Första längre resan - Lite hjälp tack!
Moderator: Redaktion
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Självklart före skarvsladd
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Javisst, före allt som kan bli fel.
Utom elnätet då ... blir ju knivigt att komma åt kanske.
Utom elnätet då ... blir ju knivigt att komma åt kanske.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.Nicke Nyfiken skrev:Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Men vad har det att göra med "koppla fel och ladda med för hög ström"?LarsL skrev:De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.Nicke Nyfiken skrev:Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Det går att koppla in en 1-fas kabel fel om du skruvar in den i en CEE, om du inte har koll.
Bilen kommer tro att det är ett 16A 3-fas CEE som den är ansluten till och väljer då default att ladda med 16A. Okej?
Jag tycker det är en jättebra idé att ha en sådan här adapter och att endast ha 3-fas kabel med och inte både 3-fas och 1-fas kablar. Däremot skulle jag inte rekommendera någon som inte har koll eller som inte förstår skillnaden mellan kontakterna att göra så här. För dem är det bättre att köpa en. 1-fas kabel.
Bilen kommer tro att det är ett 16A 3-fas CEE som den är ansluten till och väljer då default att ladda med 16A. Okej?
Jag tycker det är en jättebra idé att ha en sådan här adapter och att endast ha 3-fas kabel med och inte både 3-fas och 1-fas kablar. Däremot skulle jag inte rekommendera någon som inte har koll eller som inte förstår skillnaden mellan kontakterna att göra så här. För dem är det bättre att köpa en. 1-fas kabel.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Okej då fattar jag vad du menar och håller fullständigt med.
Kreti och pleti ska givetvis inte ge sig på att tillverka adaptrar själv. Det kan gå hur fel som helst. Det finns ju en anledning till uttrycket: Friskt kopplat, hälften brunnet.
Kreti och pleti ska givetvis inte ge sig på att tillverka adaptrar själv. Det kan gå hur fel som helst. Det finns ju en anledning till uttrycket: Friskt kopplat, hälften brunnet.
Model Y P
Model S P
Model S P