Laddningshastighet på SuC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Laddningshastighet på SuC

Inlägg av Lessmog »

ALDA skrev:
e5m1r skrev:
ALDA skrev:
Gustafsson skrev:
Bjelke skrev:
Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.
OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.
Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblick :D
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Någon i vintras tror jag fick totalproblem vid SuC (Uddevalla?) när han hade kört i Range Mode och kom dit med nästan tomt batteri. Batteriet var för kallt för att laddas men för tomt för att värma upp sig självt, så superladdaren vägrade. Moment-22. Lösningen hade tydligen varit, kom det fram efteråt, att ladda lite med 230 V för att bootstrappa.

Kan ju vara bra att veta, till nästa gång ...
Skriv svar