Har nyligen uppdaterat men inte hunnit testa autosteer på motorväg. Hur funkar filbyte i nya versionen? I förra så tyckte jag att bilen formligen kastade sig över i nästa fil när man slog på blinkersen. Fullkomligt oanvändbart och det slutade med att jag fick "ta över" inför varenda filbyte. Hoppas de fixat detta nu. Någon mer som upplevde detta? http://---
Filbyte funkar mycket bättre i denna, inte lika ryckigt som i förra versionen och inte lika långsamt som i förrförra. Nära på perfekt faktiskt (kunde varit lite snabbare...).
Igår hände dock något skumt, körde på E6:an och direkt när jag släpper rätten med AP aktiverad ber bilen mig att hålla i ratten igen. Varje gång. Irriterande. Hoppas att det bara var en tillfällighet. Edit: Det var en tillfällighet, funkade utmärkt idag (24/7).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Min ap-spak funkar inte hälften av tiden efter denna uppdatering. Andra hälften av tiden kommer det inte upp någon grå ratt så man kan inte slå på ap. Tror jag ska försöka kräva pengarna tillbaka på ap och självkörning snart...
Mycket bättre denna gång! Men, två saker som är irriterande och det har dom alltid varit:
1) du ligger i 120, kommer ifatt någon som kör 80. Bilen bromsar upp väldigt hårt ca 200 meter innan, oftast långt innan jag tänkt byta fil. Lite smidigare hade jag önskat. Verkar inte funka att ställa avståndet till 1 heller. Gäller även farthållaren. Skulle vilja slippa den där panikartade inbromsningen.
2) när man kör om nämnda stoppkloss så tar det typ lika många metrar (+100) innan man kan byta fil igen. Blir inte riktigt klok på om det går på tid för tillfället. Bilen man kört om ligger väldigt långt bak när AP tillåter mig byta tillbaka. Stressade ice bilister i dina BMW och Audisar blir väldigt störda för att man inte omgående kastar sig in i höger filen igen.
Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...
Mycket bättre denna gång! Men, två saker som är irriterande och det har dom alltid varit:
1) du ligger i 120, kommer ifatt någon som kör 80. Bilen bromsar upp väldigt hårt ca 200 meter innan, oftast långt innan jag tänkt byta fil. Lite smidigare hade jag önskat. Verkar inte funka att ställa avståndet till 1 heller. Gäller även farthållaren. Skulle vilja slippa den där panikartade inbromsningen.
2) när man kör om nämnda stoppkloss så tar det typ lika många metrar (+100) innan man kan byta fil igen. Blir inte riktigt klok på om det går på tid för tillfället. Bilen man kört om ligger väldigt långt bak när AP tillåter mig byta tillbaka. Stressade ice bilister i dina BMW och Audisar blir väldigt störda för att man inte omgående kastar sig in i höger filen igen.
Lösningen på det hela är att ligga i vänsterfil hela tiden men det uppskattas sällan och är väl inte lagligt heller...
Men i nästa version så...
Precis så här är det. Sjukt irriterande och gör att AP inte riktigt är bekvämt att använda. Dessutom verkar AP vara fullkomligt livrädd för lastbilar, även när man ligger i en annan fil. Den får för sig att bromsa då och då tills den inser att lastbilen ligger i högerfilen.
Jag har bara märkt marginell skillnad i denna version mot den förra. Visst, filbyten går lite bättre men någon "silky smooth" är det definitivt inte.
Det jag tycker är bättre är att den bromsar ner till gällande hastighet. Tex vid korsningar med fartkameror.
Sen kan den faktisk köra höger i vissa rondeller. Samt att det går lite bättre i stads miljö.
Det jag tycker är bättre är att den bromsar ner till gällande hastighet. Tex vid korsningar med fartkameror.
Det hade varit bra, om det hade fungerat ordentligt. Vi har många fartkameror här i området som står bara några meter efter skylten. Bilen hinner inte komma ner i rätt hastighet eftersom den inte kör förutseende när det gäller hastighetsskyltning. Man får köra manuellt iaf. Samtidigt kan den rätt ofta få för sig att den har passerat en skylt med lägre hastighet, och så bromsar den kraftig utan synlig anledning och puttrar fram i 70 på en 90-väg. Inte så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Måste kolla en sak med er andra. Har fått för mig att bilen tidigare läste av hastighetsskyltar men efter en +300 mil lång biltur i Europa så tror jag inte detta funkar. Någon som vet om det har funkat eller är det kanske inte ens påslaget?
Måste kolla en sak med er andra. Har fått för mig att bilen tidigare läste av hastighetsskyltar men efter en +300 mil lång biltur i Europa så tror jag inte detta funkar. Någon som vet om det har funkat eller är det kanske inte ens påslaget?
Jag har inte denna senaste version (varken c52... eller 4cf...) och min läser definitivt inte några skyltar med AP2.
Det förklarar saken för min gamla MS gjorde det och X:en märkte jag det inte på förrän nu. Hoppas det kommer snart...som allt annat. Blir väl en torsdag.
AP1 läser skyltar, AP2 gör det inte. När den gör det lär vi få reda på det i release notes.
Någon (hmm...) borde sammanställa en FAQ kring AP2, många frågor som återkommer mycket ofta
Man kanske kunde ställa upp en jämförelsetabell?
Problemet är att det är egentligen ingen som vet exakt. Enligt Tesla-teknikern jag pratade med så läser även AP2 skyltar. Jag tycker inte heller att den gör det. Det är kanske så dåligt implementerat att det i praktiken aldrig fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja jag såg precis i en annan tråd att det diskuterades. Kanske får jag äta upp min hatt, men det känns iaf inte som att den beter sig som AP1 gällande skyltar.
Hm, jag har också varit tvärsäker på att min AP2 inte läser skyltarna. den har t ex ett ställe där den signalerar för hastighetsändring ett par hundra meter innan ändringen sker. Och på precis den platsen stod skyltarna tidigare. Men ack vad jag bedrog mig. Idag passerade den platsen utan att sänka hastigheten. Antingen har GPS-materialet uppdaterats eler så läser den verkligen skyltar. Eller så crowdsamlar den information om skyltar. Vidare finns ett ställe på samma sträcka, men åt andra hållet, där den helt plötsligt bromsar in till 40, dvs den har läst en 30-skylt som inte finns på en 50-sträcka. Dock reparerar den misstaget med en gång, så det enda man märker är en plötslig hastighetssänkning som sedan går över efter bara ett par meter. Idag märkte jag att det faktiskt finns en 30-skylt på en avtagsväg, dock väldigt nära huvudvägen. Kan det vara så att siokamrorna läser skyltar och därmed misstar sig för att sedan snabbt få rättning efterosm man inte fortsätter åt det hållet?
Någon som kör sträckan Onsala kyrka mot Forsbäck får gärna testa. Inbromsningen sker bara några hundra meter efter kyrkan, precis bredvid "Kyrkans ängar".
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Bilen använder inte sidokamerorna. Den använder bara två frontkameror (utav tre) vilket gör att den inte kan se åt sidan.
Att bilen ändrar hastighet lite slumpmässigt måste bero på felaktigheter i kartmaterialet. Det gör min också. Även om den skulle kunna läsa skyltar så är det GPS-data som bestämmer i första hand. Bara om bilen råkar se en hastighetsskylt så tas den istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag ska se om jag kan hitta filmen så ser ni vad jag menar. Inbromsningen sker precis vid skylten, som faktiskt skulle kunna misstolkas även av en vanlig förare.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D