Imponerande hur bra din bil klarade sig!
Att bli påkörd bakifrån är ofta allvarligare än det först ser ut för de som sitter i det påkörda fordonet. Jag tycker att du och eventuella passagerare ska uppsöka ett sjukhus för en läkarundersökning och få det dokumenterat . Oavsett hur bra du / ni än mår nu. Besvär kan uppkomma lång tid senare.
^^^---
Håller helt med! Jag skulle nog försöka få en mri-undersökning, för de känsliga mjukdelarna i halspelaren fastnar inte på vanlig röntgen och det är där skadorna kan uppträda, många gånger månader eller år efter olyckan. Vet personligen flera sålunda drabbade, och det kan verkligen försämra livskvaliteten både väsentligt och livslångt.
Olyckan kan man ju inte hejda i efterhand, men det går att begränsa skadepåverkan med tidigt insatt och rätt behandling. Tyvärr är det lite ont om kunniga specialister på både diagnos och rehabilitering.
Har man tur kan det gå bättre än så, men kolla upp! Gör det.
Hann du/ni med att ta spjärn innan det small?
Exakt!
Och ju styvare en bil är desto större risk är det för personskador i den påkörda bilen. Till exempel så har en bil med dragkrok sämre deformering än samma bil utan dragkrok.
Model S har ett extremt styvt bakparti eftersom den är konstruerad för två extra säten i bagageutrymmet.
Usch.. Jobbigt att krocka. Hoppas det löser sig smidigt..
Men jag förstår inte riktigt hur det gick till? Du sa att du svängde ut en vänstersväng och sen blev påkörd bakifrån? Blev det inte ditt fel då om du svängde ut framför nån? Eller hade du företräde eller Hyndan rött ljus eller nått?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Exakt!
Och ju styvare en bil är desto större risk är det för personskador i den påkörda bilen. Till exempel så har en bil med dragkrok sämre deformering än samma bil utan dragkrok.
Model S har ett extremt styvt bakparti eftersom den är konstruerad för två extra säten i bagageutrymmet.
Svagt minne av att jag läste någon gång att det sätts in någon extra förstärkning om man beställer extra säten, dvs. att den förstärkningen bara finns där om man köpt tillvalet. Inte säker dock.
Nu är ju bilen väldigt styv oavsett.
joel80 skrev:
Usch.. Jobbigt att krocka. Hoppas det löser sig smidigt..
Men jag förstår inte riktigt hur det gick till? Du sa att du svängde ut en vänstersväng och sen blev påkörd bakifrån? Blev det inte ditt fel då om du svängde ut framför nån? Eller hade du företräde eller Hyndan rött ljus eller nått?
Nja skulle svänga vänster på landsväg, varpå man placerar bilen i vänstra sidan av filen. Hade mötande fordon så bromsade in för att vänta på fri väg att göra svängen och då small det till. Hyundai:en har ju samma körriktning som jag har och missade att jag bromsade in. Så felet är helt och hållet på den andra föraren.
Usch.. Jobbigt att krocka. Hoppas det löser sig smidigt..
Men jag förstår inte riktigt hur det gick till? Du sa att du svängde ut en vänstersväng och sen blev påkörd bakifrån? Blev det inte ditt fel då om du svängde ut framför nån? Eller hade du företräde eller Hyndan rött ljus eller nått?
Han skulle svänga vänster när Hyndan brakade in i honom rakt bakifrån. Jobbigt läge rent juridiskt då Polisen direkt skulle bötfälla Hyndan på plats medan försäkringsbolagen kan ha helt andra åsikter om skuldbördan... Jag fick en gång halva ansvaret då en MC bromsade omkull sig bakom mig då jag skulle svänga in till vänster i ett industriområde. Han skrev att han höll 50 när det i själva verket gick typ 120 och därmed ansåg försäkringsbolagen att jag var delvis ansvarig som företog en vänstersväng utan att ta hänsyn till bakomvarande. Att de två bilar som låg mellan oss inte hade några problem att bromsa in var det ingen som observerade och eftersom ingen av dem stannade så hade jag inget vittne.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Exakt!
Och ju styvare en bil är desto större risk är det för personskador i den påkörda bilen. Till exempel så har en bil med dragkrok sämre deformering än samma bil utan dragkrok.
Model S har ett extremt styvt bakparti eftersom den är konstruerad för två extra säten i bagageutrymmet.
Svagt minne av att jag läste någon gång att det sätts in någon extra förstärkning om man beställer extra säten, dvs. att den förstärkningen bara finns där om man köpt tillvalet. Inte säker dock.
Nu är ju bilen väldigt styv oavsett.
På tidiga bilar stämmer det men sen infördes det på alla.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
..därmed ansåg försäkringsbolagen att jag var delvis ansvarig som företog en vänstersväng utan att ta hänsyn till bakomvarande....
Vänta nu va? Får man inte svänga vänster pga att bakomvarande fordon inte vill hålla säkerhetsavstånd eller vad? Jag trodde i min enfald att man måste alltid hålla ett sådant avstånd till framförande fordon att man alltid kan stanna i tid. Den som inte håller säkerhetsavstånd bär väl ansvaret för en eventuell påkörningsolycka. Är det inte så längre? Ska man då låta bli att svänga vänster när det kommer en idiot bakifrån?
Känns lite som det där berömda exemplet med inbrottstjuven som halkar och slår sig i en trappuppgång och som kräver skadestånd av den bestulne.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
..därmed ansåg försäkringsbolagen att jag var delvis ansvarig som företog en vänstersväng utan att ta hänsyn till bakomvarande....
Vänta nu va? Får man inte svänga vänster pga att bakomvarande fordon inte vill hålla säkerhetsavstånd eller vad? Jag trodde i min enfald att man måste alltid hålla ett sådant avstånd till framförande fordon att man alltid kan stanna i tid. Den som inte håller säkerhetsavstånd bär väl ansvaret för en eventuell påkörningsolycka. Är det inte så längre? Ska man då låta bli att svänga vänster när det kommer en idiot bakifrån?
Känns lite som det där berömda exemplet med inbrottstjuven som halkar och slår sig i en trappuppgång och som kräver skadestånd av den bestulne.
Som jag minns det från körlektionerna med dottern och sonen får du inte lägga eller stanna till vänster i en fil för att senare när mötande bilar passerat svänga vänster.
Du ska om möjligt gå ut på höger sida för att låta bakomvarande passera om det finns möjlighet. Finns det ingen sådan möjlighet ska du fortsätta rakt fram för att ta nästa avfart och vända för att köra tillbaka.
Ingen, absolut ingen gör så, och det är ingen tvingande lag, men det ska det göras så och försäkringsbolagen anser nog att man blir vållande om man inte gjort det
"Om du utgör fara eller onödigt hinder för mötande eller bakomvarande fordon får du inte genomföra vänstersvängen. Om det är för mycket mötande eller bakomvarande trafik finns det andra alternativ:
Sväng höger, om möjligt, istället för den planerade vänstersvängen. Vänd på den anslutande vägen, kör tillbaka till korsningen och korsa landsvägen.
Är högersväng i korsningen inte möjlig, kör vidare och sväng av vid nästa högersväng. Vänd, kör tillbaka och gör en högersväng där du tänkte göra en vänstersväng.
Är det mycket bakomvarande trafik kan du placera bilen till höger innan vänstersvängen, eventuellt stanna, för att låta trafiken köra om. När de har passerat kan du i lugn och ro utföra vänstersvängen."
Den som vanligt springande punkten eller det luddiga i regeln är
-Om (du utgör fara e.......)
Då ska det avgöras om bakomvarande varit oförsiktigt och inte haft tillräckligt avstånd, eller otillräcklig uppsikt
Känns fullkomligt idiotiskt, men okej, jag förstår. Extra intressant när reglerna inte riktigt återspeglar verkligheten, jag har aldrig sett någon agera så som det beskrivs ovan.
Jag tog körkortet i Tyskland, och där är skuldfrågan entydig. Den som kör på en bil bakifrån får alltid bära hela skulden eftersom den bevisligen inte höll säkerhetsavståndet. Man har en teoretisk möjlighet att klara sig med en delskuld om den påkörde t.ex. gjorde en omotiverad panikbromsning utan anledning.
Trafikreglerna är tyvärr inte alltid likadana överallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känns fullkomligt idiotiskt, men okej, jag förstår. Extra intressant när reglerna inte riktigt återspeglar verkligheten, jag har aldrig sett någon agera så som det beskrivs ovan.
Jag tog körkortet i Tyskland, och där är skuldfrågan entydig. Den som kör på en bil bakifrån får alltid bära hela skulden eftersom den bevisligen inte höll säkerhetsavståndet. Man har en teoretisk möjlighet att klara sig med en delskuld om den påkörde t.ex. gjorde en omotiverad panikbromsning utan anledning.
Trafikreglerna är tyvärr inte alltid likadana överallt.
Fan också, måste tydligen skaffa backdashcam. Eller enbart svänga höger.
Anekdotvarning: En numera framliden bekant hade på 50- eller 60-talet en gammal rishög som inte klarade högersvängar, av någon anledning (det var vänstertrafik på den tiden, och betydligt färre enkelriktningar). Det ställde rätt höga krav på färdplanering i Stockholms innerstad redan då, att välja rutt med enbart vänstersvängar. Gott och väl preskriberat nu.
Själv körde jag utan koppling i en jänkare för länge sedan, det var typ två mil hem men som "tur" var så var det sent på kvällen och lite trafik, körde värsta omvägen för att undvika korsningar osv
Exakt!
Och ju styvare en bil är desto större risk är det för personskador i den påkörda bilen. Till exempel så har en bil med dragkrok sämre deformering än samma bil utan dragkrok.
Model S har ett extremt styvt bakparti eftersom den är konstruerad för två extra säten i bagageutrymmet.
Svagt minne av att jag läste någon gång att det sätts in någon extra förstärkning om man beställer extra säten, dvs. att den förstärkningen bara finns där om man köpt tillvalet. Inte säker dock.
Nu är ju bilen väldigt styv oavsett.
joel80 skrev:
Usch.. Jobbigt att krocka. Hoppas det löser sig smidigt..
Men jag förstår inte riktigt hur det gick till? Du sa att du svängde ut en vänstersväng och sen blev påkörd bakifrån? Blev det inte ditt fel då om du svängde ut framför nån? Eller hade du företräde eller Hyndan rött ljus eller nått?
Nja skulle svänga vänster på landsväg, varpå man placerar bilen i vänstra sidan av filen. Hade mötande fordon så bromsade in för att vänta på fri väg att göra svängen och då small det till. Hyundai:en har ju samma körriktning som jag har och missade att jag bromsade in. Så felet är helt och hållet på den andra föraren.
Ah.. Då förstår jag. Usch.. Sånt kan gå betydligt sämre än vad det verkar ha gjort! Jag är alltid nojig i sånna situationer för att vrida ratten mot vänster innan jag har fri väg. Blir man påkörd och har däcken stående lite åt vänster kan man bli knuffad in i mötande. :/
Nån koll på varför föraren av Hyndan inte lyckades se att det stod en stillastående bil framför sig? Viktigt sms/mail att skriva?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Känns fullkomligt idiotiskt, men okej, jag förstår. Extra intressant när reglerna inte riktigt återspeglar verkligheten, jag har aldrig sett någon agera så som det beskrivs ovan.
Jag tog körkortet i Tyskland, och där är skuldfrågan entydig. Den som kör på en bil bakifrån får alltid bära hela skulden eftersom den bevisligen inte höll säkerhetsavståndet. Man har en teoretisk möjlighet att klara sig med en delskuld om den påkörde t.ex. gjorde en omotiverad panikbromsning utan anledning.
Trafikreglerna är tyvärr inte alltid likadana överallt.
Den regeln har sina nackdelar också. Har bott några år i Etiopien, där var det populärt bland taxichaffisar att tvärnita med förhoppning att bli påkörd bakifrån och få nya delar på taxin...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Brorsan blev sanslöst brutalt påkörd bakifrån när han stod still på en väg för en vänstersväng för ett antal år sedan, det var dessutom en lastbil han hade stannat för
som kom från andra hållet. Han flög då rakt över vägen mitt framför lastbilen med en hårsmån och bilen blev helt mos i bakpartiet. Tjejen som körde på honom
kom mycket fort och inga bromsspår syntes.
Ska se om jag kan få tag i en bild på hans bil efter olyckan, helt sanslöst att han klarade sig utan skador (nästan iaf).
Känns fullkomligt idiotiskt, men okej, jag förstår. Extra intressant när reglerna inte riktigt återspeglar verkligheten, jag har aldrig sett någon agera så som det beskrivs ovan.
Jag tog körkortet i Tyskland, och där är skuldfrågan entydig. Den som kör på en bil bakifrån får alltid bära hela skulden eftersom den bevisligen inte höll säkerhetsavståndet. Man har en teoretisk möjlighet att klara sig med en delskuld om den påkörde t.ex. gjorde en omotiverad panikbromsning utan anledning.
Trafikreglerna är tyvärr inte alltid likadana överallt.
Om man svänger in framför en bil när man borde ha lämnat företräde så är man ju vara vållande även om man då blir påkörd bakifrån. Även i Tyskland antar jag?
Jag menar bara att jag inte tror att man alltid får bära hela skulden om man kör på någon bakifrån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om man svänger in framför en bil när man borde ha lämnat företräde så är man ju vara vållande även om man då blir påkörd bakifrån. Även i Tyskland antar jag?.
Jag är inte helt 100% säker, men jag tror att det är såhär: Du som borde ha lämnat företräde står för skadan på bilen som faktiskt hade företräde samt för skadan på din egen bil som uppstod i krocken med den bilen.
Den som körde in i dig bakifrån står för sin egen skada och för påkörningsskadan på din bil.
Huvudregeln är att man alltid måste hålla ett sådant avstånd till framförande bil att man alltid under alla omständigheter kan bromsa och stanna i tid. Kör man in i en annan bil bakifrån har man alltså brutit mot den regeln och man är därför ansvarig för skadan som uppstod i samband med påkörningen.
Det som Legato beskriver är faktiskt inget okänt fenomen i Tyskland heller, alltså att folk bromsar lite omotiverat så att de blir påkörda för att få nya delar till sina skrotbilar. Har själv varit med om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om man svänger in framför en bil när man borde ha lämnat företräde så är man ju vara vållande även om man då blir påkörd bakifrån. Även i Tyskland antar jag?.
Jag är inte helt 100% säker, men jag tror att det är såhär: Du som borde ha lämnat företräde står för skadan på bilen som faktiskt hade företräde samt för skadan på din egen bil som uppstod i krocken med den bilen.
Den som körde in i dig bakifrån står för sin egen skada och för påkörningsskadan på din bil.
Huvudregeln är att man alltid måste hålla ett sådant avstånd till framförande bil att man alltid under alla omständigheter kan bromsa och stanna i tid. Kör man in i en annan bil bakifrån har man alltså brutit mot den regeln och man är därför ansvarig för skadan som uppstod i samband med påkörningen.
Det som Legato beskriver är faktiskt inget okänt fenomen i Tyskland heller, alltså att folk bromsar lite omotiverat så att de blir påkörda för att få nya delar till sina skrotbilar. Har själv varit med om det.
Det lär vara av samma skäl som dashcams är så populära i Ryssland.
...
Den som körde in i dig bakifrån står för sin egen skada och för påkörningsskadan på din bil.
Huvudregeln är att man alltid måste hålla ett sådant avstånd till framförande bil att man alltid under alla omständigheter kan bromsa och stanna i tid. Kör man in i en annan bil bakifrån har man alltså brutit mot den regeln och man är därför ansvarig för skadan som uppstod i samband med påkörningen.
Det som Legato beskriver är faktiskt inget okänt fenomen i Tyskland heller, alltså att folk bromsar lite omotiverat så att de blir påkörda för att få nya delar till sina skrotbilar. Har själv varit med om det.
Vi lyckades faktiskt få den som blev påkörd av våran Leaf som vållande till olyckan. Det var en "mindre begåvad person" som skulle hämnas för att föraren av Leafen bytt fil lite klumpigt 100m tidigare. Personen körde om med sin fyrhjuling och tvärnitade, som sagt "mindre begåvat".
Jag trodde aldrig att vi skulle få rätt eftersom man som sagt alltid ska vara redo att bromsa. Men jag gissade att den "mindre begåvade personen" fortsatte att tjata om filbytet med försäkringsbolaget och därmed avslöjade sin roadrage.
Har dashcam i bilen.. Så skulle man råkar ut för en sån som byter fil in framför och bromsar.. Eller bara byter fil in framför när man kommer snabbare och inte hinner bromsa, så har man bevis till både polis och försäkringsbolag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hur ser lagrummet för dashcam ut i Sverige idag? Har för mig att det inte är tillåtet. Kan man åberopa det som bevis?
Oavsett om dashcam är lagligt eller inte kan man använda filmen som bevis, då den visar vad som hänt. Vi har fri bevisprövning i Sverige, inte som i amerikanska filmer där man kan tvingas bortse från fakta för att man inte följde procedurerna där man tog reda på fakta.
Däremot kan man ju helt separat ha begått ett brott om man har ägnat sig åt olaglig övervakning (t ex genom att filma från en bil som är parkerad utan förare). Men det ändrar ju inte på vad som syns på filmen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS