Byta till Model X från XC90
Moderator: Redaktion
Byta till Model X från XC90
Har länge velat skaffa en Model X och nu börjar det bli dags att byta min drygt 2 år gamla XC90. Har provkört och räknat på kalkylen (tjänstebil och äger företaget själv).
För att inte göra bort mig så hoppas jag få tips och tankar om saker jag skall tänka på innan jag beställer bilen?
Leasing via Tesla eller banken?
Var tecknar man försäkring?
19 700 för 3 års serviceavtal känns mycket jämfört med Volvo XC90 för 8900. Borde inte en el bil vara billigare att serva?
Kan man dela till sig ett längre pris på bilen, service mm?
Vad skall jag inte missa att tänka på?
För att inte göra bort mig så hoppas jag få tips och tankar om saker jag skall tänka på innan jag beställer bilen?
Leasing via Tesla eller banken?
Var tecknar man försäkring?
19 700 för 3 års serviceavtal känns mycket jämfört med Volvo XC90 för 8900. Borde inte en el bil vara billigare att serva?
Kan man dela till sig ett längre pris på bilen, service mm?
Vad skall jag inte missa att tänka på?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byta till Model X från XC90
Typ omöjligt att deala till sig bättre pris hos Tesla, enda sättet är om man hittar en demobil till bra pris...
Leasing skulle jag säga (då kan du dra halva momsen osv)
Försäkring är en ren djungel, det är tyvärr bara att ringa runt och fråga
Service tog inte jag iaf utan betalde för en stor strax före 8000 mil och ja, det är dyrt enligt många av oss...
Har du en XC90 så blir antagligen den totala månadskostnaden lika eller tom lägre med en Tesla
(Lågt förmånsvärde, typ ingen skatt, 2kr per mil i "drivmedelskostnad" mm)
Leasing skulle jag säga (då kan du dra halva momsen osv)
Försäkring är en ren djungel, det är tyvärr bara att ringa runt och fråga
Service tog inte jag iaf utan betalde för en stor strax före 8000 mil och ja, det är dyrt enligt många av oss...
Har du en XC90 så blir antagligen den totala månadskostnaden lika eller tom lägre med en Tesla
(Lågt förmånsvärde, typ ingen skatt, 2kr per mil i "drivmedelskostnad" mm)
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Byta till Model X från XC90
Kul att du vill ta steget till en Tesla!
Jag knasade ut och beställde all utrustning och det blev svettigt på förmånsvärdet. Det går inte att pruta på specialbeställd bil tyvärr, men tar du en lager/demobil kan du få rätt stora rabatter. Jag hade nog valt en sån idag, men när det begav sig blev jag hetsad att beställa innan fri laddning försvann som förmån.
Jag har kört 4500 mil på ett år, innan brukade jag köra runt 2000. Vet inte vad som har hänt riktigt
Jag tänker inte serva förrän jag själv ser ett servicebehov, finns ju inget att serva/byta mer än kupefilter egentligen.
Jag knasade ut och beställde all utrustning och det blev svettigt på förmånsvärdet. Det går inte att pruta på specialbeställd bil tyvärr, men tar du en lager/demobil kan du få rätt stora rabatter. Jag hade nog valt en sån idag, men när det begav sig blev jag hetsad att beställa innan fri laddning försvann som förmån.
Jag har kört 4500 mil på ett år, innan brukade jag köra runt 2000. Vet inte vad som har hänt riktigt
Jag tänker inte serva förrän jag själv ser ett servicebehov, finns ju inget att serva/byta mer än kupefilter egentligen.
Model S P85DL+
Re: Byta till Model X från XC90
Har du eget AB med möjlighet att ta utdelning behöver inte ett högt förmånsvärde vara så farligt. Kan vara bra att tänka på då du funderar på vilken utrustning du ska ha. Skicka PM så kan jag förklara mer.
Har själv en X100D 6-sits med läder som jag köpte som demobil.
Hade jag ändrat något så vore det att välja tygklädsel och vänta med AP. MEN! Många säger att AP blev klart bättre med senaste uppdateringen som jag ännu inte fått så kan inte uttala mig om det.
Leasing via något leasingbolag som Tesla samarbetar med är nog enklast.
6-sits är grymt trevligt. Enkelt att kliva bak mellan stolarna och att kunna trä benen mellan stolarna för de som sitter där bak. Går också att ha långa föremål mellan stolarna (tex skidor) Dock går sätesryggarna ej att fälla och lite dyrt alternativ. Jag hade antagligen valt 7-sits idag.
Hade alla gånger valt 100 batteri igen. I vinter med -15 till -25 låg räckvidden på ganska precis 30mil i motorvägsfart och med förvärmd bil osv.
Har själv en X100D 6-sits med läder som jag köpte som demobil.
Hade jag ändrat något så vore det att välja tygklädsel och vänta med AP. MEN! Många säger att AP blev klart bättre med senaste uppdateringen som jag ännu inte fått så kan inte uttala mig om det.
Leasing via något leasingbolag som Tesla samarbetar med är nog enklast.
6-sits är grymt trevligt. Enkelt att kliva bak mellan stolarna och att kunna trä benen mellan stolarna för de som sitter där bak. Går också att ha långa föremål mellan stolarna (tex skidor) Dock går sätesryggarna ej att fälla och lite dyrt alternativ. Jag hade antagligen valt 7-sits idag.
Hade alla gånger valt 100 batteri igen. I vinter med -15 till -25 låg räckvidden på ganska precis 30mil i motorvägsfart och med förvärmd bil osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Byta till Model X från XC90
Angående försäkring kollade jag runt och valde till slut via Swedbank (tre kronor?) den var 1000kr dyrare än TH men då ingår sänkning av självrisken vid vagnskada osv.
Den som följer med bilen har väldigt hög självrisk. Minns inte exakt hur hög nu men ca 13000-16000 eller något sådant? Någon annan kanske vet bättre?
Den som följer med bilen har väldigt hög självrisk. Minns inte exakt hur hög nu men ca 13000-16000 eller något sådant? Någon annan kanske vet bättre?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Byta till Model X från XC90
Min självrisk landar runt 16500 på en S nu när jag beställde, hur mycket reduceras självrisken? Tar man THs Teslaförsäkring ingår 3000 kr reducering, sen kan man teckna på ytterligare 3000 som gäller vid skadegörelse lr viltolyckor för typ ingenting. Skall kanske teckna OK Q8 backup med som skulle ta bort 3000 till.Leo skrev:Angående försäkring kollade jag runt och valde till slut via Swedbank (tre kronor?) den var 1000kr dyrare än TH men då ingår sänkning av självrisken vid vagnskada osv.
Den som följer med bilen har väldigt hög självrisk. Minns inte exakt hur hög nu men ca 13000-16000 eller något sådant? Någon annan kanske vet bättre?
Re: Byta till Model X från XC90
Tror självrisken blir 2500kr totalt istället för den vanliga.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Byta till Model X från XC90
Det låter ju faktiskt riktigt bra, kanske borde lägga lite tid på att läsa igenom villkoren så att allt ser bra ut. Rent generellt brukar jag dock föredra att ta märkesförsäkringarna då villkoren brukar vara lite bättre även om kostnaden inte är det.
Re: Byta till Model X från XC90
Tror att TH hade någon klausul om att de ersätter ”skador på inredningen” om man råkar göra något tokigt. ”Drulle”
Osäkert hur 3 kronor gör med det?
Bedömde dock att självrisksänkningen var värt lite högre premie.
Osäkert hur 3 kronor gör med det?
Bedömde dock att självrisksänkningen var värt lite högre premie.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Byta till Model X från XC90
Kolla med Sixt de har finansiell leasing också
Snorbillig försäkring (ca 300kr i månaden) serviceavtal är dock ett krav och kostar va 350kr i månaden
Annars demo bil så sparar du en slant men missar tex den nya MCU
Snorbillig försäkring (ca 300kr i månaden) serviceavtal är dock ett krav och kostar va 350kr i månaden
Annars demo bil så sparar du en slant men missar tex den nya MCU
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Byta till Model X från XC90
Svårt att räkna hem det på försäkring när en 100D har 0,75% ränta hos Telsa jmf med leasingbolagens 3%.e5m1r skrev:Kolla med Sixt de har finansiell leasing också
Snorbillig försäkring (ca 300kr i månaden) serviceavtal är dock ett krav och kostar va 350kr i månaden
Annars demo bil så sparar du en slant men missar tex den nya MCU
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: Byta till Model X från XC90
Givetvis är det så.....oscfor skrev:Svårt att räkna hem det på försäkring när en 100D har 0,75% ränta hos Telsa jmf med leasingbolagens 3%.e5m1r skrev:Kolla med Sixt de har finansiell leasing också
Snorbillig försäkring (ca 300kr i månaden) serviceavtal är dock ett krav och kostar va 350kr i månaden
Annars demo bil så sparar du en slant men missar tex den nya MCU
Nu har jag min hos sixt och då var det ingen större skillnad i ränta när jag köpte + att DNB ville ha över 200k i ffh som jag inte var beredd att lägga ut
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se