Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bushen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bushen

Inlägg av lem »

Hur får jag ut ström för att driva extern pryl typ värmare, micro etc? Min 2-3 kW.
L

BAKGRUND:
Det var ingen kulinarisk höjdare att jaga igår.

Story
Jag råkade hosta till när fem små grisar o tre stora dök upp i går kväll. De återkom 2h senare men då var det för mörkt för att skjuta. De är hyperkänsliga för ALLT. Tre älgar (familj) o ngt dussin rådjur kom fram men de är fredade.
Räv ? kom farande och bräkte lite som ett rådjur. Kärlekskrank? (Kolmörkt, grynig värmekamerabild, rörde sig som räv, svans o storleksmässigt som räv men fel ljud!)
Kulinarisk öken med halvtinade bullar o kladdkaka. Köket i jaktkojan suger! Behöver hostmedicin.
Köpt 500 kg ärtor. Smakar äckligt råa. Skall ta dit en micro så man kan poppa. Måste klura ut hur man får Teslan att ge kräm bara! Skithungrig då jag var på plats 1h för tidigt för att den djävlabilen blinkar blippar och låter . Hann ej köpa käk på restaurang!
END
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av Svenssons »

Du kan bara få ut kräm från 12V-batteriet som visserligen laddas från det större batteripacket men detta begränsar hur mycket du kan få ut. Har för mig att det är typ 180W som är max peak och 150 W konstant från 12V-uttagen. Har dock hört att man får rum med solcellspanel och sedan kan du ha ett par rejälare 12V-batterier så borde det gå att få lite bättre kräm.

PS. Ska du få ut 2-3 kW från 12V så skulle du behöva en säkring på uppåt 250A...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av lem »

Jag vill in på högspänningssidan!

Mercedes A klass som vi byggde själva kunde vi enkelt ta ut växelström 240 volt ca 30 kW.
Det var lite lite batterier bara 24 kWh för att värma kojor med. Då kom man inte hem efter jakten...

Vi körde fönar på 150v likström fr elbilen som brudarna torkade håret med på Hultsfred.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av Svenssons »

lem skrev:
Jag vill in på högspänningssidan!

Mercedes A klass som vi byggde själva kunde vi enkelt ta ut växelström 240 volt ca 30 kW.
Det var lite lite batterier bara 24 kWh för att värma kojor med. Då kom man inte hem efter jakten...

Vi körde fönar på 150v likström fr elbilen som brudarna torkade håret med på Hultsfred.
Inte hört någon som lyckats med det och skulle man lyckas med det så har man troligen ingen garanti kvar... En Tesla Powerwall skulle hjälpa dig...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av apkungen »

Hahaha asrolig läsning! Men har ingen lösning!
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av Hammar »

Inte riktigt vad du frågade efter, men det finns lite alternativ beroende på vad du kan tänka dig för mat och hur mycket du är villig att betala.

Vattenkokare: 299kr. Häll i ärtorna i en termos, och fyll på med kokande vatten. Vet inte om det är någon kulinarisk höjdare, men har du 500kg som behöver ätas upp, så kanske det är ett alternativ för att i alla fall få dem varma :lol:
Annars kanske pasta och nudlar passar bättre till denna lösning.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-604852/

Matlådevärmare 1317,50kr. Varm mat på 30 minuter står det.
https://www.strands.se/produkt/matlaade ... -matlaada/
http://www.swedol.se/matladevarmare-autobar-50w.html
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4920
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av chaffis75 »

Troligen är de inet så lätt att få ut vanlig 220 volt med tanke på att batteriet är på 400 volt likström. De jag möjligen kan tänka mig är att man kan designa en laddare så att de kan köra "baklänges" dvs skapåa 220volt men de är bara en spekulation.
Kanske att nytt tillbehör för elbilar i allmänhet, frågan är ju bara vad det kostar att bygga en sådan omvandlare, kanske så dyrt att de inte tror de går att sälja i tillräckligt stor volym.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19592
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av Bjelke »

Kör ut en ren signal på 50Hz i stereon och kolla hur mycket spänning man får ut på en bas (eller subbas i bästa fall om man har ultraHiFi), det kanske räcker att driva en trafo som ger 220V
ut med rätt lindingar. Om steget matar ut tex 110V så skulle en trafo på 1:2 ge bra spänning och effekten skulle kanske kunna bli skaplig men knappast 1kW utan snarare 100-200W...
Man måste då såklart koppla bort basen när man behöver sin 220V, men det vore det kanske värt...
Nån som har siffror på vad det starkaste steget i en Tesla kan leverera?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av Bjorn »

Moderna slutsteg brukar ha rätt hög bursteffekt. De kan lämna typ 4 till 10 ggr så mycket under nån sekund eller del av sekund mot vad de kan lämna kontinuerligt. Här skulle det ju behövas kontinuerlig effekt. Jag har svårt att tro att det blir mer än ciguttaget med 230V omvandlare. Men helt klart en kul idé. En kraftigare 230 omvandlare direkt på polerna bakom noskonen? Vad klarar 12V omvandlaren i Teslan kontinuerligt? Måste va som en generator i en ice ungefär. Mer än 1000W. Ska ju räcka till allt 12V lampor, elsitsar mm. allt på samtidigt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av Teslaspolen »

Jag läste på någon av Elektreks systersiter om någon som hade drivit sitt hem med en Prius under en orkan i USA med hjälp av en 12v till 110v (finns 220v också) inverter. Hittar dock inte länken just nu...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19592
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av Bjelke »

Bjorn skrev:
Moderna slutsteg brukar ha rätt hög bursteffekt. De kan lämna typ 4 till 10 ggr så mycket under nån sekund eller del av sekund mot vad de kan lämna kontinuerligt. Här skulle det ju behövas kontinuerlig effekt. Jag har svårt att tro att det blir mer än ciguttaget med 230V omvandlare. Men helt klart en kul idé. En kraftigare 230 omvandlare direkt på polerna bakom noskonen? Vad klarar 12V omvandlaren i Teslan kontinuerligt? Måste va som en generator i en ice ungefär. Mer än 1000W. Ska ju räcka till allt 12V lampor, elsitsar mm. allt på samtidigt.
Om jag inte minns totalt fel så ger den typ 1300W eller nåt sånt... Vi har diskuterat det i ett par trådar tidigare iaf.
Jo slutstegets kontinuerliga effekt var det jag tänkte på såklart, men ingen aning vad Teslans kan ge, men visst är idén lite ball :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Köket suger fett, vem kan utöka MS så jag får 220V i bus

Inlägg av Bjorn N »

Det finns ju en uppsjö av kinesiska tillverkare av12/24/48VDC till 110/220/230/240VAC växelriktare som säljer sina varor på ebay. (tex http://www.ebay.com/sch/reliablepower/m ... pg=&_from=)

Man kanske kunde få någon av dem att bygga en 400VDC -> 230VAC? Jag tror knappast att det ingår i standardsortimentet, men borde väl i princip inte vara några problem. Dock skulle då jag vara lite nervös vid själva inkopplingen på 400V-polerna. :shock:

En något enklare lösning är väl annars att ha med sig ett eller två fritids-eller AGM-batteri(er) som driver en normal 12/24v-230v växelriktare. Och så en solcell som laddar upp dem mellan gångerna så är man hemma. Sen går man naturligtvis överstyr och drar dit mer och mer solceller och batterier, och innan man vet ordet av kan man ladda Teslan i jaktstugan istället för tvärtom!
Skriv svar