Jo, i praktiken gör det ju det. En 100D är mycket snabbare i omkörningsintervallet t ex. 0-100 är inte särskilt relevant i vardagen.danni skrev:Det skiljer väl knappt nåt på en X 100D och en uncorkad X 75D i acceleration?rockard skrev:Min X75D är idag inne för en ganska lång lista med småfix, och en av sakerna som fixas är uncork! Jag har knappt vågat hoppas, så blev väldigt glad när det bekräftades att det gick att göra. Har sett fram emot att testa och se om jag känner någon skillnad, men det är ju helt förstört nu i och med att jag fick en X100D som låenbil. Herreeeee vad den accar! Min kommer ju kännas som en mopedbil i jämförelse efter att ha kört denna.
Model S 75D 0-100 4,4sek
Moderator: Redaktion
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Snabbast vid grönt gäller ju också...Verdi skrev:Jo, i praktiken gör det ju det. En 100D är mycket snabbare i omkörningsintervallet t ex. 0-100 är inte särskilt relevant i vardagen.danni skrev:Det skiljer väl knappt nåt på en X 100D och en uncorkad X 75D i acceleration?rockard skrev:Min X75D är idag inne för en ganska lång lista med småfix, och en av sakerna som fixas är uncork! Jag har knappt vågat hoppas, så blev väldigt glad när det bekräftades att det gick att göra. Har sett fram emot att testa och se om jag känner någon skillnad, men det är ju helt förstört nu i och med att jag fick en X100D som låenbil. Herreeeee vad den accar! Min kommer ju kännas som en mopedbil i jämförelse efter att ha kört denna.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Det är du med den långsammaste Teslan också.lator skrev:Snabbast vid grönt gäller ju också...Verdi skrev:Jo, i praktiken gör det ju det. En 100D är mycket snabbare i omkörningsintervallet t ex. 0-100 är inte särskilt relevant i vardagen.danni skrev:Det skiljer väl knappt nåt på en X 100D och en uncorkad X 75D i acceleration?rockard skrev:Min X75D är idag inne för en ganska lång lista med småfix, och en av sakerna som fixas är uncork! Jag har knappt vågat hoppas, så blev väldigt glad när det bekräftades att det gick att göra. Har sett fram emot att testa och se om jag känner någon skillnad, men det är ju helt förstört nu i och med att jag fick en X100D som låenbil. Herreeeee vad den accar! Min kommer ju kännas som en mopedbil i jämförelse efter att ha kört denna.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
haha, denna diskussionen är lite som när miljardärerna diskuterar förmögenhet; "nej, asså det går inget vidare nu, har bara dragit in 150 miljoner senaste året", "jaha ja, nä själv blev det 300 miljoner, men det är ju inget vidare egentligen"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ja, jag känner mig liten och ynklig i min slöa p85d. Inte ens säkra omkörningar klarar den.
Eller?
Eller?
Multicoat Red Model X P100D
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Om jag hade varit du så skulle jag skänka den till mig för att sedan köpa en ny snabbare TeslaYxel skrev:Ja, jag känner mig liten och ynklig i min slöa p85d. Inte ens säkra omkörningar klarar den.
Eller?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ledsen, men finns inga röda p100dl ute på teslas sida, jag är ledsen.Kulingen skrev:Om jag hade varit du så skulle jag skänka den till mig för att sedan köpa en ny snabbare TeslaYxel skrev:Ja, jag känner mig liten och ynklig i min slöa p85d. Inte ens säkra omkörningar klarar den.
Eller?
Multicoat Red Model X P100D
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ska sova på det och se om det är okYxel skrev:Ledsen, men finns inga röda p100dl ute på teslas sida, jag är ledsen.Kulingen skrev:Om jag hade varit du så skulle jag skänka den till mig för att sedan köpa en ny snabbare TeslaYxel skrev:Ja, jag känner mig liten och ynklig i min slöa p85d. Inte ens säkra omkörningar klarar den.
Eller?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Såg en annons nyligen med 75D från 2016-09 som var uncorked. Jag har en 60D (måste upp till 75D först...) från samma tid. Så det verkar finnas chans för lite äldre bilar också? Trodde inte det ... eller?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag hämtade ut min 75d 1 september 2016 och den lyckades de få ur korken. Stor skillnad!Viper skrev:Såg en annons nyligen med 75D från 2016-09 som var uncorked. Jag har en 60D (måste upp till 75D först...) från samma tid. Så det verkar finnas chans för lite äldre bilar också? Trodde inte det ... eller?
Tesla S75D
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Samma med min, hämtad den 30 september 2016 den var kul innan men blev ännu roligare. Det ska säkert gå att korka upp din med. Jag tror att SC har ett sätt att kolla det nu.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Aha, tack för intressanta svar! Jag trodde faktiskt inte att uncork gjorde så stor skillnad på en X, så kul att höra att det ändå kommer göra skillnad, och bra att veta att jag ändå inte ska förvänta mig underverk i "vardagskörning"!Verdi skrev:Jo, i praktiken gör det ju det. En 100D är mycket snabbare i omkörningsintervallet t ex. 0-100 är inte särskilt relevant i vardagen.danni skrev:Det skiljer väl knappt nåt på en X 100D och en uncorkad X 75D i acceleration?rockard skrev:Min X75D är idag inne för en ganska lång lista med småfix, och en av sakerna som fixas är uncork! Jag har knappt vågat hoppas, så blev väldigt glad när det bekräftades att det gick att göra. Har sett fram emot att testa och se om jag känner någon skillnad, men det är ju helt förstört nu i och med att jag fick en X100D som låenbil. Herreeeee vad den accar! Min kommer ju kännas som en mopedbil i jämförelse efter att ha kört denna.
Svart X75D -17
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Hämtade min i slutet av september 2006, numera uncorkad. Du lär inte ha några problem med uncork om du inte har riktigt otur.Viper skrev:Såg en annons nyligen med 75D från 2016-09 som var uncorked. Jag har en 60D (måste upp till 75D först...) från samma tid. Så det verkar finnas chans för lite äldre bilar också? Trodde inte det ... eller?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Shit, det var en tidig Tesla. Bra kompis med Elon?Yrsir skrev:Hämtade min i slutet av september 2006, numera uncorkad. Du lär inte ha några problem med uncork om du inte har riktigt otur.Viper skrev:Såg en annons nyligen med 75D från 2016-09 som var uncorked. Jag har en 60D (måste upp till 75D först...) från samma tid. Så det verkar finnas chans för lite äldre bilar också? Trodde inte det ... eller?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Haha, fick läsa flera gånger innan jag fattade. SÅ tidig är jag väl inte tänkte jag. Men du har rätt. Lätt överdrift. September 2016 får jag väl erkänna att det var. Men ja, jag känner Elon väl. Eller, jag kollade in på Teslas huvudkontor för ett år sedan i vart fall. Så jag känner honom lite i vart fall. Typ.HelectriC skrev:Shit, det var en tidig Tesla. Bra kompis med Elon?Yrsir skrev:Hämtade min i slutet av september 2006, numera uncorkad. Du lär inte ha några problem med uncork om du inte har riktigt otur.Viper skrev:Såg en annons nyligen med 75D från 2016-09 som var uncorked. Jag har en 60D (måste upp till 75D först...) från samma tid. Så det verkar finnas chans för lite äldre bilar också? Trodde inte det ... eller?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Hur gör man för att nå 4,4 sek?
Min bil var inne för uncork för ett tag sedan men är inte helt säker att det blev bra...
Lånade en 85d under tiden och den var betydligt vassare än min bil är men det kanske ska vara så?
Har iaf kört några 0-100 tester. Har som bäst nått 5,0 med vinterdäck enligt power tools når bilen 371 hk som mest (SOC 49%, bilen relativt kall utan att alla de undre gula sträcken slocknat, så kanske någon begränsning där?)
Har även provat med performancebox men fick ännu sämre tid då.
Så hur gör man för att få till accelerationen eller är bilen inte helt kry?
Min bil var inne för uncork för ett tag sedan men är inte helt säker att det blev bra...
Lånade en 85d under tiden och den var betydligt vassare än min bil är men det kanske ska vara så?
Har iaf kört några 0-100 tester. Har som bäst nått 5,0 med vinterdäck enligt power tools når bilen 371 hk som mest (SOC 49%, bilen relativt kall utan att alla de undre gula sträcken slocknat, så kanske någon begränsning där?)
Har även provat med performancebox men fick ännu sämre tid då.
Så hur gör man för att få till accelerationen eller är bilen inte helt kry?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Lite kallt batteri + vinterdäck är nog förklaringen (kanske även behöver något högre SOC?)Jika skrev:Hur gör man för att nå 4,4 sek?
Min bil var inne för uncork för ett tag sedan men är inte helt säker att det blev bra...
Lånade en 85d under tiden och den var betydligt vassare än min bil är men det kanske ska vara så?
Har iaf kört några 0-100 tester. Har som bäst nått 5,0 med vinterdäck enligt power tools når bilen 371 hk som mest (SOC 49%, bilen relativt kall utan att alla de undre gula sträcken slocknat, så kanske någon begränsning där?)
Har även provat med performancebox men fick ännu sämre tid då.
Så hur gör man för att få till accelerationen eller är bilen inte helt kry?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Tack, hittade en liten förklaring till det på ett annart forum, gäller iof P modeller men kanske applicerbart på övrig också.
Verkar som att SOC också har en inverkan. Får göra ett ordentligt test när alla parametrar är optimerade.
(Hittade inget sätt att referera till grafen så har ingen tillåtelse att använda den så tar bort den om så önskas)
Verkar som att SOC också har en inverkan. Får göra ett ordentligt test när alla parametrar är optimerade.
(Hittade inget sätt att referera till grafen så har ingen tillåtelse att använda den så tar bort den om så önskas)
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Samma sak med min bil, en 75D 2016-10. 371 hk enligt Power tools hur jag än vrider och vänder på det med SOC underlag etc. Under 5 s 0-100 har jag inte heller lyckats med.Jika skrev:Hur gör man för att nå 4,4 sek?
Min bil var inne för uncork för ett tag sedan men är inte helt säker att det blev bra...
Lånade en 85d under tiden och den var betydligt vassare än min bil är men det kanske ska vara så?
Har iaf kört några 0-100 tester. Har som bäst nått 5,0 med vinterdäck enligt power tools når bilen 371 hk som mest (SOC 49%, bilen relativt kall utan att alla de undre gula sträcken slocknat, så kanske någon begränsning där?)
Har även provat med performancebox men fick ännu sämre tid då.
Så hur gör man för att få till accelerationen eller är bilen inte helt kry?
Före uncork avtog accelerationen påtagligt inom spannet 70-100 km/h. Efter uncork rampas effekten upp ytterligare en bit, men inte mer än 371 hk enligt Powertools - vilket stämmer överens med vad man kan utläsa av effektindikatorn i bilens instrumentpanelen.
Uncork för min del var inte utan besvikelse...
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Låter inte som att din bil är uncorkad.Pelle skrev:Samma sak med min bil, en 75D 2016-10. 371 hk enligt Power tools hur jag än vrider och vänder på det med SOC underlag etc. Under 5 s 0-100 har jag inte heller lyckats med.Jika skrev:Hur gör man för att nå 4,4 sek?
Min bil var inne för uncork för ett tag sedan men är inte helt säker att det blev bra...
Lånade en 85d under tiden och den var betydligt vassare än min bil är men det kanske ska vara så?
Har iaf kört några 0-100 tester. Har som bäst nått 5,0 med vinterdäck enligt power tools når bilen 371 hk som mest (SOC 49%, bilen relativt kall utan att alla de undre gula sträcken slocknat, så kanske någon begränsning där?)
Har även provat med performancebox men fick ännu sämre tid då.
Så hur gör man för att få till accelerationen eller är bilen inte helt kry?
Före uncork avtog accelerationen påtagligt inom spannet 70-100 km/h. Efter uncork rampas effekten upp ytterligare en bit, men inte mer än 371 hk enligt Powertools - vilket stämmer överens med vad man kan utläsa av effektindikatorn i bilens instrumentpanelen.
Uncork för min del var inte utan besvikelse...
Min bil levererade 398hk innan uncork och gjorde 0-100 på 5s.
Efter uncork så är den sjukt mycket snabbare upp till 120. Gissar att jag nu ar minst 70hk till (ska köra en ny mätning i närtid).
Här är min kurva före uncork:
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
detay skrev:Låter inte som att din bil är uncorkad.Pelle skrev:Samma sak med min bil, en 75D 2016-10. 371 hk enligt Power tools hur jag än vrider och vänder på det med SOC underlag etc. Under 5 s 0-100 har jag inte heller lyckats med.Jika skrev:Hur gör man för att nå 4,4 sek?
Min bil var inne för uncork för ett tag sedan men är inte helt säker att det blev bra...
Lånade en 85d under tiden och den var betydligt vassare än min bil är men det kanske ska vara så?
Har iaf kört några 0-100 tester. Har som bäst nått 5,0 med vinterdäck enligt power tools når bilen 371 hk som mest (SOC 49%, bilen relativt kall utan att alla de undre gula sträcken slocknat, så kanske någon begränsning där?)
Har även provat med performancebox men fick ännu sämre tid då.
Så hur gör man för att få till accelerationen eller är bilen inte helt kry?
Före uncork avtog accelerationen påtagligt inom spannet 70-100 km/h. Efter uncork rampas effekten upp ytterligare en bit, men inte mer än 371 hk enligt Powertools - vilket stämmer överens med vad man kan utläsa av effektindikatorn i bilens instrumentpanelen.
Uncork för min del var inte utan besvikelse...
Min bil levererade 398hk innan uncork och gjorde 0-100 på 5s.
Efter uncork så är den sjukt mycket snabbare upp till 120. Gissar att jag nu ar minst 70hk till (ska köra en ny mätning i närtid).
Här är min kurva före uncork:
Men batteriet ska vara varmt (Inga gula streck i energimätaren.) innan du kör och helst så fulladdat som möjligt. För snabb uppvärmning så rekommenderar jag några accelerationsrepor.
Här har du lite mer kurvor på corkade och uncorkade 75or. Datat är insamlat av Krash på TMC.
BTX6 är 100kwh bilar så dom kan du strunta i medans NEW står för ny DU och old är gammal DU (drive unit).
I grafen så ser an tydligt att en uncorkad eller en bil som levererats med den nya prestandan får ut ca 350kw istället för för strax under 300kw. vilket motsvarar närmare 470hk.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
jag märker STOR skillnad i acceleration mot min gamla 85a och den klockade jag till 5sek, så min nya uncorkade 75D är definitivt snabbare än 5sek.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Kollade med SC som gjorde uppgraderingen och preliminärt svar var att uncork inte hade gått igenom, de återkommer underlagen.
Surt när de bekräftade på plats att det var gjort och jag åkte 40 mil för att i huvudsak få den uppgraderad...
Surt när de bekräftade på plats att det var gjort och jag åkte 40 mil för att i huvudsak få den uppgraderad...
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag som sitter här med min S75 utan D är inte alls avundsjuk. Neeeej då. Jag har nu med råge den officiellt långsammaste Teslan som finns på marknaden.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Du gör 0-100 på 5,8sek.eric skrev:Jag som sitter här med min S75 utan D är inte alls avundsjuk. Neeeej då. Jag har nu med råge den officiellt långsammaste Teslan som finns på marknaden.
Fortfarande snabbt. Men ja, hade man vetat om att D-modellen skulle innebära mer än en sekund snabbare acc så hade nog fler beställt den.
Bara att spara till ny bil. Hur länge äger man en Tesla i snitt?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015