improwise skrev:Bjelke skrev:improwise skrev:LarsL skrev:När det gäller andrahandsvärdet på elbilar generellt och Model S specifikt så finns det två motverkande faktorer utöver slitage. Det kommer komma ut fler attraktiva elbilar på marknaden och elbilar ökar i popularitet.
Att det finns flera nya bilar att välja mellan gör att priset på de begagnade bilarna pressas ner. Varför köpa en 3-4år gammal bil när det finns en ny lika billig bil som gör samma sak?
Men den ökande populariteten kommer naturligtvis motverka prisfallet. När fler får upp ögonen för att elbilar funkar och faktiskt är bättre kommer fler vilja köpa. Många som köper bilar vill inte köpa nytt, de tycker det är slöseri. Därför kommer de titta på begagnat och välja en finare begagnad bil än en ny lite enklare. Dessutom kan det vara så att det fortfarande om 3-4 år är köer för de bästa nya bilarna eftersom produktionen inte klarar hålla samma tempo som den ökande populariteten.
... Som jag förstått det så är det egentligen inte så att något hos Tesla är unikt mer än att dom ligger några år före, dvs det är väl egentligen inget i konstruktionen av elmotor osv som bör vara omöjligt för andra att bygga rätt lika...
Ligger man några ÅR före så är det verkligen något som är unikt, det är ju lixom det som är tecknet på att man är unik, iaf
om man säljer bra (säljer man bara en enda av något så är det unikt fast på ett annat sätt
)
Sedan VARFÖR det är så är ju det vi dagligen diskuterar här
Unikt för mig betyder att man gör något bättre än alla andra...
Vad jag menar är att ibland kan det vara så att något är så pass svårt att göra av olika skäl att det tar flera år bara att kunna tillverka ett exemplar, typ en microprocessor eller liknande. Men i fallet med elbilar så har jag fått intrycket att det till största delen handlar om rätt beprövad och känd teknik, som dock används på ett nytt smart sätt av Tesla. Gissar att de flesta större biltillverkare skulle kunna bygga några enstaka exemplar av bilar rätt lika Teslan men att sen däremot gå från att tillverka några enstaka exemplar till att få igång en fungerande massproduktion är något helt annat, som väl inte annat Tesla bevisar iom Modell 3.
Jag tror att nästan alla kraftigt underskattar svårigheterna. Även Tesla! Som trodde att den enkla vägen var att köpa glidare från Lotus (utan drivlina) och peta in eldrift, men slutade med att ändra varenda pinal i Roadstern.
Till Model S tog man ett radikalt grepp från tomt papper, med en mängd systematiska smarta lösningar i det fördolda, t ex att använda nakna celler utan överhettningsskydd och i stället lägga detta på modulnivå. Eftersom marknaden inte kunde enas om en laddstandard byggde man ett nätverk av sina egna SuC. Osv.
Dessutom har alla legacy-tillverkare det dödliga dilemmat att välja mellan långsam utrotning eller genast skrota det enda man är bra på och tjänar alla pengarna på, ICE, och samtidigt satsa alla skjortorna i garderoben på det nya, okända, med lånade pengar (mot vilken säkerhet?). VW som redan har pistolen mot pannan har möjligen chans att vända sin väldiga skuta, men alla inblandade stretar våldsamt emot.
Nu har vi dock lämnat ämnet, beg-priser, och ramlat ner bakom horisonten ...