5km degenerering efter Spanienresan
Moderator: Redaktion
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Batteri temp vid 100% kan göra skillnad på några km
Låt säga att du laddar 100% på sommaren 30 ute så får du en siffra om du skulle ladda samma under vinter halvåret skulle några km försvinna
Det samma gäller om du laddar med mer kontra mindre strömstyrka
Låt säga att du laddar 100% på sommaren 30 ute så får du en siffra om du skulle ladda samma under vinter halvåret skulle några km försvinna
Det samma gäller om du laddar med mer kontra mindre strömstyrka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Ok, intressant! Jag ska ladda fullt nån gång i månaden då och se hur det utvecklar sig.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Laddar jag i stugan 5A så får jag 7km längre än när jag laddar fullt på suc på min 90D. Laddar jag fullt med 15A så får jag 4km längre än suc.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
När jag laddar roadstern hemma med 24A så brukar jag få 3-5km mindre än på jobbet som laddar med 13A har jag kört snällt så får jag mer
är det kallt mindre, laddat från nästan tomt mindre än bara ladda 30-50 km, mm
Helt lass parametrar gör skillnad, har gjort range charge mer efter det , flera små laddning mindre
är det kallt mindre, laddat från nästan tomt mindre än bara ladda 30-50 km, mm
Helt lass parametrar gör skillnad, har gjort range charge mer efter det , flera små laddning mindre
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Idag hade jag glömt att sätta ner laddnivån till 80% som jag brukar, så jag fick fulladdat igen. Den här gången fick jag bara 375km...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Prova att köra en större laddningscykel, ladda till 100%, ladda sedan ur till under 10% och sedan upp till 100 igen och se om du inte får tillbaka det hela.
Jag har för mig att man bör köra under 10% då och då för att balansera alla cellerna i batteriet.
/Jocce
Jag har för mig att man bör köra under 10% då och då för att balansera alla cellerna i batteriet.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Frågade tesla om samma sak för några veckor sedan då jag också upplevde att bilen tappat range snabbt. Fick svaret att det i senaste mjukvaruuppdatering ändrades i algoritmen hur bilen beräknar räckvidden när man har den inställd på ”typical”. Upplevde en minskning på flera km efter en lång italienresa. Upplevde att sammanföll med att jag kom hem och laddade till 90% som vanligt. Kom på att jag installerade programvaran samma dag som jag kom hem när tesla påpekade det.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Gick in och letade efter ngn tråd om degradering. Jag har en 90D och i stort sett över en natt så har jag tappat ca 10% range. Jag har under en längre period haft rated inställd och vid 90% så har jag legat mellan 502-506km. Igår morse och i morse så har den legat på 467 samt 468 km. Innan jag ringer Tesla och kollar med dem så tänkte jag höra om ngn upplevt ngt liknande? Har inte installerat ngn ny FW senaste 3-4 veckorna.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
+1janni skrev:Bättre att köra med %, då får man aldrig någon degenerering =)
Jag har ingen aning hur mycket min bil visar. Jag kör alltid med % och är lyckligt ovetande om någon eventuell degenerering. Ungefär som de som alltid tankar för 100 kronor. De bryr sig inte heller om bensinpriset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Tack, ska prova det!apkungen skrev:Japp, som folk är inne på här är det nog the battery management system (BMS) som inte riktigt får till balanseringen. Prova att ladda ur den ordentligt ned till bara några procent och ladda sen upp den med långsam laddning så borde du få tillbaka kilometrarna.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
- TeslaLoveten
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 04 mar 2015 12:54
- Ort: Örnsköldsvik
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....mati skrev:Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Med vänlig hälsning Lars-Åke
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
(Vit X90D AP2, Nissan Leaf, tidigare P85+)
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Nej så är det garanterat inte. Den ändras inte efter hur man har kört alls.TeslaLoveten skrev:Jag håller med, det visar bara den uppskattade körsträckan beroende på hur man förbrukat innan, alltså om förbrukningen varit högre under Spanienresan pga av ex. högre hastighet och mer AC så visas den lägre uppskattade körsträckan vid laddning fullt....mati skrev:Det är tämligen uteslutet att batteriet har tappat så mycket kapacitet efter en långresa. Den visade räckvidden är bara en uppskattning som görs med hjälp av matematiska algoritmer, snarare än att mäta batterikapacitet. Enda sättet för bilen att på ett exakt sätt kunna beräkna den verkliga tillgängliga kapaciteten och därmed räckvidd är att ladda fullt och köra tills batteriet är nästan tomt.
Battericellerna kan dessutom bli lite obalanserade under vanlig vardagskörning, dvs vissa celler är mer laddade än andra. Genom att ladda fullt och sedan köra tills det är nästan tomt balanseras cellerna bättre och den visade räckvidden kan ändras.
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Nu har det gått en vecka och mina kilometer är tillbaka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Intressant det här med räckvidd. Största ökningen jag fått var när jag satte bilen i max performance mode och laddade på Supercharger en gång. +7km fick jag vid 80% soc.
De försvann dock tyvärr senare....
De försvann dock tyvärr senare....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Varför har ni km alls? =)
10km kan ju lika gärna förbruka 5km som 15km beroende på hur man kör.
Möjligen skulle va användbart om de baserades på samma uträkning som man ser i energigrafen.
10km kan ju lika gärna förbruka 5km som 15km beroende på hur man kör.
Möjligen skulle va användbart om de baserades på samma uträkning som man ser i energigrafen.
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Hade procent ett tag i början men det var hopplöst o räkna ut hur långt man kom på det som var kvar i batteriet
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: 5km degenerering efter Spanienresan
Jag har slutat att bry mig. Det verkar ju som att batterierna inte degenereras alls. Överallt kommer rapporter om att förväntad försämring inte inträffar, oavsett tid och körsträcka. Det man mäter är siffror i displayen och de verkar variera med "dagsformen". Jag har kört 4.400 mil och har inte noterat något skillnad. (Fast jag är väl inte så petig!)
Tills vidare lever jag med inställningen att batterierna håller i "evighet". Känns bra!
Tills vidare lever jag med inställningen att batterierna håller i "evighet". Känns bra!
Model S P85D,