Sjungande bakaxel?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Sjungande bakaxel?

Inläggav Teslaägare Teslanorr » 04 aug 2018 18:53

Är det nån som känner till om det är nåt känt problem med sjungande bakaxel (eller nåt..). Mest framstående vid 70-90, men antar vindbruset ta över efter 90. Har kontaktat service som förhoppningsvis kan ha nån I Umeå inom kort o kolla, så man slipper köra till Stockholm o kolla..
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Re: Sjungande bakaxel?

Inläggav Teslaägare jeppe_sthlm » 04 aug 2018 19:13

Är det typ såg/vinande ljud som följer varvtalet på motorn?

Jag hade nåt sånt oväsen, men det hördes framförallt i låga hastigheter (typ parkeringar) - sedan tog däckljudet över.

Ett par hundra mil senare small Drive Unit:en. Fick den utbytt och nu är den tyst
Model S P85+ med AP
https://ts.la/jesper42420
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Remuz » 04 aug 2018 19:50

Jag har vinande ljud från frontmotor mellan 75 och 85. Det verkar dock vara en egenskap hos bilen.
P100D 7-sits med allt på

http://ts.la/stefan4169
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inläggav westerlund » 04 aug 2018 23:07

jeppe_sthlm skrev:Är det typ såg/vinande ljud som följer varvtalet på motorn?

Jag hade nåt sånt oväsen, men det hördes framförallt i låga hastigheter (typ parkeringar) - sedan tog däckljudet över.

Ett par hundra mil senare small Drive Unit:en. Fick den utbytt och nu är den tyst

Hade liknande på en bil jag fick låna hem, fast på framaxeln. Frågade om det skulle låta så, det skulle det inte!
westerlund

Inläggav Teslaägare Tars » 04 aug 2018 23:07

Remuz skrev:Jag har vinande ljud från frontmotor mellan 75 och 85. Det verkar dock vara en egenskap hos bilen.

Precis. Egenskap. Tyvärr låter den på de flesta.
-15 Model s P85D+
Har en länk för fri SuC
https://ts.la/daniel94763
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kylbalsam » 05 aug 2018 08:14

Teslanorr skrev:Är det nån som känner till om det är nåt känt problem med sjungande bakaxel (eller nåt..). Mest framstående vid 70-90, men antar vindbruset ta över efter 90. Har kontaktat service som förhoppningsvis kan ha nån I Umeå inom kort o kolla, så man slipper köra till Stockholm o kolla..

Hej Teslanorr,

Jag håller precis på att försöka samla ljudbevis på det jag tror du menar.
Det är ett wowowowowowow-ljud som finns där mest hela tiden. Tror det kommer från bakre drivningen och ändras linjärt med hastigheten.
Vid sänkning av farten...antingen med låg/hög regen eller broms, så hörs det tydligast mellan 50 ner till stopp. Det låter då wowowowowwwoooowwwwwoooooooowwwwwwww. :lol:
Det till o med känns som ett lätt rasslande i bilen i samma rytm som ljudet.
Hade ett trasigt kardanaxellager på en gammal volvo en gång...det lät ungefär som nu, fast då mycket mer.

Min lekmanna-analys är att det är slutväxeln med sina kuggar eller något lager som är trött. Bilen har gått 6500 mil och fått några 0-100 demonstrationer...men inget överdrivet.

Det andra vinande ljudet som beskrivs, tror jag refererar till främre motorn och är som jag förstår det elmotorns egenskap när magnetfältet skapar förflyttning av rotor i statorn. :) Har man sidorutan öppen, så hör det vid även lättaste acceleration och konstant någonstans vid 80-90. Det är bara ett positivt ljud av framtiden. :)

Jag återkommer med ljudbevis på wowowow-ljudet, för att enklare beskriva ljudet.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslanorr » 05 aug 2018 23:40

Intressant! "ser" ut som samma ljud.. Spännande se om du kan spela in, så skall jag göra detsamma!
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kylbalsam » 07 aug 2018 23:25

Det var klurigt att få med just den frekvensen som låter, men har nu i alla fall något. Snabbt test. Hoppas det hörs...det är ett bakgrundsljud och låter som en tvättmaskin som centrifugerar. :D

En video med ljudet i bakgrunden finns på denna Wetransfer-länk: https://we.tl/mtABcHJapq
(Giltig i 7 dagar)

Det är motorvägsfart, så frekvensen är högre och någonstans mellan 180-300 hz...har inte hittat rätt verktyg än för att förtydliga och hitta frekvensen, då jag är på semester...
Fritt fram för den som är redigeringskunnig och har en equalizer som kan förstärka en viss frekvens. ;)

Återkommer när jag är hemma igen. Då blir det mycket mer underlag. :)
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare

Inläggav Teslaägare drakbane » 07 aug 2018 23:32

Teslanorr skrev:Är det nån som känner till om det är nåt känt problem med sjungande bakaxel (eller nåt..). Mest framstående vid 70-90, men antar vindbruset ta över efter 90. Har kontaktat service som förhoppningsvis kan ha nån I Umeå inom kort o kolla, så man slipper köra till Stockholm o kolla..

Antagligen är det RDU eller FDU, Rear Drive Unit/ Front Drive Unit.
De har lite problem med dessa lite då o då, men det blir bättre hela tiden. Vår 2015 hade det och de bytade lite olika fra/bak o sen bak eller fram igen, nu e den hyfsat tyst.
Har haft lånebilar som låtit som reaplan så det finns de som låter mer än andra.

Låter det mycket och i låga hastigheter brukar det inte vara jättestora problem att få den utbytt. Man får stryka de lite medhårs så brukar det lösa sej.
http://ts.la/joakim4643
Midnattsgrå ute o nattsvart inne, sex i bilen, majestätiska vingar o en krok därbak, köra fort, helt själv o längre samt kalltsomfankit och en CENTERKONSOL.
Samt 2 3or på G. Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kylbalsam » 13 sep 2018 22:07

Äntligen kommit till skott med ordentlig ljudinspelning av oljudet.

Det har blivit så illa de senaste 200 milen att tid på SC är bokad.

Här finns filmerna som SC fått ta del av:
https://we.tl/t-Zt8PvyZPWw (länk giltig 7 dagar)

Säger dem att det är "en egenskap" hos bilen, så frisläpps otämjd vrede utan dess like inne på SC Malmö och extremt dålig stämning kommer att infinna sig. :twisted:

Någon som har direkta erfarenheter av ljudet? Alltså vet vad det beror på och fått det förklarat av en människa som VERKLIGEN vet? :ugeek:
(t.ex. att man bytte lagren på motoraxeln eller hjullager)

...nu när jag tänker till lite extra...ljudet är i frekvens med hjulens rotation. Måste nog vara något från utgående axel från reduceringsväxeln...genom drivaxeln och ut till hjulet. Alltså något lager på den sträckan. Hmmmmmmm... :!:
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model X