Kalibrering av laddlucka

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Kalibrering av laddlucka

Inlägg av halipte »

Hej! Min laddlucka beter sig lite märkligt. Går utmärkt att öppna men stängs inte automatiskt längre när jag avlägsnar laddkabeln. Går inte heller att stänga med appen.

Låser jag bilen stängs den däremot. Även LED-ringen har slutar lysa - lyser inte alls längre.

Enligt SC måste jag in för att kalibrera luckan, något jag gärna undviker pga avståndet. Tolkar dem också som att det ev behövs någon reservdel.

Någon som har någon liknande erfarenhet och har lyckats lösa det på egen hand?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av Remuz »

dstr är lite expert på laddlucka som inte stänger sig själv :D :D :D :D
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av Smutt »

[quote="Remuz"]dstr är lite expert på laddlucka som inte stänger sig själv :D :D :D :D

:lol: :lol: :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av dstr »

halipte skrev:
Hej! Min laddlucka beter sig lite märkligt. Går utmärkt att öppna men stängs inte automatiskt längre när jag avlägsnar laddkabeln. Går inte heller att stänga med appen.

Låser jag bilen stängs den däremot. Även LED-ringen har slutar lysa - lyser inte alls längre.

Enligt SC måste jag in för att kalibrera luckan, något jag gärna undviker pga avståndet. Tolkar dem också som att det ev behövs någon reservdel.

Någon som har någon liknande erfarenhet och har lyckats lösa det på egen hand?
Bara för att Tesla säger att du ska ha en självstängande laddlucka så finns det inget som säger när/hur/var den ska fungera.
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av halipte »

dstr skrev:
halipte skrev:
Hej! Min laddlucka beter sig lite märkligt. Går utmärkt att öppna men stängs inte automatiskt längre när jag avlägsnar laddkabeln. Går inte heller att stänga med appen.

Låser jag bilen stängs den däremot. Även LED-ringen har slutar lysa - lyser inte alls längre.

Enligt SC måste jag in för att kalibrera luckan, något jag gärna undviker pga avståndet. Tolkar dem också som att det ev behövs någon reservdel.

Någon som har någon liknande erfarenhet och har lyckats lösa det på egen hand?
Bara för att Tesla säger att du ska ha en självstängande laddlucka så finns det inget som säger när/hur/var den ska fungera.
Antar att du är ironisk? Har funkat perfekt tidigare


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av dstr »

halipte skrev:
Antar att du är ironisk? Har funkat perfekt tidigare
Nej. Enligt Tesla skulle min bil ha det. I oktober 2014 när D-modellerna presenterades så sa man att ALLA skulle ha självstängande laddlucka.

När det inte fungerade i samband med leverans så var ett av svaren att det saknades mjukvara. Sen (ca ett år efter) editerade dom lite översättningar till att det inte skulle gälla europeiska bilar.

Förutom den så saknar jag även 701hk, summon och autopiloten som visades upp då jag beställde.
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av halipte »

dstr skrev:
halipte skrev:
Antar att du är ironisk? Har funkat perfekt tidigare
Nej. Enligt Tesla skulle min bil ha det. I oktober 2014 när D-modellerna presenterades så sa man att ALLA skulle ha självstängande laddlucka.

När det inte fungerade i samband med leverans så var ett av svaren att det saknades mjukvara. Sen (ca ett år efter) editerade dom lite översättningar till att det inte skulle gälla europeiska bilar.

Förutom den så saknar jag även 701hk, summon och autopiloten som visades upp då jag beställde.
Oerhört märkligt, riktigt surt. Lider med dig.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av Pontus »

Ja hoppas verkligen att du lider med oss som beställde 2014 och vart lovade en självstängande laddlucka och en bil som skulle kunna köra fram till din dörr själv ifrån parkeringen eller garaget. Det var ju dom två sakerna som gjorde att jag beställde bilen och nu har väntar jag fortfarande på leverans :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av Lessmog »

Pontus skrev:
Ja hoppas verkligen att du lider med oss som beställde 2014 och vart lovade en självstängande laddlucka och en bil som skulle kunna köra fram till din dörr själv ifrån parkeringen eller garaget. Det var ju dom två sakerna som gjorde att jag beställde bilen och nu har väntar jag fortfarande på leverans :evil:
Bilen åkt vilse på tomten? :oops:
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av eric »

Jag har haft ungefär de problem du beskriver. LED-ringen slutade fungera och låset till kabeln krånglade och ville inte låsa upp när jag skulle sätta i laddkabeln. Vill minnas att jag även hade trassel med just luckan och dess stängning.

Jag var inne två vändor till SC innan dom fick ordning på det. Första gången utfördes denna åtgärd:
Corrections: Charge System Inlet General Diagnosis
Confirmed customer concern.
The vehicle has alert "CP_w043_doorPotIrrational"
Found that the vehicles charge port door was out of specification. Performed alignment and calibration of the vehicles charge port door. Validated correct operation after alignment and calibration.
Vehicles charge port is now working as designed.
Det hjälpte tyvärr inte. Andra gången utfördes detta:
Corrections: Charge System Inlet General Diagnosis
Tested and confirmed customer concern. Charge port and charge port latch was not operating as designed. Reviewed logs and found charge port door motor was out of calibration and vehicle could determinate if charge port door was opened or closed. Charge port door needs to be replaced to correct this concern.
Corrections: Charge Port - Single Phase - Motorized
Performed replacement of charge port door and re-calibrated both latch and door sensors. Tested after repair and validated ok.
Sedan dess har det fungerat klockrent.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Kalibrering av laddlucka

Inlägg av halipte »

eric skrev:
Jag har haft ungefär de problem du beskriver. LED-ringen slutade fungera och låset till kabeln krånglade och ville inte låsa upp när jag skulle sätta i laddkabeln. Vill minnas att jag även hade trassel med just luckan och dess stängning.

Jag var inne två vändor till SC innan dom fick ordning på det. Första gången utfördes denna åtgärd:
Corrections: Charge System Inlet General Diagnosis
Confirmed customer concern.
The vehicle has alert "CP_w043_doorPotIrrational"
Found that the vehicles charge port door was out of specification. Performed alignment and calibration of the vehicles charge port door. Validated correct operation after alignment and calibration.
Vehicles charge port is now working as designed.
Det hjälpte tyvärr inte. Andra gången utfördes detta:
Corrections: Charge System Inlet General Diagnosis
Tested and confirmed customer concern. Charge port and charge port latch was not operating as designed. Reviewed logs and found charge port door motor was out of calibration and vehicle could determinate if charge port door was opened or closed. Charge port door needs to be replaced to correct this concern.
Corrections: Charge Port - Single Phase - Motorized
Performed replacement of charge port door and re-calibrated both latch and door sensors. Tested after repair and validated ok.
Sedan dess har det fungerat klockrent.

Kanonbra info, 1000 tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar