Model S 75D 0-100 4,4sek
Moderator: Redaktion
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Dom flesta 75d är 350v vad jag vet. Vissa bilar i Norden har gått 85kwh batteri och har därför 400v.
För övrigt så fick jag bilen uncorkad för 30min sedan..har Btx8 batteri och det var inga problem. Men sjukt vilken skillnad det är, som en ny bil.
Tycker det är jäkligt bra av Tesla att erbjuda sina kunder detta trots att bilen är köpt på dåvarande specar. Det är detta som skiljer Tesla från andra tillverkare. Tesla är ett it bolag och ingen biltillverkare... Det tog tid och en del frustration innan det klarnade med uncorkingen.
Är väldigt glad idag.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
För övrigt så fick jag bilen uncorkad för 30min sedan..har Btx8 batteri och det var inga problem. Men sjukt vilken skillnad det är, som en ny bil.
Tycker det är jäkligt bra av Tesla att erbjuda sina kunder detta trots att bilen är köpt på dåvarande specar. Det är detta som skiljer Tesla från andra tillverkare. Tesla är ett it bolag och ingen biltillverkare... Det tog tid och en del frustration innan det klarnade med uncorkingen.
Är väldigt glad idag.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag har en 75 Rwd med nya prestandan och även om jag inte har mycket att jämföra med så tycker jag att den är sanslöst snabb. Tycker mig känna en rejäl skillnad mot den jag provkörde i samband med beställningen (den hade gamla prestandan)
Som registrerad effekt står där 350KW i regbeviset, vilket enligt Tbjörns uträkning och listan från TMC torde stämma skäligen bra. Har inte själv provat mäta 0-100 än...känns som det regnat varenda dag sen jag hämtade den för tre veckor sedan
Som registrerad effekt står där 350KW i regbeviset, vilket enligt Tbjörns uträkning och listan från TMC torde stämma skäligen bra. Har inte själv provat mäta 0-100 än...känns som det regnat varenda dag sen jag hämtade den för tre veckor sedan
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Utan att säga emot dina teorier i övrigt tror jag nog att man ska ta Wikipedians effektsiffror med en nypa salt.Verdi skrev:(eller så är effektsiffrorna på wikipedia helt åt h-vete.)
En sak är säker. Man får inte 440 hk på bakhjulen på en P85, om batteriet är begränsat till 420 hk.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Förutsatt att 440 hk på bakhjulen är en korrekt siffra såklart. Har sett många dynomätningar som visat helt åt h-vete.Nicke Nyfiken skrev:Utan att säga emot dina teorier i övrigt tror jag nog att man ska ta Wikipedians effektsiffror med en nypa salt.Verdi skrev:(eller så är effektsiffrorna på wikipedia helt åt h-vete.)
En sak är säker. Man får inte 440 hk på bakhjulen på en P85, om batteriet är begränsat till 420 hk.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Så här rapporterade iallafall bilen igår via LinkMyTesla när jag testaccelererade igår efter att ha fått den uppkorkad. 334kW motsvarar 447.9 hp.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Stämmer också bra med listan. 75D, Uncorked, old, btx5.Nyren skrev:Så här rapporterade iallafall bilen igår via LinkMyTesla när jag testaccelererade igår efter att ha fått den uppkorkad. 334kW motsvarar 447.9 hp.
BV
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Fick min uppdaterad idag, snöigt/regnigt/halt så jag har inte vågat testadetay skrev:Dom flesta 75d är 350v vad jag vet. Vissa bilar i Norden har gått 85kwh batteri och har därför 400v.
För övrigt så fick jag bilen uncorkad för 30min sedan..har Btx8 batteri och det var inga problem. Men sjukt vilken skillnad det är, som en ny bil.
Tycker det är jäkligt bra av Tesla att erbjuda sina kunder detta trots att bilen är köpt på dåvarande specar. Det är detta som skiljer Tesla från andra tillverkare. Tesla är ett it bolag och ingen biltillverkare... Det tog tid och en del frustration innan det klarnade med uncorkingen.
Är väldigt glad idag.
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Underbart!Baretta skrev:Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!!
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Grattis!Baretta skrev:Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!!
Väntar på att min bil ska komma hem från uppgradering, ska bli spännande att testa ikväll.
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Grattis \o/Baretta skrev:Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Grattis! Hoppas också på ett ändrat svarBaretta skrev:Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!!
Tesla S75D
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Nu har jag varit ute och testat bilen efter uppkorkningen, det är klar skillnad från noll. Märks inte lika mycket i fart. Fick en 85D som lånebil tycker nog att det är lite bättre klipp i den när man tex ligger i 70 och trycker på. Men jag är så klart väldigt nöjd över att bilen går bättre än innan. Killen jag pratade med på verkstan sa att dom uppgraderat verkligen alla bilar som går. Men alla går tyvärr inte. Han visste inte från när. Så mitt råd till er alla med en S75D är ju att ringa och fråga om eran bil går att uppgradera.
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Frågade Tesla om antal hk och Nm efter uppgraderingen, fick följande svar:
"Vi har inga siffror på om/hur mycket hk och Nm ökar. Toppfarten ökar inte.
Men det blir ca 1 sekunds skillnad i acceleration 0-100 km/h."
"Vi har inga siffror på om/hur mycket hk och Nm ökar. Toppfarten ökar inte.
Men det blir ca 1 sekunds skillnad i acceleration 0-100 km/h."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Hemligheten med uncorking för 75D verkar ligga i intervallet 0-50km/h där merparten av den extra sekunden hämtas hem jämfört med en bil som inte är uncorked.
Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.
Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg . Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.
Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg . Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Här är en graf över de första modellerna. 60, 85 och P85.helix skrev:Hemligheten med uncorking för 75D verkar ligga i intervallet 0-50km/h där merparten av den extra sekunden hämtas hem jämfört med en bil som inte är uncorked.
Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.
Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg . Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Väldigt tydligt att den största skillnaden mellan framförallt 85 och P85 är vridet/effekten 0-43 km/h. Mellan 50-80 km/h skiljer det mindre och från 80 km/h och uppåt så skiljer det nästan ingenting.
Har Tesla fortsatt med samma strategi så kan du ha rätt i dina iakttagelser. Det gör ju P-modellerna till ännu sämre valuta för pengarna. Blir ju nästan mest en "show pony" som lever på 0-50 km/h men för hastigheter därutöver så är vanliga 100D, nästan, lika snabb. Inte alls som en vanlig bil där skillnaderna i effekt visar sig som mest i höga hastigheter.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Så jag fick höra från Tesla InfraCity idag att det ska gå att "uncorka" vår S75D. Tar in den på onsdag för att få parkeringsbromsarna fixade och uncorking.bjelkeman skrev:Nåja, vad vore en bil med 4.4 sekunder till 100? Den kan vara dötrist och långtråkig och alldeles... alldeles...... helt underbar!
Ja, det var trevligt sålänge drömmen varade.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Håller med Verdi, vill bara rätta dig att det är mph och inte km/h så skillnaden hänger med lite högre upp i hastighet.Verdi skrev:Här är en graf över de första modellerna. 60, 85 och P85.helix skrev:Hemligheten med uncorking för 75D verkar ligga i intervallet 0-50km/h där merparten av den extra sekunden hämtas hem jämfört med en bil som inte är uncorked.
Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.
Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg . Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Väldigt tydligt att den största skillnaden mellan framförallt 85 och P85 är vridet/effekten 0-43 km/h. Mellan 50-80 km/h skiljer det mindre och från 80 km/h och uppåt så skiljer det nästan ingenting.
Har Tesla fortsatt med samma strategi så kan du ha rätt i dina iakttagelser. Det gör ju P-modellerna till ännu sämre valuta för pengarna. Blir ju nästan mest en "show pony" som lever på 0-50 km/h men för hastigheter därutöver så är vanliga 100D, nästan, lika snabb. Inte alls som en vanlig bil där skillnaderna i effekt visar sig som mest i höga hastigheter.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Såklart! Sry!ellerstrom skrev:Håller med Verdi, vill bara rätta dig att det är mph och inte km/h så skillnaden hänger med lite högre upp i hastighet.Verdi skrev:Här är en graf över de första modellerna. 60, 85 och P85.helix skrev:Hemligheten med uncorking för 75D verkar ligga i intervallet 0-50km/h där merparten av den extra sekunden hämtas hem jämfört med en bil som inte är uncorked.
Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.
Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg . Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Väldigt tydligt att den största skillnaden mellan framförallt 85 och P85 är vridet/effekten 0-43 km/h. Mellan 50-80 km/h skiljer det mindre och från 80 km/h och uppåt så skiljer det nästan ingenting.
Har Tesla fortsatt med samma strategi så kan du ha rätt i dina iakttagelser. Det gör ju P-modellerna till ännu sämre valuta för pengarna. Blir ju nästan mest en "show pony" som lever på 0-50 km/h men för hastigheter därutöver så är vanliga 100D, nästan, lika snabb. Inte alls som en vanlig bil där skillnaderna i effekt visar sig som mest i höga hastigheter.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag har kört några 0-100 med Powertools efter uncork. Får bra effekt, 334 kw/447 hk, men bara 5 sek på 0-100. Kör med dubbfria vinterdäck och det har varit kallt och vått i Göteborg... Har haft runt 80% SoC som mest. Hur ser det ut för er andra som har testat? Och hur exakt mäter Powertools tiden tror ni?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Inser först nu att jag alltid har kört med slip start off. Om jag sätter på den (och bilen inte släpper ändå), gör det stor skillnad?Yrsir skrev:Jag har kört några 0-100 med Powertools efter uncork. Får bra effekt, 334 kw/447 hk, men bara 5 sek på 0-100. Kör med dubbfria vinterdäck och det har varit kallt och vått i Göteborg... Har haft runt 80% SoC som mest. Hur ser det ut för er andra som har testat? Och hur exakt mäter Powertools tiden tror ni?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Idag fick även jag min fixad
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Efter att ha följt denna tråd ett tag så undrar jag om det verkligen bara är av hänsyn till miljön som folk köper Tesla
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Den som har mycket vill ha mera, kan inte tala för alla men jag har Teslan pga miljön, prestandan, lyxen mmimprowise skrev:Efter att ha följt denna tråd ett tag så undrar jag om det verkligen bara är av hänsyn till miljön som folk köper Tesla
Sent from my SM-N950F using Tapatalk