Jo, men eftersom det inte finns några tjyv-verktyg som kan förlänga din nyckel (än), så undrar jag varför man inte skulle våga ha passive entry på. Tänker du att det bara är en tidsfråga innan sådan utrustning finns, och vill förekomma den? Undrar eftersom jag själv har slagit på passive entry och blir nojig av att inte andra resonerar på samma sätt.Remuz skrev:Pin to drive känns bättre än att slå av passive entry. Parkerar min xp100dl på gatan och vill gärna ha den kvar. Grannens BMW hybrid 3-serie stals 4dagar gammal...
Stöldskydd
Moderator: Redaktion
Re: Stöldskydd
Svart X75D -17
Stöldskydd
Det där var ju jäkligt intressant!! Fler som kan bekräfta det!?Ferro94 skrev:Jag kollade precis inuti batteriluckan på foben till min veckogamla S (tillverkad efter juni-18) och det står 433 MHz (dvs inte BT).oscfor skrev:Det är bara en tolkning av en tolkning. Ingen har faktiskt kunnat visa på att det är så. Och Tesla har aldrig gått ut med det. Vet vi någon som gjort bytet? Det skulle kosta ett par tusenlappar, vilket låter för billigt för att bygga in ny hårdvara i bilen, vilket ju kommer att behövas.rockard skrev:Jag hade denna tråd och specifikt detta inlägg i minnet när jag skrev: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 37#p265195. Jag tolkade det som att S fick blåtandsnycklar juni -18, men inser att det kan vara min personliga tolkning. Ser också i tråden att det visst är två frekvenser som behöver förlängas med äldre nycklar, och inte en enda som jag skrev.oscfor skrev:Var finns det info om att S fått BT-nyckel?rockard skrev:Det som framkommit är att nyckeln till Model X och nyare Model S kommunicerar över blåtand med frekvenshoppning. Det innebär att det inte räcker att skicka vidare/förlänga en enda frekvens för att lura bilen att nyckeln är inom räckhåll, som i fallet med äldre Model S. Istället måste du skicka vidare/förlänga alla frekvenser den kan tänkas hoppa mellan, och sådan utrustning finns inte än, åtminstone inte hos gemene biltjuv. Därför har jag valt att aktivera passive entry igen, och kommer fortsätta ha det aktivt tills jag hör något som tyder på en risk. Har heller inte pin aktiverat, och ser mig inte aktivera för mindre än att jag ska lämna ett barn i bilen ensamt med nyckeln. Plåtburk har förresten aldrig fungerat tillförlitligt för mig.
EDIT: Jag tar tillbaka det, tycker inte alls det är öppet för tolkning, det står ju uttryckligen att de levereras med samma typ av nyckel som Model X sedan juni.
Ni med Model X kan nog känna er säkra med BT. Hmmm, undrar om Tesla förbättrat krypteringen då på de nya nycklarna?? PIN to Drive känns för meckigt. Tycker Passive Entry=Off är en helt tillräcklig åtgärd för att jag ska känna mig säker att inte Teslan inte hamnar i orätta händer.
Senast redigerad av matsm, redigerad totalt 1 gånger.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Re: Stöldskydd
Key FOB Model X
2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local transmission regulations
2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local transmission regulations
Re: Stöldskydd
Pin to drive är mindre jobbigt än passive entry off. Visst kanske det inte behövs men på vår gata går det åt bilar hela tiden så jag gillar det extra skyddet...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Stöldskydd
Jag kör både Passive Entry=Off + Pin-to-drive. Visst, det var grymt smidigt för några månader sen när man ”slapp” båda, men jag sätter mig bakom ratten i snitt 2-3 gånger per dag och de futtiga sekunder extra som jag får lägga på några extra fob-tryckningar och Pin-knappningar känns väl investerade. Hade jag haft en dyr ICE så skulle jag nog längtat efter liknande lösningar...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Stöldskydd
Ja, men vad jag frågar dig är varför du anser dig behöva vare sig det ena eller det andra, eftersom din nyckel inte riskerar att förlängas.Remuz skrev:Pin to drive är mindre jobbigt än passive entry off. Visst kanske det inte behövs men på vår gata går det åt bilar hela tiden så jag gillar det extra skyddet...
Svart X75D -17
Re: Stöldskydd
Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Stöldskydd
Och Passive Entry - OFF!Baretta skrev:Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
Oj oj oj... det blir tufft för rockard.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Stöldskydd
Ja men den infon är med största sannolikhet felaktig. Här är info om min key fob enligt ID på fobben:Baretta skrev:Enligt ny info ovan verkar ju X inte använda BT i Europa så då behövs ju plåtburk eller PIN.
https://fccid.io/2AEIM-1048598
Frekvensområde: 2.402-2.48 GHz Bluetooth
Edit: Kollade upp varifrån infon kom och det är antagligen från en forumpost på TMC från 2017 som hänvisar till TeslaTap :
https://teslatap.com/undocumented/
Min Keyfob är från 2016. Fobben till Model X använder sig av dubbelt så stort batteri och drar ändå ut kapaciteten snabbare än fobben till Model S.
Kan också vara att med "add" i formuleringen nedan betyder att den frekvensen skall läggas till 2.4GHz:
Det vill säga att det fortfarande är Bluetooth. Dock lite märkligt formulerat och frekvenserna är ju identiskt med de för Model S.2.4 GHz Bluetooth LTE in USA. Other countries add 315 MHz (Canada) or 433.94 MHz (Europe/Asia) to meet local
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stöldskydd
En sak som de borde lägga in är tidsstyrd pin to drive så kan man ha den 00:00 till 07:00 eller vad som passar
Tycker det är omständigt annars att slå varje fång man ska köra
Tycker det är omständigt annars att slå varje fång man ska köra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Stöldskydd
Bra idé! Tweeta
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Stöldskydd
Ett mycket bra förslag med möjlighet till tidsstyrd pin to drive. Då skulle nog många använda den under natten som annars inte använder funktionen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Stöldskydd
Håller med!
Tidsstyrning skulle jag absolut använda
Tidsstyrning skulle jag absolut använda
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Stöldskydd
Grymt bra idé med tidsstyrd pin to drive!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Stöldskydd
Håller med. Vore grymt bra med tidsstyrning.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Stöldskydd
Se där ibland kläcker man ur sig nåt vettigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se