https://electrek.co/2017/06/23/tesla-mo ... oose-test/
Detta svarar också på e5m1r fråga:
e5m1r skrev:Har de kört teslan i älgtest ?
Moderator: Redaktion
e5m1r skrev:Har de kört teslan i älgtest ?
Älgtestet med MS såg mycket bra ut enl de amerikanska testarna. Bilen låg som ett strykjärn på vägen även i hög hastighet(55mph). Även tittat på filmer med Porsche 911 som naturligtvis också ligger i toppklass men detta är ju i princip en racerbil/tävlingsbil som är liten och låg.Svenssons skrev:Här har km77 testat Model X i älgtest. Den klarar av det i 70 km/h men inte mycket mer och det beror troligen på vikten på bilen. Så länge batterier väger vad de väger så förstår jag att Tesla inte stoppar i fler kWh i bilarna.
https://electrek.co/2017/06/23/tesla-mo ... oose-test/
Detta svarar också på e5m1r fråga:e5m1r skrev:Har de kört teslan i älgtest ?
Bra summerat, och håller med dig, fastän jag själv bara är 35.TeslaX Anders skrev:Älgtestet med MS såg mycket bra ut enl de amerikanska testarna. Bilen låg som ett strykjärn på vägen även i hög hastighet(55mph). Även tittat på filmer med Porsche 911 som naturligtvis också ligger i toppklass men detta är ju i princip en racerbil/tävlingsbil som är liten och låg.Svenssons skrev:Här har km77 testat Model X i älgtest. Den klarar av det i 70 km/h men inte mycket mer och det beror troligen på vikten på bilen. Så länge batterier väger vad de väger så förstår jag att Tesla inte stoppar i fler kWh i bilarna.
https://electrek.co/2017/06/23/tesla-mo ... oose-test/
Detta svarar också på e5m1r fråga:e5m1r skrev:Har de kört teslan i älgtest ?
Jag tycker att MX uppför sig mycket bra i älgtestet i 74km/h vilket var högsta hastigheten de visade i klippet. Synd att de inte visade test i högre hastighet. MX är ju som alla större SUVar tung och hög, det ingår liksom i konceptet för en dylik biltyp. Att då kräva sportbilsprestanda i ett enskilt test är väl ändå att ta i! MX fick ju mycket bra betyg i det amerikanska testet som meddelats tidigare. Detta inkluderade ju bl.a "roll over" testet och krockar i olika vinklar.
Jag måste säga att bilen känns otroligt säker när jag summerar de olika testerna.
Sen kan jag ju inte låta bli att poängtera att det finns en anledning till att vägarna har en viss högsta tillåtna hastighet. Någon har tänkt till och gjort en "cost-benefit"/riskanalys för en viss vägsträcka. Att då ligga i 120 på en 90 väg och sedan tycka att bilen uppförde sig "farligt" när föraren fick väja för exvis en älg eller annat hinder, det är bara trams!
Jag förstår att speciellt ni yngre gillar att köra med hög fart(nej ni är inte odödliga!) och jag har ju själv varit ung... men med åldern skaffar de flesta sig ett klokare förhållningssätt till hastighet och risker. Detta kanske beror på att man inser att livet trots allt är ändligt när man fyllt 50 och inser att nu är man på "döhalvan".
Personligen tycker jag det skrivs lite för mycket på forumet om hur mycket för fort man kör. Varför inte planera bättre och åka exvis. 10 minuter tidigare och sedan ställa in farthållaren på anvisad hastighet och njuta av bilturen, spara energi samt vissa att vi elbilister försöker föregå med gott exempel i trafiken.
Jag önskar alla Forummedlemmar en riktig skön och avkopplande sommar och ta det försiktigt på vägarna då det är mycket vilt som är i rörelse nu när älgar, hjortar, vildsvin , rådjur och övriga djur får sina ungar.
Håller med dig helt men uppfattar mig själv inte som "försiktig" utan mer som förnuftig/eftertänksam/säkerhetsmedveten.Anders77 skrev:Gällande hastighet och vägar mm. Ärligt, talat så tror jag även "försiktiga" förare sällan kör exakt 70 på 70 vägarna, samt det kan dyka upp älg på 90 vägar med.
Vilket få verkar tänka på