Hund i 6 sätes?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Hund i 6 sätes?

Inlägg av HX100 »

Hej vi har en 5 sätes nu men håller på och laborerar med vart våra retriever valp ska vara under färd. Just nu går det bra att han är mellan båda barnens bilstolar på andra raden. Men han kommer väl bli 35 kilo stor till slut och spontant känns det inte helt rätt att avvara hela bagage utrymmet för att sätta in en bur till honom.

Undrar om ni som har 6 sätes om det finns tillräckligt plats för en fullstor hund på de 2 sista sätena?
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av HX100 »

Bump
NinjaNiklas

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av NinjaNiklas »

Hallåj, en golden mina päron har har åkt med vår där och det har inte varit några problem. Han ligger ganska bra på golvet också mellan andra radens stolar.
Dock så ska ju jyckar ha antingen bälte alt en bur för att räknas som korrekt lastat vid ett eventuellt stopp. 35/40kg hund blir ju x hundratals kilo projektil vid en eventuell smäll.

Tänk även på att med bakre raden uppfälld så är det inte många saker som
Får plats där bak. Tar du bort luckan så är det kanske en resväska, en kabinväska och två ica kassar typ.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av HX100 »

Stort tack för svar!
Användarvisningsbild
joanor
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 apr 2017 14:33

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av joanor »

Hej, jag har en Wachtelhane på 24 kilo, alltså halvnumret mindre än din hund. Vi har honom längst bak med sista raden uppfälld på kortare resor när alla sittplatser behövs till tvåbeningar. I alla andra fall fäller jag tredje raden och sätter i en hundbur som jag har förankrat i barstolsfästet bakpå baksätet och i sidled i fästet för hatthyllerullgardinen. Funkar kanon. Jag skulle aldrig drömma om att ha hunden i bilen med tredje raden fälld utan bur. Av uppenbara skäl.
Användarvisningsbild
petermansson
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 mar 2020 09:46

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av petermansson »

@Joanor jag tänkte oxå ha en halvbredds hundbur i en 6 sätes model x. Intresserad av hur du gjort med infästningen av buren. Har du möjlighet att bifoga en bild på hur infästningen ser ut? Den "hundbursbyggare" jag pratar med är lite osäker på hur den ska fästas på ett säkert sätt.
Användarvisningsbild
Raymond
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 feb 2020 22:18

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av Raymond »

HX100 skrev:
Hej vi har en 5 sätes nu men håller på och laborerar med vart våra retriever valp ska vara under färd. Just nu går det bra att han är mellan båda barnens bilstolar på andra raden. Men han kommer väl bli 35 kilo stor till slut och spontant känns det inte helt rätt att avvara hela bagage utrymmet för att sätta in en bur till honom.

Undrar om ni som har 6 sätes om det finns tillräckligt plats för en fullstor hund på de 2 sista sätena?
Hej,
Jag ville ha en 6-sätes men beställde till slut en 5-sätes för att få plats med min nuvarande bur längst bak.
Tar man bort det översta lastgolvet och köper Teslas iläggskiva för det nedre lastgolvet så blir höjden riktigt bra.
Jag har en Boxer på 35Kg som färdas i en Variocage Single XL och det ska bli en del plats över i alla ledder (hoppas jag:) )

Skulle inte våga köra med hunden lös i bilen om olyckan skulle vara framme... Dessutom är det praktiskt med bur för hundhårens skull.

/R
Användarvisningsbild
mattiaswij
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 jul 2014 09:47
Ort: Halmstad

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av mattiaswij »

Vi har vår 35-kilos Labbe liggande på golvet mellan stolarna i andra sätesraden i vår 6 sätes. Självklart med sele fastsatt i bältet på en av stolarna. Funkar mycket bra och han gillar det. Enda problemet är att han alltid fäller ut mugghållarna med rumpan när han ska vända sig.

Med den lösningen kan vi använda sätena eller fälla ned tredje raden och packa där vid behov och beroende på hur många i familjen som ska med.
Model X Long Range 2019 Raven.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av NEO »

mattiaswij skrev:
Vi har vår 35-kilos Labbe liggande på golvet mellan stolarna i andra sätesraden i vår 6 sätes. Självklart med sele fastsatt i bältet på en av stolarna. Funkar mycket bra och han gillar det. Enda problemet är att han alltid fäller ut mugghållarna med rumpan när han ska vända sig.

Med den lösningen kan vi använda sätena eller fälla ned tredje raden och packa där vid behov och beroende på hur många i familjen som ska med.
Den skulle man kunna tejpa fast med en snäll tejp som inte lämnar rester tänker jag?
Användarvisningsbild
mattiaswij
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 10 jul 2014 09:47
Ort: Halmstad

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av mattiaswij »

NEO skrev:
mattiaswij skrev:
Vi har vår 35-kilos Labbe liggande på golvet mellan stolarna i andra sätesraden i vår 6 sätes. Självklart med sele fastsatt i bältet på en av stolarna. Funkar mycket bra och han gillar det. Enda problemet är att han alltid fäller ut mugghållarna med rumpan när han ska vända sig.

Med den lösningen kan vi använda sätena eller fälla ned tredje raden och packa där vid behov och beroende på hur många i familjen som ska med.
Den skulle man kunna tejpa fast med en snäll tejp som inte lämnar rester tänker jag?
Absolut! Men sånt stort problem är det inte, han vänder sig kanske ett par gånger per långtripp och då har baksätespassagerarna något att göra också.
Model X Long Range 2019 Raven.
Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Re: Hund i 6 sätes?

Inlägg av jassoo »

hund.JPG
Skriv svar