Felaktigheter i fordonsregistret?
Moderator: Redaktion
Re: Felaktigheter i fordonsregistret?
Betyder det att Tesla gör rätt och transportstyrelsen är boven i dramat?
Verkar som om det är Transportstyrelsen som är vilsen, ja. Vi kanske borde upplysa dem som klubb?
Absolut
Men det borde även ligga i Teslas intresse att det blir rätt. Dels för att de tar en dokumentavgift, vilket jag antar är precis det här, men även för att felaktiga uppgifter påverkar försäkringspremier och följaktligen köparens kalkyl och beslut att köpa en Tesla.
Men det borde även ligga i Teslas intresse att det blir rätt. Dels för att de tar en dokumentavgift, vilket jag antar är precis det här, men även för att felaktiga uppgifter påverkar försäkringspremier och följaktligen köparens kalkyl och beslut att köpa en Tesla.
- peterlauri
- Teslaägare
Se min lilla kontakt med Transportstyrelsen:
------------
Hej Peter!
Tack för ditt mejl.
Ja, vi har utrett frågan.
I Sverige är det beslutat att det är den högsta nettoeffekten som ska registreras. TESLA anger inte högsta nettoeffekt för fordonet, utan per batteri.
Det är inte utrett på EU-nivå var det ska anges eller rapporteras.
Med vänlig hälsning
Mattias Rekonius
Handläggare
Skatte-och avgiftsavdelningen
Transportstyrelsen
Trafikregistret
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon vx: 0771-503 503
Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor, så blir det lättare för oss att följa ditt ärende.
Du kan själv snabbt sköta ärenden som rör fordon på vår webbplats och på vår servicetelefon 0771-25 25 25.
Fråga: Hej. Upptäckte att bilen har felaktigt registrerad effekt, 386kw/518hk. Detta är felaktig uppgift då elbilar ska registreras med effekten dom kan bibehålla under en timma. Har hört på forum att det är fler som har felaktigt registrerad effekt på deras nya Teslor. Är detta något ni har noterat? Detta påverkar försäkringspremier, och är viktigt att ha rätt information. Mvh, Peter Lauri
Registreringsnummer: Xxxxxxx
Kontaktas via: E-post
Namn: Peter Lauri
E-post: Xxx
------------
Hej Peter!
Tack för ditt mejl.
Ja, vi har utrett frågan.
I Sverige är det beslutat att det är den högsta nettoeffekten som ska registreras. TESLA anger inte högsta nettoeffekt för fordonet, utan per batteri.
Det är inte utrett på EU-nivå var det ska anges eller rapporteras.
Med vänlig hälsning
Mattias Rekonius
Handläggare
Skatte-och avgiftsavdelningen
Transportstyrelsen
Trafikregistret
701 81 Örebro
www.transportstyrelsen.se
Telefon vx: 0771-503 503
Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor, så blir det lättare för oss att följa ditt ärende.
Du kan själv snabbt sköta ärenden som rör fordon på vår webbplats och på vår servicetelefon 0771-25 25 25.
Fråga: Hej. Upptäckte att bilen har felaktigt registrerad effekt, 386kw/518hk. Detta är felaktig uppgift då elbilar ska registreras med effekten dom kan bibehålla under en timma. Har hört på forum att det är fler som har felaktigt registrerad effekt på deras nya Teslor. Är detta något ni har noterat? Detta påverkar försäkringspremier, och är viktigt att ha rätt information. Mvh, Peter Lauri
Registreringsnummer: Xxxxxxx
Kontaktas via: E-post
Namn: Peter Lauri
E-post: Xxx
- lator
- Teslaägare
Ja då var det ju kristallklart! Model S Classic hade alltså ett batteri som bara klarade av att ge 93hk...
Batteriet i en S70 kan däremot ge 525 hk!

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Enligt Monark1954 (från tidigare i samma tråd):
"I Eu direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet står det
Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid angivet varvtal.
Kapilter 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges. "
Enligt Transportsyrelsen:
"I Sverige är det beslutat att det är den högsta nettoeffekten som ska registreras. TESLA anger inte högsta nettoeffekt för fordonet, utan per batteri.
Det är inte utrett på EU-nivå var det ska anges eller rapporteras."
Har de inte läst EU-direktivet? Kan de hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, som de stöjer sig på i sitt beslut?
"I Eu direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet står det
Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid angivet varvtal.
Kapilter 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges. "
Enligt Transportsyrelsen:
"I Sverige är det beslutat att det är den högsta nettoeffekten som ska registreras. TESLA anger inte högsta nettoeffekt för fordonet, utan per batteri.
Det är inte utrett på EU-nivå var det ska anges eller rapporteras."
Har de inte läst EU-direktivet? Kan de hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, som de stöjer sig på i sitt beslut?
År det inte det som har diskuterats här på forumet, att det är uträtt på EU-nivå?
Vad är det som gäller för en S60D, 525hk?
Från manualen:
Maximal nettoeffekt* och motorhastighet i mindre
motorer
Base: 145 kW @ 5 700 varv/minut
Performance: 193 kW @ 6 100 varv/minut
Maximalt vridmoment i mindre motorer
Base: 250 Nm
Performance: 330 Nm
Från manualen:
Maximal nettoeffekt* och motorhastighet i mindre
motorer
Base: 145 kW @ 5 700 varv/minut
Performance: 193 kW @ 6 100 varv/minut
Maximalt vridmoment i mindre motorer
Base: 250 Nm
Performance: 330 Nm
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- peterlauri
- Teslaägare
Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Hej Peter!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2016/11531.
From: peterlauri@gmail.com
Ok. I svaret så står det också att det inte är utrett på EU-nivå, men i Eu
direktivet 2007/46/EG som styr eller definierar begreppen i typgodkännandet
står det
*Kapitel 3.2 för förbränningsmotorer skall maximal nettoeffekt uppges vid
angivet varvtal.*
*Kapitel 3.3 för elmotorer skall maximal effekt per timme anges.*
*Kan ni hänvisa till någon paragraf eller bestämmelse man kan läsa, om
beslutet gällande de svenska reglerna som frångår EU-direktiven?*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo X
Sektion regelinformation
Senast redigerad av peterlauri, redigerad totalt 1 gånger.
Men detta förklarar ju inte det Svensson visade, där står det ju tydligt vad som gäller för en timme.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Hej Peter!
står det
angivet varvtal.*
SVAR: Det du citerar är hur tillverkaren ska uppge elmotorns effekt i informationsdokument vid ansökan om typgodkännande och i intyget om överensstämmelse, CoC. Transportstyrelsen ifrågasätter inte tillverkarens effektuppgifter utan godtar okritiskt vad som tillverkaren har uppgivit i CoC-dokumentet som ligger till grund för de uppgifter som registreras i vägtrafikregistret.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Edit: skicka de bilder som Svensson lade upp om det är okej för honom och fråga hur de inte kan ha sätt vad de bör registrera.
- peterlauri
- Teslaägare
Absolut, ska skicka det bilder som visades här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 70#p117130vigge50 skrev:Men detta förklarar ju inte det Svensson visade, där står det ju tydligt vad som gäller för en timme.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Hej Peter!
står det
angivet varvtal.*
Med vänliga hälsningar
Bo X
Sektion regelinformation
Edit: skicka de bilder som Svensson lade upp om det är okej för honom och fråga hur de inte kan ha sätt vad de bör registrera.
Se ett annat svar här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 80#p117436
Hur ska man tolka deras svar? Vilket är det som gäller?
Senast redigerad av peterlauri, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tolkar det som att de menar att dessa regler inte gäller dem. D v s de är inte bundna av detta när de registrerar bilarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svärfar kollade i registreringsbeviset och såg att det saknades kopplingssätt (punkt D11 tror jag). Han hävdade att det skulle stå Kula där när jag nu hade det. Är det någon annan som har något skrivet i den rutan?
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Är inte registreringsbesiktning längre på drag, det kommer dit på nästa besiktning, är samma på alla nya bilar nu.orca skrev:Svärfar kollade i registreringsbeviset och såg att det saknades kopplingssätt (punkt D11 tror jag). Han hävdade att det skulle stå Kula där när jag nu hade det. Är det någon annan som har något skrivet i den rutan?
Model X P90D | Red Multi-Coat Paint | 22" Silver Wheels | Black Leather Seats | Six Seat | Ludicrous Speed Upgrade | Autopilot | Smart Air Suspension | Premium Interior Package | Ultra High Fidelity Sound | Subzero Weather Package | Tow Package
Ok, men de går bra att köra ändå?ModelX skrev:Är inte registreringsbesiktning längre på drag, det kommer dit på nästa besiktning, är samma på alla nya bilar nu.orca skrev:Svärfar kollade i registreringsbeviset och såg att det saknades kopplingssätt (punkt D11 tror jag). Han hävdade att det skulle stå Kula där när jag nu hade det. Är det någon annan som har något skrivet i den rutan?
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Börjar kännas lite som ett roligt uppdrag för uppdrag granskning i TV...bylund skrev:Jag tolkar det som att de menar att dessa regler inte gäller dem. D v s de är inte bundna av detta när de registrerar bilarna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???
I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.
Jag ser fram emot ytterligare svar i denna fråga.
- peterlauri
- Teslaägare
Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.Ifixis skrev:Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Lite Goddag Yxskaft från deras sida kan man tycka. Men man kanske får vara ännu tydligare i sin frågeformulering så att man har chans att få svar på rätt fråga???
I dessa CoC-uppgifter har vi tidigare sett att maxeffekt anges separat för motorerna fram och bak och att det som registreras är summan av dessa maxeffekter. Där finns dock också uppgifterna om max effekt per timme, som Transportstyrelsen verkar ignorera eller i alla fall tycka är oviktiga.
Det är OK att skicka bilderna och Tesla skriver inte att min bil har 772 hk, de skriver att max på främre motorn är 193 kW och bakre på 375kW. Sedan väljer Transportstyrelsen att slå samman dessa uppgifter som jag fattar det som.peterlauri skrev:Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.Ifixis skrev:Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- peterlauri
- Teslaägare
I'm on itSvenssons skrev:Det är OK att skicka bilderna och Tesla skriver inte att min bil har 772 hk, de skriver att max på främre motorn är 193 kW och bakre på 375kW. Sedan väljer Transportstyrelsen att slå samman dessa uppgifter som jag fattar det som.peterlauri skrev:Jag mailade "Bo" direkt, får se om han svarar. Annars ringer jag honom efter lunch imorgon.Ifixis skrev:Det här är ett typiskt politikersvar där frågan är Varför är det den sammanlagda maxeffekten som registreras, och svaret är att De inte har någon anledning att ifrågasätta Teslas uppgifter till CoC.peterlauri skrev:Efter lång väntan har jag fått svar från Transportstyrelsen. Vet inte hur detta ändrar vår diskussion???
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation

- peterlauri
- Teslaägare
Fick svar av Bo:

Någon som vill hjälpa till att formulera en följdfråga?Hej!
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…

Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?peterlauri skrev:Fick svar av Bo:
Ja, det är inte helt lätt att jämföra effektuppgifter från elmotorer med förbränningsmotorer, egentligen skulle väl 100 kW som utvecklas av en elmotor redan från lägsta varvtal värderas mycket högre än 100 kW som utvecklas av en förbränningsmotor i en smal sektor högt upp i varvtalsregistret. Uppgift om motorns högsta nettoeffekt framgår ju av Teslas uppgifter och har mycket riktigt noterats korrekt i vägtrafikregistret i ditt exempel. Till dess vi får bättre sätt att mäta får vi nog stå ut att motorns högsta nettoeffekt får beskriva motorns prestanda. När batteribilar och elbilar med ombordladdning med bränsleceller gör sitt intåg på fordonsmarknaden finns det anledning att titta på hur effektuppgifterna ska beräknas och jämföras med motsvarande förbränningsmotordrivet fordon, men jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att resultera i att elbilarnas effekt ska underskattas i jämförelsen (i den mån jämförelse alls är aktuellt längre då vi fått en fossilfri fordonsflotta).
Jag skulle nog inte uppgradera från insane mode till ludicrous mode för 80 000 om uppgiven effekt inte ens bräcker grannens Audi kombi…
Elbilar skall jämföras mot elbilar, bensinbilar mot bensinbilar, dieselbilar mot dieselbilar och så vidare. Varje typ av motor har sina unika egenskaper och myndigheter ska då inte hitta på siffror för att försöka få siffror som passar tjänstemännens uppfattning.
Transportstyrelsen skall ju följa det regelverk som finns, varför annars ta fram detta? Det är väl inte upp till enskilda tjänstemän på våra myndigheter att avgöra när regelverk skall följas och när de tycker att det blir orättvist mot någon annan teknik?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- peterlauri
- Teslaägare
Transportstyrelsen hävdar att dom följer regelverket som dom har satt upp. För att jag ska kunna svara, vill jag vara mer påläst gällande fakta, och hoppas någon redan läst på och kan hjälpa till att formulera ett svarSvenssons skrev:Vem har sagt att siffrorna skall vara till för jämförelse med förbränningsmotor? Det står ju tydligt att det är en elmotor och regelverket är klart hur effekten för elmotorer skall anges. Detta är sedan viktigt vid jämförelse mellan elbilbilar. Låt oss anta en elbil som har toppeffekt på 600hk pga fyra elmotorer på 150 hk var som aldrig kan plocka ut mer än max 200 hk vid något tillfälle och max 100hk i en timme och en annan elbil som har en toppeffekt på 300 hk som kan köras på 200 hk i en timme. Vilken bil kommer vara snabbast, den på "800 hk" eller den på 300hk? Vilken bil kommer kunna användas på bankörning?peterlauri skrev:Fick svar av Bo:
Elbilar skall jämföras mot elbilar, bensinbilar mot bensinbilar, dieselbilar mot dieselbilar och så vidare. Varje typ av motor har sina unika egenskaper och myndigheter ska då inte hitta på siffror för att försöka få siffror som passar tjänstemännens uppfattning.
Transportstyrelsen skall ju följa det regelverk som finns, varför annars ta fram detta? Det är väl inte upp till enskilda tjänstemän på våra myndigheter att avgöra när regelverk skall följas och när de tycker att det blir orättvist mot någon annan teknik?

En intressant fråga är väl varför registermyndigheter i olika EU-länder tolkar reglerna olika? Jag har inte sett det själv, men det har sagts på forumet att Nederländerna t ex registrerar annorlunda. Rimligen borde de väl komma fram till samma siffror? Sedan kan det ju vara så att Sverige gör rätt och andra gör fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS