Första längre resan - Lite hjälp tack!
Moderator: Redaktion
Första längre resan - Lite hjälp tack!
Nu ÄNTLIGEN fick jag skäl att ta min Yggdracell på sin första lite längre tur.
På måndag blir det Sthlm - Gbg och jag har ett par frågor till er vana.
Jag behöver köpa en förlängningskabel till UMCn. Men den ska vara lite tjockare va? Hur var det nu, var det 3 mm som rekommenderades? Var kan man köpa en sån? Letade lite lätt för nåt halvår sen, men hittade bara 1,5 mm om jag inte missminner mig.
Hur lång är kabeln som följer med på UMCn? (Jag har inte bilen hör just nu, så kan inte mäta).
Stort tack för hjälp!
På måndag blir det Sthlm - Gbg och jag har ett par frågor till er vana.
Jag behöver köpa en förlängningskabel till UMCn. Men den ska vara lite tjockare va? Hur var det nu, var det 3 mm som rekommenderades? Var kan man köpa en sån? Letade lite lätt för nåt halvår sen, men hittade bara 1,5 mm om jag inte missminner mig.
Hur lång är kabeln som följer med på UMCn? (Jag har inte bilen hör just nu, så kan inte mäta).
Stort tack för hjälp!
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
2,5mm brukar rekommenderas och det finns på Biltema, Clas Ohlson, Jula och liknande ställen. Se bara till att det finns i lager först.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Biltema har oftast
Osäker på längd på UMC har för mig att det var 4-5 meter
Osäker på längd på UMC har för mig att det var 4-5 meter
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Tackar!
Hittade en på Jula som verkar vettig, åker och köper den imorgon.
Hittade en på Jula som verkar vettig, åker och köper den imorgon.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Beroende på hur lång kabel du skaffar så kan du behöva ställa ner ampere'n på bilen.Vidio skrev:Nu ÄNTLIGEN fick jag skäl att ta min Yggdracell på sin första lite längre tur.
På måndag blir det Sthlm - Gbg och jag har ett par frågor till er vana.
Jag behöver köpa en förlängningskabel till UMCn. Men den ska vara lite tjockare va? Hur var det nu, var det 3 mm som rekommenderades? Var kan man köpa en sån? Letade lite lätt för nåt halvår sen, men hittade bara 1,5 mm om jag inte missminner mig.
Hur lång är kabeln som följer med på UMCn? (Jag har inte bilen hör just nu, så kan inte mäta).
Stort tack för hjälp!
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Tänker du då att man kör trefas från UMC sen adapter in i enfas urtaget?apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Funkar det?
Om ja var köper man en sån adapter?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
UMC:n är 7 meter tror jag. Så man parkera med nosen in och ändå nå fram till uttag framför bilen.
Ska du ha skarvsladd till 230V eller 3-fas? båda kan vara bra att ha. För 3-fas ska det vara 5G2,5. Finns annars hobbykabel på 1,5mm men det blir för klent.
Jag köpte den här 230V som är extremt smidig att ha med trots 20m längd. Skulle vara smidigt med en sladdvinda men då belastningen blir hög måste man ändå dra ut hela kabeln varje gång för att det inte ska bli för varmt.
https://www.bauhaus.se/skarvsladd-pur-20m-3g1-5.html
Ska du ha skarvsladd till 230V eller 3-fas? båda kan vara bra att ha. För 3-fas ska det vara 5G2,5. Finns annars hobbykabel på 1,5mm men det blir för klent.
Jag köpte den här 230V som är extremt smidig att ha med trots 20m längd. Skulle vara smidigt med en sladdvinda men då belastningen blir hög måste man ändå dra ut hela kabeln varje gång för att det inte ska bli för varmt.
https://www.bauhaus.se/skarvsladd-pur-20m-3g1-5.html
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
UMC:n är 6 m enligt Teslas sida. Kolla på hemmaladdning för tabell.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Det är till 230 V jag ska ha denna gång.Jensa skrev:UMC:n är 7 meter tror jag. Så man parkera med nosen in och ändå nå fram till uttag framför bilen.
Ska du ha skarvsladd till 230V eller 3-fas? båda kan vara bra att ha. För 3-fas ska det vara 5G2,5. Finns annars hobbykabel på 1,5mm men det blir för klent.
Jag köpte den här 230V som är extremt smidig att ha med trots 20m längd. Skulle vara smidigt med en sladdvinda men då belastningen blir hög måste man ändå dra ut hela kabeln varje gång för att det inte ska bli för varmt.
https://www.bauhaus.se/skarvsladd-pur-20m-3g1-5.html
Den där såg ju smidig ut, men den är väl bara på 1,5 mm2? Ska den inte vara 2,5 som skrevs högre upp?
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ok tack!Jensa skrev:Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Själv använder jag numera en typ 2 kabel som skarvsladd. Funkar faktiskt efter en fulmodd...
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Använder denna just nu hos bekanta. Funkar perfekt.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Står så här på Gelias hemsida ang. skarvsladd extra förstärkt. Så kan vara bra att ha 2,5mm om man har längre sladd än 20 m.
Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd
Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Whaaaaat?! Portabel jordfelsbrytare?Jensa skrev:Står så här på Gelias hemsida ang. skarvsladd extra förstärkt. Så kan vara bra att ha 2,5mm om man har längre sladd än 20 m.
Edit: Använd portabel jordfelsbrytare tillsammans med skarvsladd
Vad är det? Behövs det verkligen?
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
För att vara på säkra sidan är det ju alltid bra med jordfelsbrytare, i alla fall tillsammans med skarvsladd.
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
"koppla fel"?LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Model S P85DL+
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Blå rök = standardkomponenterbullen skrev:Friskt kopplat - hälften brunnet
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Jag har gjort precis så för att slippa ha med två olika förlängningssladdar. Det är extremt sällan jag behövt 1-fas förlängningssladd så då gör det ingenting att det är lite otympligare med 3-fas sladd vid dessa enstaka tillfällen. 3-fas förlängning använder jag däremot regelbundet.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Vad är det som man kan koppla fel?
Det går visserligen att ladda 16A från Schuko med denna lösning men det är inget som går att påverka genom hur man kopplar, så jag antar att du syftar på något annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Missade länken tidigare ser jag...
Så, duger en sån här tro?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
Så, duger en sån här tro?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/