Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

Jag får intrycket av att gängse uppfattning är att man "alltid" bör ta Teslan på företaget, men är det verkligen så? Jag tycker förmånsvärdena stigit så väldigt mycket när man tittar på nya bilar att jag blir tveksam.

Det känns som det är väldigt förmånligt på "äldre basversioner", typ en begagnad S85 från 2014 osv, men nyare bilar och framförallt med en del extrautrustning så vet i tusan?

Jag räknade snabbt på denna P85+ från 2014:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA3H11EFP30089

Jag landade på följande kostnad för första året i "skattade pengar":

Via företag:
133.568:-

Privat:
123.515:-

Finansieringslösningarna är ju lite olika för privat/bolag men känns inte som det gör någon jätteskillnad för totalkostnaden? Har ignorerat dessa i "quick and dirty" nedan.

Det finns givetvis många antaganden man kan ifrågasätta/fila på och som ser olika ut för olika individer, men har jag missat något i min kalkyl nedan (kostnad för första året, antagen värdeminskning 15% och antaget nuvärde för extrautrustning = 150kkr)?:

Bilens Pris Inkl Moms: 645 100 kr
Bilens Pris Exkl Halv Moms: 580 590 kr
Förmånsvärde: 9 475 kr

Företagsägd
Företagets kostnader (exkl moms):
Värdefall 87 089 kr
Försäkring 9 000 kr
Service + Reservdelar 10 000 kr
Arbetsgivaravgifter 35 725 kr
Totalt: 141 813 kr
Antagen Skatt 40%
Effektivt vid skattenivå ovan 85 088 kr

Privat kostnad
Drivmedel 3 000 kr
Förmånsvärde (40% skatt) 45 480 kr
Totalt: 48 480 kr

TOTAL KOSTNAD VIA FÖRETAG 133 568 kr (85088+48480)


Privatägd
Värdefall 96 765 kr
Försäkring 11 250 kr
Service 12 500 kr
Drivmedel 3 000 kr

TOTAL KOSTNAD PRIVAT 123 515 kr
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Remuz »

En ny S är nog mer lönsam jmfr med begagnad.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av danni »

Du har gjort en enorm beräkningsmiss, nämligen att du glömt arbetsgivaravgiften när du räknar om företagets kostnad på 141 813 kr till privata pengar vid 40% skatt. Istället för 85 088 kr så ska du få summan 64 745 kr. Då blir dina totalkostnader vid företagsägd bil 113 225 kr dvs lägre än om du tar den privat.

Men det finns också en annan grej här... Jo, det är så att det "alltid " är billigare att ta en Tesla på firman än privat. Men det finns en annan oskriven regel som säger att det "aldrig" är lönt att ta en begagnad bil på firman, eftersom den beskattas som om den vore ny. Så i det här fallet så har du två "regler" som säger tvärtemot varandra. Facit är alltså att det alltid är lönt att räkna på det, särskilt om det gäller begagnade bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Smutt »

Jag tvättar och polerar min för 20000kr ink moms per år
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Du har gjort en enorm beräkningsmiss, nämligen att du glömt arbetsgivaravgiften när du räknar om företagets kostnad på 141 813 kr till privata pengar vid 40% skatt. Istället för 85 088 kr så ska du få summan 64 745 kr. Då blir dina totalkostnader vid företagsägd bil 113 225 kr dvs lägre än om du tar den privat.

Men det finns också en annan grej här... Jo, det är så att det "alltid " är billigare att ta en Tesla på firman än privat. Men det finns en annan oskriven regel som säger att det "aldrig" är lönt att ta en begagnad bil på firman, eftersom den beskattas som om den vore ny. Så i det här fallet så har du två "regler" som säger tvärtemot varandra. Facit är alltså att det alltid är lönt att räkna på det, särskilt om det gäller begagnade bilar.
Förstår inte hur du menar med beräkningsmiss. Arbetsgivaravgiften är med i summeringen av kostnader på bolaget som jag har antagit att man alternativt kan plocka ut mot 40% skatt. Skattesatsen kan man diskutera, allt från 25% till dryga 60% går väl att motivera. (25% om man kör 5/25, dryga 60% vid högt löneuttag).

Håller inte med om antagandet angående begagnat på Tesla, förmånsvärdena har ju gått upp extremt mkt över åren. Jag skulle snarare säga att grundregeln nog är att det är väldigt fördelaktigt för "basic" bilar men ingen eller väldigt lite extrautrustning. Medan det för dyrare modeller med mkt utrustning inte blir lika fördelaktigt eller tom ofördelaktigt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Jag tvättar och polerar min för 20000kr ink moms per år
Imponerande 8-) Det "hjälper" helt klart kalkylen på företagets sida. För mig handlar det nog om ca 5000:-, orkar dock sällan ens dra småkostnader på bolaget, men lackbehandling osv är ju klokt att göra såklart!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Smutt »

Lämnar man in säger jag vill att den ser ut som ny när jag hämtar den så drar det iväg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av danni »

Legato skrev:
danni skrev:
Du har gjort en enorm beräkningsmiss, nämligen att du glömt arbetsgivaravgiften när du räknar om företagets kostnad på 141 813 kr till privata pengar vid 40% skatt. Istället för 85 088 kr så ska du få summan 64 745 kr. Då blir dina totalkostnader vid företagsägd bil 113 225 kr dvs lägre än om du tar den privat.

Men det finns också en annan grej här... Jo, det är så att det "alltid " är billigare att ta en Tesla på firman än privat. Men det finns en annan oskriven regel som säger att det "aldrig" är lönt att ta en begagnad bil på firman, eftersom den beskattas som om den vore ny. Så i det här fallet så har du två "regler" som säger tvärtemot varandra. Facit är alltså att det alltid är lönt att räkna på det, särskilt om det gäller begagnade bilar.
Förstår inte hur du menar med beräkningsmiss. Arbetsgivaravgiften är med i summeringen av kostnader på bolaget som jag har antagit att man alternativt kan plocka ut mot 40% skatt. Skattesatsen kan man diskutera, allt från 25% till dryga 60% går väl att motivera. (25% om man kör 5/25, dryga 60% vid högt löneuttag).

Håller inte med om antagandet angående begagnat på Tesla, förmånsvärdena har ju gått upp extremt mkt över åren. Jag skulle snarare säga att grundregeln nog är att det är väldigt fördelaktigt för "basic" bilar men ingen eller väldigt lite extrautrustning. Medan det för dyrare modeller med mkt utrustning inte blir lika fördelaktigt eller tom ofördelaktigt.
Jodå, du har missat. Först summerar du alla kostnader som företaget har, inkl arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, och då kommer du fram till summan 141 813 kr. Sen vill du ha en "privat" siffra av det, så du räknar ut hur mycket pengar man får ut netto i fickan vid 40% skatt om man tar ut så mycket i lön. Men ska du ta ut lön så måste du ju också arbetsgivaravgift på det, så har du en lönekostnad på 141 813 kr så motsvarar det 64 745 kr netto ut i fickan vid en arbetsgivaravgift på 31,42% och en skatt på 40%, inte den siffran du skrev.

Sen om man räknar såhär måste man ju räkna på marginalskatten och inte snittskatten, och då tror jag 40% är lågt för någon som har råd med en Tesla (för att inte nämna att ingen har 40% marginalskatt, antingen 29-34% eller 49-59%). Men det är en helt annan diskussion.

Och jo, förmånsvärdena har gått upp, men du valde ju en modell med högt förmånsvärde till att börja med i din beräkning. Gör om den för en basutrustad 85:a istället så ska du får se på andra bullar... Men slutsatsen är fortfarande densamma: man måste köra siffrorna, för om det finns något särskilt som påverkar som att man valt en modell med särskilt högt förmånsvärde eller man valt en begagnad bil, så är det inte självklart (bara troligt) att den är billigare att ha på firman.

Jag lägger nog själv ungefär tio-femton loppor på bilvård också, för övrigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Verdi »

Jag har en ny S 75D med förmånsvärde på närmare 7 tusen. Den kostar mig ca 9 tusen i privata pengar. Hade jag ägt den privat hade den kostat mig 14 tusen i månaden i enbart värdeminskning. Sen hade försäkring för nära tusenlappen i månaden, vinterhjul för 33 tusen och lite annat tillkommit. Minst 16 tusen i månaden. Jag tycker det skiljer enormt mycket. En ny privat kan aldrig vara ett alternativ om inte det är enda möjligheten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Legato skrev:
danni skrev:
Du har gjort en enorm beräkningsmiss, nämligen att du glömt arbetsgivaravgiften när du räknar om företagets kostnad på 141 813 kr till privata pengar vid 40% skatt. Istället för 85 088 kr så ska du få summan 64 745 kr. Då blir dina totalkostnader vid företagsägd bil 113 225 kr dvs lägre än om du tar den privat.

Men det finns också en annan grej här... Jo, det är så att det "alltid " är billigare att ta en Tesla på firman än privat. Men det finns en annan oskriven regel som säger att det "aldrig" är lönt att ta en begagnad bil på firman, eftersom den beskattas som om den vore ny. Så i det här fallet så har du två "regler" som säger tvärtemot varandra. Facit är alltså att det alltid är lönt att räkna på det, särskilt om det gäller begagnade bilar.
Förstår inte hur du menar med beräkningsmiss. Arbetsgivaravgiften är med i summeringen av kostnader på bolaget som jag har antagit att man alternativt kan plocka ut mot 40% skatt. Skattesatsen kan man diskutera, allt från 25% till dryga 60% går väl att motivera. (25% om man kör 5/25, dryga 60% vid högt löneuttag).

Håller inte med om antagandet angående begagnat på Tesla, förmånsvärdena har ju gått upp extremt mkt över åren. Jag skulle snarare säga att grundregeln nog är att det är väldigt fördelaktigt för "basic" bilar men ingen eller väldigt lite extrautrustning. Medan det för dyrare modeller med mkt utrustning inte blir lika fördelaktigt eller tom ofördelaktigt.
Jodå, du har missat. Först summerar du alla kostnader som företaget har, inkl arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, och då kommer du fram till summan 141 813 kr. Sen vill du ha en "privat" siffra av det, så du räknar ut hur mycket pengar man får ut netto i fickan vid 40% skatt om man tar ut så mycket i lön. Men ska du ta ut lön så måste du ju också arbetsgivaravgift på det, så har du en lönekostnad på 141 813 kr så motsvarar det 64 745 kr netto ut i fickan vid en arbetsgivaravgift på 31,42% och en skatt på 40%, inte den siffran du skrev.

Sen om man räknar såhär måste man ju räkna på marginalskatten och inte snittskatten, och då tror jag 40% är lågt för någon som har råd med en Tesla (för att inte nämna att ingen har 40% marginalskatt, antingen 29-34% eller 49-59%). Men det är en helt annan diskussion.

Och jo, förmånsvärdena har gått upp, men du valde ju en modell med högt förmånsvärde till att börja med i din beräkning. Gör om den för en basutrustad 85:a istället så ska du får se på andra bullar... Men slutsatsen är fortfarande densamma: man måste köra siffrorna, för om det finns något särskilt som påverkar som att man valt en modell med särskilt högt förmånsvärde eller man valt en begagnad bil, så är det inte självklart (bara troligt) att den är billigare att ha på firman.

Jag lägger nog själv ungefär tio-femton loppor på bilvård också, för övrigt.
Nej det är inte en beräkningsmiss. Det är du som antar lön, det har jag inte skrivit. Antagandet om 40% kan man diskutera. Som sagt, man kan få ut pengar ur bolaget (inom lagens ramar) till allt mellan 25% och dryga 60% beroende på hur man gör (inklusive arbetsgivaravgift). Tar man det som lön och har hög lön blir det drygt 60%. Lägger man bolaget vilande och tar det som utdelning så gäller 25%. Sätter man faktorn till 60% effektivare skatt blir det fortfarande bara marginellt billigare via bolaget.

Ja, som jag skrev så är det väldigt billigt med en "gammal" basutrustad 85a, så håller ej med generaliseringen om begagnat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Jag har en ny S 75D med förmånsvärde på närmare 7 tusen. Den kostar mig ca 9 tusen i privata pengar. Hade jag ägt den privat hade den kostat mig 14 tusen i månaden i enbart värdeminskning. Sen hade försäkring för nära tusenlappen i månaden, vinterhjul för 33 tusen och lite annat tillkommit. Minst 16 tusen i månaden. Jag tycker det skiljer enormt mycket. En ny privat kan aldrig vara ett alternativ om inte det är enda möjligheten.
Du menar alltså att leasingbolaget gjort en totalmiss vid beräkning av restvärdet? Annars kan ju inte siffrorna stämma, bilen förlorar ju lika mycket i värde oavsett vem som äger den.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av danni »

Legato skrev:
danni skrev:
Legato skrev:
danni skrev:
Du har gjort en enorm beräkningsmiss, nämligen att du glömt arbetsgivaravgiften när du räknar om företagets kostnad på 141 813 kr till privata pengar vid 40% skatt. Istället för 85 088 kr så ska du få summan 64 745 kr. Då blir dina totalkostnader vid företagsägd bil 113 225 kr dvs lägre än om du tar den privat.

Men det finns också en annan grej här... Jo, det är så att det "alltid " är billigare att ta en Tesla på firman än privat. Men det finns en annan oskriven regel som säger att det "aldrig" är lönt att ta en begagnad bil på firman, eftersom den beskattas som om den vore ny. Så i det här fallet så har du två "regler" som säger tvärtemot varandra. Facit är alltså att det alltid är lönt att räkna på det, särskilt om det gäller begagnade bilar.
Förstår inte hur du menar med beräkningsmiss. Arbetsgivaravgiften är med i summeringen av kostnader på bolaget som jag har antagit att man alternativt kan plocka ut mot 40% skatt. Skattesatsen kan man diskutera, allt från 25% till dryga 60% går väl att motivera. (25% om man kör 5/25, dryga 60% vid högt löneuttag).

Håller inte med om antagandet angående begagnat på Tesla, förmånsvärdena har ju gått upp extremt mkt över åren. Jag skulle snarare säga att grundregeln nog är att det är väldigt fördelaktigt för "basic" bilar men ingen eller väldigt lite extrautrustning. Medan det för dyrare modeller med mkt utrustning inte blir lika fördelaktigt eller tom ofördelaktigt.
Jodå, du har missat. Först summerar du alla kostnader som företaget har, inkl arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, och då kommer du fram till summan 141 813 kr. Sen vill du ha en "privat" siffra av det, så du räknar ut hur mycket pengar man får ut netto i fickan vid 40% skatt om man tar ut så mycket i lön. Men ska du ta ut lön så måste du ju också arbetsgivaravgift på det, så har du en lönekostnad på 141 813 kr så motsvarar det 64 745 kr netto ut i fickan vid en arbetsgivaravgift på 31,42% och en skatt på 40%, inte den siffran du skrev.

Sen om man räknar såhär måste man ju räkna på marginalskatten och inte snittskatten, och då tror jag 40% är lågt för någon som har råd med en Tesla (för att inte nämna att ingen har 40% marginalskatt, antingen 29-34% eller 49-59%). Men det är en helt annan diskussion.

Och jo, förmånsvärdena har gått upp, men du valde ju en modell med högt förmånsvärde till att börja med i din beräkning. Gör om den för en basutrustad 85:a istället så ska du får se på andra bullar... Men slutsatsen är fortfarande densamma: man måste köra siffrorna, för om det finns något särskilt som påverkar som att man valt en modell med särskilt högt förmånsvärde eller man valt en begagnad bil, så är det inte självklart (bara troligt) att den är billigare att ha på firman.

Jag lägger nog själv ungefär tio-femton loppor på bilvård också, för övrigt.
Nej det är inte en beräkningsmiss. Det är du som antar lön, det har jag inte skrivit. Antagandet om 40% kan man diskutera. Som sagt, man kan få ut pengar ur bolaget (inom lagens ramar) till allt mellan 25% och dryga 60% beroende på hur man gör (inklusive arbetsgivaravgift). Tar man det som lön och har hög lön blir det drygt 60%. Lägger man bolaget vilande och tar det som utdelning så gäller 25%. Sätter man faktorn till 60% effektivare skatt blir det fortfarande bara marginellt billigare via bolaget.

Ja, som jag skrev så är det väldigt billigt med en "gammal" basutrustad 85a, så håller ej med generaliseringen om begagnat.
Det är ju isåfall ett väldigt viktigt antagande som du måste klargöra från början, att de 40% skatt du räknar med är inkl alla skatter och avgifter, för då är det ju ett extremt lågt antagande. De flesta av oss har inte möjlighet att få ut pengar till totalt 40% skatt på marginalen. För mig handlar det snarare om ca 64% total skatt på marginalen eftersom jag har ett aktivt fåmansbolag, räknar med att använda upp allt mitt utdelningsutrymme oavsett, bor i en högskattekommun, och tar ut lön över första brytpunkten.

Men det visar ju också ytterligare på vikten av att göra en kalkyl - en som är anpassad efter ens egna omständigheter.
Legato skrev:
Verdi skrev:
Jag har en ny S 75D med förmånsvärde på närmare 7 tusen. Den kostar mig ca 9 tusen i privata pengar. Hade jag ägt den privat hade den kostat mig 14 tusen i månaden i enbart värdeminskning. Sen hade försäkring för nära tusenlappen i månaden, vinterhjul för 33 tusen och lite annat tillkommit. Minst 16 tusen i månaden. Jag tycker det skiljer enormt mycket. En ny privat kan aldrig vara ett alternativ om inte det är enda möjligheten.
Du menar alltså att leasingbolaget gjort en totalmiss vid beräkning av restvärdet? Annars kan ju inte siffrorna stämma, bilen förlorar ju lika mycket i värde oavsett vem som äger den.
Nej, han menar såklart att den värdeminskning som drabbar företaget slår mycket mindre hårt mot hans privata ekonomi eftersom han kan betala en stor del av den med oskattade pengar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

Danni: Visst, ska du driva bolaget med samma typ av verksamhet livet ut så är det så. Men det är nog minst lika ovanligt. Annars kan du som sagt vid något tillfälle lägga det vilande och ta ut pengar till 25% effektivt.

Nej, räknar du på Verdis exempel så ser du att det inte stämmer även om man antar maximal marginalskatt. Det förutsätter att leasingbolaget räknat fel eller kört en olönsam kampanj.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

Och ja, antar man över 60% effektiv skatt så blir det nog (nästan?) alltid billigare via bolaget. Personligen skulle jag dock aldrig välja att ta ut allt till så hög skatt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av janni »

Kan göra en hel kalkyl när jag får långtråkigt på jobbet =)
Men då skulle man behöva lite förutsättningar på löneuttag med mera.

Men första frågan är hur mycket det kostat för att du ska få pengarna i handen för att kunna äga bilen.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Jensa »

Håller med danni att det i stort sett alltid är billigare att leasa bilen på firman. Överstiger företagets kostnader förmånsvärdet/år så är det bättre att ha den på firman om man har möjlighet. Då får du också betala alla oförutsedda utgifter med oskattade pengar.

Antagandet att du vill ha pengarna kvar i bolaget? Först måste du ju betala bolagsskatt 22 %, sedan utdelning (som snart är 25 %). Alltså totalt 41,5 %. Av 100.000 vinst blir kvar:

100.000 x 0,78 = 78.000 x 0,75 = 58.500 kr
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

Jensa skrev:
Håller med danni att det i stort sett alltid är billigare att leasa bilen på firman. Överstiger företagets kostnader förmånsvärdet/år så är det bättre att ha den på firman om man har möjlighet. Då får du också betala alla oförutsedda utgifter med oskattade pengar.

Antagandet att du vill ha pengarna kvar i bolaget? Först måste du ju betala bolagsskatt 22 %, sedan utdelning (som snart är 25 %). Alltså totalt 41,5 %. Av 100.000 vinst blir kvar:

100.000 x 0,78 = 78.000 x 0,75 = 58.500 kr
Mitt bolag går med förlust ur skattehänseende. Största intäkten är skattefria utdelningar från ägande i annat bolag inom EU. Men visst gör ens bolag vinst blir den effektiva skatten ännu högre. 25% kan man ju bara dela ut till efter fem års "vila" annars är ju skatten motsvarande inkomstskatten för fåmansbolag.

Men ja, slutsatsen är väl att man alltid måste räkna från fall till fall. Jag håller också med om att min situation nog är ganska ovanlig.

Jag håller också med om att kalkylen ger liknande kostnad så är det tryggare att ha på bolaget för ev extrakostnader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av bullen »

En sak som inte kommit fram här är att du med privat bil kan ta ut 9:- mer per tjänstemil. Nu vet jag inte om TS har så många per år. Men på tex 2000 mil blir det 18000 i skattefria pengar
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
En sak som inte kommit fram här är att du med privat bil kan ta ut 9:- mer per tjänstemil. Nu vet jag inte om TS har så många per år. Men på tex 2000 mil blir det 18000 i skattefria pengar
Intressant, det visste jag inte. Har dock ganska få sådana personligen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av +46 »

Legato skrev:
bullen skrev:
En sak som inte kommit fram här är att du med privat bil kan ta ut 9:- mer per tjänstemil. Nu vet jag inte om TS har så många per år. Men på tex 2000 mil blir det 18000 i skattefria pengar
Intressant, det visste jag inte. Har dock ganska få sådana personligen.
Med en privatägd bil kan man också dra av 18.50:- /milen istället för 9.50:- /milen för resor mellan bostad och arbetsplats (förutsatt att man uppfyller någon av de tre kriterier som skattemyndigheterna har satt upp).
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Remuz »

Är det inte eget bolag är det än mer lönsamt. Jag får ut 18.5kr utan skatt plus 28.5kr minus skatt. Totalt cirka 28kr/mil. Med drygt 2000mil i tjänsten blir det nästan 5000kr/mån.

X90D blev därmed billigare privat än via företag med maxad utrustning pga det höga förmånsvärdet.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Och ja, antar man över 60% effektiv skatt så blir det nog (nästan?) alltid billigare via bolaget. Personligen skulle jag dock aldrig välja att ta ut allt till så hög skatt.
Jag har räknat med att varje krona i vinst från företaget blir till 52 öre i privata skattade pengar. Egentligen är det lite fel. Bolagsskatt plus utdelningsskatt blir väl 62,4 öre men det finns ju ett värde i tid också. Man får vänta många år innan man fått de pengarna. Iaf i mitt fall.

Sen har jag räknat med att dra halva momsen på bilen, hela momsen på vinterhjul osv. Och så skatt och sociala avgifter på förmånsvärdet...

Det är ju enklare att räkna kostnaden privat. Massiv värdeminskning och förhållandevis lågt förmånsvärde gör ändå sitt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Och ja, antar man över 60% effektiv skatt så blir det nog (nästan?) alltid billigare via bolaget. Personligen skulle jag dock aldrig välja att ta ut allt till så hög skatt.
Jag har räknat med att varje krona i vinst från företaget blir till 52 öre i privata skattade pengar. Egentligen är det lite fel. Bolagsskatt plus utdelningsskatt blir väl 62,4 öre men det finns ju ett värde i tid också. Man får vänta många år innan man fått de pengarna. Iaf i mitt fall.

Sen har jag räknat med att dra halva momsen på bilen, hela momsen på vinterhjul osv. Och så skatt och sociala avgifter på förmånsvärdet...

Det är ju enklare att räkna kostnaden privat. Massiv värdeminskning och förhållandevis lågt förmånsvärde gör ändå sitt.
Fast då måste du ju ha glömt någon faktor, alternativt fått en "för" bra deal.

Du skrev: "Jag har en ny S 75D med förmånsvärde på närmare 7 tusen. Den kostar mig ca 9 tusen i privata pengar. Hade jag ägt den privat hade den kostat mig 14 tusen i månaden i enbart värdeminskning. Sen hade försäkring för nära tusenlappen i månaden, vinterhjul för 33 tusen och lite annat tillkommit. Minst 16 tusen i månaden. Jag tycker det skiljer enormt mycket. En ny privat kan aldrig vara ett alternativ om inte det är enda möjligheten."

Antar att din privata kostnad för förmånsvärdet är ca 3500:-. Då har du utöver det 5500 i privat kostnad (om din kostnad är 9k totalt). Sociala avgifter för bolaget blir ca 2200:- för förmånsvärde på 7000:-. Räknat på 48% skatt så går då drygt 1100:- till bort. Då har du alltså privat kostnad på 4400:- kvar. Räknar du med 48% i total skatt så är alltså din faktura från leasingbolaget på ca 8500:- ex moms per månad. I det ingår försäkring säger du, då är vi nere på 7700:- ex moms per månad till leasingbolaget. Om värdefallet då är 14000:- i månaden, dvs ca 12400:- plus moms så gör alltså leasingbolaget en förlust på 4700:- per månad PLUS kapitalkostnad. Det låter inte rimligt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av mati »

Jag har ungefär samma kalkylbild som Verdi och Danni. Jag är ganska nöjd med den. Gå nu inte och räkna sönder den. För då kommer jag kanske fram till att jag inte alls har råd med en Tesla. Och jag vill gärna leva kvar i min lilla rosa bubbla.
(Jag måste sluta läsa denna tråd....)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Förmåns-Tesla inte alltid så förmånligt?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
Och ja, antar man över 60% effektiv skatt så blir det nog (nästan?) alltid billigare via bolaget. Personligen skulle jag dock aldrig välja att ta ut allt till så hög skatt.
Jag har räknat med att varje krona i vinst från företaget blir till 52 öre i privata skattade pengar. Egentligen är det lite fel. Bolagsskatt plus utdelningsskatt blir väl 62,4 öre men det finns ju ett värde i tid också. Man får vänta många år innan man fått de pengarna. Iaf i mitt fall.

Sen har jag räknat med att dra halva momsen på bilen, hela momsen på vinterhjul osv. Och så skatt och sociala avgifter på förmånsvärdet...

Det är ju enklare att räkna kostnaden privat. Massiv värdeminskning och förhållandevis lågt förmånsvärde gör ändå sitt.
Fast då måste du ju ha glömt någon faktor, alternativt fått en "för" bra deal.

Du skrev: "Jag har en ny S 75D med förmånsvärde på närmare 7 tusen. Den kostar mig ca 9 tusen i privata pengar. Hade jag ägt den privat hade den kostat mig 14 tusen i månaden i enbart värdeminskning. Sen hade försäkring för nära tusenlappen i månaden, vinterhjul för 33 tusen och lite annat tillkommit. Minst 16 tusen i månaden. Jag tycker det skiljer enormt mycket. En ny privat kan aldrig vara ett alternativ om inte det är enda möjligheten."

Antar att din privata kostnad för förmånsvärdet är ca 3500:-. Då har du utöver det 5500 i privat kostnad (om din kostnad är 9k totalt). Sociala avgifter för bolaget blir ca 2200:- för förmånsvärde på 7000:-. Räknat på 48% skatt så går då drygt 1100:- till bort. Då har du alltså privat kostnad på 4400:- kvar. Räknar du med 48% i total skatt så är alltså din faktura från leasingbolaget på ca 8500:- ex moms per månad. I det ingår försäkring säger du, då är vi nere på 7700:- ex moms per månad till leasingbolaget. Om värdefallet då är 14000:- i månaden, dvs ca 12400:- plus moms så gör alltså leasingbolaget en förlust på 4700:- per månad PLUS kapitalkostnad. Det låter inte rimligt.

Jag kan skriva in hela min kalkyl om du vill, fast ikväll orkar jag inte. Jag _tror_ att jag räknat rätt. Det som gör hela skillnaden är att värdeminskningen minskar med drygt hälften då jag betalar den med oskattade pengar och dessutom kan dra av halva momsen.

När jag räknar på mitt sätt på en fossilbil så blir det ungefär lika dyrt med privatägande som vid företagsleasing. Vilket ju är rimligt. Det är statens mål med förmånsbeskattningen.

Skulle det vara som du säger så vore en Tesla en ekonomisk katastrof för alla. Det tror jag inte på.
Skriv svar