Fantom väggar enligt FWD

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

NinjaNiklas

Fantom väggar enligt FWD

Inlägg av NinjaNiklas »

Hallåj, jag skapade en tidigare tråd å bytte frågeställning i den men den dog av lite då...

Mitt problem är att bägge fwd samt bakluckan(men inte framdörrarna), tror att det är ett hinder i vägen och jag kan inte öppna fwd utan att hålla in knappen på väggen. Knappen på dashen fungerar inte, jag håller den i tryckt i 30sek å inget sker...

Jag har kollat omkring på youtube och google och hittar inte riktigt någon som löst problemet... omkalibrering med en penna i dörren och sedan nedåt inifrån funkar inte. Hindret är fortfarande kvar... dock så har den röda markeringen försvunnit och nu syns inget utöver att bilen säger obstacle detected å så händer inget.
Tar typ 20sek att öppna fwd nu med knappen(från baksätet) intryckt och det gör det ju inte så lätt med pipet som tillkommer att försöka hålla barnen sovandes :0

Hindret är även ovanför bilen tycker den, men det guppar upp å ned. Dvs ibland e det rött ibland e det halvnära sen längre ifrån sen inte alls till eött igen å så om på nytt.
Är jag själv med detta i swe? Antar inte iaf.

Jag har en ap2.5 mx100d från dec 2018.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1226
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Fantom väggar enligt FWD

Inlägg av Hertsh »

Jag har inte problemet men undrar om du testat att ta lite papper och vatten för att rengöra sensorn som sitter på taket mellan FWD? Gjort en hård reset med knapparna på ratten?

Jag hade också fantomvägg vid forardörren igår men dem försvann av sig själv efter tre dörröppningar utan att jag gjorde något (den kom när jag verkligen öppnade dörren vid ett hinder).
MX LR (Raven) 2019
NinjaNiklas

Re: Fantom väggar enligt FWD

Inlägg av NinjaNiklas »

Hertsh skrev:
Jag har inte problemet men undrar om du testat att ta lite papper och vatten för att rengöra sensorn som sitter på taket mellan FWD? Gjort en hård reset med knapparna på ratten?

Jag hade också fantomvägg vid forardörren igår men dem försvann av sig själv efter tre dörröppningar utan att jag gjorde något (den kom när jag verkligen öppnade dörren vid ett hinder).
Ja jag har tom tvättat av bilen ordentligt :/(för den e väl på glaset emellan?)
Fortfarande tror den att det e en vägg vid sidan om samt ovanför(men den ovan guppar upp å ner)

Hård reset, 4 knappar å bromsen funkar inte, datorn startar inte om. Men fyra knappar går.
Edit: men d funkar ändå inte...
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Fantom väggar enligt FWD

Inlägg av HX100 »

Konstigt, jag kan få tillfälliga problem om solen legat på falkdörren. Då tror den att det är något i vägen.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Fantom väggar enligt FWD

Inlägg av far1far2 »

Hade samma problem idag. Falcondörrarna vägrade öppna, bara pep lite och låste upp-men inte mer. Efter 25 minuters körning funkade de som vanligt. Låg lite vattendroppar efter regn däruppe. :o :o
X100 lev.14/8-18.
NinjaNiklas

Re: Fantom väggar enligt FWD

Inlägg av NinjaNiklas »

Tesla kontakta mig äntligen idag(har lite mera saker som nedras med mig) och de ska återkomma igen imorrn. Förhoppningsvis så har jag en tid imorrn i malmö, om jag får reda på vad det e så säger jag till!


Gällande vatten så har jag tatt en fiberduk å TOK putsat taket å dörrarna men de säger fortfarande ”hinder detekterat” och öppnas inte ens en millimeter
Skriv svar