta bilen varje gång detta har hänt. Peppar, peppar. Support/service kan inte se nånting och vet inte vad det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 12 voltsproblem
Jag hoppas att tesla sätter igång ett certifierings-program så att tekniker kan bli tillåtna att göra service på bilarna och utföra rep. (Fast tror att det mesta är att byta grejer mer än att reparera)
I mitt län finns det en verkstad som har riktat in sig på elbilar(var ett år sedan jag läste det i tidningen så vet inte om de finns kvar)
I mitt län finns det en verkstad som har riktat in sig på elbilar(var ett år sedan jag läste det i tidningen så vet inte om de finns kvar)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 12 voltsproblem
Min betedde sig så ett fåtal ggr förut och då sa dom i Väsby att det berodde på laddstolpen jag använde då, lät högstjpetters skrev:Idag så började mitt 12v batteri att strula. 12v felmeddelande kom upp och det gick inte att köra iväg bilen, gick inte att välja D eller R.
Ringde supporten men de fick inte kontakt med bilen och Power Off hjälpte inte. Strax efter det så dog skärmarna, helt svart.
Bärgning bokades, låste och lämnade bilen.
När bärgaren kom 2 timmar senare så fungerade allt helt plötsligt som vanligt, inga felmeddelanden alls och supporten såg inget fel heller.
Men bilen fick hur som helst lifta till SC i Väsby. Nu hoppas jag de kan lösa det snabbt.
osannolikt tyckte jag då men det har inte hänt igen ngn annanstans iaf... (Jordproblem tex gissade dom på)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 12 voltsproblem
Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: 12 voltsproblem
Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Re: 12 voltsproblem
Jag körde med meddelelandet i 4 dagar. SC sa dock när jag bokade tid för byte att det inte var någon stor brådska, det var ingen fara med att bilen inte skulle starta. Jag ville dock inte chansa utan bokade tid så snart det var möjligt, dvs 4 dagar senare.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: 12 voltsproblem
Hittade www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?
Re: 12 voltsproblem
Tesla har ändå nånstans tyckt att vanligt batteri är bättreHebbe skrev:Hittade http://www.BattMobileBatteries.com på nätet. Instruktionen att byta till ett 12V Lj-batteri är föredömliga. Har man en D-bil så verkar det mycket enkelt och kan av en normalbegåvad göras på mindre än en timme. I en 2-hjulsdriven ModelS är det något bökigare, men ändock överkomligt. Vet dock inte var man kan köpa ett sådant batteri i Sverige, någon som vet?
De har ju batterifabrik borde vara no brainer att fixa ett 12V pack?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 12 voltsproblem
Dc/DC konvertern ska vara liknande modell som satt i Toyota rav4 så det finns utrymme för förbättring. Om inte annat bättre batteri.
Men snart går allt på högspänning
Men snart går allt på högspänning
Re: 12 voltsproblem
BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.
Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
Re: 12 voltsproblem
12 volts batteriet verkar vara den svaga länken i en Tesla, samtidigt är de bara detta som måste bytas lite oftare än förväntat så känns de väl ok även om man önskat att de hittat någon lösning på problemet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: 12 voltsproblem
Problemet blir fortfarande att Li-Ion inte ska laddas när dom är kalla.Hebbe skrev:BattMobile Batteries har tagit fram en ny batterikemi för att komma upp till den batterispänningen som motsvarar blyackumulatorns. Med de battericeller som Tesla använder i dag så kan detta inte realiseras. Varför Tesla inte tagit till denna lösning kan man undra.
Att sedan bly-acken inte håller lika länge i en Tesla som i en fossil är något som man kan fråga sig. Allt för många råkar ut för att ackumulatorn lägger av stracks efter att garantin har gått ut. Jag har inte bytt ackumulatorn i min BMW, fast bilen är 5 år gammal.
Varför inte göra som med laptops? 18650 cellerna där kan ju användas till att driva allt möjligt i olika spänningar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: 12 voltsproblem
Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.bullen skrev:Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: 12 voltsproblem
Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoCTjell skrev:Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.bullen skrev:Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 12 voltsproblem
Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?bullen skrev:Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoCTjell skrev:Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.bullen skrev:Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 12 voltsproblem
Ska kolla med dom, men är det typ 5% som laddningen stängs av?Bjelke skrev:Skulle du kunna fråga sedan om varför låg SoC skulle vara osäkrare för ett dåligt 12V-batteri? Och isf vid vilken nivå blir det problem?bullen skrev:Vi får se. Pratade med dom och har service på tisdag. Det Skulle va helt ofarligt o köra till dess så länge jag inte låter bilen stå med för låg SoCTjell skrev:Jag tror faktiskt att du kan få det som ett garantiärende. Tesla verkar vara justa på att hålla god nivå på garantigrejer.bullen skrev:Har idag fått medd i displayen att 12v batteriet snart behöver bytas. Någon som kört med det felmedd? Isf hur länge? Vill inte ringa 24h assistans så länge inte bilen står still. O det suraste. Bilen har gått 8030 mil
Det känns som att det skulle krävas en sjukt låg SoC för att laddning av 12V-batteriet skulle strula eller att bilen går in i deep sleep eller vad nu problemet är...
(går bilen in i deep sleep så kräver det väl mer tid på 12V vid en uppstart innan alla system kommer igång och då även kanske laddning av 12V-batteriet men
deep sleep pgav låg SoC vet jag inte om man kan förutsäga då det snarare verkar hända lite random lixom)
Re: 12 voltsproblem
Det är nog ingen jättepanik med batteribytet, jag har kört i 25 dagar med meddelandet. Idag var det - 13,5 grader, även idag startade bilen perfekt.
Re: 12 voltsproblem
Jag måste få ställa frågan igen. Tror tex Optima är ett batteri som tex Räddningstjänsten använder sig av.Tjell skrev:Någon som bytt till sk "torrbatteri"? Undrar om de inte är bara bättre utan även har större kapacitet (effekt per volym)?
Någon Tesla med Optima eller liknande, finns och funkar det?
Ett "torrbatteri" är skapligt mycket dyrare men och mycket bättre.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- Jagrullarocksa
- Teslaägare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 13 mar 2018 20:47
Re: 12 voltsproblem
Fick felmeddelande om 12V-batteri idag efter att bilen stått på verkstad i 8 veckor för reparation av en krockskada.
De sade på verkstaden att det inte skulle vara några problem att köra ändå.
Senare på dagen efter en lång körning då jag hade 8% laddning kvar (5 km till laddplatsen) fick jag ett meddelande att köra åt sidan och stanna bilen, kommer att stänga ner. Jag gjorde det och sedan stängdes bilen av och skärmarna blev svarta.
Bilen gick inte starta igen och nu är den bärgad och påväg till SC i Väsby.
De sade på verkstaden att det inte skulle vara några problem att köra ändå.
Senare på dagen efter en lång körning då jag hade 8% laddning kvar (5 km till laddplatsen) fick jag ett meddelande att köra åt sidan och stanna bilen, kommer att stänga ner. Jag gjorde det och sedan stängdes bilen av och skärmarna blev svarta.
Bilen gick inte starta igen och nu är den bärgad och påväg till SC i Väsby.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 12 voltsproblem
Fick felmeddelande om byte av 12-volts batteri idag. Bilen, en S85, är en månad över den fyraåriga garantitiden med dryga 5000 mil på mätaren. Hoppas på goodwill!
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17