Model X 6 säten

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Model X 6 säten

Inlägg av jos32 »

Hej

Nån som vet eller hört varför 6 sätes konfigen kostar så mycket mer

Det är denna jag vill helst ha men tycker det är lite tokig prissättning.

Är stolarna elektriska bak? eller är det något annat som gör att det är dubbla priset mot 7 sätes konfig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Remuz »

jos32 skrev:
Hej

Nån som vet eller hört varför 6 sätes konfigen kostar så mycket mer

Det är denna jag vill helst ha men tycker det är lite tokig prissättning.

Är stolarna elektriska bak? eller är det något annat som gör att det är dubbla priset mot 7 sätes konfig.
Monopoststolat i andra raden på 6sits. Elektriska sådana. 7/5 har vanlig soffa, manuellt justerbar
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 12 apr 2016 13:32

Re: Model X 6 säten

Inlägg av jos32 »

Ok det förklarar saken. En soffa är ju billigare..

Men tycker dom borda kunna få ner den priset på det tillägget.

Det är ju klart den bästa konfigurationen om man är 4 i familjen..
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model X 6 säten

Inlägg av jpetters »

Tänk bara på att 6-sätes inte kan lasta lika mycket som 5/7 då ryggstöden inte kan fällas på monopost stolarna. Sen kan saker i bagaget lätt åka in i kupén om du inte har någon lösning för lastskydd. Jag valde 7-sätes av den anledningen.
Men 6-sätes är coolast helt klart.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Remuz »

Har haft 2st 6sätes, älskade dom. Men nya 7sits känns ännu bättre pga lastutrymmet
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Hertsh »

jpetters skrev:
Tänk bara på att 6-sätes inte kan lasta lika mycket som 5/7 då ryggstöden inte kan fällas på monopost stolarna. Sen kan saker i bagaget lätt åka in i kupén om du inte har någon lösning för lastskydd. Jag valde 7-sätes av den anledningen.
Men 6-sätes är coolast helt klart.
Exakt samma anledning för mig. Valde 7-sätes för att jag inte vill ha last som flyger fram i kupén och möjlighet att lasta mycket, i plant läge vid behov.

Priset för 6 säten är troligen väl motiverat med kostnad för Tesla.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model X 6 säten

Inlägg av jpetters »

Det bästa är att titta på de två konfigurationerna själv.
Jag visste t.ex. inte att det gick att luta ryggstödet även på 7-sätes innan jag såg den live. Det är inte elektriskt som på 6-sits, men väl så uppskattat av barnen på långresa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model X 6 säten

Inlägg av fth »

Jag har gamla 7-sitsaren med monopost, jag älskar lyxkänslan och komforten, som alltså är samma på dagens 6-sitsare (iaf nästan, du får inte mina pianoblanka ryggar ;) ).

Lastkapaciteten är dock som flera nämnt starkt begränsad av stolarna, dom går alltså inte att fälla, endast flytta fram en aning och tilta, vilket inte ger så mycket i praktiken.

Det är bara att välja, lyx/komfort eller användbarhet :)

Du kan ju alltid hyra släp när du ska frakta större prylar, det är vad jag gör nu när jag till slut, efter sju sorger och åtta bedrövelser, fått dragkroken monterad.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10325
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Har haft 2st 6sätes, älskade dom. Men nya 7sits känns ännu bättre pga lastutrymmet
Samma här. Körde 6-sätes och trivdes bra med det, men det gigantiska lastutrymmet i nya 7-sits fällde avgörande för 7-sits i min beställda XPL.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Mr S »

Är det skillnad i benutrymme på andra raden i 5,6 och 7 sists-versionen. Tänkte om det är mer plats för barnstolar i någon av versionerna.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Remuz »

Mr S skrev:
Är det skillnad i benutrymme på andra raden i 5,6 och 7 sists-versionen. Tänkte om det är mer plats för barnstolar i någon av versionerna.
Spontant svarar jag nej på det. Dock kan man i 6sits ha vuxna i tredje raden då dom kan ha benen i mitten. I min 7sits är inte 3e raden till för vuxna alls
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Model X 6 säten

Inlägg av fth »

Remuz skrev:
Spontant svarar jag nej på det. Dock kan man i 6sits ha vuxna i tredje raden då dom kan ha benen i mitten. I min 7sits är inte 3e raden till för vuxna alls
Jag (187cm) sitter inte jättegärna i tredje raden, men om man skjuter fram andra raden max så är det faktiskt hyfsat utrymme även där.

Det tog ett tag innan jag fattade att man kunde göra det med stolskontrollerna även på andra raden :oops:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 03 jan 2016 15:15

Re: Model X 6 säten

Inlägg av sanderik »

Hämtade ut min XPL 7-sits idag och har precis testat barnstolarna. Har behov av att få plats med 3 barnstolar/kuddar och det funkar fint att sätta 2 st i sista raden om man vill. Valde 7sits för att kunna åka hela familjen och samtidigt kunna lasta. Det blir ju lite värre i 6sits. Hade vi haft två barn skulle jg definitivt vald 6sits!
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Dream99 »

Har beställt en 6-sits. Vi är fyra i familjen och jag vill kunna ha skidor i bilen, då vi åker en del på vintern. De få tillfällen man behöver frakta saker får man köra på släp ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Hertsh »

Dream99 skrev:
Har beställt en 6-sits. Vi är fyra i familjen och jag vill kunna ha skidor i bilen, då vi åker en del på vintern. De få tillfällen man behöver frakta saker får man köra på släp ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra val, men du kan ha skidor i bilen i en 7-sits också. Du kan fälla högra sätet. Bilen är så bred att man kan sitta två vuxna i bredd på breda delen.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Model X 6 säten

Inlägg av Dream99 »

Hertsh skrev:
Dream99 skrev:
Har beställt en 6-sits. Vi är fyra i familjen och jag vill kunna ha skidor i bilen, då vi åker en del på vintern. De få tillfällen man behöver frakta saker får man köra på släp ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra val, men du kan ha skidor i bilen i en 7-sits också. Du kan fälla högra sätet. Bilen är så bred att man kan sitta två vuxna i bredd på breda delen.
Jo, men jag kände att det inte är optimalt med en bilbarnstol och kudde. För mig är det viktigare att barnen sitter långt ifrån varandra än utrymme för möbelfrakt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model X 6 säten

Inlägg av jpetters »

Dream99 skrev:
Hertsh skrev:
Dream99 skrev:
Har beställt en 6-sits. Vi är fyra i familjen och jag vill kunna ha skidor i bilen, då vi åker en del på vintern. De få tillfällen man behöver frakta saker får man köra på släp ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra val, men du kan ha skidor i bilen i en 7-sits också. Du kan fälla högra sätet. Bilen är så bred att man kan sitta två vuxna i bredd på breda delen.
Jo, men jag kände att det inte är optimalt med en bilbarnstol och kudde. För mig är det viktigare att barnen sitter långt ifrån varandra än utrymme för möbelfrakt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Där har du definitivt en poäng! Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
NinjaNiklas

Re: Model X 6 säten

Inlägg av NinjaNiklas »

jpetters skrev:
Dream99 skrev:
Hertsh skrev:
Dream99 skrev:
Har beställt en 6-sits. Vi är fyra i familjen och jag vill kunna ha skidor i bilen, då vi åker en del på vintern. De få tillfällen man behöver frakta saker får man köra på släp ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra val, men du kan ha skidor i bilen i en 7-sits också. Du kan fälla högra sätet. Bilen är så bred att man kan sitta två vuxna i bredd på breda delen.
Jo, men jag kände att det inte är optimalt med en bilbarnstol och kudde. För mig är det viktigare att barnen sitter långt ifrån varandra än utrymme för möbelfrakt Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Där har du definitivt en poäng! Bild
Instämmer, vi har tre bilbarnstolar å tre vuxna i en 6sits från gång till gång å det går allaste tiders! Normalt 2barnstolar i andra raden å ingen där bak. Inga slagsmål å inge ”bläää hon stal min ipad” eller liknande!
NinjaNiklas

Re: Model X 6 säten

Inlägg av NinjaNiklas »

jos32 skrev:
Hej

Nån som vet eller hört varför 6 sätes konfigen kostar så mycket mer

Det är denna jag vill helst ha men tycker det är lite tokig prissättning.

Är stolarna elektriska bak? eller är det något annat som gör att det är dubbla priset mot 7 sätes konfig.
Priset(för att svara på org frågan) är pga att bägge sätena i andra raden är elektriska å anpassningsbara. De är även så att fällningen för att komma in på tredje raden är elektrisk.

Klart model x’ens limo om ngn imho. Med 6sätes får du fyra förarstolar(nästan) å två emergency där bak.

Stolarna längst bak har elektriska lås för fällning men annars erom som din vanliga standard volvo 245 i anpassningsbarhet
Skriv svar