Sant, men i många av "uträkningarna" här tas inte kontantinsatsen med alls, utan man räknar bara månadskostnaden på leasingen.Verdi skrev:joel80 skrev:Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/
Hmmm. Men du räknar ju lite konstigt tycker jag. För det första så är ju inte insatsen pengar i sjön. Det är en del av värdeminskningen. Kan ju inte räkna det dubbelt...
För det andra så är insparade bränslepengar mer värdefulla än leasingkostnadspengar då man betalar bränslet med skattade privatpengar.
Sen så är ju inte XC70:n nån hybrid så jag får ett förmånsvärde på runt 5300:- om jag minns rätt. En S75D hamnar på 5900:- i förmånsvärde om jag kollat rätt. Min Volvo kostade 400 tkr jämnt.
Men man bör absolut kolla på värdeminskningen och räkna på den. En Tesla för 900k med restvärde på 55% efter 3 år och min Volvo med restvärde på 55% efter 3 år blir ju ändå rätt stor skillnad.. 45% av 900k är mer än 45% av 490k. Ibland hoppas kontantinsatsen över och då jämför man bara de 25% som är kvar.. då blir skillnaden såklart mindre.
Men när man räknade för att försöka övertala sig själv om att skaffa en Tesla så gjorde man i och för sig allt för att försöka lura sig att få ihop det.
Förmånsvärdet på min bil är ca 3600kr/mån.. då med runt 30k extrautrustning utöver Summum.