Felaktigheter i fordonsregistret?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Re: Felaktigheter i fordonsregistret?

Inlägg av peterlauri »

Fick svar av Bo:
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).

Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga? :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

peterlauri skrev:
Fick svar av Bo:
Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).

Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?

Elbilar skall jämföras mot elbilar, bensinbilar mot bensinbilar, dieselbilar mot dieselbilar och så vidare. Varje typ av motor har sina unika egenskaper och myndigheter ska då inte hitta på siffror för att försöka få siffror som passar tjänstemännens uppfattning.

Transportstyrelsen skall ju följa det regelverk som finns, varför annars ta fram detta? Det är väl inte upp till enskilda tjänstemän på våra myndigheter att avgöra när regelverk skall följas och när de tycker att det blir orättvist mot någon annan teknik?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Svenssons skrev:
peterlauri skrev:
Fick svar av Bo:
Hej!

Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?

Elbilar skall jämföras mot elbilar, bensinbilar mot bensinbilar, dieselbilar mot dieselbilar och så vidare. Varje typ av motor har sina unika egenskaper och myndigheter ska då inte hitta på siffror för att försöka få siffror som passar tjänstemännens uppfattning.

Transportstyrelsen skall ju följa det regelverk som finns, varför annars ta fram detta? Det är väl inte upp till enskilda tjänstemän på våra myndigheter att avgöra när regelverk skall följas och när de tycker att det blir orättvist mot någon annan teknik?
Transportstyrelsen hävdar att dom följer regelverket som dom har satt upp. För att jag ska kunna svara, vill jag vara mer påläst gällande fakta, och hoppas någon redan läst på och kan hjälpa till att formulera ett svar :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

En intressant fråga är väl varför registermyndigheter i olika EU-länder tolkar reglerna olika? Jag har inte sett det själv, men det har sagts på forumet att Nederländerna t ex registrerar annorlunda. Rimligen borde de väl komma fram till samma siffror? Sedan kan det ju vara så att Sverige gör rätt och andra gör fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Ifixis
Teslaägare

Inlägg av Ifixis »

Hur gör man i Norge?
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Varför kan inte både 27.2 (Maximum hourly output), 27.3 (Maximum net power) och 27.4 (Maximum 30min power) registreras? Det skulle ju vara en ganska bra kompromiss... Sen får försäkringsbolag lära sig tolka dessa siffror. Det tycker jag är den bästa lösningen...
---
---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
En intressant fråga är väl varför registermyndigheter i olika EU-länder tolkar reglerna olika? Jag har inte sett det själv, men det har sagts på forumet att Nederländerna t ex registrerar annorlunda. Rimligen borde de väl komma fram till samma siffror? Sedan kan det ju vara så att Sverige gör rätt och andra gör fel.
Uppgifter för Nederländerna: https://voertuig.net/typegoedkeuringsnu ... 46*0667*10
Uppgifter för Norge: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... er=EK10498

Bägge kör med korrekta uppgifter som Tesla angivit och inte summerat maxeffekten för motorerna.

Om man har regnummer till finsk bil kan man kolla här:
https://asiointi.trafi.fi/sv/web/asioin ... topalvelut

(Kostar dock pengar)
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Beck
Teslaägare

Inlägg av Beck »

Ifixis skrev:
Hur gör man i Norge?
På mitt "vognkort" likvärdigt registreringsbevis så är det uppgett 67kW på min S85D och min bli är registrerad 2016-03-29
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

gör trsp styrelsen egna tolkningar med egolf, leaf och zoe också
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Beck skrev:
Ifixis skrev:
Hur gör man i Norge?
På mitt "vognkort" likvärdigt registreringsbevis så är det uppgett 67kW på min S85D och min bli är registrerad 2016-03-29
Så Norge använder 27.2 (Maximum hourly output)?
---
---
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

12man skrev:
gör trsp styrelsen egna tolkningar med egolf, leaf och zoe också
Någon med en Leaf eller Zoe som kan dela med sig av deras uppgifter på bilen? Intressant fråga :)
---
---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Leaf, Zoe och Golf verkar ange toppeffekt medan i3 har en något lägre siffra (125 istället för 170).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Finland verkar ha samma som i Sverige. Dock är det olika beroende på när dom registrerades. Ställde frågan på Tesla Club Finland FB. Lite info från Finland:
Trafi has a field called Suurin Nettoteho (Max net power), where values vary quite much:
Power Count
null 170
0 31
66 4
67 2
69 13
145 4
193 35
285 3
290 1
350 1
375 27
386 4
543 3
Dock hörs rykten att Maximum Hourly Power registreras i Finlands system också, men det syns inte på registreringsbevisen och i normala förfrågan gällande fordonsuppgifter.
Early registrstions have 69kw even for P85D. My S85 has 285kw in trafi papers. I was told that there is also electric car power field in trafi system which is not visible in printed form.
En finne som bor i Danmark rapporterade:
67kW here in Denmark for MS 90D
Finne i Luxemburg:
This has been changing in Luxembourg as well, first cars were 69 kW and now it says in P85D 543 kW.
---
---
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

hummersåssupplyfederationen som verkar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

På våran E-golf så är den registrerad på 85 kw.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

I Schweiz har jag 568 kW på min P90D. Det var 350 kW på den P85+ jag hade innan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

peterlauri skrev:
Svenssons skrev:
peterlauri skrev:
Fick svar av Bo:
Hej!

Transportstyrelsen hävdar att dom följer regelverket som dom har satt upp. För att jag ska kunna svara, vill jag vara mer påläst gällande fakta, och hoppas någon redan läst på och kan hjälpa till att formulera ett svar :)
Det här kan bli ett intressant informationsutbyte. Det verkar som Bo Göingberg är en gammal räv på Transportstyrelsen.
Om man googlar så dyker han upp i media ofta där han förtydligar och förklarar regler. Tror att driva frågan med honom är utsiktslöst. Han är en slipad kommunikatör (även om jagtycker hans svar var lite arrogant)

En handläggare eller jurist borde vara mera rätt. Någon gång så ändrade de policyn för effekten för Tesla? Frågan är varför?

Min bilansvariga på lesingfirman kollade upp det här också...

"Nu har jag pratat med Transportstyrelsen som svarar att effekten är korrekt angiven. Transportstyrelsen har beslutat att effekten räknas fram genom att effekten för varje batteri adderas vilket i detta fall ger en totaleffekt på 386 kW.

För mer information så hänvisar de till sin Regelinformation på tfn 010-49 56 850 (vardagar 9-11 samt 13-15)."
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Följdfråga:
Hej Bo,

Tack för snabbt svar :)

Är det något som hindrar er att registrera samtliga värden i registreringsbeviset? Alltså:

27.2 (Maximum hourly output)
27.3 (Maximum net power)
27.4 (Maximum 30min power)

Eller kanske dessa redan finns registrerade, men som dolda fält? Finland registerar även 27.2, men i deras system är dom "dolda", och tas inte med på registreringsbevis.

/Peter
Svar:
Hej!
Jag tror inte att någon information som kommer till oss via analogt eller digitalt CoC kasseras utan ligger arkiverat, men det finns ingen synlig position för effekt per timme. En position som jag saknar mera är batteriprestanda som såvitt jag vet inte registreras. Uppgift om hur många Wh/km som en batteribil förbrukar kan man registrera, men som sagt inte ”bränsletankens rymd” alltså batteriets kapacitet.

Med vänliga hälsningar

Bo X
Utredare

Sektion regelinformation
Väg- och järnvägsavdelningen
Transportstyrelsen
---
---
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Kan du inte fråga Bo på vilka regler de stödjer sig på när det inte följer EU direktivet angående hur man inom EU ska ange effekt för elbilar?

Utdrag:
"För att gemenskapens inre marknad skall kunna upprättas och fungera väl bör medlemsstaternas godkännandesystem ersättas med ett förfarande för gemenskapsgodkännande som bygger på principen om fullständig harmonisering."

http://www.notisum.se/rnp/eu/fakta/..%5 ... 4R0136.htm

Ändringar av förordning (EG) nr 692/2008

Förordning (EG) nr 692/2008 ska ändras på följande sätt:

1. I artikel 2 ska följande punkter läggas till som punkterna 37, 38, 39 och 40:

”37.   nettoeffekt: den effekt som erhålls på en provbänk i slutet av vevaxeln eller dess motsvarighet vid motsvarande motorvarvtal med de tillbehör som provats i enlighet med bilaga XX (Mätning av nettomotoreffekt, nettoeffekt och största motoreffekt under 30 minuter för elektrisk transmission), och som uppmäts under de atomsfärsförhållanden som gäller för referensändamål.

38.   största nettoeffekt: nettoeffektens högsta värde mätt vid full motorbelastning.

39.   största motoreffekt under 30 minuter: den största nettoeffekten för en likspänd elektrisk transmission enligt punkt 5.3.2 i Unece-föreskrifter nr 85 (6).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Precis fråga varför inte EU-direktivet följs.

Fast det kanske bara är påhittade direktiv som ska följas?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Men reglerar detta hur bilar ska registreras? För mig ser det ut som att det reglerar typgodkännandet. Men det är inte helt lättläst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

LarsL skrev:

Det var min ursprungliga fråga, där någon svarade att dom bara följer de regelverk som regelavdelningen satt upp. Sen fick jag kontakt med Bo :)
---
---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

peterlauri skrev:
LarsL skrev:

Det var min ursprungliga fråga, där någon svarade att dom bara följer de regelverk som regelavdelningen satt upp. Sen fick jag kontakt med Bo :)
Intressant. Transportstyrelsen ignorerar regelverk för att de har fattat egna regler och skickar de som ifrågasätter detta till sin kommunikatör. Polisen följer EU-förslag som inte har beslutats om och som inte kommer att klubbas igenom, varken på EU-nivå eller i Svergie (vilka typer av vapen som man kan få licens på). Känns som att myndigheter allt mer gör vad enskilda tjänstemän tycker, inte vad som har beslutats...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Som sagt var, något för uppdrag granskning börjar detta likna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Hallon. Börjar närma sig ett riktigt svar. Se nedan:

Hej Peter!

Jag fick ta över din fråga från Kjell-åke Sjödin.

Det har nyligen kommit in frågeställningar kring detta även från andra Tesla-ägare och vi vill diskutera frågan en runda internt innan jag ger dig ett utförligare svar, jag hoppas att du kan avvakta ca 1-2 veckor?

Sverige har bedömt att det inte finns behov att registerföra samtliga värden för effekt. Som information så används olika värden i våra grannlände; Sverige använder max nettoeffekt, Norge använder högsta nettoeffekt under 30 minuter och Finland använder maximal effekt per timme.

Med vänliga hälsningar
---
---
Skriv svar