Effektvakt 16A fritidshus

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av lem »

Hej!

Vi var vid ett hus med bara 16A huvudsäkring. Diskussion uppstod om vi skulle ha golvvärme, bröd, frukostägget eller ladda Teslan m trefas. 4 säkringar gick trots vi satte ner till 5 A. Mor fick en duvning av oss ingenjörer efter att dragit igång vattenkokare o ugn samtidigt!

Finns det några rimligt enkla system som kan känna av uttagen effekt och låta elbilen ta vad som blir över?

Att plötsligt komma med tom elbil och få ut 60kWh plus driva igång ett kallt hus är en utmaning!!
Glad Påsk
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av LarsL »

Jag har funderat på effektvakt som skulle stänga ner laddningen när strömmen går över vad huvudsäkringen tål. En effektvakt är något som ska monteras i huset med sensorer på ingående kabla, så inget att ha med i bilen ifall att.
Sen vet jag inte om Teslas laddare hoppar igång av sig själv efter ett strömavbrott. Leafen gör det i alla fall så det borde funka för Teslan också.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av Remuz »

Jag gjorde det enkelt för mig, satte laddningen på att starta 23.00. Med 8A kommer jag ha fullt imorgon ändå. Svarar inte på din fråga såklart, men det var en potentiell lösning
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av LarsL »

Det är så jag har gjort med Leffe nu. Den laddas från klockan 23 på kvällen. Då är inget annat igång och jag klarar mig med 16A huvudsäkring. Leaf drar 10A på 1-fas, så värre än Tesla på sätt och vis.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av mati »

Jag har 16A huvudsäkring hemma och aldrig någonsin har det gått en säkring. Teslan får ladda med 10A, vilket är tillräckligt för daglig användning. Ändå så har jag elektrisk varmvattenberedare, golvvärme i badrummet, värmepump och lite annat jux. Jag har testat att ladda samtidigt som spisen var igång och varmvattenberedaren gick. Säkringarna höll ändå, trots att det var garanterat mer är 16A. Under en kortare tid får man faktiskt belasta en säkring med mer än vad den är dimensionerad för. Säkringen går inte sönder så fort man kommer över 16A.
Jag laddade en gång på ett ställe med 16A trefas, efter en timme gick en säkring. Då visade det sig att trefasuttaget var bara säkrat med 10A. Säkringen höll alltså i en timme, trots att jag överbelastade den våldsamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av Bjelke »

Har oxo 16A säkringar och kan inte ens komma ihåg när en pajade senast :)
Kör Teslan på 8A och sedan bryr vi oss inte
vad vi använder mer som typ matlagning eller städning osv...
bergvärme med lastvakt underlättar antagligen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Jag har funderat på effektvakt som skulle stänga ner laddningen när strömmen går över vad huvudsäkringen tål. En effektvakt är något som ska monteras i huset med sensorer på ingående kabla, så inget att ha med i bilen ifall att.
Sen vet jag inte om Teslas laddare hoppar igång av sig själv efter ett strömavbrott. Leafen gör det i alla fall så det borde funka för Teslan också.
Det har funkat när jag har dragit en säkring och kopplat in den igen att den då även börjar ladda.

Wall Connectorn har, har jag för mig, en funktion som gör att den avvaktar en slumpad tid när strömmen kommer tillbaka, för att inte bidra till spikar om det vore ett större strömavbrott.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Jag har funderat på effektvakt som skulle stänga ner laddningen när strömmen går över vad huvudsäkringen tål. En effektvakt är något som ska monteras i huset med sensorer på ingående kabla, så inget att ha med i bilen ifall att.
Sen vet jag inte om Teslas laddare hoppar igång av sig själv efter ett strömavbrott. Leafen gör det i alla fall så det borde funka för Teslan också.
Det har funkat när jag har dragit en säkring och kopplat in den igen att den då även börjar ladda.

Wall Connectorn har, har jag för mig, en funktion som gör att den avvaktar en slumpad tid när strömmen kommer tillbaka, för att inte bidra till spikar om det vore ett större strömavbrott.
Det stämmer nog, är ju krav på andra större laster iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av LarsL »

Ok, då bör det funka med en sådan här på uttaget till laddaren.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av blincoln »

Jag har lite svårt att se den stora risken med att dra huvudsäkringar. Vi har 16A in och brukar dra någon om året när vi maxar bastun, spisen och allt annat. Sedan vi skaffade Teslan och trefasladdar på samma säkring sedan sex månader har vi dragit noll huvudsäkringar, men då laddar vi 10A på natten. Så länge man är hemma (och det är man väl om Teslan behöver laddas?) så hinner väl inte en trasig säkring bli några stora problem?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av lem »

https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa


Kanon, precis den produkt jag sökte!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av bylund »

blincoln skrev:
Jag har lite svårt att se den stora risken med att dra huvudsäkringar. Vi har 16A in och brukar dra någon om året när vi maxar bastun, spisen och allt annat. Sedan vi skaffade Teslan och trefasladdar på samma säkring sedan sex månader har vi dragit noll huvudsäkringar, men då laddar vi 10A på natten. Så länge man är hemma (och det är man väl om Teslan behöver laddas?) så hinner väl inte en trasig säkring bli några stora problem?
Om man har smältsäkringar är det väl lite drygt att dra den sista.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av Tars »

Kör med spik istället. Mina landskamrater (polacker) kör det om proppen går ofta.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
blincoln skrev:
Jag har lite svårt att se den stora risken med att dra huvudsäkringar. Vi har 16A in och brukar dra någon om året när vi maxar bastun, spisen och allt annat. Sedan vi skaffade Teslan och trefasladdar på samma säkring sedan sex månader har vi dragit noll huvudsäkringar, men då laddar vi 10A på natten. Så länge man är hemma (och det är man väl om Teslan behöver laddas?) så hinner väl inte en trasig säkring bli några stora problem?
Om man har smältsäkringar är det väl lite drygt att dra den sista.
Särskilt jobbigt då den oftast går när man är igång med matlagning, kör en diskmaskin/tvättmaskin och kanske dammsuger... alltså läget är redan lite stressat. En del saker hanterar ju strömavbrott lite sämre också, så det gäller ha koll sen så att man inte kommer till en tvättmaskin som inte tömt sig tex.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av Monark1954 »

En smartare laddbox som inte bara begränsar uttaget till en inställd maxström borde kunna fixa detta. Man det krävs fast installation och strömmätning på inkommande faser, Tesla Wallbox har nu inte denna funktion.
En del värmepumpar har rätt avancerade funktioner att reglera sin förbrukning om de ansluts med strömmätning.

Ett hus som är uppvärmt förbrukar normal rätt lite ström så vid Teslaladdning på natten när övriga förbrukning inte är igång förklarar varför en del klarar sig med 16A huvudsäkring.

Ett hus som skall värmas upp och är full av elförbrukande aktiviteter är svårare. Finns dessutom fler nätter att fylla ett nästan tomt batteri så blir problemet lättare att fixa.
Öka från 16 till 20 A kostar mej 90 kr/månad. Kolla om den åtgärden plus nattladdning är första alternativ.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av LarsL »

För mig kostar det 2000kr/år så om en effektvakt betalar sig på ett år. Dessutom är den ju användbar även vid högre huvudsäkring.
Anledningen till att inte köpa nu är att jag tror att kommer smarta laddboxar där detta är integrerat.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Effektvakt 16A fritidshus

Inlägg av Stripe68 »

Jag har en laddbox från KEBA, den har ett API där man kan styra och mäta lite olika parametrar. Jag hade planer på att programmera den så att den sänker laddströmmen vid hög belastning men det har inte behövts så projektet ligger på is tills vidare.

Jag har en effektvakt också. Huset har 25 A säkringar och bilen laddar med 20 A trefas. Huset har aldrig behövt mer än 5 A förutom en gång när jag använde bubbelbadet sent på kvällen, då löste effektvakten ut som den skulle. Den effektvakt jag har kopplar in strömmen igen efter 5 minuter. Numera laddar jag bilen kl 02:00 varje natt och då har det aldrig varit problem. Men det känns skönt att ha effektvakten och veta att man inte behöver ut och byta huvudsäkringar mitt i natten.
Skriv svar