Förmånsvärde?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 03 mar 2015 14:37
Ort: Stockholm

Förmånsvärde?

Inlägg av dirrus »

Någon som har koll på vad förmånsvärdet på de olika modellerna kommer ligga på ca?

Såg även i konfiguratorn att restvärdet som garanteras efter 3 år på Model X är 50% och på Model S är 53% (förstod inte vad som diffade på leasingkostnaden först.. :) ) - har för mig att det var 50% på S förut?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av bylund »

Det är väl bara att mata in siffrorna i Skatteverkets bilförmånsberäkning:
Fullmatad P90DL
Nybilspris: 1 443 400
Extrautrustning 269 100
El- eller laddhybrid
Omfattande tjänstekörning
Förmånsvärde: 19 516 kr
Ej omfattande tjänstekörning
Förmånsvärde: 26 025 kr

Jag matade in siffrorna från Orcas konfig i annan tråd, och antog att Ludicrous kommer registreras som egen modell (då Model S P90DL fanns som eget val), så jag tog 109 000 kr från extrautrustning och flyttade till nybilspris.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av bylund »

Detta är väl bra mycket mer än vad folk brukar få i förmånsvärde på Model S. Har jag gjort något fel, eller är det bara så att bilarna blivit så mycket dyrare?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dirrus
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 03 mar 2015 14:37
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av dirrus »

Testade också det och tänkte att det är något som jag missar iom att det blev så dyrt. Kör man tex en S P90D så får man ju en lägre siffra, borde kanske ligga runt samma som för S?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av bylund »

På en Model S P90DL får man
Nybilspris för jämförbar bil * 1 308 900
Justering -440 000
Denna rad finns inte med om man bara matar in siffrorna för en Model X.
Så jag antar att vi måste avvakta tills de kommer fram till vad den justeringen ska vara för Model X.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Surfaren »

Väljer man inte rätt modell i listan (om den tex inne finns där ännu) så blir väl förmånsvärdet helt åt helsike, har jag för mig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 okt 2015 05:56

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Ifixis »

Jag har kontaktat Skatteverket och frågat om hur stor justeringen kommer att bli för Model X (motsv -440000kr för S P90D(L)). De hänvisar till att dessa listor uppdateras 4 ggr/år och nästa uppdatering kommer att ske slutet av april/början av maj. Innan de är publicerade på hemsidan är de konfidentiella (?). Man får således vänta och se...
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Fredriksv »

Är i valet och kvalet om det ska bli en X eller inte. Försökt räkna ut förmånsvärdet "manuellt" via Skatteverkets hemsida. Använder grundpris på 1 117 000 och lite optioner för 137 000 kr. Kör man med samma avdrag som för model S blir förmånen cirka 10 700 kr / mån

Utan avdrag blir det 18 500 kr / månad. Det som sticker iväg i kalkylen är beloppet för delen som överstiger 7,5 pbb.

Vad tror ni, kommer det bli samma belopp i avdrag så förmånsvärdet tangerar 11 000 kr / månad?
/Fredrik
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Remuz »

Eftersom model X är betydligt mindre sportig än model S skulle man kunna tänka sig att man får något högre avdrag. Vi kan ju alltid hoppas i alla fall. Jag hoppas på ett förmånsvärde runt 8k/mån för en 90D med utrustning för runt 100k (skinnklädsel, autopilot, drag och kanske något mer), men jag lever kanske i en drömvärld.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av danni »

Remuz skrev:
Eftersom model X är betydligt mindre sportig än model S skulle man kunna tänka sig att man får något högre avdrag. Vi kan ju alltid hoppas i alla fall. Jag hoppas på ett förmånsvärde runt 8k/mån för en 90D med utrustning för runt 100k (skinnklädsel, autopilot, drag och kanske något mer), men jag lever kanske i en drömvärld.
Varför skulle det spela roll hur sportig bilen är? Tanken med nedsättningen är att få ner det förmånsgrundande priset till "motsvarande bil utan miljöteknologi", typ. I fallet med Model S alltså till en jämförbar familjesedan. Men i fallet med Model X snarare till en stor SUV, så om något skulle det tala för en mindre nedsättning, inte en större.

Men runt 8k för en sån spec är väl inte helt orimligt? En S 90D med sån utrustning ligger väl på en 7-8k?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Remuz »

danni skrev:
Remuz skrev:
Eftersom model X är betydligt mindre sportig än model S skulle man kunna tänka sig att man får något högre avdrag. Vi kan ju alltid hoppas i alla fall. Jag hoppas på ett förmånsvärde runt 8k/mån för en 90D med utrustning för runt 100k (skinnklädsel, autopilot, drag och kanske något mer), men jag lever kanske i en drömvärld.
Varför skulle det spela roll hur sportig bilen är? Tanken med nedsättningen är att få ner det förmånsgrundande priset till "motsvarande bil utan miljöteknologi", typ. I fallet med Model S alltså till en jämförbar familjesedan. Men i fallet med Model X snarare till en stor SUV, så om något skulle det tala för en mindre nedsättning, inte en större.

Men runt 8k för en sån spec är väl inte helt orimligt? En S 90D med sån utrustning ligger väl på en 7-8k?
Det är svårt att hitta en motsvarande bil. I storlek ligger kanske Hyundai Grand Santa Fe bra till? Strax under 500k. Väljer dom att se motsvarande bil som en Porsche Cayenne GTS (0-60mph på 4.9s) så är priset dryga miljonen.

Model S kan väl jämföras ganska väl med en Mercedes S-klass, men man har valt betydligt lägre värde än den.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8746
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
På en Model S P90DL får man
Nybilspris för jämförbar bil * 1 308 900
Justering -440 000
Denna rad finns inte med om man bara matar in siffrorna för en Model X.
Så jag antar att vi måste avvakta tills de kommer fram till vad den justeringen ska vara för Model X.
Jag får 17441kr om man tar en P90DL + 350000 i extra utrustning (50000 är för att X är väl ungefär så mycket dyrare än S?). Men det kan väl vara så att siffrorna uppdaterades nyligen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 okt 2015 05:56

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Ifixis »

Eftersom Skatteverket vid föregående kontakt meddelade att förmånsvärdesberäkningslistan skulle kompletteras med nya bilmodeller i slutet av april/början av maj, så kontaktade jag dem igen nu.
Det nya beskedet var att listorna brukar uppdateras i "början av sommaren".
Vi får således (som vanligt) vänta lite till innan vi får veta något mer...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Martinen »

Ifixis skrev:
Eftersom Skatteverket vid föregående kontakt meddelade att förmånsvärdesberäkningslistan skulle kompletteras med nya bilmodeller i slutet av april/början av maj, så kontaktade jag dem igen nu.
Det nya beskedet var att listorna brukar uppdateras i "början av sommaren".
Vi får således (som vanligt) vänta lite till innan vi får veta något mer...
Bastards. :!: :!:
Jag vill ju veta nu.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av matbl »

Det brukar komma en uppdatering från skv av miljöbilsavdrag för nytillkomna modeller kring midsommar någon gång. De listor som uppdateras 4 gånger per år ger inte mycket hjälp...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Martinen »

Mm får hoppas x kommer med snart. Vill gärna veta läget innan jag lägger beställning.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Tars »

Fick höra från min fru att den 8:e juni kommer tydligen siffrorna att vara tillgängliga på Skatteverkets hemsida. Detta hade hon hört av en Teslarepresentant på model x eventet i lördags.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Teslanorr »

Och den 8/6 gick och inte fanns det nåt nytt där....Eller har nån annan sett nåt om förmånsvärden på X ?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Tars »

Irriterande.....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Fredriksv »

Kommer kanske på torsdag? :-) skämt och sido, det är en showstopper för mig så jag vill verkligen veta...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Tars »

Samma för mig....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 28 okt 2015 05:56

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Ifixis »

Är det någon av er datakunniga som kan skriva någon kod som håller koll på Skatteverkets lista över valbara Teslamodeller, så man kan få veta när Model X infinner sig där?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av dstr »

Ifixis skrev:
Är det någon av er datakunniga som kan skriva någon kod som håller koll på Skatteverkets lista över valbara Teslamodeller, så man kan få veta när Model X infinner sig där?
http://biluppgifter.se/brukare/5569314098 inte för att den har med förmånsvärdet att göra, men klart intressant för att se när X dyker upp.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Tenk »

Nu finns ny nybilsprislista hos Skatteverket, dock inte avdragen vad jag kan se (sker genom Allmänna råd) så tror inte det ger svaret på förmånsvärdet.
http://www4.skatteverket.se/rattsligvag ... 2016-06-17
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förmånsvärde?

Inlägg av Svenssons »

Tenk skrev:
Nu finns ny nybilsprislista hos Skatteverket, dock inte avdragen vad jag kan se (sker genom Allmänna råd) så tror inte det ger svaret på förmånsvärdet.
http://www4.skatteverket.se/rattsligvag ... 2016-06-17
Den listan har missat prissänkningen på Model X på ca 50 000:-. Ingen kommer att betala de priser för Model X som finns i den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar