Skrapande/skrikande ljud

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JvD
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2018 09:22
Ort: Tyresö

Skrapande/skrikande ljud

Inlägg av JvD »

Kom hem för ett par rimmar sedan efter att ha kört Sälen-Tyresö. Nästan hemma så stannar jag vid ett förhöjt övergångsställe. När jag sedan kör över övergångsstället så här jag ett ordentligt markant metalliskt ljud/skrik, följt av ett ”svarvande ljud. Jag stannar för att se om något fastnat vid hjulen men finner inget. Stannar, kollar luftfjädringen. Den står på very high, som jag ställt in runt hemmet då det ändå är 30km begränsning i området. Efter det försvinner ljudet och jag rullar vidare 3-400m till hemmet. Har inte hunnit kolla mer men tänkte ringa SC imorgon.

Någon som har varit med om något liknande och har tips om vad man kan kolla?

MX75 -18
Svart Model X 75D -18
Svart/blå BMW i3s -18 (facelift)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Skrapande/skrikande ljud

Inlägg av bylund »

Kan det vara en liten sten fast vid en bromsskiva? I så fall kan det ibland hjälpa att back loss den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skrapande/skrikande ljud

Inlägg av Nicke Nyfiken »

JvD skrev:

Någon som har varit med om något liknande och har tips om vad man kan kolla?
Jag har varit med om samma sak två gånger.

Precis som bylund skriver så är det troligen en liten sten som fastnat vid bromsskivan. Det har försvunnit när jag backat med bilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
JvD
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2018 09:22
Ort: Tyresö

Re: Skrapande/skrikande ljud

Inlägg av JvD »

Tack för bra och snabba svar. Det kan nog stämma, jag fick lite panik när det skrek i hela bilen och efter att ha stannat provade jag även att backa och därefter försvann det...vågade dock aldrig mig på några högre hastigheter. Ska kolla lite noggrannare imorgon :)
Svart Model X 75D -18
Svart/blå BMW i3s -18 (facelift)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Skrapande/skrikande ljud

Inlägg av Nicke Nyfiken »

JvD skrev:
Svart Model X 75D -18
Svart/blå BMW i3s -18 (facelift)
Får man fresta med fri/obegränsad supercharging vid beställning av en Tesla: https://---

Dags att uppdatera signaturen innan Tibor blir ond på dig. ;)

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... eferralkod
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Skrapande/skrikande ljud

Inlägg av Daf »

Kolla också upptill på framhjulen där hjulspindeln ligger väldigt nära fälgen. Spindeln är utformad så att om en sten kommer in måste man plocka ut den manuellt. Det är i och för sig enkelt, lyft till Very high och stick in handen rakt uppifrån innanför däcket. Lyft ut gruskorn. Känns inget grus, kolla andra sidan.

Om detta är problemet hjälper inte att backa, gruskorn kvarstår.
Skriv svar