Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.jeppe_sthlm skrev:Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Uppgraderingslustan
Moderator: Redaktion
Re: Uppgraderingslustan
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Uppgraderingslustan
Jag tror de går på uppgifterna i det utländska registreringsbeviset.blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Det verkar i alla fall avgöra på Porschar om de får en eller tre passagerare. Svensksålda får en passagerare, de som är 2+2-sitsiga. Importerade får det de är registrerade som. Min gamla 968 var tvåsitsig. Sedan flyttade jag till Estland, och där blev den fyrsitsig. När jag flyttade hem igen så gick de på att den varit registrerad fyrsitsig i Estland vid registreringsbesiktningen här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Uppgraderingslustan
Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?bylund skrev:Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.jeppe_sthlm skrev:Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Uppgraderingslustan
Men den såg ju fin ut på pdf-en som du fick, so nothing could possible go wrongblincoln skrev:Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?bylund skrev:Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.jeppe_sthlm skrev:Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Uppgraderingslustan
Den inställningen måste man väl nästan ha för att köpa en Tesla överhuvudtaget?blincoln skrev:Jag kör med händerna för öronen och lalalala än så länge. Det är ju trots allt bara den dyraste pryl vi någonsin köpt. What could possibly go wrong?bylund skrev:Distansköpslagen tror jag bygger på ett EU-direktiv, så motsvarande bör finnas i Tyskland också.jeppe_sthlm skrev:Det är ju lite eländigt det där med att man köper dem osedda. I Sverige gäller som jag förstår det distansköpslagen, vilket innebär att man kan få tillbaks handpenningen om man inte gillar bilen när man får se den. Frågan är vad som händer om man åker ned till Tyskland och har betalt både handpenning och köpesumma? Då är det helt enkelt bara varsågod och skölj, eller finns det någon väg ut?blincoln skrev:CPO-Teslan betalas med internationell banköverföring i förväg (CPO-bilar köps ju intressant nog helt osedda). Eftersom det är Tesla som är mottagare så är det ju inga problem att betala i förväg, till skillnad från ett köp av privatperson.
Jag tror att den blir registrerad som andra bilar av samma ålder i Sverige, i det här fallet med full motoreffekt. Min gamla 2013 är reggad med 94 kW i Sverige, men mitt försäkringsbolag (LF Skåne) tittar inte på den siffran i alla fall.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Uppgraderingslustan
Japp - in i dimman!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Uppgraderingslustan
Yes! Om en vecka!blincoln skrev:Japp - in i dimman!
Multicoat Red Model X P100D
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Uppgraderingslustan
Hurdan är prisskillnaden när du importerar själv?blincoln skrev:... har slagit till, inspirerad av många här på forumet och en sambo som gillar bilen lika mycket som jag. Nu har vi bokat en CPO-Model S 90D 2016, facelift men med fungerande AP och regnsensor Snyggt blå och med beige skinnstolar, precis som man vill ha det! Hoppas den blir fin med Arachnids så småningom.
Eftersom jag importerade den förra själv från Tyskland utan problem så kör vi på samma resa den här gången med, den nya står nämligen på SC München och jag får importera den själv. Men Tesla tar såklart fullt garantiansvar för den och konverterar den till svensk (d.v.s byter SIM-kort).
Ahhh, denna väntan...
Referral: http://---
Re: Uppgraderingslustan
Är det helt problemfritt att få miljöbilspremien om man plockar hem en demobil från annat EU-land?
Någon som vet om DNB, Sixt eller annan firma är beredda att lösa leasing på importbilar?
Någon som vet om DNB, Sixt eller annan firma är beredda att lösa leasing på importbilar?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Uppgraderingslustan
Du får ingen premie om bilen varit registrerad i annat land.Legato skrev:Är det helt problemfritt att få miljöbilspremien om man plockar hem en demobil från annat EU-land?
Någon som vet om DNB, Sixt eller annan firma är beredda att lösa leasing på importbilar?
Jag har inte lyckats hitta något leasingbolag som tar i utländska bilar med tång ens om de inte säljs av en svensk bilhandlare.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Uppgraderingslustan
Men vid privatköp då? Får man med sig dnb? InsureMyTesla hos Trygg-Hansa?
Får man deras (Tyskland i detta fall) miljöbilspremie då?
Får man deras (Tyskland i detta fall) miljöbilspremie då?
Referral: http://---
Re: Uppgraderingslustan
Skulle förvåna mig mycket, men du får väl fråga om DNB hänger på.
Försäkring lör inte vara något problem.
Du lär få betala det pris som står på prislappen hos Tesla.
Försäkring lör inte vara något problem.
Du lär få betala det pris som står på prislappen hos Tesla.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppgraderingslustan
Mitt försäkringsbolag (LF Skåne) bryr sig inte om bilen är importerad. De verkar inte heller titta på registrerad motoreffekt. Mao helt rationella
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Uppgraderingslustan
Efter en snabb koll på ev-cpo.com skulle jag säga att man kan spara 10-20% på rätt bil. Kan naturligtvis vara åt andra hållet också, men några bilar är det skaplig diff på.tobbeturbo skrev:
Hurdan är prisskillnaden när du importerar själv?
Den här är iallafall runt 150k billigare än hos Tesla i Sverige
https://www.tesla.com/de_AT/used/5YJSA7H24FFP67283
Som sagt en lågriskare för privatpersoner. Betala till Tesla och få 4 års garanti.
Inte utan att det lockar - ett par billiga flygbiljetter, en hotellnatt och en schysst roadtrip med lämplig polare. Enda orosmolnet är som sagt hur effekten kommer att landa.
Model S Standard Range Raven
Re: Uppgraderingslustan
Kan ni inte avsluta länkar till utlandet med ?redirect=no så kommer man rätt direkt?
Ex
https://www.tesla.com/de_AT/used/5YJSA7 ... edirect=no
Ex
https://www.tesla.com/de_AT/used/5YJSA7 ... edirect=no
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Uppgraderingslustan
Svårt att säga om de låga priserna på en del bilar i Europa är klipp eller om de är väldigt slitna. Enligt min svenske säljare så ska priserna vara synkroniserade, och ett lägre pris innebär sämre skick. Den jag bokat var inte speciellt billig, 88 kEUR för den 4000-mils S90 2016 facelift med AP1, och den beskrevs av SC München som i väldigt fint skick.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Uppgraderingslustan
Han syftade nog på hur mycket mer skulle det kosta ifall du bad Tesla frakta den till Sverige istället för att åka ner och hämta den?blincoln skrev:Svårt att säga om de låga priserna på en del bilar i Europa är klipp eller om de är väldigt slitna. Enligt min svenske säljare så ska priserna vara synkroniserade, och ett lägre pris innebär sämre skick. Den jag bokat var inte speciellt billig, 88 kEUR för den 4000-mils S90 2016 facelift med AP1, och den beskrevs av SC München som i väldigt fint skick.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Uppgraderingslustan
Tack för tipset!oscfor skrev:Kan ni inte avsluta länkar till utlandet med ?redirect=no så kommer man rätt direkt?
Ex
https://www.tesla.com/de_AT/used/5YJSA7 ... edirect=no
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S Standard Range Raven
- Oppfinnarn
- Teslaägare
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
- Ort: Bjärred
Re: Uppgraderingslustan
88 kEUR, är väl som hittat . Btw, var det inte en 90D?blincoln skrev:Svårt att säga om de låga priserna på en del bilar i Europa är klipp eller om de är väldigt slitna. Enligt min svenske säljare så ska priserna vara synkroniserade, och ett lägre pris innebär sämre skick. Den jag bokat var inte speciellt billig, 88 kEUR för den 4000-mils S90 2016 facelift med AP1, och den beskrevs av SC München som i väldigt fint skick.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Re: Uppgraderingslustan
Visst är det en S90D - jag har inte lärt mig att stava till den änOppfinnarn skrev:88 kEUR, är väl som hittat . Btw, var det inte en 90D?blincoln skrev:Svårt att säga om de låga priserna på en del bilar i Europa är klipp eller om de är väldigt slitna. Enligt min svenske säljare så ska priserna vara synkroniserade, och ett lägre pris innebär sämre skick. Den jag bokat var inte speciellt billig, 88 kEUR för den 4000-mils S90 2016 facelift med AP1, och den beskrevs av SC München som i väldigt fint skick.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Uppgraderingslustan
Då var den importerad, vår blåa skönhet! Hämtad på SC München i onsdags, exportregistrerad 11:55 (registreringsmyndigheten stänger 12:00 på onsdagar) och roadtrippad hem via Berlin. Vad jag kan bedöma var den i väldigt fint skick, nya däck, inga repor eller bucklor. Dock en lös dörrpanel och en plastgrej i ett hjulhus, men något ska ju SC ha att göra. AP är fantastiskt och 0-100 en sekund snabbare är kul!
Klassisk leveransbild: Fem minuter senare utanför SC Münchens lada. SC München var först i Tyskland och ligger bakom ett buskage utanför München. Bara riktiga entusiaster hittar dit, men de bygger faktiskt nytt nu. Leveransupplevelsen var inte direkt proffsig - Teslas organisation verkar ta allting på volley - men de var trevliga och löste det mesta.
Klassisk leveransbild: Fem minuter senare utanför SC Münchens lada. SC München var först i Tyskland och ligger bakom ett buskage utanför München. Bara riktiga entusiaster hittar dit, men de bygger faktiskt nytt nu. Leveransupplevelsen var inte direkt proffsig - Teslas organisation verkar ta allting på volley - men de var trevliga och löste det mesta.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Uppgraderingslustan
Model S90D med regnsensor
Snyggt...
Och grattis så klart...
Rätt kul nummerplåt oxo, Tesla första elmotorcykel lixom, M6499C
Snyggt...
Och grattis så klart...
Rätt kul nummerplåt oxo, Tesla första elmotorcykel lixom, M6499C
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19