Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Moderator: Redaktion
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Jag är sugen på att byta min Model S85 till en Model X och funderar på vad det är för skillnad i räckvidd mellan 90D och 100D. Har svårt att hitta info om detta.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
90 packet skall ha 81.8 kWh användbart och 100 packet 98.8 kWh användbart enligt http://www.skie.net som Jason Hughes driver, han skall ha kollat i BMS samt på cellerna i packet. Sen har ju 90 packet också rapporterats ha högre förlust av kapacitet över tiden också så på en ett år gammal bil blir skillnaden större. Så ca 20% längre i en 100D kontra 90D.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Kolla här i vår interna tråd om räckvidder kanske?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 19#p238777
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 19#p238777
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
100 alla dar i veckan.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Nu säljer jag ju en 90 så det är lite självmord på min annons, men jag skulle välja 100 bara för laddkurvan liksom... men sedan är ju frågan hur mycket det är värt i pengar...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Jag kom fram till att 100D vs 90D ger 20-25% mer räckvidd. Och laddkurvan är också klart bättre som Remuz skriver. Så jag bestämde mig för att satsa på en X 100D.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Jag upplevde cirka 15% bättre räckvidd i liknande förhållanden, men primärt var det vid suc det hände magi. 100 maxade till drygt 60%, gick hyfsat fort tom till 80% så jag låg mellan 10 och 80 hela resan.jpetters skrev:Jag kom fram till att 100D vs 90D ger 20-25% mer räckvidd. Och laddkurvan är också klart bättre som Remuz skriver. Så jag bestämde mig för att satsa på en X 100D.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Om den praktiskt användbara "skillnaden" är 15kWh och en X drar 250Wh/km sommartid så blir det 6 mil i skillnad. Räknar man vintertid och den drar 300Wh/km så blir skillnaden 5 mil. Drar den så lite som 214Wh/mil sommartid med finkörning på långsamma landsvägar så blir det 7 mils skillnad.
+ att som beskrevs laddkurvan är bättre på 100 batteriet
Så jag skulle säga 5-6mils skillnad i praktiken Så jag skulle välja en 100. Dock är jag ju lite partisk då jag själv redan kör X100D kanske ska tilläggas.
+ att som beskrevs laddkurvan är bättre på 100 batteriet
Så jag skulle säga 5-6mils skillnad i praktiken Så jag skulle välja en 100. Dock är jag ju lite partisk då jag själv redan kör X100D kanske ska tilläggas.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
15kWh skillnad låter lite. Jämfört med min S med 90kWh batteri är det 19-20kWh skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Jag valde en X75D eftersom jag tycker att de sista milen extra räckvidd (som i dagsläget kostar 237 800 kr) är ganska dyra mil...
Hade lätt tagit en 100 om jag ansett mig ha råd, men en 75 var jag vi mäktade med.
Hade lätt tagit en 100 om jag ansett mig ha råd, men en 75 var jag vi mäktade med.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
När vi ändå är inne på området räckvidd så har jag funderingar på byta min S85D till en S100D och då är ju frågan ..... är det värt det ? måste jag ha de extra milen ? ... Ja ibland när man är ute och kör på sina roadtrips så hade det varit skönt att kunna slappna av lite och inte tänka på räckvidden. Jo men vi har ju supercharger överallt, ja men då är det att man tar sig från en supercharger till nästa, men om man vill åka runt och titta på natur och sevärdheter då hade det varit skönt med de extra milen man får med 100D. Ja som ni förstår är det lite fram och tillbaka i huvud hur jag ska göra. Vill bara lufta mina funderingar. Hoppas jag inte kapar en tråd nu , då får ni säga till.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Jag skulle inte känna behovet av 100 i en S alls, men det är kanske för jag är van vid X90D nu. När jag lånade en S75D drog den mindre på motorväg så räckvidden var klart längre än med min X.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Bytte ju min 70D till 100D nyligen. Kört 600 mil med den nya, 8500 med den gamla.
Visst är det skönt när det står 508 km range istället för 345 när man ska iväg på långresan.
Bilen är definitivt mer pulver i också. Rätt stor skillnad i högre farter. Nu är ju 85 redan snabbare än 70 där blir skillnaden inte så stor.
Förbrukningen är iaf inte högre än min 70, 185 Wh/km hittills i snitt.
Mindre däckbuller också.
Allt är dock inte bättre, det är mer chassioljud i den nya, kabeldragningen i frunken är klantigt gjord så det skrapar när man öppnar den.
Regnautomatiken betydligt sämre, liksom helljusautomatiken. AP ganska likvärd, kanske bättre filhållning, men lite ryckig adaptiv farthållare.
Till skillnad från andra här är mitt LED ljus mycket bättre än de gamla xenon, undrar om Tesla har bättre ljus nu än i de första LED. Jag känner inte längre behov av extraljus på samma sätt.
Luftfjädringen är lite av en besvikelse, skillnad i komfort märker jag inte alls, men praktiskt att kunna höja bilen.
Premiumljudet ger bättre bas, men inte heller det är något som ger något stort mervärde. USB uttag även bak är nice. Centerkonsollen har återfjädrande lock, och känns bättre. Facelift kanske är lite snyggare också ...De nya premiumstolarna är mer påkostade än de gamla standardstolarna jag hade.
Efter hand har jag också insett att min gamla bil hade ungefär samma range som jag själv. Dvs jag har svårt att köra utan paus så länge som det stora batteriet medger. Och planerar man pauserna kan man ju lika gärna ladda samtidigt.
Den stora fördelen är den snabba laddningen. Det gör en märkbar skillnad.
Så är det värt att byta ?
Den nya kostade mer än dubbelt så mycket som jag fick för den gamla.
Svaret är i mitt fall nej. För mer än en halv mille emellan fick jag en bil som i stort sett bara är marginellt bättre i vardagen och med en del saker jag retar mig på som har blivit sämre.
Jag hade hellre uppgraderat 70 batteriet till ett 100 om det gått att göra, men behållt den gamla bilen, det var en riktigt bra bil också.
Visst är det skönt när det står 508 km range istället för 345 när man ska iväg på långresan.
Bilen är definitivt mer pulver i också. Rätt stor skillnad i högre farter. Nu är ju 85 redan snabbare än 70 där blir skillnaden inte så stor.
Förbrukningen är iaf inte högre än min 70, 185 Wh/km hittills i snitt.
Mindre däckbuller också.
Allt är dock inte bättre, det är mer chassioljud i den nya, kabeldragningen i frunken är klantigt gjord så det skrapar när man öppnar den.
Regnautomatiken betydligt sämre, liksom helljusautomatiken. AP ganska likvärd, kanske bättre filhållning, men lite ryckig adaptiv farthållare.
Till skillnad från andra här är mitt LED ljus mycket bättre än de gamla xenon, undrar om Tesla har bättre ljus nu än i de första LED. Jag känner inte längre behov av extraljus på samma sätt.
Luftfjädringen är lite av en besvikelse, skillnad i komfort märker jag inte alls, men praktiskt att kunna höja bilen.
Premiumljudet ger bättre bas, men inte heller det är något som ger något stort mervärde. USB uttag även bak är nice. Centerkonsollen har återfjädrande lock, och känns bättre. Facelift kanske är lite snyggare också ...De nya premiumstolarna är mer påkostade än de gamla standardstolarna jag hade.
Efter hand har jag också insett att min gamla bil hade ungefär samma range som jag själv. Dvs jag har svårt att köra utan paus så länge som det stora batteriet medger. Och planerar man pauserna kan man ju lika gärna ladda samtidigt.
Den stora fördelen är den snabba laddningen. Det gör en märkbar skillnad.
Så är det värt att byta ?
Den nya kostade mer än dubbelt så mycket som jag fick för den gamla.
Svaret är i mitt fall nej. För mer än en halv mille emellan fick jag en bil som i stort sett bara är marginellt bättre i vardagen och med en del saker jag retar mig på som har blivit sämre.
Jag hade hellre uppgraderat 70 batteriet till ett 100 om det gått att göra, men behållt den gamla bilen, det var en riktigt bra bil också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Tack för svaren! Bra att få reda på plus och minus i jämförelse på bilarna. Har du 100% i batteriet när du får 508 km din S100D ? Själv får jag 418 km vid 100% i min S85D, jag har kört ca 8000 mil på snart 3 år.
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Tack för alla svar! Nu var iofs tråden riktad mot Model X så vidare snack får gärna handla om den.
Vi kommer använda bilen till att dra husvagn så det låter rätt så självklart med en X 100D. Men vet i sjutton om jag har råd, och eftersom jag helst vill ha gratis laddning så lutar det ju åt en X 90D. Enda alternativet vad jag förstår är en X P100D men då är vi uppe i för mycket pengar. Bra sugen är jag dock på den som ligger ute för 1.395 miljon. I dagsläget är det för dyrt.
Går det att använda en X 75D som husvagnsdragare? Känns skeptiskt.
Vi kommer använda bilen till att dra husvagn så det låter rätt så självklart med en X 100D. Men vet i sjutton om jag har råd, och eftersom jag helst vill ha gratis laddning så lutar det ju åt en X 90D. Enda alternativet vad jag förstår är en X P100D men då är vi uppe i för mycket pengar. Bra sugen är jag dock på den som ligger ute för 1.395 miljon. I dagsläget är det för dyrt.
Går det att använda en X 75D som husvagnsdragare? Känns skeptiskt.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Absolut ingen fara Gretsch!Gretsch skrev:Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
Jag har koll på alla på Blocket. Var finns din Remuz?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Remuz är en medlem här på forumet, har bl.a. skrivit inlägg lite längre upp i denna tråd därav frågan till honom, antar jagGretsch skrev:Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Haha, ja jag var rätt så otydlig! Sorry! Remuz skriver att hans 90D är till salu så jag undrar var den finns att beskåda.Gretsch skrev:Remuz? Det vet jag inte vad det är. Du får nog förtydliga dig för en novis.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Min finns i Enskede, du är välkommen att kolla och prova. Kroken är aldrig använd på min 90. Den lastar sjukt bra ändåJonasPersson skrev:Absolut ingen fara Gretsch!Gretsch skrev:Ursäkta mig Jonas ! Det var inte meningen att kapa din tråd, förlåt! Jag såg att det låg en X100D på blocket för 1 175 000 kr med dragpaket , det hade kanske varit något för dig?
Jag har koll på alla på Blocket. Var finns din Remuz?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Drog förresten 2000kg stenplattor med X60D (täckt släp) och då drog den strax under 400wh/km i 80km/h. Tror att en husvagn är större så räkna med 500, vilket ger min 90 en räckvidd på runt 17mil. Drar man ner till 70 ökar räckvidden markant (men jag skulle bara åka 4mil så det struntade jag i efter att ha testat).
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Med största hyrläpet från OKQ8 så drog min X ca 450 Wh/km när jag körde ca 80-90 km/h. Last eller inte gjorde liten skillnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Räckvidd X 90D jämfört med X 100D
Bytte du in din bil hos Tesla eller sålde du den privat/handlare? Känns som om du fick lite dåligt betalt för den...Gustafsson skrev:Bytte ju min 70D till 100D nyligen. Kört 600 mil med den nya, 8500 med den gamla.
Visst är det skönt när det står 508 km range istället för 345 när man ska iväg på långresan.
Bilen är definitivt mer pulver i också. Rätt stor skillnad i högre farter. Nu är ju 85 redan snabbare än 70 där blir skillnaden inte så stor.
Förbrukningen är iaf inte högre än min 70, 185 Wh/km hittills i snitt.
Mindre däckbuller också.
Allt är dock inte bättre, det är mer chassioljud i den nya, kabeldragningen i frunken är klantigt gjord så det skrapar när man öppnar den.
Regnautomatiken betydligt sämre, liksom helljusautomatiken. AP ganska likvärd, kanske bättre filhållning, men lite ryckig adaptiv farthållare.
Till skillnad från andra här är mitt LED ljus mycket bättre än de gamla xenon, undrar om Tesla har bättre ljus nu än i de första LED. Jag känner inte längre behov av extraljus på samma sätt.
Luftfjädringen är lite av en besvikelse, skillnad i komfort märker jag inte alls, men praktiskt att kunna höja bilen.
Premiumljudet ger bättre bas, men inte heller det är något som ger något stort mervärde. USB uttag även bak är nice. Centerkonsollen har återfjädrande lock, och känns bättre. Facelift kanske är lite snyggare också ...De nya premiumstolarna är mer påkostade än de gamla standardstolarna jag hade.
Efter hand har jag också insett att min gamla bil hade ungefär samma range som jag själv. Dvs jag har svårt att köra utan paus så länge som det stora batteriet medger. Och planerar man pauserna kan man ju lika gärna ladda samtidigt.
Den stora fördelen är den snabba laddningen. Det gör en märkbar skillnad.
Så är det värt att byta ?
Den nya kostade mer än dubbelt så mycket som jag fick för den gamla.
Svaret är i mitt fall nej. För mer än en halv mille emellan fick jag en bil som i stort sett bara är marginellt bättre i vardagen och med en del saker jag retar mig på som har blivit sämre.
Jag hade hellre uppgraderat 70 batteriet till ett 100 om det gått att göra, men behållt den gamla bilen, det var en riktigt bra bil också.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.