Med eller utan D
Moderator: Redaktion
Re: Med eller utan D
Den här killen snackar ner RWD rejält.
Jag blir lite bestört över att han gnäller på RWD och säkerheten för sin familj, men likt förbannat kört ner bakdäck till slitbanan!
Han verkar haft lite otur med antispinnen som varit ut funktion och tog lång tid innan Tesla kunde fixa så det åt däck, men då får man väl ta smällen och byta däck! Inte skylla på drivningen? Eller är det ett problem med så kraftfull bil?
Att man sladdar med sommardäck på snö blir jag inte heller så överraskad över.. Speciellt om man kör med typ slicks.
Ligger det något i det han säger?
Måste man byta däck mycket oftare på en RWD än en AWD?
Jag blir lite bestört över att han gnäller på RWD och säkerheten för sin familj, men likt förbannat kört ner bakdäck till slitbanan!
Han verkar haft lite otur med antispinnen som varit ut funktion och tog lång tid innan Tesla kunde fixa så det åt däck, men då får man väl ta smällen och byta däck! Inte skylla på drivningen? Eller är det ett problem med så kraftfull bil?
Att man sladdar med sommardäck på snö blir jag inte heller så överraskad över.. Speciellt om man kör med typ slicks.
Ligger det något i det han säger?
Måste man byta däck mycket oftare på en RWD än en AWD?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Med eller utan D
Han kan antingen inte köra bil eller så har han otur med finmotoriken i högerfoten. Visst, en P85 går att få spinn på, framförallt när den är fulladdad och vägen är våt. Men som jag skrev tidigare så är den otroligt stabil även på blankis. Men det underlättar såklart om man vet hur man kör bil.
De slutsatserna han drar, och att han måste byta bil pga bristande säkerhet, är totalt idiotiska. Jag rekommenderar honom starkt att överväga införskaffadet av ett busskort.
De slutsatserna han drar, och att han måste byta bil pga bristande säkerhet, är totalt idiotiska. Jag rekommenderar honom starkt att överväga införskaffadet av ett busskort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Med eller utan D
Jag har en D men skick på däck är mycket viktigare för säkerheten än fyrhjulsdrift.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Med eller utan D
kört en S85 några tusen mil i blandad norrländsk vinter och stockholms vinter även någon vända till fjällen.
Vi hade Hakka 8 på 19". Grymt fin i snö! Går väldigt bra, det går absolut få den att släppa om man vill, men kör man normalt så går den lika bra som vilken AWD somhelst.
Bakhjulsdrifts nackdelar; har svårt i isfyllda backar, om du kört länge och sedan parkerar i snö så tinar snön under och då sitter du fast, tar man kurvor hårt så släpper det därbak men det är inget problem då teslas antispinn slår in hårt.
Bakhjuldsdrift i snö= Ha alltid med en spade, en påse / låda kattsand / sand/grus, bogserlina för att dra ut dig ifall du fastnar någonstans.
bara körning i Stockholm? Kommer ALDRIG vara ett problem med bakhjulsdrivet! bara köra på!
Vi hade Hakka 8 på 19". Grymt fin i snö! Går väldigt bra, det går absolut få den att släppa om man vill, men kör man normalt så går den lika bra som vilken AWD somhelst.
Bakhjulsdrifts nackdelar; har svårt i isfyllda backar, om du kört länge och sedan parkerar i snö så tinar snön under och då sitter du fast, tar man kurvor hårt så släpper det därbak men det är inget problem då teslas antispinn slår in hårt.
Bakhjuldsdrift i snö= Ha alltid med en spade, en påse / låda kattsand / sand/grus, bogserlina för att dra ut dig ifall du fastnar någonstans.
bara körning i Stockholm? Kommer ALDRIG vara ett problem med bakhjulsdrivet! bara köra på!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Med eller utan D
Har inte sett klippet än, men mina erfarenheter av BMW i3 är att den käkar rejält med bakdäck. Först tänkte jag att det bara hänger ihop med mitt körsätt (är oftast först i väg från rödljusen), men sedan kom jag på att bakhjulen även får ta hand om i princip all bromsning via regenerering. Bromspedalen använder jag inte annat än i undantagsfall. I en AWD bromsar man ju med alla fyra hjul, så slitaget borde fördelas bättre.joel80 skrev:Ligger det något i det han säger?
Måste man byta däck mycket oftare på en RWD än en AWD?
Vad säger ni som hunnit med både RWD och AWD Teslor. Har ni märkt av någon skillnad i däckslitage?
Re: Med eller utan D
AWD sliter mer jämnt, RWD sliter bakdäck, men beror ju definitivt på hur du kör.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Med eller utan D
Alla bilar sliter mer på däck som sitter på drivande axel inget konstigt med detta
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Med eller utan D
Har roterat däcken vid varje byte till vinterdäck. 3:e sommaren nu. Har kört ungefär 1800mil med sommardäcken och 1100mil på vinterdäcken. Helt jämt slitage på min P85 RWD. Mätte och har 6mm kvar av 8mm på sommardäcken också. Så är väldigt nöjd med lågt däcksslitage på min bakhjulsdrivna i alla fall!
Pratar man ren "framkomlighet" i djupare snö kan luftfjädring som höjer bilen hjälpa mer än D i vissa situationer.
Pratar man ren "framkomlighet" i djupare snö kan luftfjädring som höjer bilen hjälpa mer än D i vissa situationer.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Med eller utan D
Japp luftfjädring är najs när det är som jävligast med snöLeo skrev:Har roterat däcken vid varje byte till vinterdäck. 3:e sommaren nu. Har kört ungefär 1800mil med sommardäcken och 1100mil på vinterdäcken. Helt jämt slitage på min P85 RWD. Mätte och har 6mm kvar av 8mm på sommardäcken också. Så är väldigt nöjd med lågt däcksslitage på min bakhjulsdrivna i alla fall!
Pratar man ren "framkomlighet" i djupare snö kan luftfjädring som höjer bilen hjälpa mer än D i vissa situationer.
Visst skulle det vara ännu bättre med 4wd men hittills har jag klarat mig bra med rwd
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Med eller utan D
Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.
Re: Med eller utan D
I en RWD-bil hör man inte motorn alls, förutom eventuellt vid kraftiga accelerationer.improwise skrev:Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.
I en AWD-bil hör man främre motorn i princip hela tiden i form av ett vinande ljud som är mer eller mindre påtagligt i olika situationer. Jag tycker det är lite störande, framförallt eftersom jag hade en RWD tidigare och jag hade förväntat mig att en nyare bil är tystare än en gammal. Man vänjer sig dock och nu tänker jag inte på det längre. Förutom när jag fick en RWD-lånebil häromveckan. Då blev jag påmint om hur tyst det var förr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Med eller utan D
Tack för info. Är det permanent AWD i en Tesla då, dvs inte bara vid behov? Hur kan det komma sig att accelerationstiden mellan RWD och AWD är så pass liten som den verkar vara (vid tort väglag då)? Är bakre motorn i en RWD kraftigare än den är i AWD?mati skrev:I en RWD-bil hör man inte motorn alls, förutom eventuellt vid kraftiga accelerationer.improwise skrev:Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.
I en AWD-bil hör man främre motorn i princip hela tiden i form av ett vinande ljud som är mer eller mindre påtagligt i olika situationer. Jag tycker det är lite störande, framförallt eftersom jag hade en RWD tidigare och jag hade förväntat mig att en nyare bil är tystare än en gammal. Man vänjer sig dock och nu tänker jag inte på det längre. Förutom när jag fick en RWD-lånebil häromveckan. Då blev jag påmint om hur tyst det var förr.
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Med eller utan D
RWDs bakmotor är kraftigare än den i AWD (ej P)improwise skrev:Tack för info. Är det permanent AWD i en Tesla då, dvs inte bara vid behov? Hur kan det komma sig att accelerationstiden mellan RWD och AWD är så pass liten som den verkar vara (vid tort väglag då)? Är bakre motorn i en AWD kraftigare än den är i AWD?mati skrev:I en RWD-bil hör man inte motorn alls, förutom eventuellt vid kraftiga accelerationer.improwise skrev:Hur är det med ljudnivån RWD vs AWD? Har hört, eller snarare läst, att ljudnivån stiger iom att det då även finns en motor fram men vet inte om det i praktiken är något problem.
I en AWD-bil hör man främre motorn i princip hela tiden i form av ett vinande ljud som är mer eller mindre påtagligt i olika situationer. Jag tycker det är lite störande, framförallt eftersom jag hade en RWD tidigare och jag hade förväntat mig att en nyare bil är tystare än en gammal. Man vänjer sig dock och nu tänker jag inte på det längre. Förutom när jag fick en RWD-lånebil häromveckan. Då blev jag påmint om hur tyst det var förr.
Re: Med eller utan D
AWD fördelar kraften på två mindre motorer, medan RWD lägger allt krut på bakaxeln med bara en motor. Motorerna i en AWD har lite olika utväxling, den bakre motorn är optimerad för acceleration, den främre för cruising. Det är därför man hör den främre motorn under färd, det är helt enkelt så att det är den som jobbar mest då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Med eller utan D
OK, då låter det rätt vettigt att kanske skippa AWD om man som jag mestadels kör i Stockholmsområdet och dubbfritt. Kör så lite att det känns lite dumt att ta den extra kostnaden för AWD, i synnerhet om det leder till mer ljud i kupen.
Re: Med eller utan D
Gissar att man även tappar bagageutrymme med AWD jämfört med RWD då motorn rimligtvis tar extra plats som måste tas någonstans ifrån?
Re: Med eller utan D
Nej, inte längre. Faceliftade bilar har alla samma lilla frunk, oavsett AWD eller RWD. Pre-facelift bilar har en större frunk, och pre-facelift-RWD har en ännu större frunk.improwise skrev:Gissar att man även tappar bagageutrymme med AWD jämfört med RWD då motorn rimligtvis tar extra plats som måste tas någonstans ifrån?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Med eller utan D
Nej frunken är tyvär inte längre större på 2hjulsdrivna
Och ja du klarar dig bra utan 4hjulsdrift
Och ja du klarar dig bra utan 4hjulsdrift
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Med eller utan D
Ja inga problem. Det räcker gott med RWD. Valde just mellan vår P85 RWD och en S85D. Liknande pengar och liknande utrustning. Vi tyckte vår P85 gav "mer" för vårt behov av främst långtesor. Då har vi stoooooora Frunken och AP1 på vår P85.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil