Köldpaket?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Köldpaket?

Inlägg av lano »

Är det någon som inte har valt köldpaketet och upplevt problem på vintern med spolarmunstycken eller torkare som fryser fast?
Rattvärme och eluppvärmt baksäte klarar jag mig utan även om det skulle kunna sänka förbrukningen på längre vinterkörningar.
Om man inte är intresserad av hifi-ljud eller hela filter så känns det dyrt att ta premiumpaketet bara för att fö köldpaketet. Kan det påverka andrahandsvärdet att inte ta premium (köldpaketet) idag?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Köldpaket?

Inlägg av MangeT »

Har inte köldpaketet och det gick bra i vintras. Var förbi Branäs i -25 C bland annat. Är mest orolig för att rutorna inte ska åka ner när dörr öppnas.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Köldpaket?

Inlägg av Ampera »

MangeT skrev:
... Är mest orolig för att rutorna inte ska åka ner när dörr öppnas.
Råkade ut för detta, men löste det med att dra kreditkortet vid fönster listen. Har inte haft problem med fastfrusna torkarblad, man sätter på kupé värmen innan och kollar att torkarbladen inte sitter fast.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Köldpaket?

Inlägg av Jensa »

Jag har inte köldpaketet och det enda jag saknar är väl rattvärmen. Men förvärmer alltid bilen så det brukar inte vara något problem ändå. Spolarmunstycken fryser ändå inte vid några minusgrader då det kan vara slask och du kan behöva dem. Däremot kanske det fryser vid -20 men då använder man ändå varken torkare eller spolarvätska ändå!

Vet inte hur det funkar på Teslan men vet att det kan vara problem med varma torkarblad i snöfall då det smälter och packar sig is.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köldpaket?

Inlägg av LarsL »

Skulle vilja ha ratt värme och stolsvärme på alla platser, men jag betalar inte 56000kr för det :o Det är standard på Leaf.
Användarvisningsbild
Jelasto
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 okt 2014 20:52

Re: Köldpaket?

Inlägg av Jelasto »

Har inte köldpaketet och har aldrig haft några problem på vintrarna. Förvärmer alltid bilen
85D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Köldpaket?

Inlägg av Remuz »

Om man diskuterar premiumpaketet så tycker jag det är mer prisvärt nu än innan. Köldpaketet ger inte mycket få jag har barnstolar i hela bilen men ultrahifi ger en del mervärde.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köldpaket?

Inlägg av Legato »

Har inte köldpaketet men på X:en har man problem på vintern med torkarna. Det är svårt att få rutan ren helt enkelt. Vet ej hur mkt bättre det hade varit med de uppvärmda munstyckena. Ej varit med om att de fryser fast dock.

Saknar inget av det andra, bilen värmer man ju upp på distans ändå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Köldpaket?

Inlägg av lano »

På vilket sätt är det svårt att få rutan ren? Fungerar inte spolarmunstyckena eller är det att torkarbladen inte tar bra? Fryser spolarvätskan mot rutan?
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Köldpaket?

Inlägg av +46 »

lano skrev:
På vilket sätt är det svårt att få rutan ren? Fungerar inte spolarmunstyckena eller är det att torkarbladen inte tar bra? Fryser spolarvätskan mot rutan?
Finns en lång tråd om detta;
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... munstycken
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
lano
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 25 jul 2017 23:38

Re: Köldpaket?

Inlägg av lano »

+46 skrev:
lano skrev:
På vilket sätt är det svårt att få rutan ren? Fungerar inte spolarmunstyckena eller är det att torkarbladen inte tar bra? Fryser spolarvätskan mot rutan?
Finns en lång tråd om detta;
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... munstycken
Generellt problem alltså. Är det någon som märkt skillnad med eller utan köldpaket, eller är det lika illa i bägge fallen?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köldpaket?

Inlägg av Gustafsson »

Glöm det där med att värma torkarbladen, det funkar inte. Blir bara stora isklumpar på dem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar