Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Ap är lätt värt pengarna. Så sjukt behagligt!
D är för mig inte värt pengarna men som du säger kommer 75 snart kännas gammal precis som 85 modellerna eller 70 modellerna redan känns eller en 60D känns på en model x. Jag hade tagit en 75D om du bryr dig om det faktiska restvärdet.
D är för mig inte värt pengarna men som du säger kommer 75 snart kännas gammal precis som 85 modellerna eller 70 modellerna redan känns eller en 60D känns på en model x. Jag hade tagit en 75D om du bryr dig om det faktiska restvärdet.
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Historiskt har dom billigaste bilarna haft bäst restvärde i % vore kul o kolla om det stämmer på Teslaapkungen skrev:Ap är lätt värt pengarna. Så sjukt behagligt!
D är för mig inte värt pengarna men som du säger kommer 75 snart kännas gammal precis som 85 modellerna eller 70 modellerna redan känns eller en 60D känns på en model x. Jag hade tagit en 75D om du bryr dig om det faktiska restvärdet.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
AP2 hårdvaran finns i alla nya bilar. Kan aktiveras senare.
D inget som behövs.
Beställde min nysd (också personalbil) . Enda tillval var färgen! Passa på nu med låg förmånsvärde på 75:an som har nu massa tillval bakad in. Lär gå upp nästa år.
D inget som behövs.
Beställde min nysd (också personalbil) . Enda tillval var färgen! Passa på nu med låg förmånsvärde på 75:an som har nu massa tillval bakad in. Lär gå upp nästa år.
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Allt är en prisfråga. Jag skulle lätt gå på en bil utan D och utan AP. Jag ångrar faktiskt lite grann mitt beslut att ta en ganska välspecad demobil isf att beställa en hyfsat basic S60/75 utan AP.
I vardagen har jag ingen nytta av varken AP eller D, men ändå så betalar jag dyrt för det varje månad. Det känns lite surt nu med facit i hand. Här gäller det att vara lite pragmatisk och inte bara bocka i alla tillval bara för att det är häftigt.
I vardagen har jag ingen nytta av varken AP eller D, men ändå så betalar jag dyrt för det varje månad. Det känns lite surt nu med facit i hand. Här gäller det att vara lite pragmatisk och inte bara bocka i alla tillval bara för att det är häftigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Hmm, om förmånsvärdet går upp så på påverkar väl det även de bilar som köps nu, eller är det inte så?eloon skrev:AP2 hårdvaran finns i alla nya bilar. Kan aktiveras senare.
D inget som behövs.
Beställde min nysd (också personalbil) . Enda tillval var färgen! Passa på nu med låg förmånsvärde på 75:an som har nu massa tillval bakad in. Lär gå upp nästa år.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Förmånsvärdet bestäms av när bilen är tillverkad.mathiaso skrev:Hmm, om förmånsvärdet går upp så på påverkar väl det även de bilar som köps nu, eller är det inte så?eloon skrev:AP2 hårdvaran finns i alla nya bilar. Kan aktiveras senare.
D inget som behövs.
Beställde min nysd (också personalbil) . Enda tillval var färgen! Passa på nu med låg förmånsvärde på 75:an som har nu massa tillval bakad in. Lär gå upp nästa år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Ok, ja då blev det genast tryggare
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Nu hängde jag nog inte med riktigt, D inte värt pengarna men ändå pekar du på att en 75D är bästa valet? Förvirrande.apkungen skrev:Ap är lätt värt pengarna. Så sjukt behagligt!
D är för mig inte värt pengarna men som du säger kommer 75 snart kännas gammal precis som 85 modellerna eller 70 modellerna redan känns eller en 60D känns på en model x. Jag hade tagit en 75D om du bryr dig om det faktiska restvärdet.
Vad ska man titta på som förvirrad speckulant, mil, årsmodell, räckvidd men vad mer? Är väldigt svårt att hitta listor med standardutrustning för de olika modellerna och åren. På någon bil med teknikvalet står det att det bl.a. innebär navigation, men det trodde jag var standard, eller?
För mig är t.ex. garantier otroligt viktigt, om jag binder upp en stor summa i fast kostnad som privatköpare, vill jag ju inte få dyra reparationer på halsen, eller är det ett gammalt fossilbilstänkande?
Model Y LR.
Model S70D
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Jag tror ha resonerar som så att en modell som inte längre tillverkas har ett lägre värde som begagnad. Om alla Model S är med Dual motor och man har en utan, så kanske den känns daterad.
Men som sagt, det är extra pengar på en redan kostsam bil.
Men som sagt, det är extra pengar på en redan kostsam bil.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Får du tag på en 75:a med nya prestandan, nya stolarna, baksätet osv är detta ett riktigt bra köp i min bok.
Jag valde AP, inte för att jag ofta kör långa sträckor på motorväg utan för att jag älskar teknik. Jag gjorde tre val på min bil när jag beställde, Färg, D & AP men hade nog valt annorlunda idag. Hade nog inte valt AP om jag beställt en bil idag, dels för att det kostar en slant och av ovan anledning att jag inte behöver den till vardags. Andra anledningen är att AP går att aktivera i efterhand till skillnad från fabriksmonterade val.
Nu är detta dagens tanke på konfiguration men för en konfiguration jag kan nyttja maximalt varje dag hade varit följande:
- Lack
- 75 (utan D)
- (Premium)
- (Soltak)
- (Fejkskinstolar+Kolfiber)
För priset på D får jag Premiumpaketet som jag har tillgång till varje gång jag sitter i bilen men är såklart baserat på att man värderar detta. Mycket är standard idag som var i premium förut och nytt är med osv. Soltaket känns lyxigt och är lite ? på då det är relativt onödigt halva året. Premium, Soltak och "skinn"-stolar inbillar jag mig att Tesla värderar mycket mer vid återköp än AP som de ändå med en 1 i databasen kan slå på detta till nästa kund om de vill.
Skippar man allt inom parantes får man en sjukt bra bil med lågt förmånsvärde. Sen tycker jag man skall tänka efter vad man kommer sakna varje dag, den där hundringarna i månaden ett val kostar eller valet i sig.
Jag valde AP, inte för att jag ofta kör långa sträckor på motorväg utan för att jag älskar teknik. Jag gjorde tre val på min bil när jag beställde, Färg, D & AP men hade nog valt annorlunda idag. Hade nog inte valt AP om jag beställt en bil idag, dels för att det kostar en slant och av ovan anledning att jag inte behöver den till vardags. Andra anledningen är att AP går att aktivera i efterhand till skillnad från fabriksmonterade val.
Nu är detta dagens tanke på konfiguration men för en konfiguration jag kan nyttja maximalt varje dag hade varit följande:
- Lack
- 75 (utan D)
- (Premium)
- (Soltak)
- (Fejkskinstolar+Kolfiber)
För priset på D får jag Premiumpaketet som jag har tillgång till varje gång jag sitter i bilen men är såklart baserat på att man värderar detta. Mycket är standard idag som var i premium förut och nytt är med osv. Soltaket känns lyxigt och är lite ? på då det är relativt onödigt halva året. Premium, Soltak och "skinn"-stolar inbillar jag mig att Tesla värderar mycket mer vid återköp än AP som de ändå med en 1 i databasen kan slå på detta till nästa kund om de vill.
Skippar man allt inom parantes får man en sjukt bra bil med lågt förmånsvärde. Sen tycker jag man skall tänka efter vad man kommer sakna varje dag, den där hundringarna i månaden ett val kostar eller valet i sig.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Rent allmänt vad de gäller bilar (såväl fossil som el) så är de mycket sällan de lönar sig att köpa ett visst tillbehör för att då får jag mer för bilen när jag säljer den.
Såhär säger jag, köp de du själv vill ha (och har råd med). Du kommer aldrig göra ekonomisk vinst på en bruksbil.
Såhär säger jag, köp de du själv vill ha (och har råd med). Du kommer aldrig göra ekonomisk vinst på en bruksbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
I prioordning:
75 utan D
Lack (den färg du gillar)
Premiumpaket (för ljudet, rattvärmen osv, jag anser det prisvärt nu, inte förr dock)
Ultravit klädsel och kolfiber (byter du klädsel kostar kolfiber bara 2700 extra och det är dels snyggt och brukar gillas av beg-marknaden)
AP kan du dunka på senare om den börjar funka
D känns extremt onödigt. Ger lite längre räckvidd på motorväg och pyttelite mer prestanda, men bakhjulsdriften är grym.
Edit: Jag skulle aldrig byta glastaket mot soltak idag. Förr var det grymt eftersom alternativet var tak i metall, men det nya glastaket är grymt!
75 utan D
Lack (den färg du gillar)
Premiumpaket (för ljudet, rattvärmen osv, jag anser det prisvärt nu, inte förr dock)
Ultravit klädsel och kolfiber (byter du klädsel kostar kolfiber bara 2700 extra och det är dels snyggt och brukar gillas av beg-marknaden)
AP kan du dunka på senare om den börjar funka
D känns extremt onödigt. Ger lite längre räckvidd på motorväg och pyttelite mer prestanda, men bakhjulsdriften är grym.
Edit: Jag skulle aldrig byta glastaket mot soltak idag. Förr var det grymt eftersom alternativet var tak i metall, men det nya glastaket är grymt!
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Tack för alla tips. Jag hade fått uppfattningen att Premiumpaketet inte var så prisvärt.
Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?
HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.
Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...
Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?
HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.
Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
mathiaso skrev:Tack för alla tips. Jag hade fått uppfattningen att Premiumpaketet inte var så prisvärt.
Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?
HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.
Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...
Standardstereon är inte bra alls tycker jag. Ultra är helt okej, men fortfarande inte super. Dock klart bättre i X än S.
Värmen är bra för räckvidden. Genom att värma ratt och säten kan du ha lägre temp i kupen och därmed spara räckvidd. Dock är det inte tokmycket räckvidd att spara.
Takräcke gör ju soltak nödvändigt tyvärr. Jag körde mycket med takräcke på min toyota, men på min X har jag inte saknat det då den får in det mesta i bagaget och annars har drag. På S ser jag helt klart mer användning för det.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Nej alltså Premiumpaketet är dyrt tycker jag. 54 tusen för bättre ljud och rattvärme typ.mathiaso skrev:Tack för alla tips. Jag hade fått uppfattningen att Premiumpaketet inte var så prisvärt.
Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?
HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.
Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...
Jag fick en lånebil senast med premiumljud och visst är det bättre. Framförallt har det en fylligare bas. Jag är väl ingen hifi-nörd men jag skulle säga att ultra hifi är bättre än BMWs Harman Kardon medan standardsystemet är sämre. Dock märks det endast vid hög volym. (tycker jag). Vid normalt lyssnande så är det ungefär lika. Tycker standardljudet ger en klar och krispig ljudbild men höjer du volymen så får du inte det där trycket du får med HK/ultra hifi.
Uppskattar du inte rattvärme så hade jag skippat premiumpaketet. Skulle jag själv välja idag så är det hugget som stucket. Men då är jag en sucker för rattvärme.
Soltak är givet, om än dyrt. Som du säger så vill man ju ha möjlighet till takbox/takräcke. Särskilt när man inte kan få dragkrok.
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Jämfört med BMW:s standardstereo så är Teslas standardstereo jättebra. Så det beror på vad man jämför med och vilka krav man har.Remuz skrev:mathiaso skrev:Tack för alla tips. Jag hade fått uppfattningen att Premiumpaketet inte var så prisvärt.
Standard stereon har rätt bra ljud från början. Någon som vet hur Teslas standard stereo står sig mot BMW 5 seriens HK system, som jag har nu? Är Ultra Hifi bättre än BMW HK system?
HEPA filtret kan jag vara utan. Rattvärme och baksätes värme är väl kul, men jag använder faktiskt inte rattvärmaren ofta i min BMW idag.
Glastak ser schysst ut, men jag kommer behöva takräcke...
Standardstereon är inte bra alls tycker jag. Ultra är helt okej, men fortfarande inte super. Dock klart bättre i X än S.
Värmen är bra för räckvidden. Genom att värma ratt och säten kan du ha lägre temp i kupen och därmed spara räckvidd. Dock är det inte tokmycket räckvidd att spara.
Takräcke gör ju soltak nödvändigt tyvärr. Jag körde mycket med takräcke på min toyota, men på min X har jag inte saknat det då den får in det mesta i bagaget och annars har drag. På S ser jag helt klart mer användning för det.
Vad skiljer mellan systemen i X och S då? Eller är det en sån där grej som du säger för att du har en X själv?
Det där med räckvidden kan man nog åstadkomma med handskar också. Stolvärme har du ju i vilket fall. Fram åtminstone.
Jag ser det som en rätt stor nackdel att man inte kan ha takbox på en X. Visst, det är en stor bil men vissa skrymmande saker vill man helst inte ha inne i kupén, särskilt inte om man åker full bil. T ex skidor.
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Jag tycker att för min användning av bilen, dvs
kör lite och mest i Stockholm = D är kul men onödigt (sparar 54k) = sparar ca 900kr förmånsvärde!
Behöver lasta lite skräp till återvinningen då o då = kanske bra att ha soltak pga tackräcket då det saknas dragkrok (kostar drygt 21k) och ca 150kr förmånsvärde
Gillar inte/Vill inte ha svart = ska välja färg för det kostar ändå inte skjortan (kostar ca 10k-16k beroende på färg) och ca 200kr förmånsvärde
Man kan på distans slå på kupévärmen = Behöver inget premiumpaket (sparar ca 54k och ca 900kr i förmånsvärde) BTW, behöver man premiumpaket för att aktiva "kupévärmen" från appen??
Kör inte motorväg/landsväg ofta men gillar autoparkeringen = Kanske ha med AP i efterhand (kostar då 65k) = slipper ca 1100kr i förmånsvärde (ett tag iaf)
Vinterdäck måste man ha oavsett var i landet man bor, men kan köpas till i efterhand = sparar ca 200kr i förmånsvärdet om jag köper bara gummi
Självkörning = nej (inte på några år iaf) = sparar 54k och ca 900kr i förmånsvärde
kör lite och mest i Stockholm = D är kul men onödigt (sparar 54k) = sparar ca 900kr förmånsvärde!
Behöver lasta lite skräp till återvinningen då o då = kanske bra att ha soltak pga tackräcket då det saknas dragkrok (kostar drygt 21k) och ca 150kr förmånsvärde
Gillar inte/Vill inte ha svart = ska välja färg för det kostar ändå inte skjortan (kostar ca 10k-16k beroende på färg) och ca 200kr förmånsvärde
Man kan på distans slå på kupévärmen = Behöver inget premiumpaket (sparar ca 54k och ca 900kr i förmånsvärde) BTW, behöver man premiumpaket för att aktiva "kupévärmen" från appen??
Kör inte motorväg/landsväg ofta men gillar autoparkeringen = Kanske ha med AP i efterhand (kostar då 65k) = slipper ca 1100kr i förmånsvärde (ett tag iaf)
Vinterdäck måste man ha oavsett var i landet man bor, men kan köpas till i efterhand = sparar ca 200kr i förmånsvärdet om jag köper bara gummi
Självkörning = nej (inte på några år iaf) = sparar 54k och ca 900kr i förmånsvärde
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Nu känns det som att du snor mina idéer istället för att köpa min bil.mgorgis skrev:Jag tycker att för min användning av bilen, dvs
kör lite och mest i Stockholm = D är kul men onödigt (sparar 54k) = sparar ca 900kr förmånsvärde!
Behöver lasta lite skräp till återvinningen då o då = kanske bra att ha soltak pga tackräcket då det saknas dragkrok (kostar drygt 21k) och ca 150kr förmånsvärde
Gillar inte/Vill inte ha svart = ska välja färg för det kostar ändå inte skjortan (kostar ca 10k-16k beroende på färg) och ca 200kr förmånsvärde
Man kan på distans slå på kupévärmen = Behöver inget premiumpaket (sparar ca 54k och ca 900kr i förmånsvärde) BTW, behöver man premiumpaket för att aktiva "kupévärmen" från appen??
Kör inte motorväg/landsväg ofta men gillar autoparkeringen = Kanske ha med AP i efterhand (kostar då 65k) = slipper ca 1100kr i förmånsvärde (ett tag iaf)
Vinterdäck måste man ha oavsett var i landet man bor, men kan köpas till i efterhand = sparar ca 200kr i förmånsvärdet om jag köper bara gummi
Självkörning = nej (inte på några år iaf) = sparar 54k och ca 900kr i förmånsvärde
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Ärligt talat vet jag inte vad som skiljer mellan X och S vid ultra-hifi, men jag upplever standardljudet som ganska lika, men ultra klart bättre i X. Har den kanske fler element? Som sagt, jag pratar om min upplevelse.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Ljudet i standardaudion är bra i mellanregistret och diskanten, men det är en väldigt tunn bas som inte motsvarar de andra registren. Haft många andra bilar där basåtergivningen varit betydligt bättre. Tom min gamla saab 9000 hade bättre basåtergivning.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Bättre akustik i X ?Remuz skrev:Ärligt talat vet jag inte vad som skiljer mellan X och S vid ultra-hifi, men jag upplever standardljudet som ganska lika, men ultra klart bättre i X. Har den kanske fler element? Som sagt, jag pratar om min upplevelse.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Ja precis, det saknas lite bas. Hur gör man för att komplettera med sub? Var placeras den? I utrymmet under golvet i bagaget?Gustafsson skrev:Ljudet i standardaudion är bra i mellanregistret och diskanten, men det är en väldigt tunn bas som inte motsvarar de andra registren. Haft många andra bilar där basåtergivningen varit betydligt bättre. Tom min gamla saab 9000 hade bättre basåtergivning.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Förut kostade väl premiumljudet 27 tusen eller nåt sånt? Och vinterpaketet kostade 13 tusen. Nu kostar det ihop 54 tusen. Visst, man får nåt lufttfilter men är det verkligen värt 14 tusen? Eller är det nåt mer man får som jag missar?
Re: Beslutsångest, Dual Motor? Autopilot?
Du får också läder lite varstans samt mysbelysning i handtagenVerdi skrev:Ja precis, det saknas lite bas. Hur gör man för att komplettera med sub? Var placeras den? I utrymmet under golvet i bagaget?Gustafsson skrev:Ljudet i standardaudion är bra i mellanregistret och diskanten, men det är en väldigt tunn bas som inte motsvarar de andra registren. Haft många andra bilar där basåtergivningen varit betydligt bättre. Tom min gamla saab 9000 hade bättre basåtergivning.
Några här har ju kompletterat standardljudet med en subwoofer, det borde vara en prisvärd investering kan jag tycka. Annars har ju premiumljudet varit ohemult dyrt till helt nyligen, när det blev en del av premiumpaketet.
Förut kostade väl premiumljudet 27 tusen eller nåt sånt? Och vinterpaketet kostade 13 tusen. Nu kostar det ihop 54 tusen. Visst, man får nåt lufttfilter men är det verkligen värt 14 tusen? Eller är det nåt mer man får som jag missar?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se