Förmånsvärde begagnad S90D?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av GiGurra »

Funderar på att börja leasa en drygt 1 år begagnad 90D, men har svårt att bilda mig en uppfattning om vad förmånsvärdet blir.

Jag antar att snabbaste sättet att få veta är
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html

In med modell, år och extrautrustning (tyvärr ingen möjlighet till reducerat förmånsvärde).
Men - om man kikar under Teslas "Begagnade bilar i lager" ser man ju enbart en lista med bilens utrustning utan priser - och val av extrautrustning ser ju annorlunda ut på dagens bilar än tidigare år. Men vad var då denna extrautrustning värd ursprungligen? undrar jag förstås :). Jag bad om att få bli uppringd av Tesla men han som ringde upp mig visste inte (skulle återkomma, men har inte skett). Var inne i Tesla-butiken och frågade samma sak - men dom visste inte heller :S.

T.ex. bilen jag tittar på, en 90D på teslas hemsida för begagnade bilar med följande utrustning:
  • Fyrhjulsdrift
    Röd Multi-Coat-färg
    Panoramatak
    19-tums silver slipstreamhjul
    Grått Nästa generations säten
    Blank abachiträdekor
    Front Center Console
    Vitt alcantarainnertak
    Obegränsad Supercharger-laddning
    Autopilotmaskinvara 1 med komfortfunktioner
    Premiuminteriör och belysning
    Aktiv luftfjädring
    Ultra Hi-Fi Ljudpaket
    Köldpaket
    Säkerhetspaket
Jag har "gissat" på 150.000 kr extra utrustning - vilket förstås svider en hel del men potentiellt är hanterbart. Men det hjälper ju inte mkt när farbror SKV kommer och knackar på dörren och vill veta varför min gissning är rätt. Om man skriver in mitt gissade värde ovanpå en 2016års 90D (på https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html) landar man på 8 466 kr i förmånsvärde.

Någon här på forumet som har tips på hur jag ska få fram vad det faktiskt är? Riktigt sugen på Tesla. Har inte riktigt haft ekonomin tidigare för det, men efter en bra vår, och en del snålande så börjar det helt plötsligt se möjligt ut.
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av mati »

Min S90D från nov 2016 har i princip samma utrustning förutom köldpaketet och premiumljud. Men min bil har AP2 istället, vilket trycker upp priset lite. Extrautrustning på min bil ligger på svidande 175.000kr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av Verdi »

Jag köpte en demobil som var prissatt enligt en utdaterad prislista men jag fick specen på hur den kostade när den var ny. Det är den som ligger till grund för förmånsberäkningen.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av GiGurra »

mati skrev:
Min S90D från nov 2016 har i princip samma utrustning förutom köldpaketet och premiumljud. Men min bil har AP2 istället, vilket trycker upp priset lite. Extrautrustning på min bil ligger på svidande 175.000kr.
Hmm.

jag tror mig minnas att köldpaketet låg på ca 12.000 när det fanns valbart (nu ingår det ju i premium), hifi-paketet var väl 25.000 eller så (någon som har exakta siffror?).

Undrar vad AP1 gick på. AP2 går ju på 54 000 nu.

Det känns som att bilen jag tittar på isf snarare kommer ha ett förmånsvärde på minst lika mkt som den du har.
Verdi skrev:
Jag köpte en demobil som var prissatt enligt en utdaterad prislista men jag fick specen på hur den kostade när den var ny. Det är den som ligger till grund för förmånsberäkningen.
Jo - det hade ju varit optimalt om man kunnat få tag på det
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av fakerlind »

Väldigt likt min spec. Jag har dock inte luftfjädring, annars tror jag det är samma och jag har ca 8500 i förmånsvärde. En 2016 uttagen 1:a dec


Sent from my iPhone using Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av Tars »

Ca 9000:- skulle jag säga
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av GiGurra »

Tack för all input!

Jag ska försöka få tag på dem imorgon igen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av Pontus »

Hur är det när man köper en beg. bil, på min kan jag se original beställningen med priser på MyTesla kontot. Följer inte dessa med bilen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av Surfaren »

Är det 138790 du spanar på? Då kan jag berätta att den även är en facelift, vilket den inte ser ut att vara på Teslas sida. Liten bonus. (Bilen står här hos mig i garaget för tillfället, som lånebil.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av GiGurra »

Surfaren skrev:
Är det 138790 du spanar på? Då kan jag berätta att den även är en facelift, vilket den inte ser ut att vara på Teslas sida. Liten bonus. (Bilen står här hos mig i garaget för tillfället, som lånebil.)
Yes - det är 138790. Facelift åhå - extra bonus alltså! :)

8400 blev förmånsvärdet per månad (2016års 90d + 147 000 extrautrustning var säljaren sa på telefon stämmer vilket jag fick till 8400 på skv.se).
Har sagt till honom att jag vill ha den. så nu är det bara att hoppas att ingen hinner före :S.

Spänningen är olidlig!

Kan jag fråga om du kan säga något om skicket på den? Hittat något konstigt beteende, läckage, fullt med stenskott, strulande handtag eller annat smått? :)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av Surfaren »

GiGurra skrev:
Kan jag fråga om du kan säga något om skicket på den? Hittat något konstigt beteende, läckage, fullt med stenskott, strulande handtag eller annat smått? :)
Jag tyckte det lät annorlunda från motorerna än i min 85D, när man trycker till lite. Men jag körde väldigt lugnt och fint och testade inte detta ytterligare.

Skärmen var helt seg när jag bytte tillbaka till min bil idag, vilket jag sa till teknikern, så han får väl göra en reset eller nåt.

Annars tycker jag den såg ok ut. Inget särskilt som stack ut. Kan slänga in några bilder strax.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av Surfaren »

2017-08-21 12.13.40.jpg
2017-08-22 14.06.29.jpg
2017-08-22 14.06.49.jpg
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av Surfaren »

2017-08-22 18.03.30.jpg
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av GiGurra »

Superschysst - tack för det :).

Nu är den beställd.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av nicklasandersson »

Kul! Ser fräsch ut
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Weddan
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 okt 2016 21:02

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av Weddan »

Oj den påminner väldigt mycket om min skönhet!
Uttagen oktober-16.

Får man fråga vad du fick ge :)?
Här ser du priserna för tillvalen :)
s90.PNG
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Förmånsvärde begagnad S90D?

Inlägg av GiGurra »

Weddan skrev:
Oj den påminner väldigt mycket om min skönhet!
Uttagen oktober-16.

Får man fråga vad du fick ge :)?
Här ser du priserna för tillvalen :)
Ser ut som vi har ungefär likvärdig setup - fast du har lite fräckare hjul :).

Min har 147 000 i extrautrustning. Så 1.15 mkr ink moms var väl nypriset.Uppdatering: Verkar som tesla gett mig priserna extrautrustning ex moms.. klantigt! är väl närmre 1.2 då ny.

Mitt pris blev 860 000 ink moms. Företagsleasas nu mot förväntat värdetapp på 50% över 3 år (finansiell leasing, så det kan ju bli högre värde om jag har tur!), dvs 688 000 * 0.5 / 36, * 1.125 (halv moms förstås). Lägger 20% insats. Och så verkar dom köra standard-ränta på företagsleasing genom DNB på 2.25% för begagnade. På tesla.com skryter dom ju med 0.25-0.75% ränta - men det är väl något subventionerat dom har på enbart nya bilar - och det kände jag inte för att satsa på. Känns som klart större kapitalrisk (speciellt om man börjar titta på en ny 100D med bra utrustningsnivå)

Förmånsvärdet svider ju en del (brutto 9k drygt 8k) - hade varit mariginellt billigare att ta privat OM jag kunna ta det på ex lågbeskattad utdelning i ABt, men jag har startat firman i år och kommer nog inte få till det. Planerar att bumpa lönen lite och köra på löneväxling (nettoavdrag) istället för förmån vilket ju ger lite mer utdelningsutrymme

EDIT: Blir lite sur på Tesla (och mig själv :( ) när jag ser dina priser på extrautrustning. Säljaren påstod att mina priser för extrautrustning var ink moms, men om man tittar på dina så är dom nästan exakt 25% över mina..
Jag fick veta att dom låg på följande ink moms..
26000 premium
21600 hifi
21600 autopilot
21600 säten
Luftfjädring 21600
Röd färg 13400
Panorama 13400
Köldpaket 8600

Antingen har då tesla sänkt eller höjt dom priserna vid något tillfälle, eller så har han sagt helt fel till mig. .. aja. Får väl leva i värsta fall med några hundralappar extra förmånsvärde i månaden.
Skriv svar