Det är din fråga som är fel, bilens skick är ointressant det är vad nån vill köpa den för som är viktigt, självklart hänger dom två ihopmgorgis skrev:Marknaden bedömer/sätter värde och inte skick. Enligt Tesla så är restvärdet inte garanterat utan en indikation och kan ändras "när det är dags" beroende på skicket på bilen. Om du kvaddar eller förstör ngt i bilen så återköper inte tesla den för det satta restvärdet utan "någon" gör en bedömning, t.ex. om det är normalslitage som t.ex. ett stenskott eller om det är en skada (större stenskott). Allt sånt är reglerat i andra leasing fall, åtminstone privat leasing. Jag vet att t.ex. Audi och VW har det (har dock ingen länk just nu).Hyted skrev:Så är det.oscfor skrev:Fast du står ju fortfarande risken. Om bilen är värd mindre än restvärdet och du vill lämna tillbaka den så får du ju täcka den skillnaden, dvs om restvärdet är datt till 50% och bilen bara är värd 40% så får du betala mellanskillnaden. Om bilen å andra sida är värd 60% så kan du köpa loss den för 50%, sälja den och få ut de 10%. Du står alltså som leasetagare för den ekonomiska risken till 100%.
Men det är marknaden som bedömmer skick och värde.
Model x100d
Midnight Silver
Jag vill bara veta vad som räknas som normal slitage och vad som räknas som skada, när det är dags att lämna tillbaka bilen (om man väljer det förstås). Allt sånt borde vara listade och definierade så gott det går och det ska vara objektiv beskrivning och inte subjektivt.
Jag ska ha företagsleasing (förmånsbil) och finansiell leasing
Så du gissar vad bilen är värd efter tre år är du feg säger du 40% så är du på säkra sidan