Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...Tars skrev:Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
MS med dragkrok
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: MS med dragkrok
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: MS med dragkrok
Tänkte köpa en på skroten i Norge, sen demontera kofångaren för att sen se vad som går att göra.lator skrev:Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...Tars skrev:Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
När jag gör det, så tar jag gärna foton.
Funkar det inte så säljer jag den. Någon utan krok till sin x är säkert intresserad.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: MS med dragkrok
Har tittat en del på bilder och det verkar som om det måste modifieras en hel del och då blir belastningarna på helt andra ställen.
Känns sådär.
Tur att jag har bröder som kan göra hjälpa till med svetsningen och även beräkning av belastning.
Model s, gissningsvis med ecohitch
Model x
Känns sådär.
Tur att jag har bröder som kan göra hjälpa till med svetsningen och även beräkning av belastning.
Model s, gissningsvis med ecohitch
Model x
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: MS med dragkrok
Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: MS med dragkrok
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: MS med dragkrok
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.Leo skrev:Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: MS med dragkrok
Typ denna tråd, första sidan.Leo skrev:Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: MS med dragkrok
Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.lem skrev:Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.Leo skrev:Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: MS med dragkrok
Denna bild säger tom att x:ens krok kanske skulle passa med lite modifieringar i alla fall verkar det som.lem skrev:Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L
Hm... fick svar från skroten att just de inte har kvar kroken från x:en.
Får leta vidare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: MS med dragkrok
Intressant.mahulkp skrev:Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.lem skrev:Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.Leo skrev:Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Får kolla närmare på denna lösning.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: MS med dragkrok
Läste igenom historien om den rostiga dragkroken och dess aptit på aluminium... Givetvis måste ytorna separeras så att kontakt mellan de olika metallerna undviks men all montering av dragkrokar måste vara stum och utan brickor eller gummimattor emellan. Ingen vederhäftig bilprovning här i Sverige skulle godkänna en montering enligt de instruktioner som ges av Torklift eller av den typ som plåtverkstaden implementerade. Nu kanske det inte spelar någon roll vad gäller cykelhållare på Model S men vad jag förstår så finns samma problem på de fabriksmonterade dragkrokarna på Model X... Den enda vettiga lösningen torde vara att montera dragkrokar tillverkade i aluminium.mati skrev:Typ denna tråd, första sidan.Leo skrev:Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: MS med dragkrok
Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: MS med dragkrok
Näääää....Leo skrev:Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: MS med dragkrok
Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: MS med dragkrok
Kanske inte alls. Jag tänker bara på alla rostiga stålskruvar som satt på tidiga Model S. Någon som vågar kolla?lator skrev:Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: MS med dragkrok
Vem blir först mad att tappa draget på sin Model X? Den som kör i "chillmode"!mati skrev:Kanske inte alls. Jag tänker bara på alla rostiga stålskruvar som satt på tidiga Model S. Någon som vågar kolla?lator skrev:Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: MS med dragkrok
lator skrev:Näääää....Leo skrev:Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19