Parkeringssensorerna har lagt av

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

Engen skrev:
improwise skrev:
En snabb Google-sökning avslöjar att det finns massor av trådar om detta problem på diverse olika språk. Inte utan att man blir undrar när bromsar och annat också lägger av...

Det glädjande är att det verkar som problemen kom med en uppdatering av mjukvaran och kanske då kan lösas med en annan uppdatering.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Mina fungerar inte när det är blött.
De fungerade lika dåligt innan mjukvaran uppdaterades.
Det är nog inte bara mjukvarans fel tror jag.
Irriterande dåligt!
Har en 2017.
Ja, det är verkligen inte OK för en bil i denna prisklass, ja, inte för någon ny bil som säljs i Sverige som kostar över 200 000 kr.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

Zoidberg skrev:
Våra sensorer har också lagt av.
Vet inte hur länge det varit så här då
Vi i regel kör in i garaget och backar ut.

Har en folierad X75D VIN046XXX

Hopas dom kan kika på felet trotts foliering..!
Vill inte behöva höra om folieringen bara för att sensorer inte håller.
Framåt och på sidorna fungerar det felfritt.
Sett till att mina la av direkt efter jungfruturen (eller aldrig fungerade) så kan vi nog vara rätt säkra på att det inte är follieringen som är problemet. Om den sen däremot skapar andra problem låter jag vara osagt.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av johan_w »

ovelundkvist skrev:
Ok. Sa de om de hade någon åtgärdsplan för det, alltså finns det ny hårdvara att byta till?
De väntade på delar sa de. Min skall in på annan garantirep 24e Jan. Det lät inte säkert att de skulle få delar tills dess.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Min ska in nästa vecka för en hel del åtgärder. Men sensorerna kan de inte göra nåt åt i dagsläget, säger de. Jag utgår ifrån att jag måste leva med att de bara funkar sporadiskt. :(
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Min ska in nästa vecka för en hel del åtgärder. Men sensorerna kan de inte göra nåt åt i dagsläget, säger de. Jag utgår ifrån att jag måste leva med att de bara funkar sporadiskt. :(
Dom kan väl användas som regnsensor istället ;) ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av ellerstrom »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Min ska in nästa vecka för en hel del åtgärder. Men sensorerna kan de inte göra nåt åt i dagsläget, säger de. Jag utgår ifrån att jag måste leva med att de bara funkar sporadiskt. :(
Dom kan väl användas som regnsensor istället ;) ;P
:lol: ja, bättre än inget!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av e5m1r »

Så en till punkt där AP1 bil är bättre :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Så en till punkt där AP1 bil är bättre :)
Inte bara AP1. Min förra pre-AP bil har aldrig någonsin haft problem med parkeringssensorerna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av nek0 »

Om jag fattar rätt så kopplas sensorerna till en styrenhet en och en . Att det är fel på 4 av 6 tyder på att styrenheten är trasig men att det inte varnar för fel måste vara nåt mjukvarufel. Kan inte tänka mig att det är fel på allas sensorer samtidigt. Kanske någon serie styrenheter men inte sensorer
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Om jag fattar rätt så kopplas sensorerna till en styrenhet en och en . Att det är fel på 4 av 6 tyder på att styrenheten är trasig men att det inte varnar för fel måste vara nåt mjukvarufel. Kan inte tänka mig att det är fel på allas sensorer samtidigt. Kanske någon serie styrenheter men inte sensorer
Hur ska styrenheten veta att det regnar? Sensorerna fungerar ju när det är torrt ute. Igår t ex åkte vi till stan och de fungerade hela tiden. På hemvägen började det regna. Hemma i garaget funkade de inte längre. Precis som vanligt när bilen är våt. I morse hade bilen torkat och de fungerade igen.
Nej, sensorerna är helt enkelt inte gjorda för vårt klimat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Om jag fattar rätt så kopplas sensorerna till en styrenhet en och en . Att det är fel på 4 av 6 tyder på att styrenheten är trasig men att det inte varnar för fel måste vara nåt mjukvarufel. Kan inte tänka mig att det är fel på allas sensorer samtidigt. Kanske någon serie styrenheter men inte sensorer
Hur ska styrenheten veta att det regnar? Sensorerna fungerar ju när det är torrt ute. Igår t ex åkte vi till stan och de fungerade hela tiden. På hemvägen började det regna. Hemma i garaget funkade de inte längre. Precis som vanligt när bilen är våt. I morse hade bilen torkat och de fungerade igen.
Nej, sensorerna är helt enkelt inte gjorda för vårt klimat.
Vet inte mati hur styrenheten ska veta men det kanske är fukten i den som är problemet. Fuktproblem i en sensor ok men alltid i alla 4 hmm tror inte på det. Sensorerna är inte i serie utan var och en för sig själv så fukten i en kan inte störa de andra 3 . Har man problem med 1 sensor så visas det på skärmen. Vad jag förstått har ni inga varningar att systemet inte fungerar.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

mati skrev:
nek0 skrev:
Om jag fattar rätt så kopplas sensorerna till en styrenhet en och en . Att det är fel på 4 av 6 tyder på att styrenheten är trasig men att det inte varnar för fel måste vara nåt mjukvarufel. Kan inte tänka mig att det är fel på allas sensorer samtidigt. Kanske någon serie styrenheter men inte sensorer
Hur ska styrenheten veta att det regnar? Sensorerna fungerar ju när det är torrt ute. Igår t ex åkte vi till stan och de fungerade hela tiden. På hemvägen började det regna. Hemma i garaget funkade de inte längre. Precis som vanligt när bilen är våt. I morse hade bilen torkat och de fungerade igen.
Nej, sensorerna är helt enkelt inte gjorda för vårt klimat.
Kan det vara så att Albert hade rätt? :D

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Nu är det ju så att de 4 sensorer som inte funkar är de längst framme. Bilen har 6 främre sensorer men de två som sitter längst ut på kanten fungerar oftast. De är alltså de fyra som är som mest utsatta för fartvinden, dvs där regn och skvätt ligger rätt på, som lägger av. De bakre funkar alltid. Man ser på de bakre sensorerna att de är uppvärmda. Se bilden för ett antal sidor sedan. Om de främre saknar uppvärmning helt eller om fartvindens kyleffekt är för stark kan jag inte uttala mig om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
Nu är det ju så att de 4 sensorer som inte funkar är de längst framme. Bilen har 6 främre sensorer men de två som sitter längst ut på kanten fungerar oftast. De är alltså de fyra som är som mest utsatta för fartvinden, dvs där regn och skvätt ligger rätt på, som lägger av. De bakre funkar alltid. Man ser på de bakre sensorerna att de är uppvärmda. Se bilden för ett antal sidor sedan. Om de främre saknar uppvärmning helt eller om fartvindens kyleffekt är för stark kan jag inte uttala mig om.
Jo mati jag förstör vad du skriver , men det jag menar är att ni är ett antal teslaägare som har problem och att det är i princip alltid alla 4 i mitten hos alla. För mig låter det konstigt att det aldrig är 2 eller 1 eller 3 sensorer. Att det blir alla 4 hos alla Model S tror jag inte på. Hade själv en trasig sensor bak på en opel vectra och då larmade
bilen att det var fel . Kan inte tänka mig att Tesla inte har övervakning av funktionen på sensorerna.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

Hoppas nu att alla som är drabbade av detta också kontaktar Tesla om det så det inte blir ett "Å fan, det hade vi ingen aaaaaaning om?" problem. Jag gjorde det direkt själv.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av Generalbogge »

Jag har också anmält till Tesla, och fått svar att SC Göteborg ska kolla loggar. För mig, så är det de bara de fyra som har koll rakt framåt som strular. Inte de som kollar snett framåt. Och de är inte helt trasiga, ibland kommer de igång när man låter bilen fickparkera automatiskt. Antingen kommer de igång direkt, eller så blinkar det till precis innan bilen lägger in "P" läget.

Det känns som att om man backat, så finns det sedan chans att det kan fungera en stund efter det. Tror det var någon annan som var inne på samma spår. Så kan väl hålla med om att det känns osannolikt att alla skulle drabbas av att samtliga fyra sensorer fram strular. Vet inte var den där styrboxen sitter, eller hur det ser ut. Men det kan ju låta som en bra förklaring. Fast å andra sidan, så borde ju Tesla enkelt kunnat byta den på någon bil, för att konstatera om det är problemet eller inte.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Det tog ett halvår för Tesla i Gbg att förstå problemet, dvs att det inte bara händer i min fantasi. Nu när så många verkar ha problem har de åtminstone insett att det är fel nånstans. Det är ju inte omöjligt heller att det handlar om olika fel. Beskrivningarna här är ju trots allt lite olika. Vi får väl se om de får ordning på det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

Efter en natt i varmgarage så fungerade mina sensorer som dom skulle igen. Men helt klart verkar konstruktionen bristfällig...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Jag kom på en sak. Jag ska försöka tejpa över två av de fyra sensorer som brukar lägga av. Det blir spännande om det blir skillnad mot de otejpade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Jag kom på en sak. Jag ska försöka tejpa över två av de fyra sensorer som brukar lägga av. Det blir spännande om det blir skillnad mot de otejpade.
Är dom inte ultraljud numera?

Något som är bra med sensorerna är att dom, när dom fungerar, verkar mäta rätt långa avstånd. Tror det mesta jag sett är typ 70 cm eller något. Då ökar ju chansen att man vet när dom funkar och inte funkar INNAN man får reda på det på annat sätt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Jo, det är ultraljud. De lär inte funka med tejp på. Men de kanske funkar när jag rycker bort tejpen efter en tur i regnet, medan de som har varit utan tejp troligen inte fungerar alls. Det är min teori i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av ovelundkvist »

Varför skulle de inte funka med tejp på? Alla bilar som är folierade funkar ju genom folien, utom just Tesla med AP2.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

ovelundkvist skrev:
Varför skulle de inte funka med tejp på? Alla bilar som är folierade funkar ju genom folien, utom just Tesla med AP2.
Ah, trodde Matti (eller vem det nu) tänkte tejpa över dom för att dom INTE skulle fungera, men inser nu att målet kanske var att få dom att faktiskt fungera.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av mati »

Testat. De främsta fyra sensorer hade tyvärr inte vaknat till liv sedan igår. De blev alltså ingen skillnad med eller utan tejp. Men de två yttersta främre sensorer funkade som vanligt. Jag satte tejp på dem och de slutade omedelbart att fungera. Utan minsta lilla varning, de bara försvann från bilens skärm. När jag ryckte bort tejpen dök de upp igen.
Det var oväntat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Parkeringssensorerna har lagt av

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Testat. De främsta fyra sensorer hade tyvärr inte vaknat till liv sedan igår. De blev alltså ingen skillnad med eller utan tejp. Men de två yttersta främre sensorer funkade som vanligt. Jag satte tejp på dem och de slutade omedelbart att fungera. Utan minsta lilla varning, de bara försvann från bilens skärm. När jag ryckte bort tejpen dök de upp igen.
Det var oväntat.
Har du de nya Ultraljudssensorerna? Vet inte vad de förra var, känns som ultraljud borde varit standard senaste 10 åren och då borde inte tejp göra nån skillnad men med Tesla vet man aldrig :)
Skriv svar