Ventilerade säten

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Ventilerade säten

Inlägg av Fredrikb »

Är det någon som vet när de ventilerade sätena försvann till model x p100d?
Var det nu nyligen när de ändrade beställningssidan eller var det redan vid den stors prissänkningen?
Användarvisningsbild
mattisborgen73
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2019 08:46
Ort: Stockholm

Re: Ventilerade säten

Inlägg av mattisborgen73 »

När jag beställde min XP100DL, 18/3, så stod det på hemsidan att ventilerad säten ingår i Ludicrous Performance. Bifogar en skärmdump från 28/3, där de fortfarande sägs ingå.
Ska bli intressant att se om jag får dem eller ej. Bilen gick i produktion 23/4.
230BAE84-A88D-4858-A70B-FD268A247273.png
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ventilerade säten

Inlägg av HelectriC »

Jag tycker det är väldigt konstigt att Tesla tar in och ut ventilerade säten. Vad är problemet? Är dom dåliga eller inte? Varför är dom inte del av standardlistan med tillval iaf? Helkonstigt att de verkar vara nån slags sandkorn i ögat på Tesla. Offer, or not to offer the ventilated seats, that is the big question?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Re: Ventilerade säten

Inlägg av Fredrikb »

mattisborgen73 skrev:
När jag beställde min XP100DL, 18/3, så stod det på hemsidan att ventilerad säten ingår i Ludicrous Performance. Bifogar en skärmdump från 28/3, där de fortfarande sägs ingå.
Ska bli intressant att se om jag får dem eller ej. Bilen gick i produktion 23/4.

Låter bra. Jag beställde 1/3 men har ingen skärmdump från beställningssidan. Däremot har säljaren skrivit i ett mail samma dag att det ingår. Men kollar jag nu i koderna på min beställningslänk så hittar jag inget om ventilerade säten.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ventilerade säten

Inlägg av dstr »

Fredrikb skrev:
mattisborgen73 skrev:
När jag beställde min XP100DL, 18/3, så stod det på hemsidan att ventilerad säten ingår i Ludicrous Performance. Bifogar en skärmdump från 28/3, där de fortfarande sägs ingå.
Ska bli intressant att se om jag får dem eller ej. Bilen gick i produktion 23/4.

Låter bra. Jag beställde 1/3 men har ingen skärmdump från beställningssidan. Däremot har säljaren skrivit i ett mail samma dag att det ingår. Men kollar jag nu i koderna på min beställningslänk så hittar jag inget om ventilerade säten.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Tänk på att INTE skriva på leveransgodkännandet om bilen saknar det.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ventilerade säten

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att Tesla tar in och ut ventilerade säten. Vad är problemet? Är dom dåliga eller inte? Varför är dom inte del av standardlistan med tillval iaf? Helkonstigt att de verkar vara nån slags sandkorn i ögat på Tesla. Offer, or not to offer the ventilated seats, that is the big question?
Jag tror dom tar bort dom när det är mycket att göra/stökigt i fabriken för att förenkla logistiken.

Sen när dom vill tjäna mer pengar på att stuva om lite tillbehör eller höja priserna på paketen så blir det bekvämt att ta med dom igen.
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Re: Ventilerade säten

Inlägg av Fredrikb »

dstr skrev:
Fredrikb skrev:
mattisborgen73 skrev:
När jag beställde min XP100DL, 18/3, så stod det på hemsidan att ventilerad säten ingår i Ludicrous Performance. Bifogar en skärmdump från 28/3, där de fortfarande sägs ingå.
Ska bli intressant att se om jag får dem eller ej. Bilen gick i produktion 23/4.

Låter bra. Jag beställde 1/3 men har ingen skärmdump från beställningssidan. Däremot har säljaren skrivit i ett mail samma dag att det ingår. Men kollar jag nu i koderna på min beställningslänk så hittar jag inget om ventilerade säten.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Tänk på att INTE skriva på leveransgodkännandet om bilen saknar det.

Frågan är om man kommer någon vart med att inte skriva på. Känns inte som att tesla skaffar fram andra stolar utan kommer förmodligen till att hänvisa till att de har utgått. Sen är de väl inte så kända för att lämna rabatter på priserna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ventilerade säten

Inlägg av HelectriC »

dstr skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att Tesla tar in och ut ventilerade säten. Vad är problemet? Är dom dåliga eller inte? Varför är dom inte del av standardlistan med tillval iaf? Helkonstigt att de verkar vara nån slags sandkorn i ögat på Tesla. Offer, or not to offer the ventilated seats, that is the big question?
Jag tror dom tar bort dom när det är mycket att göra/stökigt i fabriken för att förenkla logistiken.

Sen när dom vill tjäna mer pengar på att stuva om lite tillbehör eller höja priserna på paketen så blir det bekvämt att ta med dom igen.
Måste ju vara att dyrt avtal med stolsleverantören i så fall. Ibland några, ibland inga :?
Eller gör Tesla sina egna stolar nu för tiden? Men oavsett så är det ju olika skinn från den leverantören och fläkten som ska driva ventilationen och säkert en del andra skillnader som gör att förutsägbarheten mot underleverantör blir mindre effektiv.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ventilerade säten

Inlägg av dstr »

Fredrikb skrev:
Frågan är om man kommer någon vart med att inte skriva på. Känns inte som att tesla skaffar fram andra stolar utan kommer förmodligen till att hänvisa till att de har utgått. Sen är de väl inte så kända för att lämna rabatter på priserna.
Om du skriver på så fimpar du alla möjligheter.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ventilerade säten

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att Tesla tar in och ut ventilerade säten. Vad är problemet? Är dom dåliga eller inte? Varför är dom inte del av standardlistan med tillval iaf? Helkonstigt att de verkar vara nån slags sandkorn i ögat på Tesla. Offer, or not to offer the ventilated seats, that is the big question?
Jag tror det är så simpelt som att de vill rensa ut lagret på stolar innan de byter hela inredningen till sommaren. Då kommer det enligt rykten helt ny stolsdesign. Kanske blir det till och med ventilerade stolar över hela linjen och inte bara för P-modellerna.

En annan teori kan vara att de (igen) upptäckt kvalitetsproblem med perforeringarna och vill minimera antal ägare som reklamerar framöver och därför har de bytt tillbaka till de mer tåliga icke perforerade sätena. Precis som anledningen var förra gången alltså.
Användarvisningsbild
OttosEL
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mar 2019 18:29

Re: Ventilerade säten

Inlägg av OttosEL »

Jag har också beställt en MX P som blivit av med ventilerade säte nu i produktion (konfigurationen), frågan är ju om man ska begära ersättning för att de saknas, beställde även till AP som nu ingår som standard. Det kändes som om det var mer premium att få tillvalet ventilerade säten och att det var extra i performance modellen men nu är det borta iaf enligt options koderna. Fick ju med Ludicrous och bra pris vid beställning och nya fjädringen och frontmotorn så klagar inte men rätt ska väl vara att dom ersätter det med något annat kanske? Samma sak med AP som jag betalde 33.300 som man kunde skippat i beställningen (om det nu hade hamnat med i produktion som standard) och lagt pengar på att ladda för istället ?!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ventilerade säten

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att Tesla tar in och ut ventilerade säten. Vad är problemet? Är dom dåliga eller inte? Varför är dom inte del av standardlistan med tillval iaf? Helkonstigt att de verkar vara nån slags sandkorn i ögat på Tesla. Offer, or not to offer the ventilated seats, that is the big question?
Jag tror det är så simpelt som att de vill rensa ut lagret på stolar innan de byter hela inredningen till sommaren. Då kommer det enligt rykten helt ny stolsdesign. Kanske blir det till och med ventilerade stolar över hela linjen och inte bara för P-modellerna.

En annan teori kan vara att de (igen) upptäckt kvalitetsproblem med perforeringarna och vill minimera antal ägare som reklamerar framöver och därför har de bytt tillbaka till de mer tåliga icke perforerade sätena. Precis som anledningen var förra gången alltså.
Rensa ut lagret låter ju logiskt ja om det kommer uppdatering som ryktena säger.

Är det rapporterat om problem med de nya stolarna också :o det är ju sjukt tråkigt om man tar de från marknaden och sen inte fixar problemet och sen re-lanserar med samma problem. :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ventilerade säten

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att Tesla tar in och ut ventilerade säten. Vad är problemet? Är dom dåliga eller inte? Varför är dom inte del av standardlistan med tillval iaf? Helkonstigt att de verkar vara nån slags sandkorn i ögat på Tesla. Offer, or not to offer the ventilated seats, that is the big question?
Jag tror det är så simpelt som att de vill rensa ut lagret på stolar innan de byter hela inredningen till sommaren. Då kommer det enligt rykten helt ny stolsdesign. Kanske blir det till och med ventilerade stolar över hela linjen och inte bara för P-modellerna.

En annan teori kan vara att de (igen) upptäckt kvalitetsproblem med perforeringarna och vill minimera antal ägare som reklamerar framöver och därför har de bytt tillbaka till de mer tåliga icke perforerade sätena. Precis som anledningen var förra gången alltså.
Rensa ut lagret låter ju logiskt ja om det kommer uppdatering som ryktena säger.

Är det rapporterat om problem med de nya stolarna också :o det är ju sjukt tråkigt om man tar de från marknaden och sen inte fixar problemet och sen re-lanserar med samma problem. :?
Jag har inte läst nåt alls om problem med de nya ventilerade stolarna utan jag lyfte mer fram två teorier som bör ses som killgissningar/spekulation :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ventilerade säten

Inlägg av HelectriC »

helix skrev:
HelectriC skrev:
helix skrev:
HelectriC skrev:
Jag tycker det är väldigt konstigt att Tesla tar in och ut ventilerade säten. Vad är problemet? Är dom dåliga eller inte? Varför är dom inte del av standardlistan med tillval iaf? Helkonstigt att de verkar vara nån slags sandkorn i ögat på Tesla. Offer, or not to offer the ventilated seats, that is the big question?
Jag tror det är så simpelt som att de vill rensa ut lagret på stolar innan de byter hela inredningen till sommaren. Då kommer det enligt rykten helt ny stolsdesign. Kanske blir det till och med ventilerade stolar över hela linjen och inte bara för P-modellerna.

En annan teori kan vara att de (igen) upptäckt kvalitetsproblem med perforeringarna och vill minimera antal ägare som reklamerar framöver och därför har de bytt tillbaka till de mer tåliga icke perforerade sätena. Precis som anledningen var förra gången alltså.
Rensa ut lagret låter ju logiskt ja om det kommer uppdatering som ryktena säger.

Är det rapporterat om problem med de nya stolarna också :o det är ju sjukt tråkigt om man tar de från marknaden och sen inte fixar problemet och sen re-lanserar med samma problem. :?
Jag har inte läst nåt alls om problem med de nya ventilerade stolarna utan jag lyfte mer fram två teorier som bör ses som killgissningar/spekulation :D
Ok, då satsar vi på första teorin :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mattisborgen73
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2019 08:46
Ort: Stockholm

Re: Ventilerade säten

Inlägg av mattisborgen73 »

OttosEL skrev:
Jag har också beställt en MX P som blivit av med ventilerade säte nu i produktion (konfigurationen), frågan är ju om man ska begära ersättning för att de saknas, beställde även till AP som nu ingår som standard. Det kändes som om det var mer premium att få tillvalet ventilerade säten och att det var extra i performance modellen men nu är det borta iaf enligt options koderna. Fick ju med Ludicrous och bra pris vid beställning och nya fjädringen och frontmotorn så klagar inte men rätt ska väl vara att dom ersätter det med något annat kanske? Samma sak med AP som jag betalde 33.300 som man kunde skippat i beställningen (om det nu hade hamnat med i produktion som standard) och lagt pengar på att ladda för istället ?!
Även om det emellanåt kan vara kul med en häftig acceleration så var det de ventilerade sätena som fick mig att välja Ludicrous Performance. Det och kolfiberdekoren. Sen var skillnaden i pengar inte så stor mellan en 100D och P100DL. Valde också till AP men inte FSD.
Har försökt hitta vilken kod som talar om vilken typ av säten bilen är konfigurerad med. De koder jag tror har med säten att göra är; QLWS White premium interior och S07W White seats. Huruvida koderna påvisar om sätena är ventilerade eller ej har jag inte lyckats ta reda på. Någon som vet?
Med tanke på det pris jag kommer betala för bilen är det inte läge att ens fundera på att avbryta köpet och beställa en ny. Någon form av kompensation lär det bli om bilen saknar ventilerade säten, då det var den informationen som gällde vid beställningen. I början av juni, förhoppningsvis, vet vi... :-)
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Re: Ventilerade säten

Inlägg av Fredrikb »

Tror att de ventilerade sätena skulle heta fr02 på”kodspråk”, men jag hoppas att jag har fel för den koden fick inte jag.
Användarvisningsbild
mattisborgen73
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2019 08:46
Ort: Stockholm

Re: Ventilerade säten

Inlägg av mattisborgen73 »

Fredrikb skrev:
Tror att de ventilerade sätena skulle heta fr02 på”kodspråk”, men jag hoppas att jag har fel för den koden fick inte jag.
Saknar också den verkar det som. Har FR01 Base front row... :?
Användarvisningsbild
Siborne
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 mar 2019 23:50

Re: Ventilerade säten

Inlägg av Siborne »

Samma här, XPL bekräftad 22/3, fått alla nya koder su03, du03 o ch09 osv.
Men kan det inte bli så att Tesla anser att alla nya uppgraderingar väger upp sätena tro? Avseende säten har jag fr01, är det då vanliga säten tro?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ventilerade säten

Inlägg av helix »

Ni som vill gräva mer i option-codes och vad de innebär så kolla här:
https://tesla.whaleface.com/all-options
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Ventilerade säten

Inlägg av AnteF »

Beställde min XP100DL 15e mars. Och ventilerade säten var en stor anledning att jag skulle ta den. Nu står det FR01 i konfigen.... Surt. Får se om jag orkar tjafsa. Har skärmdump på att den skall ha ventilerade säten från hemsidan när jag beställde. Vis av erfarenhet tog jag en innan jag tryckte köp.

Det var samma vända 2015 när man bytte design på new gen baksätet och sänkte priset rätt rejält medan jag hade betalat det dyrare. Jag fick dock den äldre versionen på new gen baksätet installerat efter leverans.

Tycker det är rätt surt att man inte får det som står på hemsidan när man beställer.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Ventilerade säten

Inlägg av brynascalle »

Sitter i precis samma sits som alla ovanstående.
Har i specen att kolfiberuppgraderingen skall ingå, dock saknar jag det om de ventilerade sätena.
Gillar inte att man bara ändrar utan föregående notifieringar, spelar liksom ingen roll om de anser att förändringen är till det bättre.
Du som hade en skärmdump från den 18:e får gärna dela den här, det råkar vara samma dag som jag beställde.
För mig blir det nog inget leveransgodkännande utan någon form av kompensation.
Användarvisningsbild
brynascalle
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 04 feb 2019 09:53
Ort: Norsesund
Kontakt:

Re: Ventilerade säten

Inlägg av brynascalle »

brynascalle skrev:
Sitter i precis samma sits som alla ovanstående.
Har i specen att kolfiberuppgraderingen skall ingå, dock saknar jag det om de ventilerade sätena.
Gillar inte att man bara ändrar utan föregående notifieringar, spelar liksom ingen roll om de anser att förändringen är till det bättre.
Du som hade en skärmdump från den 18:e får gärna dela den här, det råkar vara samma dag som jag beställde.
För mig blir det nog inget leveransgodkännande utan någon form av kompensation.
Såg nu att den var bifogad i toppen, my bad.
Tackar för detta.
Användarvisningsbild
D-flex
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 jun 2017 11:53
Ort: Täby

Re: Ventilerade säten

Inlägg av D-flex »

Siborne skrev:
Samma här, XPL bekräftad 22/3, fått alla nya koder su03, du03 o ch09 osv.
Men kan det inte bli så att Tesla anser att alla nya uppgraderingar väger upp sätena tro? Avseende säten har jag fr01, är det då vanliga säten tro?
Jag fick min XPL bekräftad 4 dagar senare än din men har SU01 och DU01 :shock: , känns lite som lotteri vad man får...

Ang ventilerade sätena så va dom en del av varför jag beställde Performance, känns trist om den skulle anlända utan dom..
Model 3
EFUN X-TREME XM-4000 - Elmoped
Xiaomi Mi Electric Scooter M365
Vässla Bike
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ventilerade säten

Inlägg av HelectriC »

Det låter väldigt konstigt att så stora tillval som ventilerade säten och kolfiberdekor inte informeras om till berörda kunder. T.o.m när de bytte från silver till aningen mörkare interiörlister runt skärm etc så gick det ut mail där man informerades.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 11 sep 2015 15:49

Re: Ventilerade säten

Inlägg av Fredrikb »

Kan koden s02p eller s07p ha något med ventilerade stolar att göra? Hittar inte betydelsen på dem.
Skriv svar