Ja det skulle då vara för att den är så mycket...Jensa skrev:Hans första kommentar; då får vi ta Audin då?
För att den är, ehm...
Ja, varför skulle ni ta den egentligen??
Hoppas att du lyckas få honom elbilsfrälst med hjälp av den resan.
Moderator: Redaktion
Ja det skulle då vara för att den är så mycket...Jensa skrev:Hans första kommentar; då får vi ta Audin då?
Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.Jocke73 skrev:Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Fast om det är inbetalningarna till tjänstepensionen som baseras på bruttolönen så tappar man ju på den också. Även om det inte är en dealbreaker är det värt att vara medveten om.mati skrev:Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.Jocke73 skrev:Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Visst är det så. Bruttolöneavdrag slår hårt för de som har har hög lön med tjänstepensionsavsättningar.Leo skrev:Jag har för mig att om man har löner över ca 42000/mån (där "taket" för pensions betalning ligger) Så kan det ofta finnas i anställningsavtalet att man får @extra pensionsinbetalninga" på 30% av lönen. På det som överstiger.
Så har man tex 52000kr/mån är det många som får 0,30x(<a href="tel:52000-42000">52000-42000</a>)=3000kr/mån extra pensionsinbetalt från sin arbetsgivare för att kompensera att inget av den delen gör någon nytta för framtida pension via den vanliga arbetsgivaravgiften.
Så har man ett bruttolöneavdrag som slår precis där så kan det påverka framtida pension mer än man först tänker på. Nettolöneavdrag är "enklare" att förstå och räkna på tycker jag. Skattade pengar och sänkt förmånsvärde.
Företagetmathiaso skrev:Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
Eftersom inbetalningar av tjänstepension är en kostnad för företaget så känns det enda rimliga som att en kostnadsneutral kalkyl ska ta hänsyn även till detta. Dvs den minskning du får av pensionsinbetalningarna ska gå till att betala bilkostnaden, så du inte behöver göra lika stort avdrag.bylund skrev:Fast om det är inbetalningarna till tjänstepensionen som baseras på bruttolönen så tappar man ju på den också. Även om det inte är en dealbreaker är det värt att vara medveten om.mati skrev:Men för att vara ärlig så spelar det egentligen inte så stor roll beroende på hur gammal man är. Jag räknar iskallt med att min statliga pension i bästa fall kommer att bli nån slags fickpeng som jag får utöver min tjänstepension och det jag sparar privat. Det är nog skit samma om man har lite lägre pensionsinbetalningar idag. Man har helt klart större nytta av pengarna om de går till en Tesla idag än att man eventuellt får ut några extra kronor som pensionär.Jocke73 skrev:Personalbil är riktigt trevligt alternativ om du inte har råd själv. Största problemet är att du missar rätt mycket i pensionsinbetalningar eftersom hela upplägget baseras på bruttolöneavdrag.
Personalbil är i stort sett alltid operativ leasing och då är det leasingbolaget som tar den risken. Jag vet inte om jag någonsin hört talas om personalbil med finansiell leasing, det känns som att det går emot hela konceptet.Smutt skrev:Företagetmathiaso skrev:Vem tar risken på restvärdet? Är det leasingfirman eller företaget?
Nä, bruttolöneavdrag för företagets kostnader slår mindre än så. Typ hälften? Kostnad runt 10 tusen?mathiaso skrev:Tack för excel dokumentet!
När jag fyller i den så blir kostnad för företaget 6501kr/mån och kostnad privat 6444kr/mån.
Om det ska va kostnadsneutralt för företaget, alltså att jag privat tar Allan kostnader, så blir väl min kostnad 6501+6444=12945kr?
Hela tanken med personalbil är ju att den anställde ska ta alla kostnader genom löpande löneavdrag, och att företaget ska stå utan risk. Att då köra finansiell leasing känns lite udda. Vad händer om bilen rasar i pris mer än man tänkt - ska den anställde få all lön indragen i flera månader för att kompensera för det? Om det blir pengar över vid försäljningen, får den anställde det i bonus? Kan bli märkliga skatteeffekter.bullen skrev:Vi kör finansiell leasing på personalbil. Varför skulle det vara emot konceptet??