Hög förbrukning
Moderator: Redaktion
Hög förbrukning
Igår laddade jag fullt (90%) på jobbet, åkte ett par ärenden och parkerade för natten hemma utan att koppla in laddaren.
Startade förvärmaren på 27 grader en timma innan avfärd och åkte sedan sedvanliga släppa-av-barnen-vid-skolan-turen och vidare till jobbet. 44% stod det på mätaren då och ganska precis 6 mil har avverkats.
Det innebär då att 41,4 kWh förbrukats, och jag antar att det då bore bli en snittförbrukning på 690 kW / mil...? Kanske jag snurrat till detta med kWh och kW, men sjukt vad ström som går åt på vintern...
Startade förvärmaren på 27 grader en timma innan avfärd och åkte sedan sedvanliga släppa-av-barnen-vid-skolan-turen och vidare till jobbet. 44% stod det på mätaren då och ganska precis 6 mil har avverkats.
Det innebär då att 41,4 kWh förbrukats, och jag antar att det då bore bli en snittförbrukning på 690 kW / mil...? Kanske jag snurrat till detta med kWh och kW, men sjukt vad ström som går åt på vintern...
Model S P85DL+
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hög förbrukning
De första milen kostar på ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hög förbrukning
mans71 skrev:Igår laddade jag fullt (90%) på jobbet, åkte ett par ärenden och parkerade för natten hemma utan att koppla in laddaren.
Startade förvärmaren på 27 grader en timma innan avfärd och åkte sedan sedvanliga släppa-av-barnen-vid-skolan-turen och vidare till jobbet. 44% stod det på mätaren då och ganska precis 6 mil har avverkats.
Det innebär då att 41,4 kWh förbrukats, och jag antar att det då bore bli en snittförbrukning på 690 kW / mil...? Kanske jag snurrat till detta med kWh och kW, men sjukt vad ström som går åt på vintern...
Jo, till vardags med mycket uppvärmningar och korta körningar så drar det iväg. Jag ligger nog på ~400 Wh/km i bästa fall under vintern. Men på långkörning är det inte så svårt att komma mellan 200-250 Wh/km.
Re: Hög förbrukning
Värmning till 27c i en timme drar nog en hel del ja.
Nog få som kör så hög temp?
Och normalt brukar det väl räcka med 15-20 min?
Nog få som kör så hög temp?
Och normalt brukar det väl räcka med 15-20 min?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hög förbrukning
Min bastu drar också 6kW fö.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Hög förbrukning
Batterivärmare och kupevärmare igång samtidigt drar upp till 12kW. Kan inte förvänta dig annat än hög förbrukning vintertid om man måste förvärma och inte har varmgarage.
Re: Hög förbrukning
Haha, kanske att ta i med 27 grader en timme... Men falkvingedörrarna strulade häromdagen pga. isbildning på taket så jag körde på lite extra. Jag har aldrig reflekterat förut över att förvärmningen faktiskt drar så mycket och blev förvånad men det är ju ganska självklart när man tänker efter.
Model S P85DL+
Re: Hög förbrukning
Jag kör väldigt mkt korta sträckor till å från butik, dagis och ca 2/3mil till jobbet å sen lunchställe etc...
Min drar i genomsnitt 300kwh om det är köer och ca 350kwh utan.(faktisk om man tar med uppvärmningar å allt)
I regel kör jag typ 10mil om dagen och det drar då ca 30-40kW beroende på hur jag kört. Dock så sker morgonuppvärmningen via kabel så den ”syns” inte på batteriprocenten.
På långfärd och lugnt körande med några enstaka omkörningar ligger jag runt 270kwh. Har inte testat sommartid än men det diffade nästan 20/30% på min S85 så jag antar att det blir ca 200-230kwh då.
Dock, med släp i 80kmh och långfärd(körde en 50mils sträcka) så ligger förbrukningen skyhög... ca 390kwh i -5grader. Den ska bli intressant att jämföra på sommaren.
Jag förvärmer/kyler alltid bilen och det gör jag på 19C inställt och ca 10/20min. Med range mode så kan man ju få ner förbrukningen pga batteriuppvärmningen, men jag har sällan/aldeig slagit på det.
(MX100D)
Min drar i genomsnitt 300kwh om det är köer och ca 350kwh utan.(faktisk om man tar med uppvärmningar å allt)
I regel kör jag typ 10mil om dagen och det drar då ca 30-40kW beroende på hur jag kört. Dock så sker morgonuppvärmningen via kabel så den ”syns” inte på batteriprocenten.
På långfärd och lugnt körande med några enstaka omkörningar ligger jag runt 270kwh. Har inte testat sommartid än men det diffade nästan 20/30% på min S85 så jag antar att det blir ca 200-230kwh då.
Dock, med släp i 80kmh och långfärd(körde en 50mils sträcka) så ligger förbrukningen skyhög... ca 390kwh i -5grader. Den ska bli intressant att jämföra på sommaren.
Jag förvärmer/kyler alltid bilen och det gör jag på 19C inställt och ca 10/20min. Med range mode så kan man ju få ner förbrukningen pga batteriuppvärmningen, men jag har sällan/aldeig slagit på det.
(MX100D)
Re: Hög förbrukning
Långtidsmätning:NinjaNiklas skrev:Jag kör väldigt mkt korta sträckor till å från butik, dagis och ca 2/3mil till jobbet å sen lunchställe etc...
Min drar i genomsnitt 300kwh om det är köer och ca 350kwh utan.(faktisk om man tar med uppvärmningar å allt)
I regel kör jag typ 10mil om dagen och det drar då ca 30-40kW beroende på hur jag kört. Dock så sker morgonuppvärmningen via kabel så den ”syns” inte på batteriprocenten.
På långfärd och lugnt körande med några enstaka omkörningar ligger jag runt 270kwh. Har inte testat sommartid än men det diffade nästan 20/30% på min S85 så jag antar att det blir ca 200-230kwh då.
Dock, med släp i 80kmh och långfärd(körde en 50mils sträcka) så ligger förbrukningen skyhög... ca 390kwh i -5grader. Den ska bli intressant att jämföra på sommaren.
Jag förvärmer/kyler alltid bilen och det gör jag på 19C inställt och ca 10/20min. Med range mode så kan man ju få ner förbrukningen pga batteriuppvärmningen, men jag har sällan/aldeig slagit på det.
(MX100D)
April-september drog 200wh/km. Oktober till idag ligger på 238 wh/km. Allround körning. Jag använder förvärme/kylning frekvent. Full komfort. Likartad körning året runt.
P85D, 3 år, 7800 mil.
Model S P85D,