Prisvärda tillval?
Moderator: Redaktion
Re: Prisvärda tillval?
Tänker du behålla bilen länge. Ladda den med allt. Om inte tror jag att en grundversion är ytterligt prisvärd.
Model S P85D,
Re: Prisvärda tillval?
Blir det inte ett nollsummespel ang hel/halv momsavdrag om man lägger till mjukvarotillbehören i efterhand? det är väl? dyrare att köpa efteråt.. iaf vissa.
Re: Prisvärda tillval?
Jag tog siffrorna ifrån engelska wiki. Men när du säger typical så har ju den ändrats med tiden. Min låg på 200 eller strax över när jag fick bilen i Juni 2015 sedan har det med uppdateringarna justerats (till att bli än mer fel) till 190 och jag tror den ligger kvar där nu.mati skrev:Min gamla P85 hade 379km typical räckvidd. Det är alltså mindre än en ny 75:a. Men prestandan var såklart mycket bättre.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Prisvärda tillval?
Ja, det är möjligt att det inte blir billigare i slutändan. Men man har fördelen att man kan avvakta utan att behöva betala mer. I dagsläget är AP2 inte värd sitt pris. Jag har betalat 59tkr för en massa funktioner som inte finns. Jag ska behålla bilen i högst tre år och jag vet inte ens om jag någonsin får de funktionerna jag har köpt. Jag har kanske betalat för saker jag aldrig kommer att få. Vi vet inte när AP blir riktigt användbar och när regnsensor osv implementeras.SAB skrev:Blir det inte ett nollsummespel ang hel/halv momsavdrag om man lägger till mjukvarotillbehören i efterhand? det är väl? dyrare att köpa efteråt.. iaf vissa.
Om man har möjlighet att avvakta utan att det kostar extra så skulle jag göra det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Prisvärda tillval?
Tjenare och välkommen
Här kommer mina två cent:
Fyrhjulsdrift
Jag valde fyrhjulsdrift mest för den lite snabbare tiden 0-100 och andrahandsvärdet. Hade man fortfarande fått stora frunken med bakhjulsdrift hade jag inte tagit fyrhjulsdrivt. Ett stort plus om man leasar är att förmånsvärdet är mycket lägre på bakhjulsdrift. Efter två månader med min bil känner jag att jag lika gärna kunnat ta bakhjulsdrift och betalat mindre förmånsskatt.
Köldpaketet
Bor man som jag där det går att räkna antalet dagar under 0 på en hand så känns denna väldigt onödig. Man kan ju förvärma bilen som du nämner.
Premiumpaketet
Iom att elektrisk baklucka numera ingår tycker jag detta val är helt onödigt om man vill hålla nere priset
Vinterdäck
Köp utan och fixa själv. Jag tog utan och planerar att kränga på vinterdäck på de vanliga fälgarna och köpa nya till nästa sommar.
Uppgraderad autopilot
Här tycker jag dock att man bör investera. Dels för att den när du får bilen kommer vara värd pengarna + att om du beställer den senare blir det mycket dyrare. Du skulle dock kunna chansa om Tesla kör samma rabattdrag på Autopilot som de gjorde på 60->75.
Total självkörningsförmåga
Detta köper jag när det kommer, helt bortkastade pengar nu
Premiumljudet
Som icke audiofil tycker jag standardljudet fungerar ypperligt
Svart läder + premiumsäten
De nya premiumsätena är likadana i helskin och tyg/skinn vilket i min mening inte rättfärdigar priset. Plus med tyg är att man får lite mer friktion i ändan så man sitter kvar i kurvor bättre samt att stolsvärmen ger mer Bra för dig utan köldpaketet.
Här kommer mina två cent:
Fyrhjulsdrift
Jag valde fyrhjulsdrift mest för den lite snabbare tiden 0-100 och andrahandsvärdet. Hade man fortfarande fått stora frunken med bakhjulsdrift hade jag inte tagit fyrhjulsdrivt. Ett stort plus om man leasar är att förmånsvärdet är mycket lägre på bakhjulsdrift. Efter två månader med min bil känner jag att jag lika gärna kunnat ta bakhjulsdrift och betalat mindre förmånsskatt.
Köldpaketet
Bor man som jag där det går att räkna antalet dagar under 0 på en hand så känns denna väldigt onödig. Man kan ju förvärma bilen som du nämner.
Premiumpaketet
Iom att elektrisk baklucka numera ingår tycker jag detta val är helt onödigt om man vill hålla nere priset
Vinterdäck
Köp utan och fixa själv. Jag tog utan och planerar att kränga på vinterdäck på de vanliga fälgarna och köpa nya till nästa sommar.
Uppgraderad autopilot
Här tycker jag dock att man bör investera. Dels för att den när du får bilen kommer vara värd pengarna + att om du beställer den senare blir det mycket dyrare. Du skulle dock kunna chansa om Tesla kör samma rabattdrag på Autopilot som de gjorde på 60->75.
Total självkörningsförmåga
Detta köper jag när det kommer, helt bortkastade pengar nu
Premiumljudet
Som icke audiofil tycker jag standardljudet fungerar ypperligt
Svart läder + premiumsäten
De nya premiumsätena är likadana i helskin och tyg/skinn vilket i min mening inte rättfärdigar priset. Plus med tyg är att man får lite mer friktion i ändan så man sitter kvar i kurvor bättre samt att stolsvärmen ger mer Bra för dig utan köldpaketet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Prisvärda tillval?
Jag skulle dessutom slå ett slag för soltaket. Om du inte väljer till det kan du inte ha varken takräcken eller takbox. Det finns helt enkelt inga fästen om du väljer standardtak. Ska du sälja bilen någon gång i framtiden så verkar det vara en ganska viktig grej att ha. Många tackar nej när dom inser att man inte kan ha nåt på taket. Det enda som är möjligt är skid/cykelhållare med sugkoppar, men det är jag en aning skeptisk till. Kul att tappa tex två par skidor på bilen bakom i 110km/h
Dessutom tycker jag möjligheten att kunna öppna taket är en mycket stor premiumhöjare. Det är helt fantastiskt att öppna upp, köra elbil dvs inget motorljud, låta fågelkvittret vara enda passageraren
Dessutom tycker jag möjligheten att kunna öppna taket är en mycket stor premiumhöjare. Det är helt fantastiskt att öppna upp, köra elbil dvs inget motorljud, låta fågelkvittret vara enda passageraren
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Prisvärda tillval?
Håller helt med chpaulin och HelectriC ovan.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Prisvärda tillval?
Håller också med angående panoramataket. Min förra bil hade vanligt plåttak som jag tyckte var bra. Nu har jag pano och skulle aldrig vilja byta igen. Att köra med öppet tak är nästan som att köra cab. Och möjligheten till takräcke är mycket värd på en bil som inte har dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Prisvärda tillval?
Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).
Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.
Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall
Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.
Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall
Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Re: Prisvärda tillval?
Jag tog annan lack tycker det är värt pengarna,hoppade över allt annat sjukt nöjd! Köper AP2 när alla även Mati säger att den funkar bra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Prisvärda tillval?
Låter förnuftigt.Smutt skrev:Jag tog annan lack tycker det är värt pengarna,hoppade över allt annat sjukt nöjd! Köper AP2 när alla även Mati säger att den funkar bra
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Prisvärda tillval?
Beställer du ny bil nu, så måste du upp i minst 90D för att kunna beställa luftfjädring till Model S. Går inte att få till 75-bilarna, varken med eller utan D.MagnusF skrev:Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).
Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.
Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall
Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Prisvärda tillval?
Det är det öppningsbara Soltaket (Sunroof) som har fästen för takräcken. Inte glastaket, som nu är standard.MagnusF skrev:Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).
Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.
Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall
Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Prisvärda tillval?
Låter som en bra spec om du kommer ha nytta av takräcke eller är van vid öppningsbart tak. Takhöjden får du på köpet iom att panorama är standard. Köper du privat eller skall du leasa?MagnusF skrev:Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).
Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.
Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall
Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Prisvärda tillval?
Minns vilket "dilemma" det var med tillvalen, min feedback nedan:
Fyrhjulsdrift: Kör en hel del i Sverige och Norge och valde detta liksom dubbdäck. Utrustningen blev väl inte direkt testad i vintras men känns stabilt. Hade jag kört mer runt Sthlm och söderut hade jag valt dubbfria.
Köldpaket: Förklimatisering via appen är kanon, tar inte många minuter att värma upp bilen. Valde alltså ej detta tillval, utan satsade istället på...
Premium: Riktigt bra, uppskattar särskilt "filtret" och den vassare finishen interiört. Klar bonus med bakluckan.
Valde även till panoramataket, gillar det skarpt... särskilt nu när vädret börjar bli OK!
Fyrhjulsdrift: Kör en hel del i Sverige och Norge och valde detta liksom dubbdäck. Utrustningen blev väl inte direkt testad i vintras men känns stabilt. Hade jag kört mer runt Sthlm och söderut hade jag valt dubbfria.
Köldpaket: Förklimatisering via appen är kanon, tar inte många minuter att värma upp bilen. Valde alltså ej detta tillval, utan satsade istället på...
Premium: Riktigt bra, uppskattar särskilt "filtret" och den vassare finishen interiört. Klar bonus med bakluckan.
Valde även till panoramataket, gillar det skarpt... särskilt nu när vädret börjar bli OK!
http://--- - fri supercharging och 9K i rabatt
Re: Prisvärda tillval?
Hur är det egentligen med den bättre finishen interiört numera med Premium-paketet? Som jag förstått det så är skillnaden idag klart mindre just i interiören, men vad är det mer exakt som gäller? Och hur är det eg med textil kontra lädersätena (eller iaf det som ser ut som läder), är fotona uppdateade på Teslas hemsida kring hur skillnaden verkligen är? Ser det B/billigt ut med textilsäten jämfört med läder på samma sätt som det ofta gör till andra märken, dvs att det helt enkelt är fult?
Re: Prisvärda tillval?
Har haft både textil och skinn nu och textilen är riktigt bra, lädret är riktigt dåligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Prisvärda tillval?
Är det "gamla lädret"? Fått för mig att Tesla numera inte alls använder läder. Det jag ogillar med textil är främst om det avviker för mkt från resten av stolen, så att det ser ut typ som ett par lagade byxorRemuz skrev:Har haft både textil och skinn nu och textilen är riktigt bra, lädret är riktigt dåligt.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Prisvärda tillval?
Gamla lädret, tre av sex stolar skall bytas pga skinnet.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Prisvärda tillval?
Ingen som vet vad premiumpaketet eg ger idag avseende interiören?
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Prisvärda tillval?
De flesta saker som nämndes i premium paketet nämns nu under standardutrustning så de borde inte vara någon skillnad. De utökade skinnet som nämndes är antagligen kopplat till premium stolarna men annars tror jag inte det är någon skillnad.improwise skrev:Ingen som vet vad premiumpaketet eg ger idag avseende interiören?
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Prisvärda tillval?
Men finns det ens några premiumstolar numera, förutom den klädsel som kan väljas till i interiördelen? Med varmgarage och hyfsat normala ljudtendenser känns annars premiumpaketet rätt meningslös just nu, förutsätter att de vanliga luftfiltren är helt ok även om det inte stoppar ett ebolautbrottvigge50 skrev:De flesta saker som nämndes i premium paketet nämns nu under standardutrustning så de borde inte vara någon skillnad. De utökade skinnet som nämndes är antagligen kopplat till premium stolarna men annars tror jag inte det är någon skillnad.improwise skrev:Ingen som vet vad premiumpaketet eg ger idag avseende interiören?
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Prisvärda tillval?
Jag menade den uppdaterade klädseln i interiördelen.improwise skrev:Men finns det ens några premiumstolar numera, förutom den klädsel som kan väljas till i interiördelen? Med varmgarage och hyfsat normala ljudtendenser känns annars premiumpaketet rätt meningslös just nu, förutsätter att de vanliga luftfiltren är helt ok även om det inte stoppar ett ebolautbrottvigge50 skrev:De flesta saker som nämndes i premium paketet nämns nu under standardutrustning så de borde inte vara någon skillnad. De utökade skinnet som nämndes är antagligen kopplat till premium stolarna men annars tror jag inte det är någon skillnad.improwise skrev:Ingen som vet vad premiumpaketet eg ger idag avseende interiören?
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Prisvärda tillval?
Var hittar man bra uppdaterade/aktuella bilder på hur klädseln ser ut nu för tiden? Teslas hemsida verkar ha samma bilder som typ när bilen var nyvigge50 skrev:Jag menade den uppdaterade klädseln i interiördelen.improwise skrev:Men finns det ens några premiumstolar numera, förutom den klädsel som kan väljas till i interiördelen? Med varmgarage och hyfsat normala ljudtendenser känns annars premiumpaketet rätt meningslös just nu, förutsätter att de vanliga luftfiltren är helt ok även om det inte stoppar ett ebolautbrottvigge50 skrev:De flesta saker som nämndes i premium paketet nämns nu under standardutrustning så de borde inte vara någon skillnad. De utökade skinnet som nämndes är antagligen kopplat till premium stolarna men annars tror jag inte det är någon skillnad.improwise skrev:Ingen som vet vad premiumpaketet eg ger idag avseende interiören?
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Sent from my SM-G955F using Tapatalk