Med eller utan D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Med eller utan D

Inlägg av SolnaGnagarn »

Funderar på en S som andrabil till frugan. Har varit helt inställd på fyrkrafs. Men hur funkar den på vintern med enbart bakhjulspelle? Lär väl finnas några här som kör RWD och som kanske vill dela med sig av sina upplevelser.
Är det dubb som gäller då?
Jag försöker hålla ner priset lite.


Model XP90DL
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Med eller utan D

Inlägg av mati »

Jag har sagt det förut, och innan bylund upprepar sig så gör jag det. ;)
RWD ger otroligt bra framkomlighet. Jag har kört P85, i djup snö, i slask och på blankis. Dubbfritt. Jag har aldrig haft en så fantastisk vinterbil. Jag var mycket tveksam själv hur det skulle gå. Bakhkulsdrift och en massa kusar. Dessutom har jag alltid haft framhjulsdrivna bilar eller 4WD. Men när första snön kom insåg jag att alla mina farhågor var helt obefogade.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Med eller utan D

Inlägg av Smutt »

När jag fick min S60 så var jag sjukt nöjd utan d även när det blev vinter i mars men nu 2200mil senare så släpper den när man har kul vilket den aldrig gjorde förut så nu när det är dags för beslut om frugans M3 så kanske det blir 4hjulsdrift
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Med eller utan D

Inlägg av Feddan »

Var bor du och kommer hennes bil åka till fjällen någon gång?

Jag har RWD och kör dubbfritt, och klarar Göteborgsvinter. Men hade jag lagt en beställning idag så hade jag tagit Dual Motors.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Med eller utan D

Inlägg av Remuz »

Som du vet har jag ingen RWD, men P85+ som jag körde i vintras var RWD och det är lätt den bästa 2WD jag testat.

S75
Premium
Skinnklädsel (vit)
MC Vit om du inte ska foliera

Grym bil för lagom pengar.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Med eller utan D

Inlägg av SolnaGnagarn »

Feddan skrev:
Var bor du och kommer hennes bil åka till fjällen någon gång?

Jag har RWD och kör dubbfritt, och klarar Göteborgsvinter. Men hade jag lagt en beställning idag så hade jag tagit Dual Motors.
Vi bor i Solna och det kommer endast vara stockholmskörning.
Om vi skulle åka till fjällen så tar vi Xen.


Model XP90DL
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Med eller utan D

Inlägg av Smutt »

SolnaGnagarn skrev:
Feddan skrev:
Var bor du och kommer hennes bil åka till fjällen någon gång?

Jag har RWD och kör dubbfritt, och klarar Göteborgsvinter. Men hade jag lagt en beställning idag så hade jag tagit Dual Motors.
Vi bor i Solna och det kommer endast vara stockholmskörning.
Om vi skulle åka till fjällen så tar vi Xen.


Model XP90DL
Fråga frun dom är alltid lyckligast när dom får som dom vill :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Med eller utan D

Inlägg av SolnaGnagarn »

Remuz skrev:
Som du vet har jag ingen RWD, men P85+ som jag körde i vintras var RWD och det är lätt den bästa 2WD jag testat.

S75
Premium
Skinnklädsel (vit)
MC Vit om du inte ska foliera

Grym bil för lagom pengar.
Jo jag vet ju din inställning här gällande spec och färg osv Bild
Det är ju just den specen ovan som jag funderar på. Men sen börjar man bygga på lite och inser att varken månadskostnad eller förmån blir så farligt dyrt.


Model XP90DL
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Med eller utan D

Inlägg av SolnaGnagarn »

mati skrev:
Jag har sagt det förut, och innan bylund upprepar sig så gör jag det. ;)
RWD ger otroligt bra framkomlighet. Jag har kört P85, i djup snö, i slask och på blankis. Dubbfritt. Jag har aldrig haft en så fantastisk vinterbil. Jag var mycket tveksam själv hur det skulle gå. Bakhkulsdrift och en massa kusar. Dessutom har jag alltid haft framhjulsdrivna bilar eller 4WD. Men när första snön kom insåg jag att alla mina farhågor var helt obefogade.
Låter helt otroligt. Ingen risk att man står och tuggar nånstans mao?


Model XP90DL
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Med eller utan D

Inlägg av Plutric »

Jag har mest kört framhjulsdrift alltid odubbat, dock mkt dålig erfarenhet av bakhjul via gammal BMW320 som trots allt slutade lyckligt. Min P85 RWD är helt "perfekt" vintertid trots den enormakraft. Jag är väldigt förvånad. I köpet ingick bra dubbat dock inget jag känner att är nödvändigt att ha för bilen tror jag fixar det hyfsat ändå. MEN jag tror man behöver ha bra däck som matchar effekten. Dubbat o dubbat är dock en annan disk kan jag tycka. Var man bor, hur man kör osv.
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Med eller utan D

Inlägg av LarsB »

Anser själv att fyrhjulsdrift och luftfjädring tillhör de onödiga tillvalen för normal användning. Vad gäller fyrhjulsdrift så blir ju framkomligheten med största sannolikhet bättre, men det beror ju på hur man bor om man behöver det till vardags så att säga. Gör man inte det så känns det onödigt i allra högsta grad att lägga pengar på det. Kanske något jämnare däckslitage kan hända.

Vad jag hört och som verkar rimligt är att fyrhjulsdrivna bilar generellt står för en oproportionerligt stor del av olyckor vintertid. Vet inte om jag minns rätt men det kan varit så mycket som 40% överrepresentation. Var nån statistik från Folksam tror jag. En RWD bil signalerar tidigare att det är halt och bromsarna har betydligt mer verkan än framdrivningen, på en AWD bil är skillnaden mindre dvs mindre marginaler att reda ut oväntade situationer.

Men i rätt händer är ju AWD överlägset så sett, men det gäller väl mer vid tävlingskörning än körning på allmän väg. Så att tro att man åker säkrare i en bil med AWD är nog ytterst tveksamt, men framkomligheten är bättre.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Med eller utan D

Inlägg av Kulingen »

LarsB skrev:
Anser själv att fyrhjulsdrift och luftfjädring tillhör de onödiga tillvalen för normal användning. Vad gäller fyrhjulsdrift så blir ju framkomligheten med största sannolikhet bättre, men det beror ju på hur man bor om man behöver det till vardags så att säga. Gör man inte det så känns det onödigt i allra högsta grad att lägga pengar på det. Kanske något jämnare däckslitage kan hända.

Vad jag hört och som verkar rimligt är att fyrhjulsdrivna bilar generellt står för en oproportionerligt stor del av olyckor vintertid. Vet inte om jag minns rätt men det kan varit så mycket som 40% överrepresentation. Var nån statistik från Folksam tror jag. En RWD bil signalerar tidigare att det är halt och bromsarna har betydligt mer verkan än framdrivningen, på en AWD bil är skillnaden mindre dvs mindre marginaler att reda ut oväntade situationer.

Men i rätt händer är ju AWD överlägset så sett, men det gäller väl mer vid tävlingskörning än körning på allmän väg. Så att tro att man åker säkrare i en bil med AWD är nog ytterst tveksamt, men framkomligheten är bättre.
Självklart åker man säkrare i en 4WD, men det gäller ju att man håller rätt hastighet som man skulle ha gjort i en RWD.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Med eller utan D

Inlägg av Leo »

Kört 4WD fossilbilar 2005-2013 ungefär. Då vi släpade husvagn och sjäsatte/drog upp större båt (6m och 1500kg ink båttrailer) varje gång vi åkte båt.

Alltid minst en årlig påskresa norrut 100 mil till Tärnaby osv.

Då vi slutade med husvagn och båt på det sättet och dessutom elbil sen dess så är det 2-hjulsdrivet som gällt.

Tycker nog många "överskattar" 4WD då "bromsförmågan" är exakt samma och den som jag tycker är viktigast. Visst du "kommer iväg" snabbare och kan köra fortare (eller tryggare i samma fart) med 4WD men upplever samtidigt att 4WD emellanåt lurar/maskerar halkan. Vilket sen lätt blir ett problem när man väl behöver bromsa som sagt var.

Tycker på P85 med RWD funkar kanon och även bättre än de framhjusdrivna 2-WD vi haft sen dess.

Så utfrån min erfarenhet och körstil så skulle jag gärna prioritera annat än 4WD med begränsad budget. Vi gjorde just det då vi valde mellan vår P85 med AP och S85D med i princip identisk utrustning. Då fick vi en P med stor Frunk och lite snabbare leverans istället för 4WD.

På tal om luftfjädring tycker jag den är kanon vid dåliga vägar, tvära garagenedfarter och att bilen har "konstant höjd" oavsett last då vi ofta kör med full familjepackning.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Med eller utan D

Inlägg av mati »

SolnaGnagarn skrev:
Låter helt otroligt. Ingen risk att man står och tuggar nånstans mao?
Nej, jag har försökt att provocera det, utan att lyckas. Jag har en ganska jävlig uppfart. Man måste backa ut, flera meter uppför en brant backe och till sist hamnar man i snövallen som snöplogen har lämnat. Alla mina tidigare bilar har förr eller senare gått bet på det. Senast efter några dagar när snön har blivit is. Jag fick då rulla fram igen, in i ladugården, nyttja 10 meters betongolv som startsträcka och ta en rejäl sats. P85:an var första bilen som alltid klarade det utan minsta tendens till spinn. Helt otroligt. Körde även in i djupsnö några gånger utan att ens komma i närheten av att köra fast.
Ett annat exempel är när det hade kommit underkylt regn. Gatan var glashal. Det gick inte att hålla sig på fötterna. Jag tänkte, nu ska vi testa och se. Jag satt mig i bilen, tryckte plattan i mattan och förväntade mig världens spinn. Nada. Teslan accelererade lungt och fint. Inget hjulspinn, ingenting. Istället fick man beskåda ett praktexempel på avancerad reglerteknik när man tittade på effektmätaren. Helt galet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Med eller utan D

Inlägg av 12man »

Varför inte testa själv, lite svårt med halka just nu, men lämpligt grustag eller lervälling...
https://www.teslarati.com/tesla-perform ... sions/amp/
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Med eller utan D

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Jag har sagt det förut, och innan bylund upprepar sig så gör jag det. ;)
RWD ger otroligt bra framkomlighet. Jag har kört P85, i djup snö, i slask och på blankis. Dubbfritt. Jag har aldrig haft en så fantastisk vinterbil. Jag var mycket tveksam själv hur det skulle gå. Bakhkulsdrift och en massa kusar. Dessutom har jag alltid haft framhjulsdrivna bilar eller 4WD. Men när första snön kom insåg jag att alla mina farhågor var helt obefogade.
Tack för det! Vad du dock missar att upprepa å mina vägnar är att det är bara faktiskt en gång i centrala Stockholm jag har saknat fyrhjulsdriften. Fuktig is i brant kullerstensbacke krävde att jag backade tillbaka och tog lite sats för att komma upp. På vintervägar i fjällen och utanför stan har jag inte saknat det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Med eller utan D

Inlägg av Leo »

Glömde tillägga att jag kört dubbfritt senaste 10 åren också (Alltid fräscha däck också)

Angående däcksslitage så har jag otroligt lite på vår. Identiskt på alla 4 hjulen, helt symmetriskt slitna och ungefär 6mm kvar (av ursprungliga 8) då vi kört kanske 1800 mil på sommardäcken. Och JA emellanåt måste man ju testa att man har "alla hästar hemma" redan från start så att säga :D
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Med eller utan D

Inlägg av Kulingen »

Frågan enligt mig är inte om man ska ha 4WD eller RWD, den stora frågan är om man ska ha dubb eller ej?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Med eller utan D

Inlägg av LarsB »

Kulingen skrev:
LarsB skrev:
Anser själv att fyrhjulsdrift och luftfjädring tillhör de onödiga tillvalen för normal användning. Vad gäller fyrhjulsdrift så blir ju framkomligheten med största sannolikhet bättre, men det beror ju på hur man bor om man behöver det till vardags så att säga. Gör man inte det så känns det onödigt i allra högsta grad att lägga pengar på det. Kanske något jämnare däckslitage kan hända.

Vad jag hört och som verkar rimligt är att fyrhjulsdrivna bilar generellt står för en oproportionerligt stor del av olyckor vintertid. Vet inte om jag minns rätt men det kan varit så mycket som 40% överrepresentation. Var nån statistik från Folksam tror jag. En RWD bil signalerar tidigare att det är halt och bromsarna har betydligt mer verkan än framdrivningen, på en AWD bil är skillnaden mindre dvs mindre marginaler att reda ut oväntade situationer.

Men i rätt händer är ju AWD överlägset så sett, men det gäller väl mer vid tävlingskörning än körning på allmän väg. Så att tro att man åker säkrare i en bil med AWD är nog ytterst tveksamt, men framkomligheten är bättre.
Självklart åker man säkrare i en 4WD, men det gäller ju att man håller rätt hastighet som man skulle ha gjort i en RWD.
Och hur vet du vad som är rätt hastighet om din AWD går som på räls tills varken fästet för att gasa eller bromsa inte finns längre? Jag tror i alla fall det ligger något i detta, men kan ha fel.

Såhär säger Folksam:

Sammanfattning

Folksams framkomlighetstest visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel på blank is, jämfört med tvåhjulsdrift. Skillnaden var upp till 3 gånger beroende av vinterdäck.

Fördelen i dessa situationer sker dock på bekostnad av säkerheten vid andra, vanligare situationer. Vår senaste forskning visar att med fyrhjulsdrift ökar olyckorna på is och snö med 20-30%.

Fyrhjulsdrift kan maskera hala vägförhållanden. Den primära egenskapen av fyrhjulsdriften (bättre grepp som ger en fördel till exempel vid hala backar) gör samtidigt att föraren inte får tydliga signaler om att det kan vara halt och får svårare att anpassa hastigheten till väglaget. När det är dags att bromsa är ingångshastigheten därför ofta högre och bromssträckan blir inte kortare med fyrhjulsdrift.

Givet en hastighet är det däcken som avgör din bromssträcka.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Med eller utan D

Inlägg av Leo »

Var någon bilbärgare (skröna?) i jämtland som vid en intervju lär ha sagt att skillnaden mellan 2WD och 4WD är att de han bärgar med 4WD står längre ut i skogen
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Med eller utan D

Inlägg av Jensa »

Jag kör mycket vinterväg och kör rwd och är
otroligt imponerad av hur bra bilen tar sig fram på snö och is. Bor i Dalarna och är längdåkare så kör mycket på vinterväg och i fjällen. Valde visserligen bra däck med Hakka 8. Riktigt impad över hur bra den reglerar greppet. Hur halt det än är är det bara att trycka plattan i mattan om man vill det, sedan sköter bilen allt utan spinn. Visst kan det säkert komma situationer så D behövs men skulle säga att man lättare tar sig fram i en Model S med rwd än en "vanlig" framhjulsdriven fossil.

För mig var valet enkelt med rwd med tanke på pris då steget upp till Model S var ett nog stort mål att nå. Har inte ångrat valet av rwd och lägger hellre pengarna på något annat, blir en hel del i slutändan med tanke på lägre pris och förmånsvärde.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Med eller utan D

Inlägg av Kulingen »

LarsB skrev:
Kulingen skrev:
LarsB skrev:
Anser själv att fyrhjulsdrift och luftfjädring tillhör de onödiga tillvalen för normal användning. Vad gäller fyrhjulsdrift så blir ju framkomligheten med största sannolikhet bättre, men det beror ju på hur man bor om man behöver det till vardags så att säga. Gör man inte det så känns det onödigt i allra högsta grad att lägga pengar på det. Kanske något jämnare däckslitage kan hända.

Vad jag hört och som verkar rimligt är att fyrhjulsdrivna bilar generellt står för en oproportionerligt stor del av olyckor vintertid. Vet inte om jag minns rätt men det kan varit så mycket som 40% överrepresentation. Var nån statistik från Folksam tror jag. En RWD bil signalerar tidigare att det är halt och bromsarna har betydligt mer verkan än framdrivningen, på en AWD bil är skillnaden mindre dvs mindre marginaler att reda ut oväntade situationer.

Men i rätt händer är ju AWD överlägset så sett, men det gäller väl mer vid tävlingskörning än körning på allmän väg. Så att tro att man åker säkrare i en bil med AWD är nog ytterst tveksamt, men framkomligheten är bättre.
Självklart åker man säkrare i en 4WD, men det gäller ju att man håller rätt hastighet som man skulle ha gjort i en RWD.
Och hur vet du vad som är rätt hastighet om din AWD går som på räls tills varken fästet för att gasa eller bromsa inte finns längre? Jag tror i alla fall det ligger något i detta, men kan ha fel.

Såhär säger Folksam:

Sammanfattning

Folksams framkomlighetstest visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel på blank is, jämfört med tvåhjulsdrift. Skillnaden var upp till 3 gånger beroende av vinterdäck.

Fördelen i dessa situationer sker dock på bekostnad av säkerheten vid andra, vanligare situationer. Vår senaste forskning visar att med fyrhjulsdrift ökar olyckorna på is och snö med 20-30%.

Fyrhjulsdrift kan maskera hala vägförhållanden. Den primära egenskapen av fyrhjulsdriften (bättre grepp som ger en fördel till exempel vid hala backar) gör samtidigt att föraren inte får tydliga signaler om att det kan vara halt och får svårare att anpassa hastigheten till väglaget. När det är dags att bromsa är ingångshastigheten därför ofta högre och bromssträckan blir inte kortare med fyrhjulsdrift.

Givet en hastighet är det däcken som avgör din bromssträcka.
Jag tycker du tänker lite fel (och Folksam). Det är ju samma sak som vapen, vapen är ju inte farliga men sätter du dom i fel händer så händer det olyckor. Samma sak med 4WD är att folk tänker jag har en 4WD och kör fortare pga av det. Det är därför olyckorna ökar med en 4WD, dessutom när folk kör fortare med en 4WD så bromsar den lika dåligt som en RWD. Alltså enligt mig är 4WD säkrare om du kör med sunt förnuft.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Med eller utan D

Inlägg av mati »

Notera att folksams jämföresle gäller fossilbilar. Det är en jäkla skillnad mellan elbilar och fossilbilar när det gäller framkomlighet på vinterväglag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Med eller utan D

Inlägg av Verdi »

Feddan skrev:
Var bor du och kommer hennes bil åka till fjällen någon gång?

Jag har RWD och kör dubbfritt, och klarar Göteborgsvinter. Men hade jag lagt en beställning idag så hade jag tagit Dual Motors.
Fjällen... suck. Åkte med taxi i Åre som hade fwd. Han sa att det mest var Stockholmare som var där en vecka per år som hade awd. Själv hade han inga problem. För tro det eller ej så är fjällen ingen vildmark. Vägarna röjs och sandas.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Med eller utan D

Inlägg av Bjelke »

Har kört två vintrar med bakjulsdrift nu och det i Hälsinglands minst sagt usla väglag just dessa år
och det har funkat skapligt men första vintern med
dubbfritt var rena mardrömmen när det var som
halast och andra vintern med dubbat var sjukt mkt
bättre :)
Ibland har jag saknat 4wd men bara när det är som
jävligast och jag tillhör annars dom som oxå tycker
att 4wd "lurar" mig angående hur halt det är...
Sen så är det ju lite kul med bakhjulsdrivet ibland oxå ;) fast det är faktiskt lite svårt att tukta en Tesla
vintertid även på en väg med perfekt vinterväglag :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar