Prisvärda tillval?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Prisvärda tillval?

Inläggav Teslaägare Foluke » 19 maj 2017 06:54

Tänker du behålla bilen länge. Ladda den med allt. Om inte tror jag att en grundversion är ytterligt prisvärd.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare SAB » 19 maj 2017 07:01

Blir det inte ett nollsummespel ang hel/halv momsavdrag om man lägger till mjukvarotillbehören i efterhand? det är väl? dyrare att köpa efteråt.. iaf vissa.
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Pontus » 19 maj 2017 07:30

mati skrev:Min gamla P85 hade 379km typical räckvidd. Det är alltså mindre än en ny 75:a. Men prestandan var såklart mycket bättre. :mrgreen:

Jag tog siffrorna ifrån engelska wiki. Men när du säger typical så har ju den ändrats med tiden. Min låg på 200 eller strax över när jag fick bilen i Juni 2015 sedan har det med uppdateringarna justerats (till att bli än mer fel) till 190 och jag tror den ligger kvar där nu.
Model S 85D Mattblåmetallik med svart inredning.
Provturer ordnas med glädje och den givna Referral: http://ts.la/pontus4068 (9.000 kr i rabatt) ocg fri Super Charging.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 19 maj 2017 08:04

SAB skrev:Blir det inte ett nollsummespel ang hel/halv momsavdrag om man lägger till mjukvarotillbehören i efterhand? det är väl? dyrare att köpa efteråt.. iaf vissa.

Ja, det är möjligt att det inte blir billigare i slutändan. Men man har fördelen att man kan avvakta utan att behöva betala mer. I dagsläget är AP2 inte värd sitt pris. Jag har betalat 59tkr för en massa funktioner som inte finns. Jag ska behålla bilen i högst tre år och jag vet inte ens om jag någonsin får de funktionerna jag har köpt. Jag har kanske betalat för saker jag aldrig kommer att få. Vi vet inte när AP blir riktigt användbar och när regnsensor osv implementeras.
Om man har möjlighet att avvakta utan att det kostar extra så skulle jag göra det.
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare chpaulin » 19 maj 2017 09:16

Tjenare och välkommen :)

Här kommer mina två cent:

Fyrhjulsdrift
Jag valde fyrhjulsdrift mest för den lite snabbare tiden 0-100 och andrahandsvärdet. Hade man fortfarande fått stora frunken med bakhjulsdrift hade jag inte tagit fyrhjulsdrivt. Ett stort plus om man leasar är att förmånsvärdet är mycket lägre på bakhjulsdrift. Efter två månader med min bil känner jag att jag lika gärna kunnat ta bakhjulsdrift och betalat mindre förmånsskatt.

Köldpaketet
Bor man som jag där det går att räkna antalet dagar under 0 på en hand så känns denna väldigt onödig. Man kan ju förvärma bilen som du nämner.

Premiumpaketet
Iom att elektrisk baklucka numera ingår tycker jag detta val är helt onödigt om man vill hålla nere priset

Vinterdäck
Köp utan och fixa själv. Jag tog utan och planerar att kränga på vinterdäck på de vanliga fälgarna och köpa nya till nästa sommar.

Uppgraderad autopilot
Här tycker jag dock att man bör investera. Dels för att den när du får bilen kommer vara värd pengarna + att om du beställer den senare blir det mycket dyrare. Du skulle dock kunna chansa om Tesla kör samma rabattdrag på Autopilot som de gjorde på 60->75.

Total självkörningsförmåga
Detta köper jag när det kommer, helt bortkastade pengar nu

Premiumljudet
Som icke audiofil tycker jag standardljudet fungerar ypperligt

Svart läder + premiumsäten
De nya premiumsätena är likadana i helskin och tyg/skinn vilket i min mening inte rättfärdigar priset. Plus med tyg är att man får lite mer friktion i ändan så man sitter kvar i kurvor bättre samt att stolsvärmen ger mer :) Bra för dig utan köldpaketet.
Model S 75D levererad i mars 2017 | Model 3 reserverad 31/3 2016
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 19 maj 2017 10:59

Jag skulle dessutom slå ett slag för soltaket. Om du inte väljer till det kan du inte ha varken takräcken eller takbox. Det finns helt enkelt inga fästen om du väljer standardtak. Ska du sälja bilen någon gång i framtiden så verkar det vara en ganska viktig grej att ha. Många tackar nej när dom inser att man inte kan ha nåt på taket. Det enda som är möjligt är skid/cykelhållare med sugkoppar, men det är jag en aning skeptisk till. Kul att tappa tex två par skidor på bilen bakom i 110km/h :o
Dessutom tycker jag möjligheten att kunna öppna taket är en mycket stor premiumhöjare. Det är helt fantastiskt att öppna upp, köra elbil dvs inget motorljud, låta fågelkvittret vara enda passageraren :D
Model S "75D+" -2017 (förväntad ankomst slutet november)
Model S 85 -2015 (på väg ut)
eGolf -2015
Reserverat Model 3 samt Jaguar I-Pace
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare ellerstrom » 19 maj 2017 11:18

Håller helt med chpaulin och HelectriC ovan. :D
Model S 60D | Deep Blue | AP2 | Panoramatak | Luftfjädring | Ljusbruna Nextgensäten | Svart Alcantarainnertak | Gratis SuC
http://ts.la/niklas6767
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 19 maj 2017 11:26

Håller också med angående panoramataket. Min förra bil hade vanligt plåttak som jag tyckte var bra. Nu har jag pano och skulle aldrig vilja byta igen. Att köra med öppet tak är nästan som att köra cab. Och möjligheten till takräcke är mycket värd på en bil som inte har dragkrok.
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav MagnusF » 19 maj 2017 12:04

Tack för alla svar! Panoramatak är väl standard nu tror jag men soltak låter som en bra investering, likaså autopiloten (men inte total självkörning).

Skippar kanske även lädersäten men har två småbarn så läderklädsel kanske är värt.

Vi har lite lutning på garageuppfarten, lite orolig för höjden där. Luftfjädring verkar dock kräva fyrhjulsdrift? Känns som en mycket stor merkostnad. Får fixa till garageuppfarten i så fall

Lutar mest åt standard 75 med soltak, kanske en annan lack. Nypris ca 950. Kanske en demobil med lite mer godis för typ 900 blankt.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk
MagnusF

Inläggav Teslaägare Smutt » 19 maj 2017 12:10

Jag tog annan lack tycker det är värt pengarna,hoppade över allt annat sjukt nöjd! Köper AP2 när alla även Mati :lol: säger att den funkar bra
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S