Funkar helljusautomatik på bilar med AP2 i Europa nu? Ser det som mycket konstigt om det kommer ingå som standard för bilar utrustade med hårdvaran till AP1 men inte har AP men inte för bilar utrustade med hårdvaran till AP2 som inte har köpt till AP. I Sverige ser jag automatik för halv- och helljus som samma sak. Halvljuset skall ju alltid vara på.mati skrev:Halvljusautomatik har väl alltid funnits på alla bilar? Eller menar du helljusautomatik? Den är uppenbarligen numera standard på alla AP1-bilar, men ingår dessvärre inte i AP2, förutom i USA.Svenssons skrev:Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
AP eller inte?
Moderator: Redaktion
Re: AP eller inte?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP eller inte?
Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.Svenssons skrev:Funkar helljusautomatik på bilar med AP2 i Europa nu? Ser det som mycket konstigt om det kommer ingå som standard för bilar utrustade med hårdvaran till AP1 men inte har AP men inte för bilar utrustade med hårdvaran till AP2 som inte har köpt till AP. I Sverige ser jag automatik för halv- och helljus som samma sak. Halvljuset skall ju alltid vara på.mati skrev:Halvljusautomatik har väl alltid funnits på alla bilar? Eller menar du helljusautomatik? Den är uppenbarligen numera standard på alla AP1-bilar, men ingår dessvärre inte i AP2, förutom i USA.Svenssons skrev:Halvljusautomatiken är väl standard numera och ingår även utan AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP eller inte?
Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.mati skrev:Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP eller inte?
Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatikSvenssons skrev:Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.mati skrev:Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP eller inte?
Japp men varför skall en funktion ingå som standard utan att man har köpt AP för en del bilar men inte för andra bilar om hårdvaran för funktionen finns på alla? Att dessutom skilja på vilka funktioner som ingår i ett utrustningspaket beroende av region känns som än mer komplicerat i onödan utan vinst.e5m1r skrev:Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatikSvenssons skrev:Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.mati skrev:Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP eller inte?
Usa kan köra summon via FOBSvenssons skrev:Japp men varför skall en funktion ingå som standard utan att man har köpt AP för en del bilar men inte för andra bilar om hårdvaran för funktionen finns på alla? Att dessutom skilja på vilka funktioner som ingår i ett utrustningspaket beroende av region känns som än mer komplicerat i onödan utan vinst.e5m1r skrev:Fast detta är senare påhitt efter nån sw uptade från början var det ingen ap ingen ljus automatikSvenssons skrev:Det troliga är ju att när funktionen kommer så kommer den vara en del av standardfunktionerna, oavsett om man har AP eller ej. Det är så det fungerar för AP1-bilar och det är så det fungerar i USA. Den funktionen kommer alltså inte göra så att man väljer att köpa till AP eftersom den troligen kommer som standardfunktion när väl mjukvaran uppdateras.mati skrev:Nej, AP2-bilar har som sagt ingen helljusautomatik utanför USA.
Usa kan starta summon med extra tryck på P samt bekräftelse på skärm
USA har självstängande laddlucka sen Oktober 2014
Bara för att ta ett exempel på funktioner som inte är samma
EU har Spotify det har dem inte i USA
Så visst skiljer det beroende på marknad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP eller inte?
Ingen av dessa funktioner ligger i olika utrustningspaket i de olika regionerna. Att det bilarna skiljer sig åt är en sak vilket kan bero på olika regler eller rättigheter men Tesla har hittills inte lagt en funktion i olika utrustningspaket beroende av region. Att sedan skilja på det gällande AP! och AP2-bilar dessutom är än mer krystat. Finns ju inget som talar för att Tesla kommer att skilja på det bara för AP2-bilar i Europa. Det troliga är ju att när funktionen kommer till AP2-bilar i Europa så kommer den som en standardfunktion precis som för samtliga AP1-bilar samt AP2-bilar i USA. Denna funktion kan idag inte alls ligga till grund för om man skall välja AP eller inte.e5m1r skrev:Usa kan köra summon via FOB
Usa kan starta summon med extra tryck på P samt bekräftelse på skärm
USA har självstängande laddlucka sen Oktober 2014
Bara för att ta ett exempel på funktioner som inte är samma
EU har Spotify det har dem inte i USA
Så visst skiljer det beroende på marknad
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP eller inte?
Men varför har Tesla öht valt att ha helljusautomatik i USA men inte i resten av världen? Inte ens i Kanada finns det. Det kan ju knappast vara tekniska skäl i o m att det fungerar i USA. Eller är det annorlunda mörkt där borta på nåt vis?
Lagliga skäl finns som alternativ, men å andra sidan finns ju helljusautomatik i AP1-bilar. Då borde väl samma tillstånd gälla även för AP2. Om det nu är det.
Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.
Lagliga skäl finns som alternativ, men å andra sidan finns ju helljusautomatik i AP1-bilar. Då borde väl samma tillstånd gälla även för AP2. Om det nu är det.
Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP eller inte?
Det är både annan mjukvara och hårdvara mellan AP1 och AP2 och eftersom det endast är påslaget i USA så misstänker jag att det har att göra med certifiering/lagkrav. Håller dock med om att det känns dock märkligt. En sak man kan hoppas på är att det blir dynamiskt helljus utanför USA vilket inte är tillåtet i USA.mati skrev:Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: AP eller inte?
Det kam vara så enkelt att det i usa klassas som säkerhet och en * faller bort om det inte är standardSvenssons skrev:Det är både annan mjukvara och hårdvara mellan AP1 och AP2 och eftersom det endast är påslaget i USA så misstänker jag att det har att göra med certifiering/lagkrav. Håller dock med om att det känns dock märkligt. En sak man kan hoppas på är att det blir dynamiskt helljus utanför USA vilket inte är tillåtet i USA.mati skrev:Vad mer kan det vara? Marknadsskäl? Låter jättekonstigt att man skulle tillhandshålla en funktion för äldre bilar, men inte för nya modeller.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP eller inte?
Jag är väldigt nöjd med AP1, har just avverkat sträckan Stockholm, Varberg, Köpenhamn, Legoland i Billund, Helsingborg och är nu på väg tillbaka upp till Stockholm. AP1, automatiskt filbyte och helljusautomatiken har fungerat helt fantastiskt och jag har knappt känt mig trött efter flera timmars körning per dag.
Bilen kör mycket bättre än jag själv, speciellt i högre farter, mindre vingel, stabilare hastighet, bromsar i god tid (jag kör alltid adaptiva farthållaren med avstånd 7 på motorväg, lägre endast i köer) och mycket lugnare och smidiga filbyten.
På småvägar använder jag bara adaptiv farthållare, inte autopilot.
Bilen kör mycket bättre än jag själv, speciellt i högre farter, mindre vingel, stabilare hastighet, bromsar i god tid (jag kör alltid adaptiva farthållaren med avstånd 7 på motorväg, lägre endast i köer) och mycket lugnare och smidiga filbyten.
På småvägar använder jag bara adaptiv farthållare, inte autopilot.
Re: AP eller inte?
Hur är det nu, har bilar med ap2 vanlig hederlig farthållare utan att man aktiverar autopiloten?
Har ap1 det?
Har ap1 det?
Multicoat Red Model X P100D
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: AP eller inte?
Ap1 bilar har som standard vanlig icke adaptiv farthållare. Efter att man betalat in en hög med pengar för autopilot blev den adaptiv och filhållning + automatisk nedbländning till halvljus aktiverades.
Tror att självparkering ingick i uppgraderingen, osäker hur det var med summon.
Tror att självparkering ingick i uppgraderingen, osäker hur det var med summon.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: AP eller inte?
Ingen AP2 så har man en vanlig farthållare bra att ha när man har strömbrist
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: AP eller inte?
Summon ingår också i uppgraderingen.Gustafsson skrev:Ap1 bilar har som standard vanlig icke adaptiv farthållare. Efter att man betalat in en hög med pengar för autopilot blev den adaptiv och filhållning + automatisk nedbländning till halvljus aktiverades.
Tror att självparkering ingick i uppgraderingen, osäker hur det var med summon.
Numer är dock automatiskt helljus standard även utan AP1, sedan en uppdatering för 1-2 månader sen.
Re: AP eller inte?
Dessvärre inte automagisk för oss med AP2 i Europa ännu, uppdateringen gällde endast Usa. Borde inte vara många uppdateringar bort dock.Vidio skrev:Summon ingår också i uppgraderingen.Gustafsson skrev:Ap1 bilar har som standard vanlig icke adaptiv farthållare. Efter att man betalat in en hög med pengar för autopilot blev den adaptiv och filhållning + automatisk nedbländning till halvljus aktiverades.
Tror att självparkering ingick i uppgraderingen, osäker hur det var med summon.
Numer är dock automatiskt helljus standard även utan AP1, sedan en uppdatering för 1-2 månader sen.
Re: AP eller inte?
Finns det något som AP2 är bättre på än AP1? Verkar inte så när man läser tråden Varför finns eg AP2 isf?
Re: AP eller inte?
AP1 närmar sig gränsen för vad den kan klara hårdvarumässigt, och bygger på hårdvara från MobileEye, och en del av mjukvaran kommer också från dem.
AP2 har mer kameror, radar och beräkningskapacitet, men chip från Nvidia, men mjukvaran är ny och inte färdig. AP2 har alltså mycket större potential vad det lider.
AP2 har mer kameror, radar och beräkningskapacitet, men chip från Nvidia, men mjukvaran är ny och inte färdig. AP2 har alltså mycket större potential vad det lider.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: AP eller inte?
OK, tack för info.bylund skrev:AP1 närmar sig gränsen för vad den kan klara hårdvarumässigt, och bygger på hårdvara från MobileEye, och en del av mjukvaran kommer också från dem.
AP2 har mer kameror, radar och beräkningskapacitet, men chip från Nvidia, men mjukvaran är ny och inte färdig. AP2 har alltså mycket större potential vad det lider.
Re: AP eller inte?
Men verkar som om Mobileye gör bättre saker än Nvidia? Såg att Mobileye samarbetar med Nissan, VW, BMW... Varför sket det sig mellan Tesla och Mobileye?
Re: AP eller inte?
Mobileye har varit de facto-standard i branschen. Varför tror du Intel köpte dem? De har byggt sin lösning på ett komplett system som utvecklats från adaptiv farthållare. Tyvärr har de inte drivit utveckligen framgent. De ligger långt efter var det gäller ai jämfört med t ex Nvidia. Nvidia passar betydligt bättre som samarbetspartner till Tesla än Mobileye. Volvo arbetar ju t ex också med Nvidia.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP eller inte?
Häromdagen körde jag på 2+1 vägen norr om Gävle. Vid flera ggr tvärnitade bilen eftersom den tydligen blev rädd för mötande lastbilar på andra sidan räcket. Den bromsar även alldeles för tidigt när man kommer ikapp stora fordon. Den verkar tro att en lastbil på håll är en personbil som ligger nära. Mäts inte avståndet??oscfor skrev:Mobileye har varit de facto-standard i branschen. Varför tror du Intel köpte dem? De har byggt sin lösning på ett komplett system som utvecklats från adaptiv farthållare. Tyvärr har de inte drivit utveckligen framgent. De ligger långt efter var det gäller ai jämfört med t ex Nvidia. Nvidia passar betydligt bättre som samarbetspartner till Tesla än Mobileye. Volvo arbetar ju t ex också med Nvidia.
Jag är ledsen men jag är inte imponerad av Nvidia än så länge. Det är tre saker jag vill ha. Adaptiv farthållare, regnsensor och helljusautomatik. I nuläget ser det sisådär ut för att uttrycka sig milt. Och då är det väldigt basic grejer som varenda bilmärke har idag. Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Re: AP eller inte?
Förklaringen är nog att Tesla hittills i huvudsak har haft kunder som har visat väldigt mycket överseende med i princip allting när det gäller brister på bilarna och allt runtomkring. Ingen annan biltillverkare hade kunnat göra sådana tabbar som att tillfälligt (eller långvarigt) plocka bort standardfunktioner som adaptiv farthållare, regnsensor, automatiskt helljus osv. Kunderna hade gått bananas och bytt bilmärke. Icke så med Tesla. Man sitter visserligen och är mer eller mindre småförbannad, men det finns ju inget vettigt alternativ när man vill köra elbil.Verdi skrev:Men på "högteknologiska Tesla" funkar det banne mig inte alls. Hur kommer det sig egentligen?
Tesla lever på sin monopolställning. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag är inte främmande för att byta bilmärke så fort det kommer fullvärdiga alternativ till Teslas bilar. Och jag tror inte att jag är ensam om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP eller inte?
Jag antar att det är lättare att acceptera brister när bilen är överlägsen andra bilar. Till exempel att Autopiloten är lite ryckig kan man acceptera eftersom ingen annan bil har något liknande. Samma med appen till Nissan Leaf som knappt fungerar som bäst, jag accepterar det eftersom "ingen" annan kan starta kylan på distans.
Det kommer bli jobbigare med Model 3! Särskilt om de säljer en för barskrapad $35000 modell som kanske inte har så mycket som är speciellt. Kommer man då acceptera att det inte går att fälla in backspeglar, justera luftflöde eller ratten eller vad som nu kan haverera i en bug? Det blir nog svårare att svälja sånt tror jag.
Det kommer bli jobbigare med Model 3! Särskilt om de säljer en för barskrapad $35000 modell som kanske inte har så mycket som är speciellt. Kommer man då acceptera att det inte går att fälla in backspeglar, justera luftflöde eller ratten eller vad som nu kan haverera i en bug? Det blir nog svårare att svälja sånt tror jag.