Varför laddar den inte fullt?
Moderator: Redaktion
- La Liberte
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
- Ort: Åhus
Re: Varför laddar den inte fullt?
Och hur kalibrerar man batteriet?
Tycker att vi är i behov av en Batteriskola här på vårt kära forum.
Det finns en massa frågor om när, var och hur man skall ladda för
att batteripacket skall fungera optimalt. Själv känner jag mig, trots
2 års körande och laddande, okunnig.
Är detbäst att ladda ofta eller sällan, på SC med likström eller hemma
med växelström osv.
Det finns säkert en massa kunskap här som behöver spridas.
Tycker att vi är i behov av en Batteriskola här på vårt kära forum.
Det finns en massa frågor om när, var och hur man skall ladda för
att batteripacket skall fungera optimalt. Själv känner jag mig, trots
2 års körande och laddande, okunnig.
Är detbäst att ladda ofta eller sällan, på SC med likström eller hemma
med växelström osv.
Det finns säkert en massa kunskap här som behöver spridas.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Model S 85 Såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför laddar den inte fullt?
Bäst också att vänta till sommaren för jämförelse.Legato skrev:Den största delen av degraderingen kommer faktiskt de första tusen milen... En tröst är att det sen avtar/nästan avstannar vid drygt 10k mil.thedude skrev:Jag kan ladda till 100% men får inte alla utlovade kilometrarna längre. Bilen är bara ett år gammal
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varför laddar den inte fullt?
För att balansera battericellerna ska man ladda fullt, alltså riktigt fullt tills laddningen avslutas. Är batteriet mycket obalanserat kan det ta lång tid. Är man extra noga kan man även köra hyfsat slut på batteriet och ladda fullt en gång till. Ladda sakta, alltså med växelström. Efter denna procedur brukar man få några km extra.La Liberte skrev:Och hur kalibrerar man batteriet?
...
Jag fick för några år sedan tipset från SC att göra detta en gång i månaden. Då sades det även att man skulle låta bilen stå med fulladdat batteri över natt så att cellerna får tid på sig för att jämna ut sig.
Detta går dock lite stick i stäv med att man inte ska ladda fullt för ofta, och framförallt inte låta bilen stå för länge med fulladdat batteri. Jag har därför aldrig gjort detta mer än någon enstaka gång när jag ändå behövde ladda fullt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför laddar den inte fullt?
BMS (Battery Management System) och batteri sköter sig helt själva om laddkabeln är anslutet.
Låter man den åtminstone ladda fullt ett par gånger/år upp till 100% och kör ner typ <5% och sen upp till 100% så är det löst. Det passar ju bra i samand med någon långresa tex.
Är nog egentligen att BMS behöver få lite ”input” var batteriets ”gränser/ändlägen” egentligen verkligen ligger avseende kapacitet. (=kalibrering BMS)
Där det även tar ett tag att nå 100% när alla battericeller, som alltid är liiiiite olika, verkligen ska kunna/hinna bli helt knökfulla (=fullständig cellbalansering)
Låter man den åtminstone ladda fullt ett par gånger/år upp till 100% och kör ner typ <5% och sen upp till 100% så är det löst. Det passar ju bra i samand med någon långresa tex.
Är nog egentligen att BMS behöver få lite ”input” var batteriets ”gränser/ändlägen” egentligen verkligen ligger avseende kapacitet. (=kalibrering BMS)
Där det även tar ett tag att nå 100% när alla battericeller, som alltid är liiiiite olika, verkligen ska kunna/hinna bli helt knökfulla (=fullständig cellbalansering)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- La Liberte
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
- Ort: Åhus
Re: Varför laddar den inte fullt?
Tack för många kloka ord.
Jag har fri SC ca 2 mil hemifrån och hemma 3 fas 16A.
Är det bättre för batteriet att oftast ladda hemma och måste jag då
vänta tills det är mycket tömt eller är det ok att oftast ladda från
ca 50 % till 80%.
Jag har fri SC ca 2 mil hemifrån och hemma 3 fas 16A.
Är det bättre för batteriet att oftast ladda hemma och måste jag då
vänta tills det är mycket tömt eller är det ok att oftast ladda från
ca 50 % till 80%.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Model S 85 Såld
Re: Varför laddar den inte fullt?
Jag kör ner batteriet under 5% varje långresa. Kom hem med 0% denna gång. Går fortfarande inte att ladda fullt. Ska testa igen senare i veckan. Nu är det kallt så det blir extra svårt
P85D svart/svart med gratis SuC
- SweNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 10 nov 2018 14:44
Re: Varför laddar den inte fullt?
Jag håller med om att en batteriskola vore på sin plats, om det nu är någon som faktiskt vet hur det ligger till.
Det florerar ju många rykten och en del säger emot varandra.
En sak som jag hört är t.ex. att BMS balanserar cellerna när SoC är minst (eller över) 90%. Jag vet inte om det stämmer men har fått uppfattningen om att en hel del som får problem med långsam laddning och att man inte kan ladda fullt, är samma personer som väldigt sällan eller aldrig laddar upp till/över 90%.
Balansering av celler kan ta lång tid, därav behovet av att lämna bilen över natten med hög SoC för att ge bilen chansen att balansera.
Min teori är att balansering sker genom att "bränna bort" energin i de celler som har högst spänning, tills de nått ner till de celler med lägst spänning. Därefter kan BMS tillåta dig att ladda hela batteriet fullt. Anledningen till att man inte kan ladda fullt och/eller att det går långsamt skulle i så fall bero på att ett antal celler börjar närma sig max spänning långt innan de övriga. Snittladdningen (den angivan SoC) kan alltså vara 75% medan ett antal celler ligger på 90% och BMS måste ta hänsyn till den cell med högst spänning för att inte förstöra den.
Ett långt inlägg helt utan fakta, men förhoppningsvis kan jag få lite mer definitiva besked i början på året vilket jag såklart delar med mig av i så fall.
Jag röstar också för att tråden flyttas till en mer generell del av forumet då den är högst intressant även för oss S-ägare.
Gott Nytt
Det florerar ju många rykten och en del säger emot varandra.
En sak som jag hört är t.ex. att BMS balanserar cellerna när SoC är minst (eller över) 90%. Jag vet inte om det stämmer men har fått uppfattningen om att en hel del som får problem med långsam laddning och att man inte kan ladda fullt, är samma personer som väldigt sällan eller aldrig laddar upp till/över 90%.
Balansering av celler kan ta lång tid, därav behovet av att lämna bilen över natten med hög SoC för att ge bilen chansen att balansera.
Min teori är att balansering sker genom att "bränna bort" energin i de celler som har högst spänning, tills de nått ner till de celler med lägst spänning. Därefter kan BMS tillåta dig att ladda hela batteriet fullt. Anledningen till att man inte kan ladda fullt och/eller att det går långsamt skulle i så fall bero på att ett antal celler börjar närma sig max spänning långt innan de övriga. Snittladdningen (den angivan SoC) kan alltså vara 75% medan ett antal celler ligger på 90% och BMS måste ta hänsyn till den cell med högst spänning för att inte förstöra den.
Ett långt inlägg helt utan fakta, men förhoppningsvis kan jag få lite mer definitiva besked i början på året vilket jag såklart delar med mig av i så fall.
Jag röstar också för att tråden flyttas till en mer generell del av forumet då den är högst intressant även för oss S-ägare.
Gott Nytt
Re: Varför laddar den inte fullt?
BMS = Battery Management System
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- SweNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 10 nov 2018 14:44
Re: Varför laddar den inte fullt?
BMS är Battery Management System och är de kretsar som övervakar laddning på varje cell i batteriet, temperatur etc och utifrån det styr hur mycket effekt du kan ta ut från batteriet, när det behöver värmas, hur mycket som kan användas eller laddas m.m. m.m.
- La Liberte
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
- Ort: Åhus
Re: Varför laddar den inte fullt?
Hej,
håller med dig. Hur får vi över batteriproblematiken till Model S här på forumet.
Alla är ju intresserade av denna kunskap.
håller med dig. Hur får vi över batteriproblematiken till Model S här på forumet.
Alla är ju intresserade av denna kunskap.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Model S 85 Såld
Re: Varför laddar den inte fullt?
Problemet är väl att igen egentligen riktigt vet. Det är svårt att skriva en tutorial för batteriskötsel när inte ens Tesla själv kan komma med tydliga besked hur man ska göra.
Det enda som alla kan vara överens om är nog att man inte ska ladda fullt i onödan.
Det enda som alla kan vara överens om är nog att man inte ska ladda fullt i onödan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför laddar den inte fullt?
mati skrev:Problemet är väl att igen egentligen riktigt vet. Det är svårt att skriva en tutorial för batteriskötsel när inte ens Tesla själv kan komma med tydliga besked hur man ska göra.
Det enda som alla kan vara överens om är nog att man inte ska ladda fullt i onödan.
och att inte ladda på SuC allt för ofta. Hur ofta som ofta är, är det dock ingen som verkar veta.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför laddar den inte fullt?
Exakt, och även om vi flyttade den här tråden så kommer den med tiden att drunkna som dommati skrev:Problemet är väl att igen egentligen riktigt vet. Det är svårt att skriva en tutorial för batteriskötsel när inte ens Tesla själv kan komma med tydliga besked hur man ska göra.
Det enda som alla kan vara överens om är nog att man inte ska ladda fullt i onödan.
andra som redan finns (det har ju skrivits mycket om det här tidigare).
Det skulle behövas en helt egen funktion här på forumet, typ FAQ, vilket även det har diskuterats flera
gånger men som vi inte fått till...
Tibor har ju på huvudsidan en hel del matnyttigt iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varför laddar den inte fullt?
Och sen kommer det ju en hel del onödiga inlägg, som detta som kan just skrev
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Varför laddar den inte fullt?
Hemma laddar jag 15A med samma resultatAKarlsson skrev:Har du testat att ladda med högre amp?
P85D svart/svart med gratis SuC
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför laddar den inte fullt?
Någon som vet källan till påståendet att supercharging sliter märkbart på batterierna ? Det är ju ändå en relativt skonsam laddning på cellnivå. Min förra bil laddades relativt mycket på SuC, men degraderingen var inte större än för andra och dessutom väldigt liten på 8000 mil drygt. Dessutom finns ju exempel från taxi som använder SuC hela tiden och där batterierna verka hålla bra.
Vore intressant att veta om denna uppfattning är en myt eller en reell faktor att räkna med och hur snabb laddning som är ”ofarlig” i så fall.
Vore intressant att veta om denna uppfattning är en myt eller en reell faktor att räkna med och hur snabb laddning som är ”ofarlig” i så fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varför laddar den inte fullt?
Min förra SuCade jag hela tiden i princip. 1.3% degradering på 14mån enligt teslafi (X90D)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Varför laddar den inte fullt?
Det är nyare kemi ( framförallt 90) som verkar bli påverkad och får tom reducerad SuC hastighetGustafsson skrev:Någon som vet källan till påståendet att supercharging sliter märkbart på batterierna ? Det är ju ändå en relativt skonsam laddning på cellnivå. Min förra bil laddades relativt mycket på SuC, men degraderingen var inte större än för andra och dessutom väldigt liten på 8000 mil drygt. Dessutom finns ju exempel från taxi som använder SuC hela tiden och där batterierna verka hålla bra.
Vore intressant att veta om denna uppfattning är en myt eller en reell faktor att räkna med och hur snabb laddning som är ”ofarlig” i så fall.
Gamla bilar ( som laddade max 0-25%) verkar inte påverkas i samma grad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Varför laddar den inte fullt?
Och du har testat flytta limitern i app och bil, upp å ner ett gäng gånger?Remuz skrev:Jag kör ner batteriet under 5% varje långresa. Kom hem med 0% denna gång. Går fortfarande inte att ladda fullt. Ska testa igen senare i veckan. Nu är det kallt så det blir extra svårt
Testat resetta bilen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Japp.taliz skrev:Och du har testat flytta limitern i app och bil, upp å ner ett gäng gånger?Remuz skrev:Jag kör ner batteriet under 5% varje långresa. Kom hem med 0% denna gång. Går fortfarande inte att ladda fullt. Ska testa igen senare i veckan. Nu är det kallt så det blir extra svårt
Testat resetta bilen?
Startat om
Deep sleep
Byta nivå i app och skärm
DC-laddning
AV-laddning
Varmt batteri
Bryta mig in i frunken (eftersom den inte går att öppna) för att placera bananer där medan jag dansar hela svansjön själv.
92% verkar vara mitt max just nu.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Varför laddar den inte fullt?
De sista 8% ligger nog i frunken och håller i locket eller nåt. Kanske dags att höra med Tesla. Fast det går nog inte förrän nästa år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Varför laddar den inte fullt?
Man vet aldrig.mati skrev:De sista 8% ligger nog i frunken och håller i locket eller nåt. Kanske dags att höra med Tesla. Fast det går nog inte förrän nästa år.
Ring och kolla.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Varför laddar den inte fullt?
Frunken känns mer akut än de 8% faktiskt. Även om det är enkelt att öppna med nödsnören så är det jobbigt och man blir galet smutsig...
P85D svart/svart med gratis SuC