Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.e5m1r skrev:Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Moderator: Redaktion
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
S75 har 3850kr i förmånsvärde om man köper en ny nu
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Det finns ju från 90 till 100, men det kan det väl ändå inte vara?danni skrev:Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.e5m1r skrev:Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Jag är en sån där hederlig person som räknar med extrautrustningen. Hade 118 tusen i extrautrustning. Då blir det 5850:-Smutt skrev:S75 har 3850kr i förmånsvärde om man köper en ny nu
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Det som erbjöds från P90D till P100D var också ett komplett batteribyte. Och nej, det kan det inte vara i det här fallet.Verdi skrev:Det finns ju från 90 till 100, men det kan det väl ändå inte vara?danni skrev:Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.e5m1r skrev:Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
När Tesla först lanserade 90 så stod det inte som en separat modell utan det kallades en uppdatering av 85 trots att det är ett helt annat batteri.danni skrev:Det har aldrig funnits någon uppgradering från 85 till 90 med annat än att man byter hela batteripacket. 60->75 och 70->75 har funnits. Troligen bara någon som kryssat i fel ruta nånstans. Jag har själv en 85:a som är byggd efter att de började bygga 90:or men den går inte uppgradera.e5m1r skrev:Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Ah. Ja, det här var ju egentligen bara en grej i hur de utformade konfiguratorn när 90 just började säljas. Istället för att göra 90D till en egen modell så valde man först 85D och sen uppgraderingen. Det var bara möjligt vid konfigurering och aldrig i efterhand. Det lär ju vara det som ligger inlagt på den bilen och därför gör att konfigen ser annorlunda ut, såklart. På samma sätt som hur 100D i ett tag låg som ett tillval efter att man valt 90D.vigge50 skrev:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Tack vigge började tvivla på mina tesla kunskaper för en stund där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
75 har redan från början större del användbar del i procent än vad 85 har och sedan som du säger så finns det ju en del mindre kvar i en beggad bil. Den enda refferal jag fått var för en demobil.Verdi skrev:Tack för erbjudandet! Det här med referrals, funkar det på demobilarna också?Pontus skrev:Provkörning går att be om i butik men tror alltid det är någon som ringer upp och bestämmer tid med dig och min erfarenhet är att det tar tid.
Annars kan du komma och prova min som en svensk lagom variant.
Begagnade kan du få ett lägre förmånsvärde på än en ny. Kvalitén är väl från 2015 ganska bra men den blir bättre ju nyare bil du köper. Du får väl också väga AP1 mot AP2 och vad du tror om framtiden där.
Vad det gäller räckvidd så är det väldigt lika på en ny S75 och en beg. S85 så där kvittar det nog vilken du väljer.
Är det pga batteriernas fysiska utformning eller har 85:orna redan tappat så mycket kapacitet?
Skicka ett PM om du vill provköra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
När jag beställde min 85D så var ju fyrhjulsdrift extra utrustning också innan det vart en egen modell. Men det ge lägre förmånsvärde att välja 85D än att ta 85 + 40000kr i extra utrustning.danni skrev:Ah. Ja, det här var ju egentligen bara en grej i hur de utformade konfiguratorn när 90 just började säljas. Istället för att göra 90D till en egen modell så valde man först 85D och sen uppgraderingen. Det var bara möjligt vid konfigurering och aldrig i efterhand. Det lär ju vara det som ligger inlagt på den bilen och därför gör att konfigen ser annorlunda ut, såklart. På samma sätt som hur 100D i ett tag låg som ett tillval efter att man valt 90D.vigge50 skrev:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Kollar du på NEDC så har 85 502 km räckvidd och 75 har 480 km så det är inte mycket som skiljer.Pontus skrev:75 har redan från början större del användbar del i procent än vad 85 har och sedan som du säger så finns det ju en del mindre kvar i en beggad bil. Den enda refferal jag fått var för en demobil.Verdi skrev:Tack för erbjudandet! Det här med referrals, funkar det på demobilarna också?Pontus skrev:Provkörning går att be om i butik men tror alltid det är någon som ringer upp och bestämmer tid med dig och min erfarenhet är att det tar tid.
Annars kan du komma och prova min som en svensk lagom variant.
Begagnade kan du få ett lägre förmånsvärde på än en ny. Kvalitén är väl från 2015 ganska bra men den blir bättre ju nyare bil du köper. Du får väl också väga AP1 mot AP2 och vad du tror om framtiden där.
Vad det gäller räckvidd så är det väldigt lika på en ny S75 och en beg. S85 så där kvittar det nog vilken du väljer.
Är det pga batteriernas fysiska utformning eller har 85:orna redan tappat så mycket kapacitet?
Skicka ett PM om du vill provköra.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Ringde på den där S90D för 853 200:- men den där 0,25% räntan gäller inte begagnade utan bara nya eller demo. Så då går ju den bort, särskilt som miljöbonusen redan är dragen och den inte har avdragbar moms.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Du klarar dig säkert bra med en ny 75a billligast och bästVerdi skrev:Ringde på den där S90D för 853 200:- men den där 0,25% räntan gäller inte begagnade utan bara nya eller demo. Så då går ju den bort, särskilt som miljöbonusen redan är dragen och den inte har avdragbar moms.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Tror de flesta blir nöjda med skinnstolarna och utan premiumpaketet nu när elektrisk baklucka är standard.Verdi skrev:Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken?
Stolarna där är väl enda rådet att prova eftersom det är så olika från person till person vad man trivs bäst i. Själv har jag vant mig bra vid generation 1 version 2
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Miljöbonusen är ofta kvar, men det får man fråga om för att vara säker såklart.
Avaktivera AP:n borde gå, men samma sak där, man får väl fråga helt enkelt (fråga som om det är avgörande för ett köp )
Skillnaden på räckvidd borde väl bli ungefär som du gissade på... Dom håller sig ungefär till den förbrukningen iaf (sommartid som sagt var).
Avaktivera AP:n borde gå, men samma sak där, man får väl fråga helt enkelt (fråga som om det är avgörande för ett köp )
Skillnaden på räckvidd borde väl bli ungefär som du gissade på... Dom håller sig ungefär till den förbrukningen iaf (sommartid som sagt var).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Kan säga av egen erfarenhet att i3:an har skrämmande dålig räckvidd så fort det blir blött jämfört med 90d.Verdi skrev:Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Allt beror på hur mycket du kör. Jag kör själv väldigt mycket och har inga problem att avverka 20-60 mil på en arbetsdag, så om du kör några långkörningar i månaden rekommenderar jag 90 kWh
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Min årssnittförbrukning låg förra året på 1.91kWh/mil för en P85 2014. Då var det mest landsvägskörning. Det är ganska lågt jämfört med vad de flesta andra upplever tror jag. På sommaren kan du komma ner till 1.6kWh/mil på landsvägen utan att behöva vara ett trafikhinder. Det beror på hur tung din högerfot är såklart. Allting mellan 1.5 och 2.5kWh/mil på sommaren är ganska realistiska siffror. På vintern kanske 2.0 - 3.0kWh/mil.Verdi skrev:Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Angående stolarna så är det skillnad på next gen och de nya premiumstolarna. Vilka man gillar är upp till dig själv, jag har de tidiga standardstolarna och är nöjd med dem! Smaken är som baken, så låt den avgöra Skinn eller inte är också upp till dig men det skiljer 39.000! och saftigt högre förmånsvärde för skinnstolar!
Verkar som att du kommer att leasa genom bolag vilket är helt rätt ekonomiskt sett! Kolla gärna och räkna på siffrorna i denna kalkylator. Slutsiffran du får upp är vad det kostar dig privat. Medräknat allt, dvs även det bolaget betalar och som du själv går miste om i lön. Förmånsvärdet gör enorm skillnad i din slutliga månadskostnad.
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Verkar som att du kommer att leasa genom bolag vilket är helt rätt ekonomiskt sett! Kolla gärna och räkna på siffrorna i denna kalkylator. Slutsiffran du får upp är vad det kostar dig privat. Medräknat allt, dvs även det bolaget betalar och som du själv går miste om i lön. Förmånsvärdet gör enorm skillnad i din slutliga månadskostnad.
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
2016 Model S 75
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Notera att det inte är halvskinn utan konstläder i standardstolarna.Verdi skrev:Jag ska i alla fall ner och provköra i Täby imorgon. Ska bli roligt.chpaulin skrev:Jag är extremt nöjd med min 75D, 34 mil vid 90% och går som en dröm
Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Är miljöbonusen tagen på demobilarna förresten? Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Ångrar inte en sekund att jag körde snik S60 ler varje månad när jag ska betala nettolöneavdraget hör till dom som tycker min S är billig men har man inget annat som man kan lägga pengar på så är nog S100 en trevlig bilJensa skrev:Angående stolarna så är det skillnad på next gen och de nya premiumstolarna. Vilka man gillar är upp till dig själv, jag har de tidiga standardstolarna och är nöjd med dem! Smaken är som baken, så låt den avgöra Skinn eller inte är också upp till dig men det skiljer 39.000! och saftigt högre förmånsvärde för skinnstolar!
Verkar som att du kommer att leasa genom bolag vilket är helt rätt ekonomiskt sett! Kolla gärna och räkna på siffrorna i denna kalkylator. Slutsiffran du får upp är vad det kostar dig privat. Medräknat allt, dvs även det bolaget betalar och som du själv går miste om i lön. Förmånsvärdet gör enorm skillnad i din slutliga månadskostnad.
https://www.dropbox.com/s/mefi00ypymsbd ... .xlsm?dl=0
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Det går ju att kolla om bilen varit påställd någon gång. Har den aldrig varit det får du den garanterat, annars får du fråga Tesla.
Även provkörningsbilar kan ju ha levt hela sitt liv avställda och körts på saluvagnsskyltar.
Även provkörningsbilar kan ju ha levt hela sitt liv avställda och körts på saluvagnsskyltar.
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!
Verdi skrev:Om jag ska göra en nybeställning, hur ser en standardutrustad Model S ut? Har den skinn på ovandelen av instrumentbrädan redan i det utförandet? Hur är halvskinn-stolarna? Känns de billiga? Nåt annat som gör att man bör gå på helläder + premiumpaketet?
Jag tycker att standarden är hög i grund. Instrumentbrädan har skinn i grund men en del blir alcanta med premium. De nya stolarna känns allt annat än billiga men det beror väl på vad man kommer från Du kan få kika på min. Jag har de gamla stolarna men det är en 2017 så kvaliten i övrigt finns representerad.
Det har gått att förhandla bort autopiloten förut då det är mjukvara.Verdi skrev:Kan man förhandla bort Autopiloten? Dvs att de avaktiverar och sen kan man aktivera igen när det känns värt det? Lite bättre för förmånsvärdet också väl?
Det finns numer premium hel eller halvskinn och är samma stol i övrigt vad jag vet.Verdi skrev:Vilka stolar finns det? De första känner jag igen men "nästa generationen" och faceliftstolarna. Är det samma?
Motorerna i 90D är även lite törstigare så det är lite högre förbrukning per km. Jag har 38+ mil vid 100% och det är verkliga siffror. Dagligen laddar man som du säger till max 80-90%. De sista procenten tar lååång tid på supercharger så den extra räckvidden har man oftast till första laddningen och efter längre måltid.Verdi skrev:Hur mycket skiljer det i räckvidd mellan 75D och 90D i praktiken? 15kWh kan ju inte vara mer än 6-8 mil nånting? Och när man laddar på supercharger på långresa så blir ju skillnaden runt 5 mil bara då man väl inte laddar mer än till 80%?
Min drar 175-230Wh/km beroende på väderlekVerdi skrev:Vad drar en Tesla? Min i3 verkar dra mellan 15 kWh/100km och 20 kWh/100km beroende på temperatur. Default reference consumtion på a better route planner verkar vara 21kW/100 km i 110 km/h. Stämmer det hyfsat? Mest på sommaren väl?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22