Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 09 aug 2017 14:12

Man ska inte förkasta laddning med shuko, t.ex. motorvärmaruttag. Det kan funka väldigt bra. Men man bör dock kolla att kontakten är i gott skick. Det är inte ovanligt att shukoadaptern blir riktigt varm i dåliga/skitiga/ oxiderade uttag. Provladda å känn efter.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Idesta » 09 aug 2017 15:47

Har flyttat från villa med laddmöjlighet till Kungsholmen nyligen utan fast laddmöjlighet. Min fru jobbar i Södertälje och troligen löser vi det så att hon laddar på jobbet (och betalar en slant för det), annars är det rätt mkt som händer i Stockholm på laddfronten, det byggs laddgator och jag kommer att ha två alldeles i närheten där jag kommer att kunna snabbladda med Chademo men även ladda med Type2 under natten till dräglig kostnad. EON tar 2 kr per kW om man är/blir kund vilket är ok tycker jag.

Annars är Mall of Scandinavia ett bra ställe med många laddplatser som är hyfsat snabba, även Sickla har snabba Type 2 laddare (3fas, 32 amp) men bara 4 platser. Vi laddar emellanåt också i Parkaden (NK garaget), högst uppe har de många laddplatser nu med Type2 (3 fas, 32 amp) och på söndagarna står man där gratis med vissa NK kort.
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 09 aug 2017 18:02

improwise skrev:...Trots att man säger sig vara så glad att man inte har räckvidsångest iom att man har en Tesla verkar en stor del av livet gå ut på just laddning....Och samma människor som tidigare hade plattan i mattan i typ 50 mil säger sig nu helt plötsligt gärna ta halvtimmespauser ut efter vägen för att det är så trevligt :D

Så, tar gärna emot tankar och erfarenheter kring detta :)

Inte så konstigt att elbilsägare ägnar mkt energi åt just själva laddandet, det är ju lite av det roligaste med en elbil lixom,
så när man pratar med andra (framförallt icke elbilsägare) så handlar ju diskussionerna mkt om laddandet, det är ju oftast
det icke elbilsägare undrar om lixom ;)
En annan aspekt på Teslaägare är ju att när man äger en Tesla så får man jäkligt mycket mer upplevelse när man trycker
plattan i mattan ibland och "behovet" av detta blir inte lika stort under resten av körandet, jämför med dom som tar sina
värstinghojar till en bana och kör som satan ibland, dom kör ofta lugnare sedan när dom kommer hem, dom har ju
"lekt av sig" sig redan sas :)
Man skulle oxo kunna säga att plattan i mattan med en Tesla mer än korta stunder kommer i bästa fall att sluta med
fängelse...
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Simon » 09 aug 2017 18:29

Kort OT-inlägg...
Bjelke skrev:Man skulle oxo kunna säga att plattan i mattan med en Tesla mer än korta stunder kommer i bästa fall att sluta med
fängelse...

http://www.imdb.com/title/tt0780595/quotes/qt0231283
(Från en av de sämre bilfilmer jag sett...)
Användarvisningsbild
Simon

Inläggav rightnow » 09 aug 2017 19:25

Hade aldrig köpt en Tesla utan en plats att ladda den varje dag. På jobbet eller helst hemma. Det går säkert bra om man är fanatisk, men inte om man är så bekväm som jag.
rightnow

Inläggav Teslaägare tehjimos » 09 aug 2017 21:11

bor i lägenhet utan laddmöjligheter, ingen parkering på jobbet så kollektivt dit.

Laddar när vi handlar mat, går på restaurang m.m.

superchargar 1 gång i veckan typ, ifall jag kört mycket i stan.

Tidigare innan det fanns laddplatser överallt i Stockholm så var det SuC i Infracity 3-4 gånger i veckan, fortfarande värt det! Så fantastiskt fin och underbar bil.

Längtar tills man har hemma laddning men går utmärkt att ladda i stan och överallt, och vi kör ändå mycket, kört 18000mil senaste 2 åren över 2 bilar... men det funkar! Man trycker in laddningen i vardagen!
Föredetta bilen: Model S85 -14
Nuvarande : Model X P90D -17 digital chaufför (AP2), stora dunka dunka systemet, istids-paket, bogser-paket, 22" turre-fälgar, gräddglass-vit!

instagram.com/tehjimos för våra äventyr med X:en
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inläggav Teslaägare znak3 » 09 aug 2017 21:17

Jag bor i vasastan utan laddmöjlighet hemma. Frun laddar på sitt jobb 1 gång i veckan och sen laddar vi i St eriksplangaraget vid behov (ingår i parkeringsavgiften som kostar 100kr från 1800-0800)

Oftast räcker det att ladda en gång i veckan, och då använder vi ändå bilen varje dag. Jag måste säga att det fungerar utmärkt :)
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Tesla för den som bor i lägenhet utan laddmöjlighet

Inläggav improwise » 09 aug 2017 23:36

Tack alla för bra svar, återkommer förmodligen med mer kommentarer/frågor när jag har lite mer tid än just nu.
improwise

Inläggav apkungen » 09 aug 2017 23:58

Första frågan: vad ska du ha bilen till?
Användarvisningsbild
apkungen

Inläggav joel80 » 10 aug 2017 01:58

När jag är i Stockholm över natten brukar jag, inte bara för laddningen då det blir sjukt dyra kwh för mig med hybrid, ställa mig i ett av garage som har nattparkering för en billigare slant. 80-100kr mellan 18-08 är rätt vanligt.
Hade jag en Tesla hade det ju faktiskt varit helt okej pris om man laddar åtminstone typ 50%. Skulle jag ha en Tesla, bo i stan och inte ha tillgång till laddplats hade en hundring nån gång ibland för att få upp laddningen känts okej.
joel80

FöregåendeNästa

Återgå till Model S