3 fas:400v 10A

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av oscfor »

Wall Connectorn finns i Göteborg...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Anders77 »

Som tidigare sagt 10A räcker

Jag har en Tesla WC, har ställt min bil på att ladda 10A på den trots att jag får ut 16A. Även satt den till vardags på att börja kl 01 på natten. Bilen är ju sällan tom när jag kommer hem.

På 7 timmar som den då får av mig blir det några mils laddning.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av jonas »

Med en wall connector kan du ställa in max ström som den kan ge vilket inte umc klarar. I detta fallet är det nog bra annars kommer en gästande bil som kopplar in sig troligen anta att det är 16A. Även om det är väl utmärkt kommer misstag ske eller okunspap hur man ändrar från 16 till 10A på den grej man ansluter.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av peken »

Om man säkrar upp de tre faserna som går till Wall Connectorn med 16A, är det då ok att ställa in Wall Connectorn på 16A eller bör man lägga sig snäppet under på 13A. Eller är det ok att dra 16A konstant under längre perioder på 16A säkringar?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Smutt »

Om 16 är huvudsäkring så kommer du få problem
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av peken »

Smutt skrev:
Om 16 är huvudsäkring så kommer du få problem
Nej huvudsäkringen är på 20A. Wall Connectorn är säkrad med 16A per fas.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Mysman »

För att få utrymme för värmepump, spis & ugn samt tvätt & diskmaskin skulle jag säga att

Med huvudsäkring

20A sätter du WC till 10A
25A kan du köra WC på 16A

Ändå rekommenderat att ladda från t.ex. kl.01:00

Om man har tex bergvärme och BARA laddar nattetid
kan det funka med WC på 16A även med 20A huvudsäkring.
En effektvakt på WC vore att föredra.

WC = Wall Connector :P
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av peken »

Nog förstår jag att det kan bli problem om jag laddar på 16A samtidigt som jag kör allt annat. Det får man väl utvärdera. Min fråga var om de vanliga 16A säkringarna kan gå om man laddar på 16A hela natten t.ex.
Vi laddar främst nattetid. Och vi har bergvärme. Jag funderar lite på att sätta ner WC till 13A. Man kan ju ställe ner i bilarna, men begränsar man i WC så behöver man inte fundera på det. Men då är man låst till det man satt WC på, men 13A vs 16A spelar kanske inte så stor roll i de allra flesta fall.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Smutt »

10 räcker för att man inte ska förlora nån räckvidd när man sätter på värmen på vintern
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av LarsL »

En 16A säkring kan belastas med 16A kontinuerligt. De kan till och med överbelastas i korta perioder med en högre ström men blir då varma så klart.

Jag skulle sätta WC så att du inte behöver bekymra dig om ifall en propp ska gå eller inte.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av detay »

Vill bara återkoppla och informera om att det funkar alldeles utmärkt att ladda teslan med ett 3fas CEE uttag säkrat med 10A. Installerade jordfelsbrytare och autosäkring i direkt anslutning till kontakten. Så skulle man överbelasta så går autosäkringen i garaget först då slipper jag byta proppar i säkringsskåpet. Får ut 7Kwh och 35km/h vilket räcker alldeles utmärkt för mig.

Så här ser det ut:
IMG_20170627_075528.jpg
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Smutt »

Man måste ha en Tesla för att fatta, och man måste ha en WC för att fatta 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av miksch »

Jeg kjører på med 9A 400V. Går helt fint gjennom hele året.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Mats »

Kör också 9A 3-fas fungerar perfekt. Runt 30km/h räcker mer än väl för mig.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Skriv svar