Någon i vintras tror jag fick totalproblem vid SuC (Uddevalla?) när han hade kört i Range Mode och kom dit med nästan tomt batteri. Batteriet var för kallt för att laddas men för tomt för att värma upp sig självt, så superladdaren vägrade. Moment-22. Lösningen hade tydligen varit, kom det fram efteråt, att ladda lite med 230 V för att bootstrappa.ALDA skrev:OK, tack för info. Det med total laddtid är ju oxå viktigast, inte vilken "toppfart" man evt. kommer upp i ett kort ögonblicke5m1r skrev:Det finns 2 olika 70 en original och en strypt 75 där den senare är samma som dagens 60ALDA skrev:OK, konstigt - trodde S70 hade samma batteri som S60/75 facelift... Där är det nämligen omöjligt att komma upp den laddhastigheten du får.Gustafsson skrev:Jomenvisst kan de det. Min 70 tankar i sig 116 kW.Bjelke skrev:Stämmer bra, bilar med mindre än 85-batteri har lägre spänning och kan inte komma upp i högre effekt än ca 100kW som mest...
Jag har själv original 70 och den har några fler kW tillgängliga ön strypt 75 samt får högre toppeffekt vid SuC
Snittet för en vanlig laddstopp skiljer nog inte så mycket troligtvis är strypt 75 snabbare vid högre SOC
Tumregel är att ankomma SuC med låg SOC och varmt batteri, samt undvika att dela laddare (1A/B) - då har man dom bästa förutsättningarna för "snabbladdning".
MEN - det finns oxå en nedre gräns på SOC man inte bör vara under (osäker på var den ligger). Har läst om de som ankommer SuC med nästan tomt batteri där laddningen går jättetrögt i början.
Kan ju vara bra att veta, till nästa gång ...